bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۰۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۹
دکتر سعید کشمیری، دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
داود علیزاده: شیوع کرونا در استان بوشهر امروز از مرز هشدار گذشته و با فوق قرمز شدن وضعیت هر روز بیش از قبل قربانی می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که طبق آخرین آمار، شمار قربانیان کووید ۱۹ در این استان تا لحظه نگارش این گزارش به عدد ۹۹ رسیده است.

داود علیزاده:

شیوع کرونا در استان بوشهر امروز از مرز هشدار گذشته و با فوق قرمز شدن وضعیت هر روز بیش از قبل قربانی می‌گیرد؛ به‌گونه‌ای که طبق آخرین آمار، شمار قربانیان کووید ۱۹ در این استان تا لحظه نگارش این گزارش به عدد ۹۹ رسیده است.

از همین‌روی، به‌دنبال افزایش آمار مرگ‌ومیرها و تعداد مبتلایان به کرونا در استان و گذشتن شمار آن‌ها از مرز پنج هزار نفر، ستاد مبارزه با کرونا در استان تصمیم به بازگشت محدودیت‌ها به‌ویژه در چهار شهرستان قرمز استان شامل بوشهر، گناوه، برازجان و کنگان گرفت. در این مصوبه که از امروز (شنبه، ۱۴ تیرماه) به مدت یک هفته اجرایی می‌شود، آمده است که «بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، شهرستان‌های بوشهر، برازجان، گناوه و کنگان در دامنه محدودیت‌ها و جزء شهرستان‌های وضعیت قرمز استان بوشهر قرار می‌گیرند و سایر شهرستان‌ها در وضعیت زرد هستند.

مدارس شبانه‌روزی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبانسراها، کتابخانه‌ها و آموزشگاه‌های غیردولتی به مدت یک هفته تعطیل است. استخرهای سرپوشیده، سینما، سالن‌های تئاتر و مراکز مشابه به مدت یک هفته تعطیل هستند. موزه، باغ موزه، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی تعطیل هستند. آرایشگاه‌های مردان در صورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی اجازه فعالیت دارند در غیر این صورت تعطیل می‌شوند.

مساجد، مصلی‌ها، هرگونه مراسم فرهنگی، اجتماعی و مذهبی و همایش تعطیل است. باشگاه‌های ورزشی پر تردد از جمله سالن کشتی، کاراته، جودو، سالن‌های بدنسازی تعطیل هستند. کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، شهربازی و مراکز تفریحی، پارک‌ها و سواحل تعطیل هستند. فعالیت اتوبوس‌های درون‌شهری در بوشهر تعطیل می‌شود. زدن ماسک در تمام ادارات و بانک‌های استان و شهرستان‌ها از امروز اجباری است. مصوبه دورکاری برای کارکنان دارای بیماری زمینه‌ای، جانبازان شیمیایی، بانوان باردار در استان به قوت خود باقی است.»

بدیهی است در صورت افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان امکانات و ظریفیت‌های درمانی استان دیگر نمی‌تواند پاسخگو باشد. بنابراین ضرورت دارد که همه دست به دست هم بدهند و با رعایت فصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه زدن ماسک در مهار این ویروس متولیان سلامت استان و ستاد مبارزه با کرونا را همراهی کنند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر در خصوص ظرفیت‌های درمانی استان در مداوای بیماران مبتلا به کرونا به بامداد جنوب گفت: در استان بوشهر از همان بدو شیوع کرونا بیشتر تخت‌های بیمارستان آموزشی خلیج فارس برای درمان مبتلایان به کرونا اختصاص یافت؛ بدین شکل که ۲۰۰ تخت از ۳۰۰ تخت این مرکز آموزشی را برای مبتلایان کرونا در نظر گرفتیم. در سایر بیمارستان‌های دیگر استان نیز به تناسب جمعیت هر شهرستان تعداد تخت‌های لازم را برای درمان و بستری بیماران کویدد ۱۹ تعیین کردیم. برای مثال، در گناوه ۴ تخت آی‌سی‌یو و ۲۵ تخت بستری، در بیمارستان شهید گنجی برازجان یک آی‌سی‌یو ۶ تخته به اضافه ۵۰ تخت بستری که تا ۷۰ تخت قابل افزایش است برای درمان مبتلایان به کرونا اختصاص داده شد. به همین ترتیب در سایر شهرستان‌های دیگر نظیر کنگان، دشتی و بیمارستان‌های تامین اجتماعی و بیمارستان نفت در جم با توجه به مصوبه استانی ستاد مبارزه با کرونا بخشی مجزا برای پاسخگویی به نیازها و درمان بیماران کرونا تعلق گرفته است که با توجه به شرایط بحرانی و قرمز استان تا الان هیچ‌گونه کمبودی در حوزه بستری بیماران نداشتیم اما رشد بیماری را باید متوقف کنیم؛ چراکه در این شرایط تنها راه خروج از این ویروس توسعه بخش‌های بستری در استان نیست؛ بلکه راه‌حل اصلی این است که با کنترل این ویروس از تعداد افرادی که به بستری نیاز دارند، کاسته شود.

دکتر سعید کشمیری در ادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر ساده‌ترین راه برای کنترل این ویروس استفاده از ماسک است، افزود: اگر ۸۰ تا ۹۰ درصد مردم ماسک بزنند، میزان بیماردهی به زیر یک می‌رسد؛ یعنی یک نفر ناقل با زدن ماسک حتی یک نفر هم آلوده نمی‌کند. ببینید اگر آر بیماری (نسبت بیمارشدن از یک فرد بیمار) ۲ باشد یعنی یک فرد می‌تواند دو نفر را مبتلا کند و اگر ۵ باشد می‌تواند ۵ نفر را مبتلا کند. بنابراین ما باید آر بیماری را با ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در اجتماعات و دورهمی‌ها و مراسم ختم و عروسی به زیر یک بیاوریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات در صورت احساس ناراحتی هنگام استفاده از ماسک این است که برخی آن را زیر بینی قرار می‌دهند یا کاملا از صورت پایین آورده و زیر چانه قرار می‌دهند تا کمی راحت نفس بکشند، تاکید کرد: از هم‌استانی‌ها خواهش می‌کنم این اشتباه را انجام ندهند. حتما قبل و بعد از پوشیدن ماسک دست‌ها را به‌دقت بشویند یا ضدعفونی کنند. امیدواریم با رعایت نکات بهداشتی از شر این ویروس منحوس در امان باشیم.

کشمیری در ادامه مهم‌ترین روش شناخته‌شده انتقال ویروس کرونا را قطرات تنفسی و تماس دانست و یادآور شد: برای پیشگیری از شیوع این ویروس موقع سرفه و عطسه یا تماس با افراد بهترین و در دسترس‌ترین روش، استفاده از ماسک است و البته سایر نکات بهداشتی هم باید رعایت شود. یافته‌های جدید نشان می‌دهد اهمیت استفاده از ماسک بیشتر از آنچه است که قبلا تصور می‌شد به‌خصوص اینکه مشخص‌شده افراد مبتلا به کرونا ممکن است تا روزها با وجود نداشتن علائم، ناقل بیماری باشند.

وی در خصوص دلیل افزایش یکباره کرونا استان توضیح داد: متاسفانه پس از برداشتن محدودیت‌های ابتدایی زندگی به روال عادی برگشت و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان تنها به ۱۵ درصد رسید که در نتیجه استفاده نکردن از ماسک، رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی و عادی‌انگاری بیماری با رشد چشمگیر کووید ۱۹ در استان روبه‌رو شدیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر از آغاز اعمال محدودیت‌های جدی در استان خبر داد و گفت: از شنبه ان‌شاءالله بر اساس ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا محدودیت‌ها به‌ویژه در نقاط قرمز استان از سر گرفته خواهد شد. متاسفانه در حال حاضر شهرهای بوشهر، گناوه، برازجان و کنگان جزء شهرهای قرمز ما هستند. برنامه ستاد مبارزه با کرونا در استان بازگشت محدودیت‌ها در این مناطق است که با هماهنگی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها از برگزاری مراسم عروسی و خاکسپاری و دورهمی ‌و همچنین فعالیت تالارها و هر جایی که موجب تجمع می‌شود، جلوگیری به‌عمل می‌آید. طبق ابلاغیه این ستاد فعالیت بیشتر صنوف به مدت یک هفته متوقف می‌شود تا بتوانیم شرایط استان را امن کنیم.

کشمیری در ادامه با بیان اینکه علت اصلی افزایش ناگهانی کرونا در استان بوشهر مثلث عروسی- خاکسپاری و دورهمی است که هر سه باید کنترل شود، تاکید کرد: توصیه می‌کنم همه مردم ماسک بزنند و به هیچ وجه در مراسم شلوغ و تجمعی شرکت نکنند. به این فکر کنند که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توانند جلوی مرگ دیگران را بگیرند. بنابراین با توجه به اوج‌گیری مجدد بیماری کووید ۱۹ نیاز است همه ما به مسوولیت اجتماعی خود عمل و از انتشار این بیماری جلوگیری کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در مناطق صنعتی استان نظیر عسلویه، جم و... که محیطی کارگری و سربسته هستند، طبق آمارها این ویروس در حال اوج‌گیری است، تدبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان برای جلوگیری از اپیدمی گسترده کرونا در این مناطق چیست، توضیه داد: در مناطق صنعتی خوشبختانه با سختگیری‌های تدبیر شده در حال کنترل بیماری هستیم. البته آمار شیوع ویورس در این مناطق نسبت به مناطق دیگر بیشتر نیست؛ اما با توجه به کارگری بودن منطقه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از هر گونه تجمع کارگری ضروری است.

به گفته کشمیری، تاکنون تلاش شده با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از شیوع بیماری به‌خصوص در مناطق کارگری پیشگیری شود؛ اما همیشه این نگرانی در تجمع‌های کارگری و افرادی که در محیط‌های سربسته کار می‌کنند به‌خصوص در فصل تابستان و مناطق گرم وجود دارد. داده‌های علمی نشان می‌دهد بیماری‌های زمینه‌ای، افراد را در معرض خطر جدی‌تری نسبت به کرونا قرار می‌دهد. تنها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توان بیماری کرونا را شکست داد. استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی مهم‌ترین اصل برای مقابله با کرونا محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به جدی بودن ویروس کرونا تاکید کرد که این ویروس با هیچ‌کس تعارف ندارد؛ همه قشرهای جامعه الان آسیب‌پذیر هستند، متاسفانه در میان مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در استان افراد جوان بدون هیچ‌گونه بیماری زمینه‌ای داشتیم که متاسفانه جان خود را در اثر کووید ۱۹ از دست دادند.

وی در ادامه با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۵۷ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری ‌شده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۸۵ بیمار در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر بستری هستند. خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹ مورد از بستری‌های بخش‌های کرونایی در استان بوشهر با حال خوب از بیمارستان مرخص شده‌اند که از این تعداد ۲۰ مورد مثبت قطعی بوده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر از فوت ۴ مورد دیگر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و گفت: متاسفانه آمار موارد فوت‌شده بر اثر کرونا در استان بوشهر به عدد ۹۹ رسید. هم‌اکنون ۴۰ مورد در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بستری هستند. از این تعداد در حال حاضر ۲۱ مورد از آن‌ها با کمک دستگاه نفس می‌کشند.

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان در پایان یادآور شد: در این شرایط همه باید به هم کمک کنیم. دنبال مقصر نباشیم بلکه به هم کمک کنیم تا راه‌حلی برای برون‌رفت از این ویروس بیابیم. کادر درمانی به‌ویژه پرستاران در این مدت به شدت خسته شده‌اند و توان آن‌ها به تحلیل رفته است. بخش‌ها دارد پر می‌شود، برای اینکه سلامتی را به جامعه برگردانیم باید احساس مسوولیت کنیم و با رعایت توصیه‌های‌ بهداشتی در مهار این ویروس نقش‌آفرین ظاهر شویم.


نام:
ایمیل:
* نظر: