bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۸ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
تصادف‌های هولناک و مرگ شهروندان در جاده ساحلی دیّر- بوشهر:
الهام بهروزی: جاده‌ها یکی از اساسی‌ترین زیربناهای اقتصادی جوامع مختلف به‌شمار می‌روند که نقش اساسی را در توسعه پایدار آن جوامع ایفا می‌کنند. بدیهی است، وجود شبکه حمل و نقل استاندارد نشان از توسعه دارد که در این زمینه استان بوشهر با توجه به ‌اینکه به‎عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود؛ اما همچنان با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو است که متاسفانه برخی از جاده‌های این خطه نظیر جاده ساحلی دیّر- بوشهر نه تنها نتوانسته امنیت جان و مال مردم را تامین کند، بلکه تبدیل به کشتارگاهی بیرحم شده است.



































الهام بهروزی:
جاده‌ها یکی از اساسی‌ترین زیربناهای اقتصادی جوامع مختلف به‌شمار می‌روند که نقش اساسی را در توسعه پایدار آن جوامع ایفا می‌کنند. بدیهی است، وجود شبکه حمل و نقل استاندارد نشان از توسعه دارد که در این زمینه استان بوشهر با توجه به ‌اینکه به‎عنوان پایتخت انرژی کشور شناخته می‌شود؛ اما همچنان با چالش‌های بی‌شماری روبه‌رو است که متاسفانه برخی از جاده‌های این خطه نظیر جاده ساحلی دیّر- بوشهر نه تنها نتوانسته امنیت جان و مال مردم را تامین کند، بلکه تبدیل به کشتارگاهی بیرحم شده است. 
این مسیر یکی از پرترددترین مسیرهای استان بوشهر است که در طول شبانه‌روز ماشین‎های سنگین و سبک زیادی از آن عبور می‎کنند و به‌دلیل عرض کم و نداشتن شانه تاکنون قربانیان زیادی داده و تصادف‌های هولناک و مرگ‌آفرینی را رقم زده است که در همین هفته پیش یک خانواده و دو جوان را به کام مرگ کشید! اما همچنان مسوولان و متولیان امر نظاره‌گرند و در سایه سهل‌انگاری‌های آنها به جولانگاهی برای ماشین‌های شوتی که خود یکی از مهم‌ترین عامل‌های تصادف در این محور به‌شمار می‎روند، بدل شده است. می‌طلبد به‌منظور جلوگیری از تصادف‎های مرگ‌آفرین مسوولان جدی‌تر ظاهر شوند و ایمن‌سازی و عریض‌سازی این مسیر را در اولویت برنامه‌های خود قرار بدهند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر در خصوص این جاده در گفت‌وگو با ایرنا گفت: طول محور ساحلی دیّر- بوشهر ۲۰۰ کیلومتر است که به‌دلیل ترافیک بالا و حضور خودروهای شوتی (خودروهای سواری که کالای قاچاق جابه‌جا و با سرعت بسیار بالا بدون توجه به قوانین در جاده‌ها تردد می‌کنند و باعث حوادث رانندگی در این مسیر می‌شوند) همواره در این مسیر تصادف‌های ناگواری رخ می‌دهد.
حمیدرضا علم در ادامه با بیان اینکه در این خصوص از محل اعتبارات ملی ۱۰ کیلومتر از سمت دیّر آسفالت می‌شود و زیرساخت آن از طرف نفت در دست اجراست، افزود: همچنین در تفاهمنامه استانداری بوشهر با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای قرار شد ۵۰ کیلومتر تا بردخون شانه‌سازی انجام شود که براساس این تفاهم‌نامه ۶۰ درصد از محل منابع ملی و ۴۰ درصد از محل اعتبارات استان هزینه می‌شود که باید در مدت دو سال اجرا و با انجام مطالعه مناقصه آن نیز به‌زودی انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه با توجه به وجود تقاطع خطرناک میان بردخون کهنه و نو از محل اعتبارات وزارت نفت قرار است تقاطع زیرگذر اجرا شود که پیمانکار در مرحله تجهیز کارگاه است، تصریح کرد: همچنین بعد از آبنمای ساحلی چهارراه زیارت به طول ۱۰ کیلومتر شانه‌سازی اجرا و ۵۰ کیلومتر باقیمانده تا روستای گلستان (شهرستان دشتی) شانه‌سازی آن در قالب دو قطعه ۲۵ کیلومتری باید انجام شود، گفت: پنج کیلومتر نرسیده به دلوار باید تعریض و تبدیل به چهارخطه شود که تفاهمنامه آن بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور و استانداری بوشهر منعقد شده که به‌صورت مشارکتی در دست اجراست.
علم درباره تقاطع روستای جائینک در محدوده شهر دلوار گفت: این تقاطع از نقاط حادثه‌خیز محور ساحلی دیّر به بوشهر است که تصادف‌های مرگبار زیادی در آن رخ داده و تلاش می‌شود با رفع معارض برطرف شود. سه نقطه مهم و پرترافیک در محور ساحلی دیّر– بوشهر نرسیده به دلوار، بعد از دلوار نرسیده به بوجیکدون و دلارام و جاده ساحلی روبه‌روی گلستان است که همواره این در جاده‌ها حوادثی رخ می‌دهد.
یک فعال اجتماعی دیّر نیز در خصوص وضعیت بغرنج جاده دیّر- بوشهر به بامداد جنوب گفت: جاده ساحلی بندر دیّر به بوشهر از میان سه شهرستان استان و از بین روستاهای شهرستان تنگستان، دشتی و بخش بردخون و مرکزی دیّر عبور می‌کند؛ اما پرمخاطره‌ترین مسیر آن حد فاصل بردخون به بندر دیّر به طول 50 کیلومتر است که در این نقطه شاهد تصادفات و فوتی‌های فراوان هستیم. در سال‌های اخیر به‌دلیل استقرار شرکت‌های متعدد از جمله شرکت‌های پتروشیمی متانول کاوه، فاتح کیمیا، سیراف انرژی و شرکت پرلیت که روزانه حجم زیادی از خودروهای سبک و سنگین در آن تردد می‌کنند، این مسیر شلوغ‌تر از همیشه شده است. 
حسین اسدی در ادامه با تاکید بر اینکه مسوولان استان و به‌خصوص نمایندگان مجلس متاسفانه با وجود اینکه خبر کشته شدن و تصافات مردم را در این مسیر می‌بینند و می‌خوانند؛ اما اصلا برای جان و مال مردم ارزش قائل نیستند، افزود: مسیری که در عید نوروز و فقط در یک روز 10 مصدوم داشت و در سه روز و در دو حادثه مرگ شش تا هفت نفر از همشهری‌هایمان را رقم زد. ظاهرا مسوولان محترم چند سال است تصمیم گرفته‌‌اند که فکری به حال این راه بکنند! مگر چند نفر باید در این مسیر که سال‌هاست غریبانه می‌کشد، کشته شوند تا فکری اساسی به فکر آن و وضعیت بحرانی آن شود و باید از مسوولان استان پرسید که در این چند سال روی‌تان می‌شود این روزها از همان جاده‌ای که نزدیک به 30 سال پیش برای ظرفیت 10 خودرو احداث شده بود و تا به حال ثمره‌ای جز مرگ وعزاداری برای مردم دیّر نداشته عبورکنید؟!
وی با بیان اینکه یک توصیه به مسوولان عزیز دارم که تا فردا روز تاریخ نگوید که در دیّر برای برخی‌ها جان ارزان بود و مردم و تاریخ پای کارنامه‌ها و عملکرد شما نمره بد نگذارند، گفت: از زهر هم تلخ‌تر است برای ما که در تصادف جاده‌ای و دادن قربانی آن هم با 45 کیلومتر اول باشیم و اما این تلخی اگرچه شاید با باران اشک از چشم‌ها برود؛ اما از از یادها نخواهد رفت و از صفحات تاریخ هم پاک نخواهد شد.
این فعال اجتماعی و رسانه‌ای همچنین در خصوص عبور و مرور خودروهای شوتی توضیح داد: بازار بندر دیّر به‌دلیل تنوع کالا و قیمت مناسب کالاهای ته‌لنجی خریدارانی از اقصی نقاط استان دارد که متاسفانه به‌دلیل نقص قانون که بار مجاز وارد شده به کشور و خروجی از گمرک در بیرون از شهر قاچاق به‌حساب می‌آید، از سوی این خودروها که مشهور به شوتی هستند، انجام می‌شود که متاسفانه جان خود و جان همشهریان را تهدید می‌کنند و خواهشمندیم که این قانون در استان از سوی مسوولان مورد بازنگری قرار گیرد تا شاهد وجود چنین خودروهایی در این مسیر نباشیم و کالای ته‌لنجی به‌صورت قانونی در تمام نقاط استان جابه‌جا شود. 
اسدی با تاکید بر اینکه داشتن جاده ایمن از حقوق مُسلم هر شهروند است و از جهتی احداث جاده ایمن نیز از وظایف ذاتی مسوولان است و با توجه به اینکه سال‌هاست مطالبه مردم است؛ ولی توجهی به آن نشده است، گفت: از دید من بیشترین حادثه‌ها و تصادفات رانندگی منجر به فوت در جاده دیّر- بوشهر که به «قتلگاه» شناخته می‌شود، مسیر 45 کیلومتری بندر دیّر به بردخون است؛ این مسیر به‌دلیل وجود چندین روستا و تردد بیش از حد وسایل نقلیه سبک و سنگین دارای بار ترافیکی بسیار سنگین است و متاسفانه فاقد حداقل استانداردها است و حتی شانه خاکی ندارد و پرتگاه است و کوچک‌ترین اشتباه از سوی رانندگان منجر به واژگون شدن خودرو و مرگ و میر می‌شود. با نگاهی به گذشته می‌بینیم که بیشترین حادثه‌های رانندگی دراستان مربوط به مسیر کنگان به بوشهر بود که خوشبختانه با احداث اتوبان کنگان به بوشهر این مشکل اساسی برای همیشه حل شد و هم‌اکنون روزانه هزاران خودرو سبک و سنگین در این مسیر تردد می‌کنند که به اندازه جاده ساحلی دیّر کشته یا زخمی نداده است و جاده مرگ سال‌های پیشین امروز به یک جاده امن و ایمن تبدیل شده است.  
وی با بیان اینکه متاسفانه استانداری و اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان در تعریض و ایمن‌سازی این مسیر هم تعلل کرده‌اند و هم کوتاهی، گفت: دو خط کردن این مسیر هیچ وقت جزء اولویت‌های استانداری و اداره‌کل راهداری استان نبوده و نیست؛ چون اگر در اولویت‌ مسوولان بود تاکنون برای آن چاره‌اندیشی شده بود و واقعا کوتاهی صورت گرفته که بیش از این از سوی مردم پذیرفتنی نیست! 
اسدی با تاکید بر اینکه ثبت شش کشته و نزدیک به 10 نفر زخمی فقط در یک هفته آماری تکان‌دهنده است، تاکید کرد: این آمار تلخ گویای آن است که این مسیر نیاز به عزم جدی و توجه ویژه دارد، مسیری که مردم انتظار دارند باعث پیشرفت و آبادانی این شهرستان شود؛ اما چنین نشده و پیامدهای نامبارک بی‎توجهی به این مسیر روز به روز به شکل ناخوشایندتری خودنمایی می‌کند. 
این فعال رسانه‌ای با اشاره به اینکه به‌دلیل نبود بیمارستان مجهز در دیّر، مجروحین این جاده به شهرستان همجوار اعزام می‌شوند که به‌دلیل بُعد مسافت بر تلفات انسانی افزوده می‎شود، گفت: هرچند عوامل انسانی در وقوع حوادث جاده‌ای نقش مهمی دارد؛ ولی با وجود حجم ترافیک بالا در این محور، این جاده دو طرفه و کم‌عرض و بدون‌شانه است که این امر زمینه‌ساز بروز تصادفات هولناک و منجر به فوتی شده است.
اسدی در پایان یادآور شد: با توجه به تصادفات زیادی که در این محور رخ داده است، لازم و ضروری است که بحث دو خط کردن آن عملیاتی و جدی شود تا دیگر شاهد روی دادن حوادث تلخ رانندگی و از بین رفتن جان بسیاری از عزیزانمان نباشیم، بنابراین هیچ دلیل و توجیهی برای تاخیر در روند تکمیل این پروژه پذیرفته نیست و استاندار محترم و نمایندگان مجلس باید به این موضوع ورود جدی کنند.
در پایان این گزارش یادآوری می‌شود که ایمن‌سازی و تعریض جاده‌ها یکی از وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‎ای به‌منظور برقراری امنیت و تضمین سلامت مردم است که امید می‎رود مسوولان ارشد استان و متولیان امر در زمینه تعریض جاده دیّر- بوشهر مصمم ظاهر شوند و با بدل ساختن این جاده به مسیری استاندارد، عبور و مرور را برای عبورکنندگان این مسیر ایمن سازند.

نام:
ایمیل:
* نظر: