bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۳۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
توهین غیرقابل بخشش خلبان هواپیمایی وارش به پزشک متخصص بیهوشی بوشهری؛
الهام بهروزی: کادر درمانی اعم از پزشکان، پرستاران، بهیاران و... با شیوع کرونا در کشور عزم خود را برای مقابله با ویروس مرموز کرونا جزم کردند و جان خویش را در کف دستشان گذاشتند و با مجاهدت‌‌های شبانه‌روزی با درمان مبتلایان به کرونا در مهار این ویروس در کشور گام برداشته‌اند؛ اما با وجود همه این تلاش‌ها به‌دلیل به شدت مسری بودن کویدد ۱۹ و کم‌کاری مردم در جدی نگرفتن این تهدید همچنان با آمار بالای مبتلایان به کرونا در بیشتر نقاط کشور روبه‌رو هستیم.

الهام بهروزی

کادر درمانی اعم از پزشکان، پرستاران، بهیاران و... با شیوع کرونا در کشور عزم خود را برای مقابله با ویروس مرموز کرونا جزم کردند و جان خویش را در کف دستشان گذاشتند و با مجاهدت‌‌های شبانه‌روزی با درمان مبتلایان به کرونا در مهار این ویروس در کشور گام برداشته‌اند؛ اما با وجود همه این تلاش‌ها به‌دلیل به شدت مسری بودن کویدد ۱۹ و کم‌کاری مردم در جدی نگرفتن این تهدید همچنان با آمار بالای مبتلایان به کرونا در بیشتر نقاط کشور روبه‌رو هستیم.

این در حالی است که از بدو ورود این ویروس در کشور پزشکان، پرستاران و ... به‌عنوان مدافعان سلامت در صف نخست مبارزه با کرونا از زندگی و خانواده و جان خود گذاشته‌اند تا بتوانند امنیت جانی هم‌نوعان خود را در برابر این ویروس منحوس و مرموز حفظ کنند و متاسفانه در این میان برخی از پزشکان و پرستاران در این راه جان خود را قربانی کردند تا جان دیگری را نجات بدهند. این ایثار و از خودگذشتگی مدافعان سلامت در این برهه حساس زمانی هیچ‌گاه نباید فراموش شود؛ چراکه آن‌ها در راه خدمت به کشور بسان رزمندگان هشت سال دفاع مقدس از جان خود گذشتند تا جان هم‌وطنان خود را حفظ کنند.

بدیهی است که بسیاری از پزشکان، پرستاران و نیروهای بیمارستانی به‌دلیل قرار گرفتن در خط مقدم مبارزه با کرونا مدت‌ها از دیدن خانواده خود محروم شدند و با از جان‌گذشتگی در مداوای بیماران مبتلا به کرونا تلاش کردند. بنابراین کمترین کاری که برای ارج‌گذاری ایثار مدافعان سلامت می‌توان انجام داد، رعایت توصیه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و احترام به جایگاه و تلاش‌های شبانه‌روزی آنهاست.

اما یکشنبه‌شب (۲۱ اردیبهشت‌ماه) با انتشار خبری دال بر اخراج یک متخصص بیهوشی بوشهری از سوی خلبان هواپیمایی وارش در فضای مجازی به بهانه ناقل بودن کرونا، مشخص شد که هستند کسانی که ارزش ازخودگذشتگی کادر درمانی در این روزهای بحرانی و مرگ‌بار کرونا را نمی‌دانند و با انجام ‌رفتارهای غیرانسانی جامعه پزشکی را می‌رنجانند. این خلبان بی‌اخلاق هیچ‌گاه نباید فراموش کند که کرونا با هواپیما به ایران آمد! و اگر رشادت‌های مدافعان سلامت نبود چه‌بسا الان نمی‌توانست در صحت و سلامت کامل به یکی از پزشکان ازخودگذشته توهین کند!

بنا بر شنیده‌های نگارنده، دکترغزاله خائف، پزشک متخصص بیهوشی بیمارستان امیرالمونین گناوه یکی از مسافرین پرواز شماره ۵۸۷۲ هواپیمایی وارش بود که قرار بود در ساعت ۲۰:۱۵ از تهران عازم بوشهر شود؛ اما این پزشک به‌دلیل اعتراض به رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما متهم به ناقل بودن کرونا شده و از سوی خلبان از هواپیما اخراج می‌‌شود.

این در حالی است که این پزشک بنا به تجربه و اطلاعاتی که داشته است اقدام به تذکر به کادر پرواز برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌کند؛ اما مهماندار این شرکت هواپیمایی تازه تاسیس، وی را نادان و بی‌سواد خطاب می‌کند ولی او در نهایت خضوع و احترام خود را پزشک متخصص بیهوشی معرفی می‌کند.

مهماندار صحنه را ترک می‌کند ولی در کمتر از چند دقیقه، با گروهی چهار نفره به فرماندهی خانم کم‌سن و سالی که خود را سرمهماندار می‌نامد برمی‌گردد و با توهین و برخورد فیزیکی، این خانم پزشک را با بی‌احترامی از هواپیما اخراج می‌کنند. پس از اخراج پزشک بوشهری از هواپیما و اوج گرفتن آن، مسافرین علت این برخورد ناشایست را جویا می‌شوند، یکی از مهمانداران اعلام می‌کند، چون تعدادی از بستگان نزدیک خلبان به علت ابتلا به کرونا فوت کرده‌اند، خلبان به این قشر آلرژی دارد و اگر این پزشک در پرواز می‌ماند ممکن بود پرواز سلامت به مقصد نرسد و در ادامه مدعی می‌شود که پزشکان بیهوشی ناقل ویروس کرونا هستند و\ خلبان در هر پروازی متوجه شوند پزشک بیهوشی در پرواز است او را اخراج می‌‌کند!

متاسفانه بیان این توجیهات غیرعقلانی ذهن را به سمت اختلال روانی خلبان این پرواز سوق می‌دهد. در این باره دکتر عباسپور متخصص جراحی و حقوقدان می‌گوید: از آنجایی که مسوول تائید سلامت سالیانه کادر پروازی بر عهده پزشکان طب هوایی است و با توجه به اظهارات مهماندار هواپیما که خلبان بسیار متالم است، از همکاران طب هوایی تقاضا دارم که به‌منظور ممانعت از آسیب جدی به مسافرین هوایی این خلبان را فعلا به مدت شش ماه گراند ممنوع پرواز کنند.

در پی وقوع این رفتار غیرانسانی با این پزشک و انتشار این خبر در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها، بسیاری از مسوولان و مردم به این رفتار زشت و غیرقابل توجیه خلبان هواپیمایی وارش واکنش نشان دادند و خواهان برخورد جدی با وی و کادر پرواز شدند. در این رابطه دکتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در توئیتی نوشت: «موضوع اخراج همکار متخصص بیهوشی از پرواز تهران- بوشهر به دستور خلبان و به بهانه ناقل بودن، برای بررسی به دوستان وزارت راه منتقل شد. اگر این موضوع صحت داشته باشد، خلبان نامتعادل و کادر پرواز خاطی و شرکت هواپیمایی اشاعه دهنده کرونا منتظر عواقب و پیامدهای آن باشند.»

همچنین دکتر سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر و دبیر ستاد کرونا در استان در بیانیهای متذکر شد که «خانم دکتر خائف متخصص بیهوشی بیمارستان امیرالمومنین (ع) گناوه به جرم اعتراض به عدم رعایت فاصله اجتماعی مناسب از سوی کادر پروازی شرکت تازه‌تاسیس وارش از پرواز شنبه‌‌شب (۲۰ اردیبهشت‌ماه) تهران - بوشهر از هواپیما اخراج شده است. خلبان و کادر پروازی این هواپیما به یاد داشته باشند هموطنان ما از مدافعان سلامت مثل یک قهرمان تجلیل می‌کنند. ما تا تنبیه این گروه پروازی و این شرکت هواپیمایی ساکت نخواهیم نشست.»

هیات‌مدیره و بازرس انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران نیز در نامه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی خواهان برخورد جدی با خلبان و خدمه این پرواز می‌شود. در این نامه آمده است: «مقام محترم وزارت راه و شهرسازی، جناب آقای مهندس محمد اسلامی؛ با درود و ‌احترام- هنوز جان و‌ روان جامعه بزرگ پزشکان متخصص آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران، سوگوار شهادت همکاران و دل‌نگران بیماری سخت بسیاری از عزیزان خود است که خبری تلخ‌تر آمد‌.

برخورد زشت و‌ غیرانسانی و خارج از عرف متولیان پرواز شماره پرواز ۵۸۷۲ تهران به بوشهر در تاریخ بیستم اردیبهشت ۱۳۹۹ با یکی از همکاران بانوی پزشک متخصص بیهوشی و ‌مراقبت‌های ویژه که آگاهانه و بر اساس سوگند مقدس پزشکی خود تذکراتی در راستای اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در پرواز داده بود و متاسفانه به‌جای تقدیر از کروی پروازی دستور اخراج این همکار بانوی وظیفه‌شناس از سوی شخص کاپیتان هواپیما در اقدامی خارج از عرف و قانون داده شده و پس از این اخراج، دلیل آن آلوده بودن پزشکان متخصص بیهوشی و درگذشت برخی بستگان کادر پروازی ذکر شده است.

انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه به‌مثابه نهاد متولی جامعه بیهوشی کشور ضمن محکومیت شدید این حرکت ناهنجار و خارج از عرف و موازین سازمان از آن مقام محترم به‌عنوان ریاست عالیه سازمان هواپیمایی کشوری خواهشمند است در اسرع وقت ضمن تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب به این مسأله رسیدگی فوری کرده و برخورد مناسب با خاطیان و توهین‌کنندگان به جامعه خدوم پزشکی صورت گیرد.

بدیهی است از نظر این انجمن این رفتار زشت و غیراصولی غیر قابل بخشش بوده و لازم است خاطیان در هر سطحی اعم از خلبان و کروی پروازی و کلیه کسانی که دخیل در این امر بوده‌اند در صورت اثبات این اتهام مورد مجازات قرار گیرند و و توسط هواپیمایی وارش از جامعه بزرگ بیهوشی و مراقبت‌های ویژه کشور پوزش‌خواهی رسمی و.جبران خسارت‌های روحی از همکار گرامی‌مان به عمل آید.

بدیهی است عدم برخورد جدی با متولیان بدرفتار این پدیده زشت سبب آسیب‌هایی جدی به روحیه کلیه کادر درمان به‌صورت عام و جامعه خدوم و تلاش‌گر تخصصی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه کشور وارد کرده و این انجمن حق خود را در پیگیری طرح موضوع و شکایت از این هواپیمایی در ارگان‌های قضائی و سازمان ایکا یو محفوظ دانسته و مسأله را تا حل و فصل مطابق با شأن این جامعه بزرگ تخصصی با شدت و جدیت تمام پی‌گیری خواهد کرد تا در آینده شاهد چنین رفتارهایی سخیف و خارج از عرف و قانون نباشیم.»

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، این رفتار زشت و خارج از عرف خلبان و کادر پروازی شماره ۵۸۷۲ تهران به بوشهر بدون پاسخ نخواهد ماند اما اعتبار شرکت تازه‌تاسیس هواپیمایی وارش به‌دلیل این حرکت اشتباه خلبان و خدمه این پرواز برای همیشه زیر سوال رفت! این در حالی است که به گفته یکی از نزدیکان این پزشک مختصص بیهوشی، وی در پرواز قبل خود در نهایت احترام و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌‌های بهداشتی از بوشهر عازم تهران شده بود که این نکته موید اعتبار برخی از شرکت‌های هواپیمایی است که برای جان سرنشنیان خود ارزش زیادی قائل هستند و این اشتباه خلبان و کادر پروازی هواپیمایی وارش نباید پای دیگر شرکت‌ها نوشته شود. در عین حال انتظار می‌رود که با برخورد جدی و قانونی با خلبان و کادر خاطی پرواز مذکور از جامعه پزشکی ایران به‌ویژه این پزشک متخصص بیهوشی وظیفه‌شناس دلجویی شود.

نباید فراموش شود که مدافعان سلامت در استان بوشهر مانند دیگر مناطق کشور شبانه‌روز از جان و زندگی خود مایه می‌گذارند تا بتوانند با همدلی و خدمت‌رسانی به‌موقع کرونا را ریشه‌کن و روزهای عادی را بر استان حاکم کنند که در این میان دو پزشک متخصص، یک پرستار و سه بهورز نیز به کرونا مبتلا شدند که خوشبختانه هر شش نفر به‌طور قطعی بهبود یافتند و دوباره به مداوای بیماران کرونایی پرداختند. البته در این میان دکتر غلامرضا فخری، متخصص بیهوشی از اعضای کادر درمانی بیمارستان مسیح دانشوری و بخش اورژانس بیماران کرونایی بیمارستان‌های تهران به علت ابتلا به ویروس بیماری کرونا به شهادت رسید و نامش به‌عنوان اولین شهید مدافع سلامت استان بوشهر در راه خدمت ثبت شد. بنابراین در هیچ شرایطی نباید چشم بر ایثار و ازخودگذشتگی پزشکان، پرستاران و بهورزان و... بست؛ چراکه آن‌ها با جان و دل در حال مبارزه با کرونا و درمان مبتلایان به کرونا هستند. در این میان اما شرکت هواپیمایی وارش نیز به‌جای برخورد با خلبان و خدمه این شماره پرواز به دلیل رفتار زشت‌شان با یک پزشک در یکی از بخش‌های خبری صدا و سیما توضیحاتی عجیبی ارائه کرد که در واقع عذر بدتر از گناه بود و متاسفانه شان این پزشک متخصص را که تنها خواسته است فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیما رعایت شود، به‌شکل بدی زیر سوال برد!


نام:
ایمیل:
* نظر: