bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۰۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
دستورعملی که بالاخره به واقعیت تبدیل شد؛
علی پورتنگستانی: مشکلات مالی، بستن قراردادهای آماتوری، بدقولی‌های مدیران کار نابلد و نفود دلال‌های انگشت‌شمار در ساختار فوتبال کشور، همه و همه موجب شده با عقد قراردادهای غیرحرفه‌ای و در نتیجه شکایت بازیکنان و مربیان خارجی، باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال کشورمان یک پای ثابت کمیته انضباطی باشند. حال آیا بستن قرارداد ریالی با بازیکنان خارجی می‌تواند حلال مشکلات باشد یا خیر؟

علی پورتنگستانی: 

مشکلات مالی، بستن قراردادهای آماتوری، بدقولی‌های مدیران کار نابلد و نفود دلال‌های انگشت‌شمار در ساختار فوتبال کشور، همه و همه موجب شده با عقد قراردادهای غیرحرفه‌ای و در نتیجه شکایت بازیکنان و مربیان خارجی، باشگاه‌ها و فدراسیون فوتبال کشورمان یک پای ثابت کمیته انضباطی باشند. حال آیا بستن قرارداد ریالی با بازیکنان خارجی می‌تواند حلال مشکلات باشد یا خیر؟

بالغ بر ۶۰ پرونده حقوقی علیه باشگاه‌های کشورمان در کمیته انضباطی فیفا در جریان است که برخی از آنها نیز به مرحله صدور رای رسیده و باشگاه‌های ما را در وضعیت هشدار قرار داده است. فدراسیون فوتبال به همراه تیم‌های لیگ برتری و حتی لیگ یکی، درگیرتشکیل این پرونده‌های انضباطی هستند ودر اکثر مواردبدقولی‌ در پرداخت مطالبات به موقع بازیکنان و مربیان خارجی‌، باعث رقم خوردن این وضعیت شده ‌است.

در حالی باشگاه‌های کشور ما یک پای ثابت کمیته انضباطی فیفا هستند که در سال‌های گذشته در اکثر پرونده‌ها بازنده و با آرای سنگین از جمله محرومیت از پنجره نقل‌وانتقالات روبه‌رو بوده‌اند اما هیچ‌گاه از این وضعیت درس نگرفته‌اند و طی این مدت حتی به تعداد این پرونده‌ها نیز افزوده شد! پس از این همه مدت فدراسیون‌نشین‌ها تازه به فکر افتاده‌اند که با هم‌اندیشی مانع افزایش پرونده‌های انضباطی در فیفا شوند. آنها قصد دارند پس از این همه دردسر، در آینده‌ای نزدیک قرارداد تیپ با لحاظ چارچوب استاندارد حرفه‌ای و رعایت حقوق بین‌المللی تهیه کنند.در پایان این هم‌اندیشی تصمیم گرفته شد با بازیکنان و مربیان خارجی‌ای که به لیگ فوتبال ما می‌آیند، قرارداد ریالی بسته شود نه دلاری و یورویی.

مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال، در این رابطه گفت است: باشگاه‌ها باید به شکلی در این حوزه عمل کنند که کمترین آسیب و مشکلات را در پیش داشته باشند و بتوانند به تعهدات خودشان در قرارداد عمل کنند. از جمله توصیه‌های اثربخش انعقاد قرارداد ریالی است که می‌تواند بسیاری از این موارد اختلافات و شکایات به‌دلیل انجام نشدن تعهد را رفع کند.

همچنین فریبرز محمودزاده، رئیس کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ با بیان اینکه باشگاه‌ها می‌توانند فدراسیون فوتبال ایران را به‌عنوان الگو قرار دهند، عنوان کرد: در حال حاضر قرارداد مالی فدراسیون با آقای اسکوچیچ سرمربی تیم ملی، ریالی است و این موضوع می‌تواند الگویی برای باشگاه‌ها باشد. این پیشنهاد فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاه‌ها، از سوی دبیرکل فدراسیون فوتبال امروز مطرح کرده و امیدوار هستیم به‌عنوان الگویی در باشگاه‌ها قرار بگیرد. دومین راهکار این است که باشگاه‌ها با توجه به نظرات کارگروه ویژه‌ بازیکنان خارجی که در فدراسیون فوتبال تشکیل شده و آقای شیعی، عضو هیات رئیسه و یکی از اعضای کارگروه و آقای نبی، دبیرکل فدراسیون مدیر آن محسوب می‌شوند، قراردادهای خود را ببندند. این کارگروه ان‌شاءالله در آینده شکل قرارداد خاصی با اخذ نظرات کارشناسی حقوقدانان اعلام می‌کند که به‌عنوان یک نمونه و الگو به باشگاه‌ها مطرح شود تا آنها اگر تمایل به استفاده از این مدل قراردادها داشته باشند، بتوانند از متون حقوقی در قراردادهایشان استفاده کنند و بعدها دچار مشکل نشوند.

بحث اصلی این است که آیا این روش مانع حضور خارجی‌ها در باشگاه‌های ایرانی می‌شود؟ در واقع باید گفت که فدراسیون فوتبال با این روش قصد دارد باعث کاهش مراجعه آنها به کمیته انضباطی؛ چه در ایران و چه در فیفا شود اما اینکه چرا کار ما با بازیکنان و مربیان خارجی به فیفا می‌کشد، دلایل مختلفی دارد: از نبود منابع ریالی و ارزی تا قراردادهای غیرحرفه‌ای، بدقولی‌های مدیران کار نابلد و مهم‌تر از همه باز شدن پای دلالانبه برخی باشگاه‌ها. حضور این دلالان باعث شده قراردادهای غیرواقعی منعقد شود و در نهایت کار به فیفا بکشد.

چرا کارمان از دلار و یورو به ریال کشید؟

بالا رفتن بی رویه قیمت ارز در سال‌های اخیر هم باعث تورم غیرواقعی شده و در نتیجه بازیکنانی که روزگاری قراردادشان حدود ۵۰۰ تا یک میلیارد تومان بود، به چندین میلیارد تومان رسیده و همین موضوع باعث شده باشگاه‌ها که قراردادهای خود را طی دو، سه سال اخیر منعقد کرده‌اند، دچار مشکل شوند. از طرفی، دیگر بازیکنان معمولی خارجی و در سطح فوتبال ما هم با مبالغ قبلی به ایران نمی‌آیند و اگر بتوان با مبلغ قبل هم بازیکنی را هم به خدمت گرفت، با توجه به بالا رفتن ارز قیمت معقولی نخواهد داشت و از عوامل موثر در مشکلات تیم‌هایی است که قراردادهای خود را به ریال و تومان منعقد نمی‌کنند. تحریم‌های آمریکا در چندین سال گذشته از مهم‌ترین عوامل ضربه خوردن اقتصاد کشورمان به شمار می‌رود وباعث شده باشگاه‌های ما بخصوص تیم‌های خصوصی و دولتی،به‌جز تیم‌های صنعتی با مشکلاتی در تامین ارز و انتقال آن مواجه شوند. یکی از بارزترین مثال‌ها مشکلات استقلال در پرداخت مطالبات آندره‌آ استراماچونی از طریق شبکه بانکی بود که موجب حساسیت مقامات بانکی ایتالیایی از شائبهپولشویی شده بود و همین امر موجب فراری شدن یک مربی بزرگ و با دانش از فوتبال ما گردید. از طرفی می‌توان به کاهش درآمد تیم‌ها هم اشاره کردکه موجب ناتوانی آن‌ها در پرداخت مطالبات بازیکنان و مربیان خارجی شده است.

مدیران ما آماده چنین کاری هستند؟

فوتبال ایران در سال‌های اخیر چه در رده باشگاهی و چه در رده ملی درگیر مشکلاتی شده که ریشه آن نبود مدیران کاربلد است؛ مدیرانی کهاصول پایه‌ای در هنگام عقد قراردادها را رعایت کنند و ضمن جلوگیری از ورود دلال‌ها به ساختار باشگاه‌ها، بودجه تیم‌های خود را در طول فصل مدیریت کنند. پرونده‌هایی که در فیفا داریم تمام دلیلش نداشتن مدیران فعال، مدیران کاربلد، باند بازی‌ها ودوست و رفیق بازی‌ها است. ما اگر مدیرانی که از جنس فوتبال هستند، خاک فوتبال را خورده‌اند؛ مدیرانی نظیر محمد دادکان، کاظم اولیایی و ... در راس فدراسیون و خود باشگاه‌ها بگذاریم، هرگز دچار این مشکلات نخواهیم شد. البته نکته‌ای که باید افزود این است که آیا مدیران فعلی حاضرند چنین شرطی را قبول کنند و دست خود را از روی گزینه‌های خارجی پرهزینه بردارند؟

در پایان این گزارش باید گفت که مدیران باشگاه‌های ما اگر به‌جای هزینه کردن برای بازیکنان نه چندان با کیفیت خارجی برای آکادمی‌های خود هزینه می‌کردند، بی‌تردید صاحب بازیکنان با کیفیت بالاتری نسبت به بازیکنان خارجی‌ای که اکنون از فوتبال ما شکایت کرده و پول‌های درشتی می‌خواهند، می‌شدند. متاسفانه کارهای که آنها در چند سال گذشته انجام دادند چیزی جز شرمساری برای فوتبال ما نداشته است. حاصل فعالیت‌های بدون برنامه‌ریزی و غیرحرفه‌ای‌ آنها در این سال پرونده‌های قطور در فیفاست که متاسفانه در اکثر آنها هم بازنده می‌شویم و سوال آخر این است چرا باید امثال بودیمیرها، ژوزه‌ها، استوکس‌ها، ویلموتس‌ها و ... بیایند و فوتبال ما را به سخره بگیرند؟

صالحی‌‌امیری: حقوق المپین‌ها برای یک سال پرداخت می‌شود

بامداد جنوب: رئیس کمیته ملی المپیک در نشست خبری آنلاین به اظهار نظر در مورد آخرین وضعیت ورزش کشور پرداخت.

سیدرضا صالحی‌امیری ظهر روز گذشته در نشست خبری اینترنتی با اصحاب رسانه، گفت: گزارش عملکرد دو ساله کمیته ملی المپیک در قالب برنامه پانزده‌گانه‌ای تهیه شده که به‌زودی در مورد آن اطلاع رسانی کامل انجام می‌شود. رسیدگی به ساختار و سر و سامان دادن به تشکیلات کمیته ملی المپیک و امور داخلی یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که انجام شده است.

وی در خصوص نشست هیات اجرائی یادآور شد: علیرضا دبیر در نشست امروز گزارش کامل از فدراسیون کشتی ارائه داد. به گفته وی بین 60 تا 70 میلیارد تومان هزینه برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشتی در سال جاری لازم است. از کسانی که پیش از این برای کشتی تلاش داشتند تشکر می‌کنم اما دبیر در هشت‌ماه گذشته تلاش زیادی برای ساماندهی وضعیت کشتی داشته است. ساماندهی نیروی انسانی، جذب منابع و اسپانسر از جمله دلایل آن است، ضمن اینکه دبیر زبانی مشترک با اهالی کشتی دارد.

رئیس کمیته ملی المپیک در ادامه با اشاره به تعهدات ورزشکاران المپیکی و سرنوشت حقوق آنها در یک ساله آینده، خاطرنشان کرد: هر تعهدی باید عملیاتی شود و با ورزشکارانی که عنوان می‌کنند به قول‌های داده شده، عمل نشده صحبت خواهم کرد. به سهراب مرادی قول مسکن دادند که عملیاتی نشده است. اینکه می‌گوییم بعد از یک سال حقوق پرداخت نمی‌کنیم، مطلق نیست. ما تعهدی ایجاد نمی‌کنیم که اگر شرایط اینگونه باشد، نتوانیم انجام بدهیم اما اگر از بحران عبور کنیم، شک نکنید که از ورزشکاران حمایت خواهیم کرد. در صورت تغییر شرایط بودجه کشور، ما هم تصمیم جدیدی می‌گیریم.

صالحی‌امیری در خصوص بودجه فدراسیون‌ها تصریح کرد: بودجه سال قبل به علاوه 10 درصد طراحی شده است. امسال روند تامین مبتنی بر منابع است. فعلا شرایط خزانه اصلا مناسب نیست. بودجه اصولا بر منابع و مصارف بسته می‌شود. منطق بودجه چهار محور است. اولین مورد، کمک مستقیم و نقدی به فدراسیون‌ها در سال 99 برابر 30 میلیارد تومان خواهد بود. معادل همین مبلغ هزینه‌های المپیکی، اعزام‌ها و رویدادهاست. یک میلیون دلار ارز لازم داریم که 500 هزارتای آن خریداری شده است. ردیف سوم، بودجه پرسنلی است. ردیف چهارم منابع زیرساخت‌ها و نگهداری سیستم است. تعریف ما اینگونه است که اعزام‌ها، لباس‌ها و خدمات آکادمی و ... رایگان است. امسال افزایش 10 درصدی داریم که در صورت وصول منابع از خزانه خواهد بود. خزانه فعلا برای حقوق پرداختی داشته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: