bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۸
کوچه مسقف شده بدون مجوز در گناوه دردساز شد:
الهام بهروزی: ششم شهریورماه در صفحه جامعه روزنامه بامداد جنوب در گزارشی به کوچه‎ای در گناوه که به‎صورت غیرمجاز مسقف شده بود، پرداخت. نگارنده در آن نوشتار مسوولان را به چاره‌جویی برای رفع این معضل دعوت کرد و در خصوص روی دادن حوادث غیرمترقبه در این مکان هشدار داد. در کمتر از یک هفته از انتشار این گزارش، بامداد پنجشنبه (چهاردهم شهریورماه) ساختمانی در کوچه مذکور دچار حریق شد که همان‌گونه که پیش‎بینی شده بود

الهام بهروزی: 

ششم شهریورماه در صفحه جامعه روزنامه بامداد جنوب در گزارشی به کوچه‎ای در گناوه که به‎صورت غیرمجاز مسقف شده بود، پرداخت. نگارنده در آن نوشتار مسوولان را به چاره‌جویی برای رفع این معضل دعوت کرد و در خصوص روی دادن حوادث غیرمترقبه در این مکان هشدار داد. در کمتر از یک هفته از انتشار این گزارش، بامداد پنجشنبه (چهاردهم شهریورماه) ساختمانی در کوچه مذکور دچار حریق شد که همان‌گونه که پیش‎بینی شده بود، ورود ماشین آتش‎نشانی به کوچه با مشکل روبه‏رو شد؛ چراکه هم سطح کوچه نسبت به خیابان مرتفع‎تر شده بود و هم مسقف بود، از این‎رو، با سختکوشی نیروهای آتش‎نشانی این شهرستان بالاخره آتش که در انباری ساختمان ایجاد شده بود، خاموش شد؛ اما در این میان ساکنان ساختمان به‎دلیل دود حاصل از آتش دچار مشکل شده بودند که با هدایت ماموران آتش‎نشانی راهی پشت‎بام شدند تا هوای تازه استشمام کنند و از خطر فاصله بگیرند.

در گزارش پیشین اشاره شد که در جامعه امروز افراد سودجو با ترفندهای قانونی و اقدامات فراقانونی و با نادیده انگاشتن حق و حقوق شهروندی با دریافت مجوزهای شبهه‎دار به حریم دیگر شهروندان تجاوز می‎کنند! نظیر مسقف شدن غیراصولی کوچهای در محدوده خیابان طالقانی و بسیج گناوه که واکنش و اعتراض شهروندی را در پی داشت؛ اما مسوولان همچنان در مقابل این معضل شهری و سوءاستفاده افراد سودجویی که چنین سرنوشتی را برای کوچه رقم زدند، سکوت اختیار کردند و تا آمدند به خود بجنبند، شد آنچه که نباید می‏شد.

البته در این میان، صرفا مسوولان کوتاهی نکرده‎اند، بلکه شهروندان هم با سکوت در مقابل زیاده‎خواهی و سودجویی همشهریان خود سرپوشی بر این کار غیراصولی گذاشته‎اند؛ هرچند در این میان تنها یک شهروند معترض شده و در این زمینه هم به فرمانداری و هم به معاونت اجرائی شهرداری گناوه مراجعه کرده بود؛ اما این اعتراض راه به جایی نبرده و به گفته وی، تنها پاسخی نومیدکننده دریافت کرده مبنی بر اینکه مجوز مسقف شدن کوچه مذکور از سوی دو تا از مقامات ارشد فرمانداری صادر شده است! و شهرداری در این میان بی‎تقصیر است!!!

شهردار بندر گناوه در خصوص مسقف شدن این کوچه به بامداد جنوب گفت: زمانی که این کوچه مسقف شد، من شهردار نبودم. از این‎رو از همان ابتدای حضورم در شهرداری گناوه به نیروهای اجرائیات تاکید کرده‌ام هرگونه فعالیت و ساخت و ساز غیرمجاز و فاقد مجوز در سطح شهر را به‎سرعت گزارش دهند. واحدهای مربوطه را ملزم کرده‌ام بدون اغماض از ادامه فعالیت متخلفان جلوگیری، سازه‌های موقت را جمع‌آوری و از همه ابزارهای قانونی برای جریمه و برخورد با عاملان تخلف استفاده کنند. متاسفانه این مورد خاص که فاقد هرگونه مجوزی است، با پیگیری‌های جمع کثیری از بازاریان ایجاد شده که برآن هستیم با فرهنگ‌سازی، مردم را نسبت به عواقب آن آگاه کنیم که در این خصوص اقداماتی نیز آغاز شده است. البته برای تسهیل دسترسی به این کوچه اقداماتی را مدنظر داریم که طی روزهای آینده انجام می‌شوند.

به گفته سیدجواد حسینی‎حقیقی برنامه مدونی برای ساماندهی وضعیت نامناسب دستفروشی در سایت تجاری آماده شده است که نیازمند حمایت جدی دولت است و در صورت تصویب در کمیته‌های مربوطه اجرائی خواهند شد و شهروندان گناوه‏ای به‎زودی شاهد تحولی خوبی در این خصوص خواهند بود.

وی در ادامه پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا این ادعا صحت دارد که مجوز مسقف شدن کوچه‏ مورد بحث از سوی دو تا از مقامات ارشد فرمانداری گناوه صادر شده است، تاکید کرد: برای مسقف شدن این کوچه هیچ گونه مجوزی صادر نشده و بدون شک مسوولان شهرستان نیز برای چنین مواردی که خلاف قانون است، توصیه‌ای نمی‌کنند.

شهردار گناوه در پایان یادآور شد: حل کردن همه معضلات شهری با ابزار و الزامات قانونی سخت و طاقت‌فرساست. شهروندان عزیز باید به حقوق شهروندی و زیبایی شهر خود حساس‌تر باشند و برای جلوگیری از تخلفات پیش‌قدم شده و با مجموعه مدیریت شهری همراهی و همکاری کنند. انتقاد سازنده مردم راهگشاست؛ اما همکاری عملی نیز برای حل مشکلات یک نیاز ضروری است.

مدیرعامل آتش‌نشانی گناوه که به همراه مجموعه خود نقش بسزایی را در اطفای حریق ساختمان ذکر شده در بالا ایفا کرد و بدون تلفات جانی موفق شدند آتش را با کمترین امکانات و در اقدامی ضربتی مهار کنند، به بامداد جنوب گفت: آتش‌سوزی در واحد مسکونی که از آن بهعنوان انباری پوشاک استفاده می‌شد و تمام اتاق‌های ساختمان مملو از جنس بود، بر اثر چسبیدن بسته‎های اجناس به لامپ روشن ایجاد شده بود و با تولید حرارت پوشاک موجود در بسته‎ها شعله‎ور شده و آتش تمام ساختمان را در برمی‎گیرد. لازم است که صاحبان این انباری از خاموش کردن فیوز برق اطمینان کامل حاصل کنند تا دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی در سطح شهر نباشیم. البته به‌دلیل مسقف بودن کوچه اطفای حریق بسیار دشوار بود، همچنین کف کوچه هم مرتفع شده و بالاتراز سطح خیابان قرار گرفته و افزون بر این قرارگیری دکه‌ها، سایبانها و تابلوهای تبلیغاتی مانع ورود خودروی آتش‎نشانی به محل حادثه شد. از این تیم عملیاتی ناچار شد که از فاصله ۱۲۰ متری و با زحمت فراوان تیم عملیاتی آتش را کنترل و خاموشش کند.

ولی سیفی در ادامه با اشاره به اینکه خوروهای امدادرسانی عموما در هر زمانی که حادثه‌ای رخ می‎دهد، با مشکلات خاصی روبه‎رو هستند که گاه همراه با خسارات مالی فراوان و حتی جانی برای تیم امداد‌رسانی و افراد حادثه‎دیده بوده است، افزود: در این حادثه نیز اگر تیم عملیاتی به‌موقع عمل نمی‎کرد، تمام ساکنان دچار دودگرفتگی می‏شدند و وضعیت بحرانی به‌وجود می‌آمد؛ چراکه در این آتش‌سوزی خیلی از خانم‌ها و بچههای ساکن در ساختمان دچار دودگرفتگی و سرفه شدید شده بودند که با همکاری تیم آتش‌نشانی به بالای پشت بام منتقل شدند تا با استشمام هوای تازه و فضای باز نجات پیدا کنند. متاسفانه مسقف بودن کوچه مانع شده بود که خودروی آتش‌نشانی برای نجات جان افراد گرفتار در ساختمان آتش گرفته از بالابر هیدرولیکی استفاده ‎کند؛ چون باید فضای بالای کوچه باز باشد تا بتوان ساکنان را از طریق پنجره یا درهای خروجی نجات داد؛ اما متاسفانه وجود دکه‌ها و مسقف بودن کوچه مانع از استفاده از بالابر هیرولیکی شد از این رو میطلبد که مسوولان امر تدابیری برای این وضعیت بیندیشند تا دیگر شاهد روی دادن حوادث تلخ این‎چنینی نباشیم. همان‌طور که مستحضر هستید حادثه خبر نمی‌کند و با توجه به شواهد موجود باید بازار گناوه را بهعنوان آتشفشان خاموش بشناسیم.

در پایان این گزارش یادآوری می‎شود، این حادثه تنها خسارت مالی در پی داشت و با تلاش تیم عملیاتی آتش‎نشانی گناوه ختم به خیر شد؛ اما برخی از اقدامات غیرقانونی کاسبان و افراد سودجو گاه خسارت جبران‎ناپذیری به دنبال خواهد داشت. بنابراین هم شهروندان و هم مسوولان باید با آگاهی از قانون و پیروی از آن در برخورداری شهری ایمن و زیبا بکوشند و هرجا تخلفی را مشاهده کردند، راحت از کنار آن عبور نکنند. امید می‎رود تکیلف این کوچه مسقف هم به‎زودی مشخص و امنیت جانی و روانی ساکنان آن جدی گرفته شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: