bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۲۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
خبر خوش برای دانشجومعلمان؛
داود علیزاده: دانشگاه فرهنگیان یکی از مراکز عالی آموزش کشور است که با هدف تامین بخش اعظم نیروی آموزش و پرورش تاسیس شده است. بدیهی است یکی از وظایف و ماموریت‌های راهبردی دانشگاه فرهنگیان، توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق آموزش‌های کوتاه‌مدت و تحصیلات تکمیلی است و تربیت و تعلیم دانشجومعلمان یکی از اختیارات و وظایف این دانشگاه به‎شمار می‎رود.

داود علیزاده:

دانشگاه فرهنگیان یکی از مراکز عالی آموزش کشور است که با هدف تامین بخش اعظم نیروی آموزش و پرورش تاسیس شده است. بدیهی است یکی از وظایف و ماموریت‌های راهبردی دانشگاه فرهنگیان، توانمندسازی و ارتقای شایستگی‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش از طریق آموزش‌های کوتاه‌مدت و تحصیلات تکمیلی است و تربیت و تعلیم دانشجومعلمان یکی از اختیارات و وظایف این دانشگاه به‎شمار می‎رود.

دانشجومعلمان زیر نظر اساتیدی که سابقه طولانی‌مدت معلمی دارند، دوره‎های تخصصی تدریس را پشت سر می‎گذارند و در قالب کارورزی به کلاس درس می‌روند و از تجربیات معلمان باتجربه می‎آموزند. این دانشجویان که در حین تحصیل مهارت‎های درس دادن را می‎آموزند، در حقیقت معلمانی هستند که از همان اوان جوانی و در حین تحصیل آموزش دادن را به شکل اصولی و پس از طی کردن کارگاه‎های تخصصی و علمی شامل روانشناسی، فن بیان و روش تدریس می‎آموزند. بدون تردید جذب این افراد به بدنه آموزش و پرورش می‎تواند به کیفیت نظام آموزشی کشور بیفزاید.

با توجه به اینکه معلمی شغلی است که بیش از هر چیزی باید در آن عشق وجود داشته باشد تا بتوان ناهمواری‎های مسیر را تحمل کرد عمدتا دانشجومعلمان از همان آغاز کار با دستمزد و شرایط مالی پایینی به این حرفه مشغول می‎شوند، این در حالی است که مزایای مادی این پیشه در این زمان با توجه به شرایط اقتصادی کشور نمی‎تواند چندان دلگرم‌کننده باشد و با توجه به اینکه این افراد استخدام آموزش و پرورش نیستند، پس بسیاری از مزایای تدریس تحتد شرایطی شامل آنها می‎شود از جمله عیدی که پرداخت آن به دانشجو معلمان بر اساس مصوبه هیات وزیران است که هرساله ابلاغ می‌شود، بدون مجوز قانونی ممکن نیست.

به گزارش ایسنا، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع در این‌باره گفت: آموزش ‌و پرورش به‌عنوان یک دستگاه اجرائی در مقام تفسیر قانون نیست و ما ملزم به اجرای قوانینی هستیم که به تصویب مراجع ذی‌ربط از جمله دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش ‌و پرورش رسیده است.

علی الهیار در ادامه با بیان اینکه پرداخت عیدی به دانشجو معلمان بر اساس مصوبه هیات وزیران است که هرساله ابلاغ می‌شود و میزان پرداخت در آن به‌طور شفاف توضیح داده می‌شود، افزود: در این مصوبه شرط پرداخت عیدی به کارکنان دولت، اشتغال به خدمت تمام‌وقت است و دانشجو معلمان در وزارت آموزش‌ و پرورش اشتغال به تحصیل‌ دارند و اشتغال به کار محسوب نمی‌شود و براساس این مصوبه و بدون مجوز قانونی ما نمی‌توانستیم عیدی پرداخت کنیم و بخشنامه‌ای که قبلا به استان‌ها ارسال کردیم براساس بند «۱» همین مصوبه بوده است.

الهیار با بیان اینکه در مصاحبه‌های قبلی به جامعه دانشجو معلمان گفته بودم که اگر مجوز قانونی را داشته باشیم آمادگی پرداخت را داریم، تصریح کرد: این موضوع مطرح و پیگیری شد تا اینکه در نامه‌ای که به وزارت آموزش ‌و پرورش داده شد، دانشجو معلمان را مشمول و مصداق بند «۱» مصوبه هیات وزیران دانست و پرداخت عیدی به آنان را جایز دانست که برای ما حجت است و در حال حاضر همکاران نحوه انجام کار را برنامه‌ریزی می‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع با اشاره به اینکه به دانشجو معلمان مانند سایر کارکنان و به نسبت اشتغال به تحصیلی که دارند، عیدی پرداخت خواهد شد، گفت: 70 هزار دانشجو معلم مشمول دریافت عیدی هستند، که ۴۵ هزار نفر از آنان تمام‌وقت هستند و عیدی کامل دریافت خواهند کرد.

الهیار در پایان با بیان اینکه ۲۵ هزار نفراز دانشجو معلمان نیمه‌وقت هستند که از اشتغال به تحصیل تمام‌وقت فاصله گرفته‌اند و متناسب با همان و بر اساس مجوزهای موجود پرداخت عیدی به آنان نیز صورت خواهد گرفت، یادآور شد: دانشجو معلم تمام‌وقت دانشجویی است که به‌طور کامل در دانشگاه فرهنگیان اشتغال به تحصیل دارد و دانشجو معلم نیمه‌وقت دانشجویی است که دوران تحصیل وی تمام‌شده و بخشی از واحدهای درسی‌اش باقی ‌مانده است.

پیش از این کسر حقوق دانشجومعلمان موضوعی بود که اعتراض این قشر را به دنبال داشت. در این باره معاون طرح و برنامه دانشگاه فرهنگیان گفت: کسر از حقوق دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بر اساس ماده ۶ و تبصره ذیل آن در قانون متعهدین خدمت، صورت می‌گیرد و قانونی است.

علی خاکی در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این موضوع که بسیاری از دانشجومعلمان نسبت به اخذ هزینه از سوی دانشگاه فرهنگیان گلایه دارند، توضیح داد: اینکه بر اساس چه قانونی ما از حقوق دانشجومعلمان کسر می کنیم، تنها بر اساس این قانون و ماده واحده است و دانشگاه هیچ تصمیمی بدون تصویب مجلس شورای اسلامی، ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور و هیات امنای دانشگاه نمی‌گیرد.

بر اساس ماده ۶ قانون متعهدین خدمت، دانشجویان متعهد به خدمت موضوع این قانون از آغاز تحصیل خود به استخدام آزمایشی وزارت آموزش و پرورش درآمده و از حقوق و فوق‌العاده شغل مربوط به مدارک تحصیلی لازم برای ورود به دوره تحصیلی موردنظر برخوردار خواهند شد. در ضمن حقوق کارآموزی دانش‌آموزان دانشسراهای تربیت معلم معادل حقوق و فوق‌العاده شغل مربوط به مدرک تحصیلی لازم برای ورود به دوره تحصیلی موردنظر پرداخت خواهد شد.

همچنین در تبصره‌ای ذیل آن آمده است: پرداخت حقوق کارآموزی و حقوق به دانش‌آموزان و دانشجویان یادشده مانع از استفاده آنان از امکانات رفاهی عمومی از جمله خوابگاه و وام صندوق رفاه و غیره که دانشسراها و مراکز تربیت معلم و آموزشکده‌های فنی و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و حوزه‌های علمیه معمولا در اختیار آنان قرار می‌دهند، نخواهد بود اما هزینه‌های شبانه‌روزی و هزینه خوابگاه از وجوه پرداختی کسر خواهد شد.

به گفته خاکی، بر اساس قانون متعهدین خدمت ماده ۶ و تبصره ای ذیل آن است که دانشگاه مجاز شده است هزینه‌های شبانه‌روزی و خوابگاه را از دانشجومعلمان اخذ کند که این موضوع در مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می‌کند و با نظر هیات امنای دانشگاه درصد آن مشخص می‌شود.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون و تصمیم افراد تصمیم‌گیرنده این مبلغ معادل ۴۵ درصد از حقوق دانشجومعلمان تعیین شده است که این ۴۵ درصد از قبل از انقلاب بوده است و از حدود سال ۶۲ که دانشگاه تاسیس شده است، کسر می‌شود اما اگرچه طبق قانون این مبلغ کسر می شود، اما برخی از دانشجویان نسبت به میزان آن اعتراض دارند افزود: گرفتن این مبلغ قانونی است. مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است هزینه‌هایی که تا سال گذشته می‌گرفتیم، جوابگوی هزینه‌های دانشجویان نیست و امسال که حقوق دانشجومعلمان دو برابر شده است، دانشگاه فرهنگیان ۴۵ درصد آن را افزایش داده است.

معاون طرح و برنامه دانشگاه فرهنگیان در ادامه با اشاره به اینکه این دانشگاه برنامه‌هایی برای کاهش اخذ این مبلغ از دانشجومعلمان دارد و آمادگی داریم خدماتی مانند خوابگاه و غذا را برای این افراد آزاد کنیم و غذا و خوابگاه با هزینه تمام شده به دانشجویان ارائه شود، تصریح کرد: بر این اساس دانشجویانی که مایلند می‌توانند این هزینه‌ها را دریافت نکنند تا این مبلغ از حساب‌شان کسر نشود.

وی معتقد است: اگرچه به‌طور یقین چون این دانشجومعلمان در مراکز شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند، هزینه‌های بیشتری بابت خوابگاه و غذا در بیرون از دانشگاه متقبل خواهند شد اما دانشگاه فرهنگیان حاضر است برای جلوگیری از اعتراض دانشجویان این خدمات را از آنها گرفته و به‌صورت آزاد ارائه دهد.

به گفته خاکی، با توجه به اینکه دانشجومعلمان به عنوان کارمند محسوب می‌شوند، برای دریافت این خدمات از مراکز شبانه‌روزی یا تربیت معلم هیچ یارانه‌ای به آنها تعلق نمی‌گیرد، به همین منظور بر اساس قانون این مبلغ از حساب‌شان کسر می‌شود و به طور یقین اگر قرار است به دانشگاه دیگری بروند، هزینه از آنها به عنوان شبانه‌روزی دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه هزینه‌های دانشگاه فرهنگیان به دانشجومعلمان برای خوابگاه و غذا است، افزود: اما در این زمینه برخی از دانشجومعلمان که کمتر از این امکانات استفاده می‌کنند، بیشتر معترض می‌شوند. به همین خاطر این مساله را پیش‌بینی کرده‌ایم و موضوع به عنوان ابلاغیه به همه استان‌ها اعلام شده است که دانشجویانی که از خوابگاه استفاده نمی‌کنند، باید هزینه کمتری از آنها دریافت شود.

خاکی در پاسخ به این سوال که چرا دانشجویی که از خوابگاه و غذای دانشگاه ها استفاده نمی‌کند باید هزینه آن را هم پرداخت کند، گفت: تصمیم‌گیری درباره این موضوع به عهده دانشگاه فرهنگیان نیست و بر اساس قانون یادشده باید از همه دانشجومعلمان که در دوره‌های شبانه تحصیل می‌کنند، این مبالغ کسر شود. البته بودجه دولت و هر مبلغی از حساب دانشجومعلمان که باید کم و زیاد شود، در هیات امنای دانشگاه درباره آن تصمیم‌گیری میشود و ما در این قانون هیچ دخالتی نداریم.

معاون طرح و برنامه دانشگاه فرهنگیان در عین حال گفت: دانشجویانی که در خوابگاه نیستند، قرار است از مجموع ۴۵ درصدی که بر اساس قانون باید از حقوق آنها کسر شود، ۲۰ درصد آنها عودت داده شود. البته همه این موارد و دریافت پول از دانشجومعلمان به این دلیل است که دانشگاه شبانه روزی است و همه الزام دارند که در خوابگاه باشند؛ اما چون ظرفیت ما محدود است، کسانی را که کنار دانشگاه یا شهر خودشان مشغول تحصیل هستند، شناسایی می‌کنیم و ۲۰ درصد این مبلغ را کم کنیم و عملا تنها ۲۵ درصد هزینه‌های مصوب قانونی از آنها دریافت می‌شود.

وی با بیان اینکه همچنین هزینه‌های قطعی تمام شده را استخراج می‌کنیم و سناریوهایی برای حل این مشکلات داریم، تصریح کرد: علاوه بر این آمادگی داریم خوابگاه و غذا آزاد شود و هزینه تمام شده و دانشجو از امکانات متناسب با قیمت روز از آنها دریافت شود. اگرچه دانشجویان گاهی نگران هستند که شاید هزینه‌های بیرون جهت استفاده از خوابگاه و مصرف غذا بیشتر از هزینه‌های شبانه‌روزی باشد.

خاکی در ادامه میانگین دریافتی دانشجومعلمان را یک میلیون و ۵۶۰ هزار تومان برشمرد و گفت: این مبلغ طبق قانون کار به دانشجومعلمان پرداخت می شود. اکنون حدود ۵۰ هزار دانشجومعلم در دانشگاه فرهنگیان در حال تحصیل هستند.


نام:
ایمیل:
* نظر: