bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۳۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۲ - ۲۷ مهر ۱۳۹۸
از نقش ویژه طارمی در تیم ملی تا عملکرد درخشان محبی؛
علی پورتنگستانی: اگر صفحات تاریخ را ورق بزنیم، متوجه می‌شویم در تیم ملی کشورمان هیچگاه بازیکنان بوشهری جایگاه مهمی نداشته‌اند ولی در حال حاضر مهدی طارمی یکی از ارکان‌ اصلی تیم ملی و محبی یکی از ستون‌های آینده این تیم محسوب می‌شوند که این روزها در تیم‌های باشگاهی خود عملکرد خوبی داشته‌اند.

علی پورتنگستانی:

 اگر صفحات تاریخ را ورق بزنیم، متوجه می‌شویم در تیم ملی کشورمان هیچگاه بازیکنان بوشهری جایگاه مهمی نداشته‌اند ولی در حال حاضر مهدی طارمی یکی از ارکان‌ اصلی تیم ملی و محبی یکی از ستون‌های آینده این تیم محسوب می‌شوند که این روزها در تیم‌های باشگاهی خود عملکرد خوبی داشته‌اند.

همانطور که دیدید، تیم ملی کشورمان در یک بازی یک طرفه توانست با نتیجه 14 بر صفر تیم ملی کامبوج را در ورزشگاه آزادی تحقیر کند. زدن 14 گل در یک بازی ملی مساله‌ای منحصر به‌فرد است ولی آن چیزی که برای ما بوشهری‌ها در این بازی مهم بود، حضور دو بازیکن بوشهری در ترکیب اصلی تیم ملی کشورمان بود. مهدی طارمی که در این سال‌ها به یکی از ارکان اصلی خط حمله تیم ملی تبدیل شده، در این بازی مطابق انتظار عملکرد خوبی داشت و توانست دو گل به‌ثمر برساند. محمد محبی هم که اولین بازی خود در لباس تیم ملی کشورمان را تجربه می‌کرد، عملکرد بسیار خوبی داشت و توانست در این بازی نه تنها دو گل به‌ثمر برساند، بلکه دو پاس گل هم به ثبت رساند تا در اولین تجربه ملی، دست به کار بزرگی بزند. در ادامه این گزارش، نگاهی به وضعیت دو بازیکن بوشهری تیم ملی کشورمان خواهیم داشت.

بازی کردن برای تیم ملی همیشه یک افتخار بزرگ است ولی وقتی این افتخار در سنین پایین‌تر رقم بخورد، ارزش بیشتری دارد. محمد محبی در سال‌های اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشت و توانست از فرصتی که داشت به بهترین شکل ممکن استفاده کند و برای ادامه فوتبال خود به سپاهان برود. به هر حال او بازیکنی است که رویاهای زیادی دارد و به‌خوبی می‌دانست که اگر می‌خواهد خیلی زود به تیم ملی دعوت شود باید کارش را در یک تیم بزرگ‌تر ادامه دهد، حالا اگر آن تیم سپاهان هم باشد چه بهتر. محبی با سپاهان شروع بسیار خوبی داشت ولی اوج کار او در بازی با پرسپولیس رقم خورد که توانست گل دوم تیمش را به‌ثمر برساند. گلی که باعث شد ویلموتس بیشتر از گذشته به این بازیکن جوان اهمیت دهد. شماره ۱۶ تیم ملی در دیدار برابرکامبوجبه‌دلیل مصدومیت اشکان دژاگه، دقایقی پیش از شروع بازی به ترکیب اصلی رسید و به این ترتیب اولین حضور ملی او رقم خورد.

در اولین بازی ملی که با چاشنی شانس برای محبی همراه شده بود، اگرچه در نیمه اول با توجه به استرسی که داشت نتوانست نمایش خوبی از خود به‌ جای بگذارد ولی در کل او نمایش بسیار خوبی در کنار سایر ستاره‌های ملی‌پوش ایران نظیر آزمون، طارمی و انصاری‌فرد داشت و در پایان بازی نیز از این موضوع و بازی کردن کنار این ستاره‌ها و به‌ویژه مهدی طارمی که همشهری او است، ابراز خوشحالی کرد. محبی در این مسابقه گل‌های یازدهم و دوازدهم تیم ملی را در فاصله کمتر از ۳ دقیقه ثبت کرد و دو بار هم برای هم تیمی‌هایش پاس گل ارسال کرد تا خاطره بسیار خوبی در اولین بازی ملی به نامش ثبت شود.

در مورد محبی باید گفت که همه‌چیز برایاین جوان ۲۰ ساله این روزها خوب پیش می‌رود. همین سال گذشته بود که او درشاهین شهرداری بوشهربازی می‌کرد و کمتر کسی او را می شناخت ولی حالا شاید بتوان به جرات گفت که کمتر هوادار پر و پا قرص فوتبال در ایران باشد که او را نشناسد.

محبی در مورد اولین بازی برای تیم ملی کشور، گفت: دو سال پیش که در لیگ 2 با شاهین راهی لیگ یک شدیم به دوستانم گفتم باید به تیم ملی برسم و هرگز کوتاه نمی‌آیم. لحظه‌ای که سرود مقدس کشورم را کنار دیگر بازیکنان زمزمه می‌کردم آنقدر غرورانگیز بود که قابل مقایسه با هیچ اتفاقی نیست. بزرگ‌ترهای تیم ملی خیلی به من کمک کردند به‌خصوص آقا مهدی طارمی که همشهری من است به‌عنوان یک با تجربه لطف زیادی به من دارد. بازی کنار این ستاره‌ها لذتبخش است و هر وقت کادرفنی صلاح بداند به میدان خواهم رفت. ابتدای راه هستم و باید فقط به هدف‌های بزرگم فکر کنم. در طول روز تلفن همراهم روی حالت پرواز است مگر آن‌که بخواهم با خانواده‌ام تماس بگیرم. لطف محبت دوستانم تمامی ندارد و کلی پیام تبریک داشتم اما راستش در دنیای مجازی هیچ فعالیتی ندارم و نمی‌خواهم تمرکزم بهم بخورد.

حالا به مهدی طارمی بپردازیم. بر کسی پوشیده نیست که وجودش در ترکیب تیم ملی چقدر می‌تواند در روند بازی تاثیرگذار باشد. این مساله را در جام ملت‌های آسیا به‌خوبی حس کردیم. این بازیکن در بازی با کامبوج اگرچه نتوانست بیشتر از دو گل بزند ولی طبق آمار تاثیر بیشتری نسبت به بازیکنان دیگر تیم ملی در ثبت این نتیجه عجیب و غریب داشت. مهدی طارمی که 2 گل زد، چند موقعیت ساخت و رد پایش روی گل‌های انصاری‌فرد و آزمون هم دیده می‌شد. با توجه به بازی در پست وینگر راست و چپ، طارمی گلزن اول تیم ملی نیست اما حضور او در زمین، تاثیر مستقیمی در موفقیت خط حمله تیم ملی دارد.

از بازی دوستانه با ازبکستان در سال 2015 تا امروز، طارمی 43 بازی با پیراهن تیم ملی انجام داده و یکی از بازیکنان ثابت ایران در بیشتر بازی‌ها بوده است. در بین تمام بازی‌هایی که طارمی در ترکیب اصلی وجود داشته، ایران فقط دو بار نتوانسته دروازه حریفش را باز کند. مقابل سوریه و در زمینی ناهموار که بازی شرایط عادی نداشت و در جام جهانی و مقابل اسپانیا که خود طارمی بهترین موقعیت‌های تیم ملی را هدر داد. بجز این دو مسابقه، هر وقت طارمی در ترکیب اصلی تیم ملی بازی کرده، ایران موفق به باز کردن دروازه حریفانش شده است. پرتغال، روسیه، ترکیه، الجزایر و ونزوئلا، مهم‌ترین تیم‌هایی هستند که در حضور ثابت طارمی در ترکیب تیم ملی، از ایران گل خورده‌اند. این آمار اما در غیاب طارمی، کاملا متفاوت است. در همین بازه زمانی، در بازی‌های کمتری که طارمی در ترکیب اصلی حاضر نبوده یا کلا به زمین نرفته کره جنوبی، چین، عراق، تونس و ژاپن، توانسته‌اند بازی با ایران را بدون گل خورده تمام کنند. شاید شکست در بازی دوستانه مقابل تونس یا توقف روبه‌روی چین و عراق برای تیم ملی یک فاجعه نباشد اما نبودن طارمی مقابل ژاپن در جام ملت‌های آسیا، بیشتر از همیشه به چشم آمد. تیم ملی با حضور آزمون و طارمی، در همه بازی‌های جام ملت‌ها گل زده بود و این روند، مقابل ژاپن به‌خاطر محرومیت طارمی متوقف شد. بازیکنی که حضورش در زمین طرفداران تیم خودی را حرص می‌دهد و کابوس مدافعان حریف است.

با آمدن ویلموتس جلوی دعوت همیشگی از برخی بازیکنان گرفته شد

بامداد جنوب: بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال ایران معتقد است که حضور مارک ویلموتس در تیم ملی باعث شده جلوی دعوت همیشگی از برخی بازیکنان گرفته شود.

مجید نامجومطلق در مورد پیروزی پرگل ایران برابر کامبوج و این‌که ایران نسبت به زمان مربیگری کارلوس کی‌روش چه تفاوت‌هایی داشته است، گفت: روی بازی با کامبوج نمی‌توان بحث فنی انجام داد، چون ما با حریف بسیار ضعیفی روبه‌رو شدیم. در مورد تفاوت‌های تیم ملی با زمان حضور کی‌روش هم باید بگویم که سبک این مربی با مارک ویلموتس متفاوت است. کی‌روش مربی باتجربه‌ای بود و تیم ملی را در فاز تدافعی تبدیل به تیمی قدرتمند کرد و نتایج قابل دفاعی هم گرفت. جدا از برخی مسائل اخلاقی کی‌روش که به آنها نقد وارد است، این مربی به پیراهن تیم ملی ارزش بخشید. ویلموتس اما روی فوتبال تهاجمی تمرکز کرده است، با این حال هنوز این مربی در چالش بازی‌های بزرگ قرار نگرفته است که ببینیم تصمیم‌گیری‌ها و تفکرات این مربی چگونه است. باید به ویلموتس زمان داد تا تفکراتش را به‌صورت کامل در تیم ملی پیاده کند، معمولا تیم‌هایی که تهاجمی بازی می‌کنند، ممکن است در فاز تدافعی با مشکلاتی روبه‌رو شوند. اگر ما در فاز تدافعی هم کمترین ایراد را داشته باشیم می‌توانیم به داشتن یک تیم خوب امیدوار باشیم. جدی‌ترین بازی ما در این مدت برابر کره جنوبی بود و باید ببینیم در بازی‌های سخت چه شرایطی خواهیم داشت.

وی در مورد احتمال کنار گذاشتن چند بازیکن قدیمی تیم ملی، خاطرنشان کرد: بی‌شک این اتفاق رخ خواهد داد و ویلموتس تعدادی از آنها را رفته رفته کنار خواهد گذاشت. برخی بازیکنان تیم ملی باید کنار بروند تا جوان‌های شایسته جای آنها را بگیرند و ویلموتس هم این موضوع را جزء برنامه‌هایش قرار خواهد داد.

هافبک پیشین تیم ملی فوتبال ایران با تمجید از مصاحبه اخیر ویلموتس، یادآور شد: سرمربی تیم ملی در مصاحبه‌ای به این موضوع اشاره کرد که بازیکنانی که در باشگاه‌های خود بازی نمی‌کنند، شرایط کمک به تیم ملی را ندارند و این یک نگاه حرفه‌ای است. کی‌روش زمان مربیگری در تیم ملی برخی بازیکنان را تحت هر شرایطی دعوت می‌کرد، ولی با آمدن ویلموتس جلوی دعوت همیشگی از برخی بازیکنان گرفته شد. بی‌شک تیم ملی جای بازیکنان آماده است که در باشگاه‌هایشان شرایط خوبی دارند.


نام:
ایمیل:
* نظر: