bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۸
همایش ملی علمی- آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بوشهر برگزار شد؛
داود علیزاده- الهام بهروزی: همایش ملی علمی- آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (با تاکید بر طرح ملی نماد، پیشگیری از اعتیاد و طرح یاری‌گران زندگی) با حضور مسوولان وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط با این حوزه و ۴۰۰ نیروی فرهنگی شامل معاونان پرورشی و فرهنگی، روسا و کارشناسان ادارات امور تربیتی، مشاوران تربیتی و تحصیلی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور روز گذشته (یکشنبه، 17 آذرماه) در بوشهر گشایش یافت. این همایش امروز با برگزاری چند کارگاه تخصصی با موضوع آسیب‌های اجتماعی و راه‌های پیشگیری و مقابل با آن به کار خود پایان خواهد داد.

داود علیزاده- الهام بهروزی

همایش ملی علمی- آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (با تاکید بر طرح ملی نماد، پیشگیری از اعتیاد و طرح یاری‌گران زندگی) با حضور مسوولان وزارت آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط با این حوزه و ۴۰۰ نیروی فرهنگی شامل معاونان پرورشی و فرهنگی، روسا و کارشناسان ادارات امور تربیتی، مشاوران تربیتی و تحصیلی و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان‌های سراسر کشور روز گذشته (یکشنبه، 17 آذرماه) در بوشهر گشایش یافت. این همایش امروز با برگزاری چند کارگاه تخصصی با موضوع آسیب‌های اجتماعی و راه‌های پیشگیری و مقابل با آن به کار خود پایان خواهد داد.

به گفته مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاور وزیر آموزش و پرورش، «همایش ملی علمی- آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با هدف تبیین سیاست‌ها، راهبردها و اهداف برنامه‎های ارتقایی، مشورتی، پیشگیرانه و مداخله‌ای برای دست‌اندرکاران استانی برگزار می‌شود. هدف دیگر این همایش بررسی عملیاتی و اجرائی برنامه‌های پیش‌بینی شده در سطح این اداره‌کل بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی استانی است. همچنین ارائه گزارشی از میزان تحقق اهداف برنامه‌ها و طرح‎های اداره امور تربیتی وزارت آموزش و پرورش و نیز بررسی و واکاوی نقاط قوت و ضعف، فرصت‎‌ها و چالش‌ها و مشکلات و موانع اجرائی و ارائه راهکارهای مناسب، از دیگر اهداف همایش است.»

آموزش و پرورش به فکر نو و خلاق والدین نیاز دارد

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر در آیین افتتاحیه همایش دو روزه علمی- آموزشی ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: طرح ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان) یکی از طرح‌های مهم آموزش و پرورش در راستای مقابله با آسیب‌های اجتمای است. آموزش و پرورش و دستگاه‌های مرتبط با آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان بر اساس قانون سعی در مرتفع کردن مسائل و مشکلات دانش‌آموزان در معرض خطر دارند تا زمینه ادامه تحصیل دانش‌آموزان را به شکل مطلوب‌تری فراهم کنند. طرح دیگر آموزش و پرورش در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی، طرح پیشگیری از اعتیاد و یاری‌گران زندگی نام دارد. در این طرح آموزش و پرورش به کمک ستاد مبارزه با مواد مخدر، آسیب‌های موجود در حوزه دانش‌آموزان را شناسایی می‌کند تا با برنامه‌ریزی اصولی در کاهش این آسیب‌ها اقدام شود.

به گفته علیمراد کرمی، رصد وضعیت روحی، روانی، اجتماعی و مخاطرات تهدیدکننده دانش‌آموزان، برنامه‌ریزی در زمینه توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، آگاهی‌بخشی و توانمندسازی خانواده‌ها و جلب مشارکت آنان در مبارزه با اعتیاد و همچنین مشارکت در پویش‌های منطقه‌ای و استانی در زمینه ارتقای سلامت روانی، اجتماعی و مبارزه با اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی دانش‌آموزان از جمله مواردی است که در این همایش به‌ویژه در کارگاه‌های تخصصی آن مورد نقد، تحلیل و تشریح کارشناسان و صاحب نظران قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از منویات رهبر معظم انقلاب است که با رویکرد مدرسه و دانش‌آموزمحوری اجرا می‌شود، تصریح کرد: همه دستگاه‌های دولتی تعهد و مسوولیت ویژه‌ای به آموزش و پرورش دارند که باید به آن جامه عمل بپوشانند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر جامعه هدف آموزش و پرورش فرزندان و آینده سازان این کشور هستند که توجه به پیشرفت آنها منوط به توسعه آموزش وپرورش است، گفت: کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته اولویت اصلی خود را آموزش و پرورش قرار دادهاند و هر کشوری که پیشرفت و توسعه‌ای داشته است، بیشترین نگاه خود را به آموزش و پرورش معطوف کرده ‌است.

کرمی در پایان خواستار همکاری و همراهی اولیای دانش‌آموزان شد و خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش علاوه بر نیازهای مالی نیازمند اندیشه نو و فکرهای خلاق والدین است و اولیای دانش‌آموزان باید به آموزش و پرورش کمک فکری کنند.

امروز همه باید برای مقابله با آسیب‌های جامعه به میدان بیایند

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این همایش گفت: بر اساس این فرمایش مقام معظم رهبری: «برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی حتی آنهایی که به دین و اسلام اعتقادی ندارند، اگر ایران را قبول دارند باید با همه توان وارد میدان شوند؛ حتی اگر کسی در عشقش به ایران تردیدی باشد و در وجدان سالم او تردیدی نباشد، باید با همه توان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آماده شود و تحرک داشته باشد.» از این‎رو، ضروری است که همه به این عرصه ورود کنیم؛ چراکه آسیب‌های اجتماعی امروز چنان در جامعه ریشه دوانده و از حد و مرزها عبور کرده است که تمام قشرهای جامعه را تحت تاثیر قرار داده است.

علیرضا کاظمی در ادامه با تاکید بر اینکه کمتر خانواده‌ای وجود دارد که از آسیب‌های اجتماعی در امان مانده باشد، افزود: آسیب‌ها امروز از طبقات خاص جامعه عبور کرده‌اند و بیخ گوش ما قرار گرفته‌اند، بنابراین به‌شدت کشور به شکل‌گیری نهضت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیاز داشت که ما با یک نگاه ملی و با اجرائی شدن دو طرح «نماد» و «یاری‌گران زندگی» دنبال محقق شدن این نهضت در جامعه هستیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات دیگر مقام معظم رهبری در حوزه آسیب‌های اجتماعی، انجام کارهای اثربخش است، تصریح کرد: همان مساله‌ای که شالوده استراتژی مقام عالی وزارت آموزش و پرورش را تشکیل می‌دهد و طبیعتا محقق شدن این مهم نیاز به ساز و کار مشخصی دارد؛ چراکه اقدامات اثربخش در زمینه رفع آسیب‌های اجتماعی شاه‌بیت تحقق سند تحول بنیادین است. امروز ما باید به‌دنبال این باشیم که از مجموعه این اقداماتی که انجام می‌دهیم چه نتایجی به همراه دارد. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که ما نمی‌توانیم بدون اطمینان از سلامت روانی دانش‌آموزان با آنها روبه‌رو شویم.

کاظمی با بیان اینکه امروز شایستگی و سلامت پایه‌ای فرد شرط ورود به نظام تعلیم و تربیت تمام ساعتی است، گفت: ما باید از سلامت متربی اطمینان حاصل کنیم. برای اینکه این مهارت‌ها و سلامت در نظام تعلیم و تربیت و به‌ویژه در دوره ابتدایی شکل بگیرد، هم در خارج از سیستم نظام آموزش و پرورش و هم در درون آن نیاز به تغییر نگرش است. اولین تغییر نگرشی که به شدت به آن نیاز داریم پرداختن به ریشه‌ها و عوامل بروز آسیب‌های اجتماعی و سلامت روان دانش‌آموزان است به‌جای پرداختن به معلول‌ها!

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه آسیب‌های اجتماعی ریشه‌ها و عوامل متعدد، پیچیده‌ای در هم تنیده‌ای دارد، تصریح کرد: عوامل اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی، فرهنگی و فضای بی‌در و دروازه فضای مجازی که خود به تنهایی آسیب‌های زیادی را به جامعه دانش‌آموزی وارد کرده، در کنار فقدان خیلی از مهارت‌ها زمینه‌ساز بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستند؛ اما از دید صاحب‌نظران تعلیم و تربیت مهم‌ترین عامل بروز آسیب‌های اجتماعی را مسائل و مشکلاتی می‌دانند که در خانواده شکل می‌گیرد و بعد فقدان دانش و آگاهی و مهارت‌های دانش‌آموزان در مواجه با این مسائل است. هرچند ما نمی‌توانیم به طور کلی آسیب‌های اجتماعی را محو کنیم اما می‌توانیم توانمندی لازم را در دانش‌آموزان در رویارویی با آسیب‎‌ها ایجاد کنیم تا تسلیم آسیب‎‌ها نشوند.

وی با اشاره به اینکه نگرش دیگری که به نظر من باید شکل بگیرد که یکی از آسیب‎‌های جامعه ماست، نوع نگرشی است که به فعالیت فرهنگی می‌شود، افزود: متاسفانه فعالیت‌های فرهنگی را هزینه‌بر و دیربازده می‌دانند و خیلی میلی به سرمایه‌گذار در حوزه‌های فرهنگی ندارند. این در حالی است که 12 سال طول می‌کشد تا یک انسان را به جامعه تحویل دهیم. بنابراین با برنامه‌های کوتاه‌مدت نمی‌توان به نتایج اثربخش رسید! نوع نگاه کسانی که از ساختار فرهنگی کشور پشتیبانی می‌کنند، طبیعتا باید تغییر کند. به هر حال ما زمانی می‌توانیم برای آسیب‌های روانی و اجتماعی که امروز یکی از معضل‌های مهم جامعه ماست، فکری کنیم که نگرش‌ها تغییر کند.

کاظمی با بیان اینکه باید برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی همه دست‌به‌دست بدهیم و با رویکرد اثربخش گام‌های استواری برداریم تا به نتایج سودبخش دست بیابیم، تصریح کرد: ما در این زمینه دو برنامه محوری و استراتژیک داریم که یکی از آنها طرح «یاری‌گران زندگی» است که فکر و ایده سردار مومنی بود. این طرح با رویکرد مشارکتی و تمرکز بر مدرسه تهیه شده است. طرح یاری‌گران زندگی با استفاده از تمام ظرفیت‌های تشکیلاتی و چهره‌های موثر مدرسه (تشکل‌ها و انجمن‌های دانش‌آموزی) و نقش‌پذیری دانش‌آموزان (که مهم‌ترین رویکرد تقویتی در ایجاد مهارت‌های لازم برای دانش‌آموزان است) با پشتیبانی مادی خوب ستاد مبارزه با مواد مخدر در سطح کشور در حال اجراست. در اینجا تاکید می‎کنم که به کمک این طرح دانش‌آموزان را با برگزاری کارگاه‌های آموزشی به شناسایی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی ترغیب کنیم تا خود آنها به عرصه تبیین، توصیف و رصد آسیب‌های اجتماعی در فضای مدرسیه ورود کنند.

وی با اشاره به اینکه طرح دوم ما به‌عنوان یک طرح محوری در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی طرح «نماد» است، یادآور شد: این طرح در حقیقت همان نظام یکپارچه مراقبت از سلامت دانش‌آموزان و پرداختن به آسیب‌های اجتماعی است. «نماد» با رویکرد درمانی و مداخله فوری در آسیب‎های اجتماعی در میان دانش‌آموزان در یک دوره چند ساله اجرا شده و یک بسته کامل تربیتی است اما امسال با رویکرد اثربخشی در حال اجراست. در این طرح غربالگری، ارجاع، آموزش، مددکاری و ... داریم. حال برای اثر بخشی این طرح، امسال میز نماد هم راه‌اندازی شد که امیدوارم این میز از سوی معلمان پرورشی و همه دستگاه‌ها جدی گرفته شود.

تمدن به معنای فوق‌روز اندیشیدن است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز در همایش دو روزه علمی و آموزشی ملی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در بوشهر گفت: پیشرفت هر جامعه نیازمند داشتن آموزش و پرورش درخور و شایسته است. حوزه و عرصه آموزش و پرورش یک ریل‌گذاری کاملا مشخص و معین به سمت پیشرفت و تمدن است و اگر غیر از این باشد، قطعا آن کشور یا در شرایط کنونی و یا آینده دچار چالش‌های گوناگون در عرصه‌های مختلف خواهد شد.

آیت‌الله صفایی بوشهری با بیان اینکه آموزش و پرورش در هندسه مدیریت منابع و تولید حوزه‌های انسانی زیرساخت و فندانسیون این هندسه است، افزود: اگر آموزش و پرورش از قوام درخور و توانمندی لازم برخوردار نباشد، قطعا تمامی دستگاه‌ها و نظام‌ها در هندسه نظام دچار چالش خواهد شد. آموزش و پرورش نیازمند توجه فوق‌العاده و برنامه‌ریزی فوق‌روز و مدریریت فعال و طراحی‌های دانش‌بنیان و نظارت‌های کارآمد و بازتولید پروژه‌های نوین متناسب با ضعف‌ها و قوت‌ها و فرصت‌ها و تهدیدها است.

وی با اشاره به اینکه یک کشور فقط با آموزش و پرورش موفق، موفق خواهد بود، تصریح کرد: تمدن در یک کشور مساوی است با اقتدار و شایستگی آموزش و پرورش. انقلاب اسلامی ایران آمده است کاری بزرگ در جهان از افق ایران ایجاد کند و در جغرافیای ایران تحولی عظیم بیافریند؛ تحولی اسلامی ایرانی. این تمدن اسلامی و ایرانی شاخصه‌هایی چون استقلال در همه عرصه‌های ملی و فراملی، آزادی از همه قید و بندهای جهان استکبار، پیشرفت بر اساس دانش و دانایی و عدالت دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان بوشهر با اشاره به اینکه ایران دارای یک جغرافیای فوق‌العاده در سطح جهان است و نقشی فوق‌العاده در سطح جهان دارد، تاکید کرد: همه کشورهای استکباری به‌دنبال حذف و براندازی آن و بازگرداندن این کشور به حالی سابق خود هستند. در سیاست راهبردی جهان استبکار اولویت در عرصه تهاجم به مهم‌ترین ارکان تحول‌آفرینی است. تهاجم به دستگاه‌ها و نهادهایی است که راهبردی و استراتژیک هستند و به‌عنوان منبع اقتدار و قدرت شناخته می‌شوند که مهم‌ترین آنها حوزه علم و دانش است و مقدم‌ترین دستگاه آموزش و پرورش است.

آیت‌الله صفایی‌بوشهری در ادامه با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین دستگاه‌ها و نهادهایی که متوجه تهاجم دشمنان است، حوزه آموزش و پرورش است. تصریح کرد: عقلانیت تهاجم هم همین را می‌گوید. در زمینه کنترل و مدیریت علم و دانش و توقف در عرصه پیشرفت عالی از اهداف دشمنان است.

وی با اشاره به اینکه دشمن نمی‌خواهد جامعه ما به مرجعیت علمی دست یابد، خاطرنشان کرد: استکبار به دنبال مصادره نخبگان، تطمیع و در نهایت ترور نخبگان است.

امام جمعه بوشهر بر لزوم بازتولید پروژه‌های متناسب با زمان با نگاه فوق‌روز شد و گفت:‌ آموزش و پرورش باید ۵۰ سال از زمان جلو باشد و داشتن آموزش و پرورش به‌روز ساده‌اندیشی است که باید نیازهای ۵۰ سال آینده کشور را بداند و برنامه‌ریزی کند.

وی با بیان اینکه تمدن به معنای فوق‌روز اندیشیدن است، گفت:‌ اگر در جامعه‌ای مدارس مجهزترین بخش بودند، امیدی به آموزش و پرورش است و اگر بانک‌ها پیشرفته‌تر از دیگر نهادها بودند، بدانید که به معنای توقف آن جامعه است.

آیت‌الله صفایی بوشهری با اشاره به اینکه نگاه به آموزش و پروش باید یک نگاه راهبردی باشد، بیان کرد: اگر بخواهیم ایرانی پیشرفته و متمدن داشته باشیم و شخصیت‌های بزرگ در ایران تولید شود باید تحول بنیادین ایجاد شود و همه در خدمت آموزش و پرورش باشند.

وی در پایان با تاکید بر روش تدریس به‌روز و کارآمد، گفت: اگر در روش تدریس مشکل داشته باشیم یا در تالیف کتاب برنامه نوین نداشته باشیم یا در عرصه رشد فکری روش عمومی ناکارآمد داشته باشیم، راهی که رفته‌ایم اشتباه است. آموزش و پرورش نقش مهمی در حوزه پرورشی دارد. باید نوجوان و جوان تراز ایران اسلامی تربیت کنیم.

نرخ رشد جرائم در دنیا دو برابر نرخ رشد جمعیت است

در بخش‌های بعدی این همایش، مدیرکل دفتر پیشگیری‌های فرهنگی، اجتماعی قوه قضائیه با بیان اینکه مشکل آسیب اجتماعی فقط در ایران نیست و یک معضل و مشکل جهانی است و در دیگر کشورها نیز دیده می‌شود گفت: نرخ رشد جرائم در دنیا دو برابر نرخ رشد جمعیت است.

علی محمد زنگانه در ادامه با بیان اینکه در طی این دو دهه گذشته تنها کشورهایی که برنامه‌ریزی رشدمدار داشته‌اند، توانسته‌اند در مقابل رشد جرائم موفق باشند، افزود: پیشگیری رشدمدار هم باید شخص‌محور، هم خانواده‌محور و هم مدرسه‌محور و... باشد. سن طلایی رشدمحور پیش از دبستان تا سه سال اول دوران ابتدایی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در کشورهایی که در مقابله با جرائم موفق بودند سرمایه‌گذاری و هزینه منابع به‌صورت 80 درصدی در این دوران طلایی بوده است. به عبارت دیگر، 80 درصد منابع پیش از دبستان و سه سال اول باید هزینه شود. اگر این اعتبارات برای دانش‌آموز هزینه نشود در دوران بزرگسالی جامعه باید هزینه‌ای حدود 20 برابر همین آموزش را برای بزهکاری همان فرد هزینه کند.

وی بر پیشگیری رشدمدار از آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: این نوع پیشگیری مدرسه‌محور و محله‌محور است و طرح «نماد» هم یک نوع طرح پیشگیری رشدمدار مدرسه‌محور محسوب می‌شود که سن زیر 18 سال را در برمی‌گیرد.

مدیرکل دفتر پیشگیری‌های فرهنگی اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با بیان اینکه در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی نیاز به عزم همگانی است، افزود: کارهای فردی نتیجه‌ای ندارد چراکه اگر هم‌افزایی وجود نداشته باشد، کار نیز نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی با اشاره به پیشینه طرح نماد خاطرنشان کرد: انجام فعالیت‌های پیشگیرانه به‌صورت شبکه‌ای و هماهنگ باید صورت بگیرد، مثل برگزاری این همایش ارزشمند که طی یک ائتلاف و امر شبکه‌ای شکل گرفته است. ما باید مداخلاتمان را به‌صورت شبکه‌ای اعمال کنیم تا ظرفیت‌ها را مدیریت کنیم. نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان یک دفتر سیاست‌گذاری دارد و در اصل دارای همه ساختارهای لازم است. این مساله در زمان وزارت جناب فانی شکل گرفت که من از همان زمان در این پروژه همکاری داشته‌ام. این پروژه تمام مراحل علمی و دولتی آن انجام شده و در سه مرحله و در شش منطقه به‌صورت پایلوت اجرا شد، این مدل در سه مرحله و در سه اقلیم اجرا شد که در مرحله نخست در 72 مدرسه صورت گرفت و سپس فراگیری بیشتری پیدا کرد و بعد از یک شهرستان به صورت پایلوت انتخاب و در کلیه مدارس آن طرح اجرا شد.

زنگانه با تاکید بر فعالیت‌های پیشگیرانه و شناسایی افراد آسیب‌دیده پیش از مراحل وخیم، تصریح کرد: باید هنر ما این باشد کسی را که تفکر خودکشی را در ذهن می‌پروراند، شناسایی و بعد از آن بلافاصله آن را در چتر مراقبتی خود را قرار دهیم؛ در این راستا نیاز به حمایت سازمان و دستگاه‌های عضو ائتلاف همچون محیط زیست داریم. برای مثال، خودکشی یکی از مثال‌های آسیبی اجتماعی است. وقتی کسی افکار خودکشی و رفتار مشکوک دارد، باید فرد را تشخیص داد و نه اینکه پس از خودکشی بخواهیم اقدام کنیم. کسانی که اقدام به خودکشی می‌کنند، حداقل در یک ماه تمایل به این عمل در رفتارشان مشخص است. باید در آن زمان این افراد شناسایی و در زیر چتر حمایت قرار بگیرد. در قوه قضائیه می‌بایست از دانش‌آموزی که در خطر آسیب اجتماعی است، حمایت حقوقی و قضائی صورت بگیرد. گاهی نیاز به خدمات رفاهی اجتماعی و بهزیستی است.

مدیرکل دفتر پیشگیری‌های فرهنگی، اجتماعی قوه قضائیه با اشاره به یکی از تحقیق ‌و پژوهش‌های صورت گرفته در یکی از مدارس تهران گفت: در مدرسه‌ای ۳۱ دانش‌آموز نیازمند یافت شد که فقط شش نفر تحت حمایت سازمان‌های حمایتی بودند؛ این یعنی باید نظام حمایتی اکتیو باشند و افراد را شناسایی کنند نه اینکه فرد به‌عنوان خوداظهار و با شکستن حرمت نفس خودش را معرفی کند‌.

زنگانه با تاکید بر استفاده از پتانسیل خیرین مردمی افزود: می‌بایست ظرفیت خیرین مردمی و مشارکت مردمی را فعال کنیم؛ چراکه تمام بسته حمایتی را نمی‌توان از دولت گرفت. در طرح نماد می‌توان با پشتیبانی خیرین مردمی این امر را تحقق بخشید.

عزم آموزش و پرورش در کاهش آسیب‌های اجتماعی جدی است

مشاور وزیر آموزش و پرورش در بخش پایانی روز نخست این همایش دو روزه در بوشهر نیز گفت: آسیب‌ها زمانی اجتماعی می‌شوند که از فردی عبور و در جامعه فراگیر و اشاعه پیدا می‌کند و به آسیب‌های اجتماعی تبدیل می‌شوند. وظیفه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بر عهده جامعه است و در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شش ساحت تربیتی داریم که در چهار دوره سه سال برنامه‌ریزی شده است.

عبدالرسول عمادی با اشاره به اثر سند تحول بنیادین خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین ما را به حصار محکم دعوت می‌کند که در آن زندان از خود مراقبت کنیم و اگر به‌درستی آن را درک کنیم، می‌توانیم از آسیب‌هایی که متوجه ما است در امان باشیم.

وی با تاکید بر نقش خانواده در اصلاح جامعه گفت: اسلام وظیفه تربیت را بر عهده خانواده قرار داده است و آموزش و پرورش نیز در کنار خانواده در امر تربیت به رسالت خود عمل می‌کند. به همین جهت اگر محیط اجتماعی ناسالمی را داشته باشیم و دستگاه‌ها وظایف خود را به درستی انجام ندهند، خانواده نمی‌تواند فرزند خود را از آسیب‌ها مصون بدارد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین تنوع در محیط‌های یادگیری را به رسمیت شناخته توضیح داد: در فصل هشت این سند وظیفه اجرای بر عهده همه دستگاه‌ها قرار داده شده است و انجام آن نیاز به عزم همگانی دارد.

عمادی همگانی کردن امر تربیت و پیگشیری از آسیب‌هایی را که دانش‌آموزان با آن مواجه هستند، از اهداف برگزاری این همایش دانست و افزود: در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی عزم مجموعه وزارت آموزش و پرورش بسیار جدی است.

در پایان یادآوری می‌شود، در آیین افتتاحیه همایش ملی علمی- آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی (با تاکید بر طرح ملی نماد، پیشگیری از اعتیاد و طرح یاری‌گران زندگی) از دو سند مهم آموزش و پرورش در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی با نام‌های «طرح یاری‌گران زندگی» و «نقشه‌راه ارتقای سلامت روان پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» رونمایی شد. اجرای سرود از سوی گروه کرال همسرایان، بخش نماهنگ بیانات مقام معظم رهبری، نماهنگ معرفی بوشهر، نماهنگ معرفی برنامه‌های اداره‌کل امور تربیتی و مشاور وزیر آموزش و پرورش، موشن‌گرافی یاری‌گران زندگی و... از دیگر بخش‌های آیین افتتاحیه این رویداد بود.


نام:
ایمیل:
* نظر: