bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۴۶۶
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۴ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
رئیس خانه مشارکت مردمی گناوه در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
داود علیزاده: وقتی خبر شیوع کرونا در کشور پیچید در استان بوشهر همه چشم‌ها به سمت گناوه خیره شد؛ چراکه به‌دلیل موقعیت اقتصادی و تجاری که در یکی دو دهه اخیر در جنوب کشور پیدا کرده، بازیدد و خرید از بازار این بندر در آخر سال و تعطیلات نوروز مسافران و گردشگرانی زیادی را به خود جذب می‌کرد

داود علیزاده

وقتی خبر شیوع کرونا در کشور پیچید در استان بوشهر همه چشم‌ها به سمت گناوه خیره شد؛ چراکه به‌دلیل موقعیت اقتصادی و تجاری که در یکی دو دهه اخیر در جنوب کشور پیدا کرده، بازیدد و خرید از بازار این بندر در آخر سال و تعطیلات نوروز مسافران و گردشگرانی زیادی را به خود جذب می‌کرد و بی‌شک اگر قرنطینه خانگی و محدودیت سفرهای نوروزی صورت نمی‌گرفت و ورودی و خروجی استان در آن ایام مسدود نمی‌شد؛ چه بسا گناوه به یکی از قطب‌های صادرکننده کرونا به سایر نقاط کشور بدل می‌شد اما با ایثار بازاریان و کسبه گناوه‌ای کل بازار این شهر به‌صورت خودجوش و پیش از صدور هر ابلاغیه‌ای تعطیل شد و این کار آن‌‌ها در کشور به‌صورت یک الگو درآمد و بازار دیگر نقاط استان نیز به تاسی از این اقدام یکی یکی تعطیل شدند.

و همین مساله موجب شد که ستاد مبارزه با کرونا در استان نیز با حمایت و همکاری نیروهای مردمی و امدادی بتواند به خوبی کرونا را در تعطیلات رسمی نوروز در بوشهر کنترل کند اما در ادامه با آغاز اردیبهشت‌ماه و باز شدن تدریجی صنوف، فروشگاه‌ها و بازار موجی جدید از شیوع کرونا در استان شایع شده به‌گونه‌ای که آمارهای روزانه ابتلا به کرونا خبر از روزهای بحرانی در استان می‌دهد و گناوه هم به‌عنوان یکی از سه شهر بزرگ استان در نقطه ثقل این تهدید قرار دارد. این شهرستان تاکنون ۷۰ مبتلا به کرونا و دو فوتی در اثر این ویروس داشته است. حال باید دید که مسوولان امر و ستاد مبارزه با کرونا چه تمهیداتی را برای کنترل کرونا در استان تدبیر می‌کنند و آیا بندر گناوه باز هم در کنترل این ویروس نمره قبولی دریافت می‎کند!

خانه مشارکت مردمی سلامت شهرستان گناوه از جمله نهادهای مردمی بود که از بدو شیوع کرونا در استان بوشهر با انجام اقدامات موثری سعی در آگاهی‌بخشی و مشارکت مردم در کنترل کویدد ۱۹ در این شهرستان داشته است. رئیس خانه مشارکت مردمی سلامت این شهرستان در خصوص اقدامات صورت‌گرفته در راستای کنترل کرونا در گناوه به بامداد جنوب گفت: به‌طور كلي با توجه به موقيعيت تجاري و توريستي گناوه، در حال حاضر اقدامات پيشگيرانه در این شهرستان رضايت‌بخش بوده اما با توجه به افزايش آمار مبتلایان به کرونا در استان باید اقدامات موثرتري به فراخور زماني و اجتماعي در شهرستان صورت بگیرد.

حمید عشایری در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه خانه مشارکت مردمی سلامت گناوه در کنترل ویروس کرونا در شهرستان چگونه نقش‌آفرینی کرده است، توضیح داد: اساس كار خانه‌هاي مشاركت مردمی سلامت انتقال مفاهيم آموزشي به گروه‌هاي مختلف جامعه و انتقال مسائل و مشكلات بهداشتي و سلامت‌محور به نهاد‌هاي زيربط است. خانه مشاركت مردمی گناوه هم در همين راستا در ابتداي شيوع اين بيماري در كشور و به دنبال آن در استان بوشهر با هماهنگي مديران گروه‌هاي مجازي شهرستان تلاش خود را در زمینه ساماندهي فضاي مجازي و آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی مردمی آغاز كرد .

به گفته وی، بازديد‌هاي روزانه از ايستگاه‌هاي تب‌سنجي و ورودي‌هاي شهرستان، تهيه كليپ‌ها و مطالب آموزشي، برگزاري نشست‌هاي مجازی، توزيع اقلام غذايي به‌صورت مجزا و همچنين حضور فعال در كنار خيرين سلامت شهرستان، هماهنگي با سازمان‌هاي مردم‌نهاد برای تهيه كليپ‌هاي آموزشي با موضوعات اجتماعي و روانشناسي، همكاري با اصنافدر زمینه اجرا و پياده‌سازي طرح فاصله‌گذاري اجتماعی، هماهنگي با فروشگاه‌هاي مجازي و كانال‌هاي خبري شهرستان برای ترويج خريد آنلاين و كاهش مراجعات حضوري شهروندان به فروشگاه‌ها، هماهنگي و همفكري با بازاريان و اصناف برای تعطيلي بازار در ایام نوروز و تعطیلات رسمی، بازديدهاي نامحسوس روزانه از اصناف و تهيه گزارش به نهادهاي زيربط، هماهنگي با شبكه بهداشت برای راه‌اندازي ايستگاه تب‌سنجي در ورودي اسكله خارگ، حمايت از بيماران با درصد آسيب‌پذيري بالا از ويروس كرونا از جمله اقدامات انجام شده خانه مشاركت در سلامت شهرستان گناوه بوده است .

عشایری با تاکید بر اینکه مردم شهرستان گناوه در اولين روزهاي شيوع اين ويروس در سطح كشور به‌صورت كاملا خودجوش به تعطيلي سايت تجاري شهر اقدام کردند، تصریح کرد: اين موضوع خود كمك بسيار بزرگي به جلوگيري از گسترش شيوع اين بيماري در استان بوشهر و شهرستان گناوه بود؛ چراکه بازار گناوه یک بازار شناخته‌شده بود و ایام نوروز هم همیشه شلوغ‌ترین دوره زمانی این بازار است اما کسبه و بازاریان گناوه‌ای با همکاری خوب و مسوولیت‌پذیری به‌صورت خودجوش کسب و کار خود را تعطیل کردند و با این اقدام به ستاد مبارزه با کرونا کمک بزرگی در کنترل این ویروس در آن بازه زمانی کردند و در سطح كشور بسيار تاثيرگذار ظاهر شدند .خوشبختانه بازار گناوه به‌عنوان اولين بازار كشور در كنار دشتستان به‌صورت خودجوش كسبه تعطيل شد .

وی در ادامه به اقدامات خوب نیروهای مردمی در کنترل کرونا و ضدعفونی کردن شهر اشاره کرد و توضیح داد: ضدعفوني معابر شهر، پويش‌هاي حمایت‌جویانه مردمي از اقشار آسيب‌پذير از كرونا، برپايي ايستگاه‌هاي تب‌سنجي و كنترل ورودي‌هاي شهرستان، چاپ بنر و تراكت‌هاي آموزشي، اجراي طرح فاصله‌گذاري اجتماعي، تهيه كليپ‌هاي آموزشي، توليد ماسك، دستكش، گان و شيلدهاي محافظ برای كادر درمانی از ديگر اقداماتي بود كه گروه‌هاي جهادي و سازمان‌هاي مردم‌نهاد در این زمینه انجام دادند. در این میان نكته حائز اهميت اين است كه شهرستان گناوه در توليد وسايل بهداشتي ذكرشده نه تنها خودكفا بود، بلكه به بقیه شهرهای استان نيز ارسال کرد.

عشایری در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه دورهمی‌ها و مراسم خاکسپاری یکی از عوامل اصلی شیوع این ویروس است آیا این مساله در گناوه کنترل شده است، توضیح داد: متاسفانه بر اساس شنيده‌ها اين مراسم در گناوه در حال برگزاری است و باعث افزايش آمار مبتلايان شده است .در حال حاضر شاهد افزايش خطرناك آمار مبتلايان هستيم و به نظر مي‌رسد كه با توجه به آمارهاي موجود در روزهاي آينده شهرستان گناوه نيز به شرايط بحراني برسد .متاسفانه خيلي از شهروندان هنوز اين ويروس را جدی نگرفته‌ و‌ باور نكرده‌اند كه اين موضوع بسيار خطرناك است! در جمع صد نفري حتي اگر يك نفر هم موارد بهداشتی را رعايت نکند این ویروس خیلی زود می‌تواند نفوذ و همه را مبتلا کند.

وی با تاکید بر اینکه به مردم توصیه می‌کنیم با جدي گرفتن اين ويروس، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و دستورالعمل‌هاي بهداشتي سلامت خود و عزیزان خود را تامین کنند، تصریح کرد: برخي از مردم ما عادت كرده‌اند كه براي هر موضوعي دولت را مقصر کنند اما باید به اين نكته اشاره کنم که در هر شرايطي ما مسوول حفظ سلامت خود و خانواده‌هاي‌مان هستيم. پس بايد دستورالعمل هاي بهداشتي را رعايت کنیم.

رئیس خانه مشارکت مردمی سلامت شهرستان گناوه در حال حاضر برای کنترل شیوع کرونا در این شهرستان انجام دادن اقداماتی را لازم دانست و در این باره گفت: تشديد نظارت‌ها بر صنوف، استفاده از ظرفيت‌هاي اجتماعي در راستای جلوگيري از تشديد اين بيماري، جلوگيري از برگزاري مراسم عزاداري و شادي تا عادي شدن شرایط در این بازه زمانی ضروری است.

وی با گلایه از برخی از کم‌کاری‌ها در شهرستان بیان کرد: انتظار مي‌رفت از ظرفيت خانه‌هاي مشاركت مردمی سلامت در کنترل کرونا در سطح استان بيشتر استفاده شود؛ چراکه هدف از تشكيل خانه‌هاي مشاركت مردمی سلامت در كشور افزايش مشاركت‌پذيري بوده است اما متاسفانه به‌نظر مي‌رسد كه هنوز وزارت بهداشت و درمان ظرفيت‌هاي اين كميته مردمي را باور نكرده و يا قصد باور کردن آن را ندارد .نكته جالب اين است كه روساي اين كميته‌ها در اين ايام كه ما سخت درگير كرونا بوده‌ايم، حتي در جلسات مرتبط با اين بيماري و جلسات شوراي سلامت شهرستاني و استاني نيز دعوت نشده‌اند .با این حال اميدواريم كه هرچه زودتر شاهد ريشه‌كن شدن اين ويروس باشيم.

عشایری در پایان در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در زمینه بهداشت روان در دوران کرونا چه کاری در گناوه انجام شده است، تصریح کرد: در بحث سلامت روان اقدامات موثری نه تنها در گناوه، بلکه در کشور هم انجام نشده است؛ چراكه اگر خوب عمل مي‌شد شاهد افزايش اين آمار نبوديم؛ اما در گناوه فعاليت‌هايي از سوی انجمن‌هاي تخصصی در حوزه روانشناسي انجام شد كه جاي تشكر دارد اما این اقدامات در سطح وسیعی باید انجام بشود تا اثربخشی بیشتری داشته باشد.

رئیس شبکه بهداشت ودرمان گناوه نیز بر لزوم تغییر رفتار مردم این شهرستان نسبت به کرونا تاکید کرد و گفت: با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای اخیر در این شهرستان مردم باید رفتار خود را برای محفوظ ماندن از سرایت این بیماری تغییر دهند.

محمد بازیاری در ادامه با بیان اینکه باتوجه به اینکه بیشتر بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان بدون علائم بوده‌اند، زنگ خطری جدی برای آحاد جامعه بوده و این روند حامل این پیام است که من و شما هر دو حامل بدون علامت ویروس و ناقل بیماری هستیم، افزود: اغلب بیماران مبتلا به کرونا در این شهرستان بدون علائم، سرپایی و از خانواده، اطرافیان و موارد تماس با بیمار مثبت بوده‌اند که پس از انجام تست، کرونایی بودن آنان مشخص شده است.

وی در پایان تاکید کرد که برای سلامتی خود، خانواده و جامعه در برابر کرونا باید موازین و پروتکل‌های بهداشتی را که اکنون در رعات آنها کوتاهی می‌شود جدی گرفته شود تا در برابر این بیماری که در روزهای اخیر رشد داشته جلوگیری و از خود مراقبت و محافظت کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: