bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۰۳ - ۱۱ آذر ۱۳۹۸
حکایت همیشگی در جست‌وجوی نفت پابرجاست؛
بامداد جنوب: اگرچه استان بوشهر از تولیدکنندگان گاز کشور محسوب می‌شود؛ اما نقاط متعدد این استان حتی تا سال‌ها از نعمت گاز بی‌بهره بودند. پس از گازرسانی به شهرهای این استان، همچنان بسیاری از خانوارهای به دلایل مختلف از جمله نداشتن تمکن مالی، همچنان این محرومیت ادامه دارد و این مساله زمانی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که همچنان شهروندان باید برای تهیه سوخت جایگزین (نفت) با مشکلات متعددی روبه‌رو باشند.


بامداد جنوب: اگرچه استان بوشهر از تولیدکنندگان گاز کشور محسوب می‌شود؛ اما نقاط متعدد این استان حتی تا سال‌ها از نعمت گاز بی‌بهره بودند. پس از گازرسانی به شهرهای این استان، همچنان بسیاری از خانوارهای به دلایل مختلف از جمله نداشتن تمکن مالی، همچنان این محرومیت ادامه دارد و این مساله زمانی بیشتر خودش را نشان می‌دهد که همچنان شهروندان باید برای تهیه سوخت جایگزین (نفت) با مشکلات متعددی روبه‌رو باشند.

به‌طور مثال طبق گزارش ایرنا از گناوه شماری از خانوارهای ساکن در شهرستان گناوه که بنا به دلایلی اکنون به شبکه گازرسانی طبیعی دسترسی ندارند، در برخی محلات بوشهر نیز همین مساله قابل رصد است. این خانوارها در فصل زمستان برای استفاده از وسایل گرمایشی خود نیاز به نفت سفید دارند؛ اما امسال نیز همانند سال گذشته در آغاز سرما با مشکل نبود این سوخت روبه‌رو شده‌اند.

بر اساس مصوبه دولت در سال‌های اخیر با توجه به گازرسانی به بخش عمده شهرها و روستاهای شهرستان گناوه مردم به استفاده از شبکه گاز طبیعی در این شهرستان ملزم شده‌اند؛ اما در این میان برخی از خانواده‌ها به دلایل مختلف امکان استفاده از شبکه گاز شهری را ندارند و با وسایل نفت‌سوز خانه‌های خود را گرم می‌کنند.

اگرچه دولت تلاش و هزینه‌های فراوانی برای گازدار کردن شهر و روستاهای شهرستان گناوه انجام داده؛ اما برخی خانواده‌ها از جمله قشر مستضعف و کم‌درآمد برای گازدار کردن منازل به دلیل هزینه بالای آن نیستند و امیدوارند مسوولان همانند سال قبل برای تامین نفت سفید موردنیاز آنان تا سرما نرسیده چاره کنند.

طبق دستورالعمل ابلاغی سال قبل و امسال، مقرر شده برای شهرها و روستاهای استان بوشهر که گازکشی انجام و علمک نصب‌شده نفت سفید توزیع نشود و همین مساله باعث نگرانی شهروندان شده است. به‌طوری‌که یکی از شهروندان گناوه‌ای با اشاره به این موضوع به ایرنا گفته است: هزینه کامل لوله‌کشی برای گازدارکردن منزل در شهر و روستا بیش از چهار میلیون تومان است و خیلی از خانواده‌ها قادر به پرداخت آن نیستند.

این شهروند برای حل مشکل مالی خانواده‌هایی که قادر به پرداخت هزینه گازکشی نیستند، تسهیلات بانکی را پیشنهاد داده است: برای حل مشکل مالی خانواده‌هایی که توانایی پرداخت هزینه‌ها را ندارند باید مسوولان چاره‌اندیشی کنند که یکی از این راه‌ها پرداخت تسهیلات با کارمزد کم است.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های خانوار در سال‌های اخیر خاطرنشان کرد: برخی خانوارهای این شهرستان باتوجه به افزایش هزینه‌ها که باعث کاهش قدرت خرید مردم شده حتی اگر علمک گاز به ساختمان هم رسیده قادر به لوله‌کشی گاز به درون منازل خود نیستند.

دیگر شهروند گناوه‌ای که به همراه خانواده خود در یکی از آپارتمان‌های شهر سکونت دارد و از سیستم گاز بهره‌مند نیست، با اشاره به استیجاری بودن منزل و امتناع صاحب‌خانه‌ها از گازکشی گفت: تکلیف من و خانواده و دیگر مستاجران که در این آپارتمان زندگی می‌کنند چیست و چگونه باید فصل سرما را بدون وسایل گرمایشی سپری کنیم؟

وی از مسوولان خواست تا املاک اجاره‌ای را موظف و ملزم به گازکشی کنند: مسوولان مربوطه باید صاحبان و سازندگان مجتمع‌های آپارتمانی شهر که فاقد سیستم گاز کشی است موظف به لوله‌کشی کنند.

هرچند درخواست وی از مسوولان را برای وضع قوانین الزام ساختمان‌های اجاره‌ای به گازکشی نمی‌تواند اجرائی باشد و اگر قوانین آن نیز وضع شود، اجرای آن با دشواری‌های بسیاری روبه‌روست؛ چراکه بسیاری از صاحبخانه‌ها از هزینه‌کردی این‌چنینی برای ساختمان اجاره‌ای خود سرباز خواهند زد.

با این‌ حال، مهرداد بیوکی مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فراوردهای نفتی استان بوشهر با اشاره به سامانه ثبت درخواست سهمیه نفت گفته است: خانوارها می‌توانند با مراجعه به سایت «نیو تجارت آسان» اطلاعات مورد نیاز را تکمیل و درصورت واجد شرایط و مستحق بودن سهمیه نفت به آنان اختصاص خواهد یافت.

و مشابه همین مساله را نیز رئیس اداره گاز گناوه با تاکید بر ثبت‌نام خانوارهای نیازمند نفت در سامانه تکرار کرده است: خانوارهایی که نیاز به نفت دارند باید به سایت شرکت پخش فرآوردهای نفتی مراجعه و مشخصات و درخواست خود را ثبت کنند. در این سایت بخشی از پاسخ به متقاضیان به اداره گاز مربوط است که ارجاع و تصمیم‌گیری خواهد شد.

به گفته نظری، درخواست این عده پس از ثبت از طریق سامانه یادشده به‌صورت اینترنتی به اداره گاز ارائه که در صورت انجام نشدن شبکه گازرسانی جزء شرایط خاص محسوب می‌شوند و به‌صورت تجمیعی درباره آنان تصمیم‌گیری خواهد شد؛ اما در صورت انجام گازرسانی تا ملک آنان درخواست آن‌ها رد می‌شوند و در صورتی‌ که خانوار مربوطه به دلیل مشکلات مالی قادر به پرداخت هزینه‌های لوله‌کشی در منازل خود نباشد باید به این اداره مراجعه کنند تا برای دریافت تسهیلات به بانک ملت معرفی شوند.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات مورد نظر برای ارائه به کارکنان اداره گاز است، تصریح کرد: اما برای خدمات‌دهی به متقاضیان برای لوله‌کشی گاز در نظر گرفته‌ شده است.

رئیس اداره گاز گناوه از بانک عامل خواست تا علاوه بر تسهیل در پرداخت در تامین و جذب اعتبار که مهلت آن تا پایان سال است اقدام تا متقاضیان از این فرصت استفاده برده و از گاز طبیعی بهره‌مند شوند.

با وجود معرفی سامانه درخواست سهمیه نفت و قول مساعدت اداره گاز برای ارائه تسهیلات گازکشی همچنان صورت مساله در سه موضوع باقی ‌مانده است. اول رد درخواست شهروندانی که علمک گاز به ساختمان آن‌ها رسیده است و به هر دلیلی تمایل به گازکشی منزل ندارند. به‌هرحال گازکشی صرف هزینه لوله‌کشی نیست و پیامدهایی همچون تعبیه هواکش، خرید بخاری گازی، مناسب‌سازی اجاق‌گاز و ... را نیز دارد.

دیگر موضوع بحث شهروندانی مستاجر است و اختلاف‌نظر بر سر هزینه گازکشی منزل آن‌ها با صاحبخانه است. تصمیم دولت برای رد درخواست نفت چنین منازلی می‌تواند الزام و اعمال فشار برای گازکشی را از سوی دولت به مستاجر محول تا در مقابل صاحب‌خانه قرار بگیرد که این امر نیز پیامدهای خاص خودش را دارد.

سوم کسانی که مالک هستند اما با وجود هزینه‌های بسیار قادر به اخذ و بازپرداخت تسهیلات ندارند. باید این نکته را هم در نظر گرفت که دریافت تسهیلات بانکی پیچ‌وخم‌های فراوانی دارد و واماندن در این پیچ‌وخم‌ها امری مشخص است که شهروندان ناتوان و محروم را با مشکلات بسیاری روبره‌و خواهد کرد. شاید در این شرایط تسهیل در روند توزیع نفت منطقی‌ترین راه‌حل برای بسیاری از خانوارهایی باشد که امکان گازکشی را ندارند.


نام:
ایمیل:
* نظر: