bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۰۲ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۸
مرگ دختر آبی، پایان تراژدی منع ورود زنان به ورزشگاه؛
علی پورتنگستانی: شاید خودش هم فکرش را نمی‌کرد روزی به‌خاطر ورود غیرمجاز به ورزشگاه به شش‌ماه حبس محکوم شود ولی حالا دختر آبی قصه ما ثابت کرد عشق به استقلال و رفتن به ورزشگاه برای حمایت از این تیم مرگ و زندگی نمی‌شناسد. او با آتش زدن خود دل خیلی از ما را سوزاند و حالا با مرگش چشم‌های زیادی را بینا کرد.

علی پورتنگستانی: شاید خودش هم فکرش را نمی‌کرد روزی به‌خاطر ورود غیرمجاز به ورزشگاه به شش‌ماه حبس محکوم شود ولی حالا دختر آبی قصه ما ثابت کرد عشق به استقلال و رفتن به ورزشگاه برای حمایت از این تیم مرگ و زندگی نمی‌شناسد. او با آتش زدن خود دل خیلی از ما را سوزاند و حالا با مرگش چشم‌های زیادی را بینا کرد.

حضور زنان در ورزشگاه‌های ایران به یکی از پرچالش‌ترین اتفاق‌های یک سال اخیر فوتبال ما تبدیل شده است. اتفاق‌هایی که پیش‌بینی می‌شد زودتر از اینها حل و فصل شود ولی این ماجرا آنقدر ادامه پیدا کرد که در نهایت یک قربانی گرفت. قربانی بی‌گناهی که مرگ پاداش همه تلاش‌هایش بود.

فیفا پیش از این تهدید کرده بود در صورت ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، فوتبال ایران تعلیق می‌شود. ماجرا از این قرار است که سال ۱۳۹۷ در جریان مسابقه تیم استقلال تهران در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا دختر آبی قصه ما تلاش کرد خود را با گریم مردانه به داخل استادیوم برساند و بازی را از نزدیک ببیند اما بعد از این‌که پلیس در حال بازرسی بدنی افراد برای حضور در ورزشگاه بود او اعتراف کرد که دختر است تا دست ماموران پلیس با او برخورد نکند، در نهایت از ورود او به ورزشگاه ممانعت شد و بین او و پلیس درگیری رخ داد و بازداشت شد. مدتی پیش بعد از این اتفاق و گذشت یک سال این دختر برای تحویل تلفن همراه خود به دادسرای تهران مراجعه می‌کند، در آنجا متوجه می‌شود که برایش شش‌ماه زندان بریده شده، در حالی که از این حکم شوکه شده بود، معترض شده و در بیرون از دادسرا اقدام به خودسوزی می‌کند و بعد از چند روز تحمل درد درگذشت. نکته قابل تامل ماجرا این است که طبق گفته خواهر دختر آبی، او به بیماری روحی و روانی مبتلا بوده است و آنها هر چقدر به قاضی او با مدارک لازم اطلاع داده بودند که این دختر بیمار است و درگیری لفظی او با پلیس به‌دلیل بیماری روحی-روانی که داشته بوده مورد قبول قرار نگرفته است و در نهایت به شش ماه زندان محکوم شده است. خبر مرگ سحر یکی از دراماتیک‌ترین اتفاق‌های این روزهای کشورمان را رقم زده است.

خواهرش می‌گوید که «عاشق فوتبال و استقلال بود. همیشه دوست داشت بازی فوتبال را از نزدیک تماشا کند ‏اما آن روز برای نخستین‌بار بود که به استادیوم می‌رفت. لباس مبدل هم پوشیده بود. کلاه‌گیس آبی و یک پالتوی بلند». او خود را آتش زد تا زیر بار این محکومیت نرود. از همان لحظه اول انتقال به بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری تهران، پزشکان و متخصصان از نجات سحر قطع امید کرده بودند؛ میزان و درصد سوختگی او به حدی بود که نشود برای زنده ماندنش شانسی قائل شد ولی تلاش‌ها ادامه یافت و خبر این خودسوزی تلخ و غمبار از لابلای صفحات حوادث به بحث‌های اجتماعی و ورزشی راه پیدا کرد. در نهایت این خودسوزی، جان او را گرفت، خودسوزی که معمولی نبود. در حقیقت کاری که دختر آبی انجام داد، آنقدر تاثیرگذار بوده که حالا در سطح جهان، کارشناسان و باشگاه‌های بزرگ دنیا از او یاد می‌کنند. از سوی دیگر، عمر مومنی، کاریکاتورنیست مشهور اهل اردن که با آثارش در زمینه فوتبال شناخته می‌شود، در واکنش به این خبر، طرحی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد که در پست‌های ایرانی و از جمله علی کریمی بازنشر شد.

در ایران ورزشکاران زیادی به حمایت از دختر آبی پرداخته و مرگ او را اتفاقی تلخ و دردناک نامیدند. فرهاد مجیدی (که بازیکن مورد علاقه سحر بود) با تصویری از استادیوم خالی آزادی در اینستاگرامش نوشت: «سحر جان، سکوهای آزادی حسرت دیدنت را تا ابد با خود خواهد داشت‌». در ادامه این موج دامنه‌دار،‌ تقریبا تمامی بازیکنان کنونی و سابق استقلال تهران (از جمله مامه بابا تیام و شفر) هم در صفحه‌های شخصی‌شان در قالب استوری و پست، از سحر و خداحافظی با دختر استقلالی نوشتند. بازیگران و سلبریتی‌های مشهور استقلالی نیز خود را در این غم شریک دانستند. باشگاه استقلال در پیامی رسمی به خانواده خدایاری نوشت؛ «درگذشت تلخ و غم‌انگیز فرزند دلبندتان، خانم «سحر خدایاری» موجب اندوه و تاسف فراوان مجموعه باشگاه استقلال و به‌خصوص هواداران این تیم گردید. این ضایعه را به شما و همه بستگان داغدار تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال رحمت و مغفرت الهی برای ایشان و صبر و اجر و سلامتی برای شما، بازماندگان و طرفداران فوتبال مسالت می‌کنیم». آرش برهانی در برنامه پخش زنده بازی ایران با هنگ‌کنگ صحبت‌هایش را با سلام به زنان فوتبال‌دوست شروع کرد. غیر از طرفداران استقلال و آبی‌ها، علی کریمی در متنی پر انتقاد و به ماجرای غم‌انگیز سحر اشاره کرد (زنان سرزمین من، خیلی‌وقت‌ها خیلی مَردن) و خواستار تحریم حضور در استادیوم‌ها شد. سیدجلال حسینی، کاپیتان پرسپولیس هم در یک استوری نوشت: روحت شاد دختر آبی و قلب‌هایی به رنگ مشکی و سرخ و آبی را در کنار هم قرار داد.

در فضای جهانی مرگ سحر با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شده است و پیش‌بینی می‌شود این موج ادامه داشته باشد. ابتدا هدویگ لیندال، دروازه‌بان مشهور تیم ملی بانوان سوئد با اشتراک عکسی از دیدار دوستانه تیم ملی زنان ایران و سوئد در مورد سحر خدایاری ابراز همدردی کرد. گری لینه‌کر، بازیکن سابق و مجری مشهور هم از منع ورود زنان به استادیوم ابراز شگفتی و ناراحتی کرد. صفحه رسمی باشگاه رم به فارسی نوشت: «لقب ما جالوروسی به معنای زرد و قرمز است، اما امروز قلب ما به‌خاطر سحر آبی خواهد بود. هدف فوتبال نزدیک کردن افراد به یکدیگر است و نه تفرقه انداختن میان آنها. اکنون وقت آن رسیده که زنان و مردان در ایران در کنار هم از تماشای فوتبال در استادیوم لذت ببرند».

در مورد سحر می‌توان گفت که او دختر آبی نبود، سحر دختر ایران بود. یکی از چندین هزار نفری که می‌خواست عدالت در بین مردان و زنان به یک اندازه اجرا شود. تنها جرم دختر آبی این بود که به ورزشگاه رفته بود. حالا سوال من این است که آیا جلوگیری از ورود بانوان به ورزشگاه‌های کشور اینقدر ارزش دارد که دختران سرزمین‌مان در آتش بسوزند؟ این درست است رویا و آرزوی آنها با جانشان هم‌قیمت باشد؟ مساله اصلی این است که وقتی آیندگان قصه دختر آبی را بخوانند در مورد ما و کارهایمان چه قضاوتی خواهند داشت. به قول سیمین دانشور «گریه نکن خواهرم! در خانه‌‌ات درختی خواهد رویید و درخت‌‌هایی در شهرت و بسیار درختان در سرزمینت و باد، پیغام هر درختی را به درخت دیگر خواهد رسانید و درخت‌‌ها از باد خواهند پرسید: در راه که می‌‌آمدی، سحر را ندیدی؟» سحر قصه ما درد‌های زیادی در این دنیا کشید ولی حالا به‌راحتی می‌تواند از آن بالا بدون دغدغه‌ای بازی‌های تیم محبوب خود را تماشا کند.

پیروزی راحت تیم ملی ایران مقابل هنگ کنگ در نخستین گام

بامداد جنوب: شاگردان مارک ویلموتس با دو گل هنگ کنگ را در انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ شکست دادند.

تیم ملی فوتبال ایران و هنگ کنگ در دومین دیدار از مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در ورزشگاه ملی هنگ کنگ به میدان رفتند. این دیدار در نهایت با پیروزی 2 بر صفر تیم ملی خاتمه یافت. سردار آزمون در دقیقه ۲۴ و کریم انصاری‌فرد در دقیقه ۵۴ برای ایران گل زدند. با این پیروزی ایران ۳ امتیازی شد و بعد از بحرین ۴ امتیازی در رده دوم قرار گرفت. تیم‌های عراق، کامبوج و هنگ کنگ با یک امتیاز در رده سوم تا پنجم قرار گرفتند.

شاگردان ویلموتس از نخستین دقیقه بازی میل خود برای گلزنی را نشان دادند اما در دقیقه ۱۲ جدی‌ترین موقعیت بازی خلق شد. سانتر جهانبخش و ضربه سر آزمون به سمت دروازه، با واکنش سریع و خوب دروازه‌بان هنگ کنگ همراه بود. دومین موقعیت بازی هم به ‌دست آزمون خلق شد اما شوت محکم او از فاصله حدود ۱۵ متری با فاصله اندک از کنار دروازه عبور کرد.

در دقیقه ۱۹ هنگ کنگ توانست خودنمایی کند. ضدحمله سریع بازیکنان قرمزپوش هنگ کنگ منجر به پاس پشت مدافعان ایران شد که بیراوند در لحظه رسیدن مهاجم این تیم به توپ، توانست توپ را کنترل کند. در دقیقه ۲۴، سردار آزمون در سومین اقدام خود به گلزنی دروازه هنگ کنگ را با یک شوت گشود. ارسال ناقص رضاییان و شوت نه چندان خوب ابراهیمی در داخل محوطه جریمه به انصاری‌فرد رسید و او با پاس تک‌ضرب، آزمون را در موقعیت گلزنی قرار داد و مهاجم تیم ملی گل نخست را وارد دروازه کرد. در دقیقه ۳۷ ضربه قیچی برگردان کریم انصاری‌فرد از فاصله کمتر از ده متر به دروازه هنگ کنگ با دیرک افقی دروازه این تیم برخورد کرد و به گل تبدیل نشد. در دقیقه ۴۳، هنگ کنگ حمله خطرناکی را انجام داد که علیرضا بیرانوند از دروازه خارج شد و روی توپ شیرجه زد و توانست دوبار موقعیت هنگ‌کنگی‌ها را دفع کند.

نیمه دوم: در دقیقه ۵۴، علیرضا جهانبخش با حرکتی سریع و تند و تیز وارد محوطه جریمه هنگ کنگ شد و با پاس در عمق، کریم انصاری‌فرد را صاحب موقعیت گل کرد که انصاری‌فرد با ضربه آرام و دقیق گل دوم ایران را وارد دروازه کرد. در ادامه، بازی گره خورد و ایران در خلق موقعیت خطرناک روی دروازه هنگ کنگ ناکام بود تا ویلموتس دو تعویض هجومی را انجام دهد. بازی در نیمه دوم در کل بسیار کم‌موقعیت و پر برخورد دنبال شد و اقدام‌های ایران برای خلق موقعیت گل با ناکامی همراه بود، بازی در انتها با نتیجه 2 بر صفر تمام شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: