bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شد؛
داود علیزاده: نشست رسانه‌ای رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مناسبت هفته ملی ارتباطات و روابط عمومی و با محوریت ویروس کرونا واقدامات صورت گرفته برای پیشگیری و مقابله با آن، صبح سه‌شنبه 30 اردیبهشت به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

داود علیزاده:

نشست رسانه‌ای رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به مناسبت هفته ملی ارتباطات و روابط عمومی و با محوریت ویروس کرونا واقدامات صورت گرفته برای پیشگیری و مقابله با آن، صبح سه‌شنبه 30 اردیبهشت به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

طی این نشست سعید کشمیری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر وضعیت شیوع ویروس کرونا و مبتلایان در استان بوشهر را تشریح کرد.

کشمیری بابیان اینکه روز دوشنبه 80 مورد مثبت کرونا در استان داشتیم که ۱۱ نفر از یک خانواده بود، گفت: مابقی نیز به‌صورت خانوادگی در مراسم حضور یافته بودند که مبتلابه کرونا شدند.

وی با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی و پیشگیری افزود: اگر مردم رعایت کنند و از چنین برنامه‌ها و مراسم و دورهمی‌ها صرف‌نظر کنند، شاهد چنین روندی نخواهیم بود. هم مدیران و هم مردم باید به‌صورت کامل رعایت کنند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بی‌اهمیتی به توصیه‌های پزشکی خیلی زود خودش را نشان می‌دهد و در آمار شاهد آن هستیم. در همه دنیا رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش، فاصله‌گذاری اجتماعی، شست و شوی دست و... راهکارهای مقابله با شیوع کرونا است.

کشمیری با اشاره به حضور در بازار بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل اوج‌گیری کرونا در استان‌ شمالی خاطرنشان کرد: اکنون در استان شمالی ما با مشکلات جدی روبرو هستیم و علت افزایش بستری و مرگ‌ومیر عدم رعایت توصیه‌ها بوده است. شرکت در مراسم بزرگ عروسی و عزا و مهمانی‌ها و حضور در بازار بدون توجه به پروتکل‌های بهداشتی دلیل اصلی بوده است.

کشمیری با بیان اینکه باید مسائل را جدی بگیریم و رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در برخی نقاط استان هنوز هم مردم رعایت نمی‌کنند و این موضوع می‌تواند باعث افزایش تعداد مبتلایان شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در مورد تأثیر کولرگازی در شیوع کرونا گفت: باید هوای اتاق هر از چند گاهی تغییر کند و پنجره یا درب باز باشد و درجه کولر نیز باید روی ۲۴ درجه باشد.

به گفته کشمیری دلیل اینکه تعداد مبتلایان زیاد و مرگ‌ومیرها کم است، به خاطر بیماری‌یابی زودهنگام است و افرادی را پیدا می‌کنیم که هیچ علامتی ندارند. ۸۰ درصد افراد مبتلا می‌شوند و هیچ علامتی ندارند و ما سراغ ۸۰ درصد بدون علامت رفتیم و کسانی را شناسایی کردیم که در تماس با افراد مثبت بودند.

وی همچنین با تاکید بر تلاش همه‌جانبه برای کاهش شیب بیماری کرونا خاطرنشان کرد: اگر افراد مثبت بدون علامت را پیدا کنیم از انتشار بیشتر آن جلوگیری می‌کنیم. تلاش داریم شیب بیمار شدن را کاهش دهیم تا افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند در معرض خطر نباشند.

سعید کشمیری درباره آخرین آمار رسمی کرونا در استان گفت: تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان بوشهر تا روز سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۵۶۳ نفر شامل ۳۲۷ مرد و ۲۳۶ زن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه امروز 20 مورد مثبت جدید کرونا در استان شناسایی شده است، افزود: از ۲۰ مورد مثبت جدید، سه مورد در بوشهر، هشت مورد در دشتستان، پنج مورد در گناوه، دو مورد در دیلم، یک مورد در دیر و یک مورد در تنگستان شناسایی‌شده‌اند.

کشمیری درباره ماهیت افراد مبتلا شده نیز گفت: سه بیمار جدید شهرستان بوشهر، آقایی ۴۷ ساله که به صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و خانمی ۲۹ ساله که هر دو بیمار در مراقبت خانگی قرار دارند و نوزاد 5/3 ماهه که در حال سپری کردن دوره درمانی خود در بیمارستان است.

وی همچنین درباره موارد مثبت در شهرستان دشتستان نیز افزود: از هشت بیمار جدید شهرستان دشتستان، پسربچه‌ای دو ساله و دختربچه‌ای ده ساله، آقایی ۳۶ ساله و خانمی ۲۸ ساله که همه بیماران سابقه تماس با مورد مثبت داشته‌اند و به‌صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و در مراقبت خانگی قرار دارند و آقایانی ۸۷ و ۳۱ ساله و خانمی ۲۳ ساله که در حال سپری کردن دوره درمانی خود در بیمارستان هستند و متأسفانه آقایی ۸۴ نیز فوت کرده است.

به گفته کشمیری از پنج بیمار جدید شهرستان گناوه، سه آقا و دو خانم هستند که همه بیماران سابقه تماس با مورد مثبت داشته‌اند و به‌صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و در مراقبت خانگی قرار دارند.

وی از موارد مثبت در دیلم نیز یادکرد و گفت: دو بیمار جدید شهرستان دیلم، آقایی ۴۷ ساله و خانمی ۴۵ ساله هستند که به‌صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و در مراقبت خانگی قرار دارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به دو بیمار جدید شهرستان تنگستان آقایی ۳۵ ساله و بیمار جدید شهرستان دیر خانمی ۱۷ ساله نیز اشاره کرد و گفت: بیماران سابقه تماس با مورد مثبت داشته‌اند و به‌صورت سرپایی در مرکز بیماریابی شهرستان شناسایی‌شده و در مراقبت خانگی قرار دارند.

وی با بیان اینکه مردم باید از حضور در تجمعات بپرهیزند و فقط برای انجام کارهای ضروری در اجتماعات تردد کنند تصریح کرد: برخی از مردم بدون قصد خرید در بازارها رفت‌وآمد می‌کنند که این موضوع باعث ابتلای افراد زیادی به ویروس کرونا خواهد داشت. رعایت نکردن دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی توسط عده‌ای از مردم خطرناک است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بابیان اینکه عدم رعایت فاصله اجتماعی در هر نوع مراسمی موجب شیوع گسترده کرونا خواهد شد افزود: از عموم مردم تقاضا می‌کنم از برگزاری مراسم‌های دورهمی، جشن تولد و عروسی، ختم، خاک‌سپاری و هرگونه تجمع جداً خودداری کنند.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر این بیماری در نهایت خودش را به جامعه انسانی تحمیل خواهد کرد و نمی‌توانیم جلوی آن را بگیریم که به کسی سرایت نکند و همه کارشناسان اعتقاد دارند که این بیماری خودش را تحمیل خواهد کرد و مثل آنفلوانزا و سرماخوردگی خواهد شد.

کشمیری بر نبود واکسن برای این بیماری نیز تاکید کرد و گفت: کرونا بیماری جدیدی است و هنوز دارو و واکسنی ندارد و به همین خاطر باید مدارا کنیم.

وی بیان اینکه بیماری کرونا یک بیماری تنفسی است و بیش از ۶۰ درصد مردم گرفتار خواهند شد. افزود: الان بالای ۱۰۰ هزار نفر مثبت در استان بوشهر خواهیم داشت و در کل کشور هم همین‌گونه است و بالای ۱۰ درصد مردم مبتلا هستند.

کشمیری بر لزوم فرهنگ‌سازی در جامعه برای مواجهه با مبتلایان این بیماری نیز تاکید کرد: گرفتن این بیماری سرشکستگی ندارد. بیماری هنوز به‌خوبی شناخته‌شده نیست و مشخص نشده که از کجا آمده است و سرانجام آنچه خواهد شد و نه‌تنها ما بلکه همه مجامع علمی هم اطلاع دقیق از آن ندارند.


نام:
ایمیل:
* نظر: