bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۸
رئیس پلیس راهور ناجا به افزایش تصادفات مرگبار در کشور هشدار داد:
داود علیزاده: تصادف یکی از سوانح زیان‎باری است که تاثیر بسیار سوئی بر سلامت روح و جسم افراد دچار شده به آن می‌گذارد. از این‌رو، روانشناسان سخت بر این مساله تاکید دارند که نباید افرادی که دچار سانحه رانندگی شده‎اند، بعد از آن رها شوند؛ چراکه «در صورت ماندگار شدن اختلالات اضطرابی احتمالی ممکن است از نظر روانی به شدت آسیب ببینند،

داود علیزاده

تصادف یکی از سوانح زیان‎باری است که تاثیر بسیار سوئی بر سلامت روح و جسم افراد دچار شده به آن می‌گذارد. از این‌رو، روانشناسان سخت بر این مساله تاکید دارند که نباید افرادی که دچار سانحه رانندگی شده‎اند، بعد از آن رها شوند؛ چراکه «در صورت ماندگار شدن اختلالات اضطرابی احتمالی ممکن است از نظر روانی به شدت آسیب ببینند، از این رو، حضور گروه مشاوره برای حمایت روانی از بازماندگان و استقرار گروه‌های ویژه در مراکز اورژانس و بیمارستان های امدادرسان، می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کند. نباید فراموش شود که مصدومان تصادفات رانندگی فقط صدمه جسمی ندیده‌اند؛ بلکه صدمه روحی جدی دیده‌اند و در صورتی که به‌موقع مورد حمایت قرار نگیرند، به اختلالاتی مانند افسردگی و اضطراب مبتلا می‌شوند. طبیعی است که نمی‌توان توقع داشت یک امدادگر یا مشاور نقش روانشناس یا روان‌پزشک را ایفا کند، اما حضور به موقع امدادگر یا مشاور در اورژانس می‌تواند بار سنگین فردی را که عزیزانش را از دست داده است، کم کند.»

تجربه نشان داده است که بسیاری از افرادی که تصادف می‎کنند، پس از آن دچار استرس حاد با علائمی مشابه PTSD شامل افسردگی، غم شدید و ناامیدی می‌شوند که معمولا با گذشت زمان این علائم به خودی خود در آنها بهبود پیدا می‌کند اما گاه هم درمان نمی‌‎شود و مشکلات و اختلالات جدی روانی را برای آنها پدید می‌آورد. از این رو، می‎طلبد که بلافاصله افرادی که دچار این حادثه می‌شوند، با مشاوره‌های تخصصی، اختلال افسردگی، تحریک‌پذیری، بیقراری و دیگر علائم PTSD درمان شوند.

شوربختانه ایران از جمله کشورهایی است که آمار تصادف در آن بسیار بالاست و آمار کشته‌شدگان در آن نیز نگران‌کننده است؛ هر چند رئیس پلیس راهور ناجا تلاش کرده که سیاست‌هایی را تدبیر کند که از آمار آن بکاهد اما این مهم تا زمانی که به یک دغدغه جدی برای دستگاه‌های مسوول و مردم بدل نشود، میسر نخواهد شد.

اسفندماه سال گذشته بود که سردار سیدکمال هادیانفر، به ریاست پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا رسید و در همان ایام نیز وعده داد تا با همراهی دیگر دستگاه‌ها آمار جانباختگان حوادث رانندگی را کاهش دهد، در همین راستا نیز اقدامات اجرائی و عملیاتی برای کاهش جانباختگان آغاز شد و در نتیجه آن شمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی در طول طرح نوروزی ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ کاهش یافت. این روند کاهشی اما در نیمه نخست سال آن‌طور که انتظار می‌رفت ادامه پیدا نکرد. موضوعی که پلیس معتقد است نباید آمار کشته‌شدگان حوادث رانندگی به امری عادی بدل شده و باید با همراهی دیگر دستگاه‌ها برای کاهش آن اقداماتی انجام شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در گفت‌وگو با ایسنا درباره راهکارهای کاهش تلفات حوادث رانندگی گفت:‌ سال گذشته ۱۷ هزار و ۱۸۳ نفر در حوادث رانندگی کشته و ۳۶۵ هزار نفر نیز مجروح شدند. این آمار در حال حاضر نیز از حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ کشته در سال جاری نیز بیشتر شده و باید بگویم که اصلا چنین آماری زیبنده کشور ما نیست و همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز تاکید دارند، باید کاهش پیدا کند.

سردار سیدکمال هادیانفر در ادامه با بیان اینکه دولت باید تکلیف دستگاه‌های مسوول در حوزه ترافیک را روشن کرده و برای کاهش آمار تلفات و مصدومان منابعی را پیش‌بینی کند، افزود: باید این دغدغه در تمام دستگاه‌ها ایجاد شود، در حوزه ترافیک و تصادفات رانندگی ۳۳ دستگاه دارای مسوولیت و وظیفه هستند و باید کاهش آمار تلفات و تصادفات به دغدغه تمام این دستگاه‌ها بدل شود و آنان اقداماتی را که قانون برایشان تکلیف کرده، انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه ما از ابتدای سال مستمرا بر ضرورت کاهش شمار جانباختگان تاکید کردیم، تصریح کرد: امسال در بررسی‌هایمان ۵۳۰۰ نقطه حادثه‌خیز را در شهرها و جاده‌ها شناسایی کردیم که باید این نقاط ایمن‌سازی شود. از حدود دو هزار دوربین ما در جاده‌ها، ۴۹ درصد معیوب است که لازم است مشکلاتشان رفع شود.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در همین جاده‌ها ۳۴ درصد تصادفات ما رخ داده که ۷۰ درصد فوتی‌ها مربوط به آن بوده است، برای کاهش این‌ها همه دستگاه‌ها بایدپای کار بیایند و نقششان را ایفا کنند، گفت: البته برخی از این دستگاه‌ها حالا هم کار می‌کنند، اما آن کار فوق‌العاده را که باید انجام دهند، انجام نمی‌دهند.

هادیانفر با بیان اینکه متاسفانه انگار شنیدن خبر تصادفات رانندگی عادی شده است، افزود: در حالی که نباید اینطور باشد، گوش ما نباید به شنیدن خبر فوت‌ها در تصادفات عادت کند، نباید ۴۰، ۵۰ و ۶۰ کشته تصادفات برای ما عادی شود و همه باید تلاش کنند تا جلوی این آمار گرفته شود.

وی با اشاره به خسارات ناشی از تصادفات رانندگی جرحی نیز گفت: ‌۳۶۵ هزار مجروح در سال گذشته داشتیم که اگر فرض کنیم، تنها ۱۰ درصد از این افراد تا پایان عمرشان دچار یکی از انوع معلولیت حرکتی خواهند شد، ببینید چه خسارتی به کشور وارد می‌شود. این تصادفات هفت درصد تولید ناخالص ملی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و حدود پنج میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم به ازای هر نفر باقی می‌گذارد. متاسفانه ما زیان را می‌بینیم؛ اما برنامه‌ای برای جلوگیری از آن نداریم و خواسته ما از دولت این است که برنامه‌ریزی در این خصوص را جزء دغدغه خود ببینید و همه دستگاه‌ها بیایند.

هادیانفر با بیان اینکه راه و وسیله نقلیه ایمن‌ هم عامل مهمی است، تاکید کرد:‌ این موارد هم باید مورد توجه قرار بگیرد؛ اما نباید از عامل انسانی که بیشترین دلیل وقوع تصادفات است، غافل شویم. ما احتیاج به آموزرش مستمر داریم، چطور تبلیغاتی که از صبح تا شب می‌گوییم برای فلان نوشیدنی می‌شود، سبب شده تا برخی مشتری‌ها فقط به‌دنبال همان بروند، خب لازم است برای کاهش تصادفات رانندگی هم اقدامات آموزشی گسترده‌ای انجام دهیم.

رئیس پلیس راهور ناجا در پایان تاکید کرد: در حوزه ترافیک و تصادفات رانندگی علاوه بر پلیس، وزارت راه، وزارت بهداشت، جمعیت هلال احمر، صداو سیما و ... همه مسوولیت و وظایف مشخصی دارند که لازم است تمام‌قد پشت ماجرا بایستند و به دور از مسائل سیاسی به این دغدغه توجه کنند.

بررسی تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری در ایران نشان می‌دهد که بسیاری از آنها ناشی از نبود آموزش صحیح و رانندگی اصولی است که در این میان رسانه ملی می‌تواند با تهیه یک‌سری برنامه‌ها و تیزرهای تبلیغاتی جامعه را با فرهنگ صحیح رانندگی آشنا و آگاه کند، درست مانند آنچه که در کشورهای در حال توسعه در حال اتفاق افتادن است؛ اما متاسفانه اکثر تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی تلویزیون و رادیو ایران خلاصه شده در معرفی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها!

استان بوشهر هم از جمله استان‌های است که تصادفات درون‌شهری و برون‌شهری در آن بسیار نگران‌کننده است و به یکی از دغدغه‌های جدی مسوولان استانی بدل شده است. بنا به گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشترین افزایش در مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی در نیمه اول سال 98 در مقایسه با سال قبل در استان‌ بوشهر (8/48درصد) اتفاق افتاده است که پس از آن استان‌خراسان جنوبی (2/30 درصد) قرار دارد.

به گفته معاون حمل و نقل سازمان حمل و نقل و پایانه‌های استان بوشهر، در شش ماهه سال جاری 98 نفر از هموطنان کشورمان بر اثر حادثه رانندگی در جاده‌های استان بوشهر جان خود را از دست داده‌اند. البته تعداد تلفات جاده‌ای استان بوشهر در این مدت نسبت به سال گذشته کمتر شده است و این رقم در سال گذشته 137 کشته بوده است.

سیدحمیدرضا علم با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته بیش از 70 درصد از تصادفات جاده‌ای استان بوشهر به دلیل سرعت بالا رخ داده است، افزوده است: متاسفانه بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای استان در بزرگراه خلیج فارس حدفاصل بوشهر- برازجان رخ داده است. همچنین بزرگراه چغادک- کنگان نیز بعد از بزرگراه خلیج فارس بیشترین آمار تصادفات جاده‌ای استان را در خود جای داده است.

وی با اشارع به اینکه برای کاهش تصادفات استان پنج دوربین کنترل سرعت در جاده‌های استان نصب شده است، تصریح کرده است که برای کاهش این تصادفات با همکاری پلیس استان چندین گشت نامحسوس در جاده‌های استان ایجاد شده است. این دو راهکار باعث شده است که استان بوشهر در زمینه کاهش تصادفات جاده‌ای دومین استان برتر کشور معرفی شود.

به گفته علم، در حال حاضر میانگین نرخ تلفات جاده‌ای در کشور در 4/9 درصد است؛ این درحالی است که این رقم در استان بوشهر 28/5 درصد است.

البته وی در پایان هم مدعی شده است که ناوگان مسافربری استان بوشهر دومین ناوگان جوان کشور به‌شمار می‌رود که میانگین سن اتوبوس، مینی‌بوس، سواری و کامیون استان به ترتیب 8/7، 21، 3 و 13 است.

علت اصلی مرگ 3/40 درصد از افراد ضربه به سر، 4/29 درصد شکستگی‌های متعدد، 5/7 درصد به دلیل خونریزی و 16 درصد به‌دلیل علل اشتراکی (موارد دارای بیش از یک علت)، 8/1 درصد سوختگی، سه دهم درصد نرسیدن اکسیژن، 7/4 درصد سایر موارد بوده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: