bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۰ - ۲۱ تير ۱۳۹۹
واکاوی رفتارهای پرخطر شهروندان بوشهری در بحران کرونا؛
داود علیزاده: این روزها شاهد ابتلا و مرگ و میر بی‌سابقه مردم در اثر کرونا در جهان و به‌تبع ایران هستیم که متاسفانه تاکنون راهی برای کنترل این ویروس مسری یافته نشده است؛ به همین دلیل این ویروس همچنان در حال گسترش است!

داود علیزاده

این روزها شاهد ابتلا و مرگ و میر بی‌سابقه مردم در اثر کرونا در جهان و به‌تبع ایران هستیم که متاسفانه تاکنون راهی برای کنترل این ویروس مسری یافته نشده است؛ به همین دلیل این ویروس همچنان در حال گسترش است!

هرچند از بدو شیوع این ویروس در شهر ووهان چین محققان و پزشکان با انجام آزمایشات و تحقیقات فراوان درصدد برآمدند تا واکسن و دارویی برای درمان کووید ۱۹ بیابند؛ اما تاکنون هیچ‌کدام آر این واکسن‌ها یا داروها نتوانسته به‌صورت قطعی این بیماری ناشناخته را درمان کند. از این‌رو، بهداشت جهانی برای تأمین سلامت بشر از سوی دیگر تلاش کرده تا با شناسایی راه‌های سرایت این ویروس مسری تا حدی از اپیدمی آن بکاهد؛ در حال حاضر این نهاد بر استفاده از ماسک به‌شدت تاکید کرده است.

پیش از این مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفته بود: طبق مطالعاتی که انجام شده است اگر دو نفر رو در روی هم بدون ماسک صحبت کنند، اگر یکی از این دو نفر مثبت باشد، احتمال ۹۵ درصد نفر دوم هم مثبت می‌شود؛ اما اگر هر دو نفر ماسک زده باشند ریسک ۹۵ درصد به یک و نیم درصد می‌رسد. الان اروپا توانسته است این بیماری را با ماسک اجباری کنترل کند. بنابراین توصیه می‌کنم حتی‌الامکان از خانه خارج نشوید و اگر هم بیرون می‌آیید حتما ماسک بزنید. ترجیحا اصلا از ماسک‌های تقلبی فیلتردار یا ماسک‌های گران جراحی استفاده نکنید و از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده کنید و روزانه آنها را بشویید.

استان بوشهر یکی از مناطق فوق‌قرمز کشور در پیک دوم کرونا به‌شمار می‌رود که شرایط آن روزبه‌روز نیز دارد بغرنج و بغرنج‌تر می‌شود؛ چراکه از یک‌سو، بخشی از جمعیت این استان را خانواده‌های فقیر و کم‌درآمد تشکیل می‌دهد که به‌دلیل وضعیت بد‌معیشتی و نداشتن منبع درآمدی ثابت در تأمین اقلام بهداشتی شامل ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و... بازمانده‌اند و در سطح جامعه بدون هیچ پوشش بازدارنده‌ای به‌اجبار کار و زندگی حضور دارند‌ و از سوی دیگر، اقلیتی وجود دارد که هنوز خطر و وجود این ویروس را جدی نگرفته‌اند و با حضور در دورهمی‌ها، عروسی‌ها و خاکسپاری‌های آلوده به این ویروس می‌شوند و خیلی راحت آن در سطح جامعه منتشر می‌کنند.

بنابراین همین دو عامل کافی است که ویروس کرونا در این استان روزبه‌روز بیشتر شود. از این‌رو، ضرورت دارد که بخش خصوصی و سمن‌ها برای تأمین اقلام بهداشتی در میان خانواده‌های کمتربرخوردار به این مساله ورود کنند و با راه‌اندازی‌ پویش‌های مختلف در زمینه تهیه و تأمین ماسک و اقلام بهداشتی مورد نیاز این خانواده‌ها اقدام کنند.

از طرف دیگر ستاد مبارزه با کرونا با ایجاد قوانین سختگیرانه از برگزاری هر گونه تجمع بیش از پنج نفر جلوگیری کند تا بی‌مسوولیتی افراد خودخواه و بی‌فکر سلامت سایر قشرهای دیگر را به خطر نیندازد. متاسفانه با وجود همه محدودیت‌ها و توصیه‌هایی که ستاد مبارزه با کرونا در استان لحاظ کرده است؛ اما همچنان شاهد رفتارهای پرخطر شهروندان در سطح شهر به‌ویژه در ساحل دریا به بهانه ورزش کردن هستیم. آن هم در روزهایی که کرونا دارد گلوی استان را می‌فشارد!

روز گذشته به بهانه تهیه یک گزارش راهی ساحل بوشهر شدیم تا ببینیم چند درصد از افراد حاضر در آنجا از ماسک استفاده می‌کنند و نکات بهداشتی را جدی می‌گیرند. متاسفانه با ورود به ساحل متوجه سهل‌انگاری بسیاری از افراد حاضر در ساحل شدیم که این سهل‌انگاری آن‌ها می‌تواند زنگ خطری برای سلامت دیگر شهروندان باشد!

به سراغ دختر جوانی رفتیم که بدون ماسک در حال پیاده‌روی کردن بود. او با روی باز با ما روبه‌رو شد و در خصوص اینکه چرا ماسک نزده است، به بامداد جنوب گفت: ماسک زدن مرا اذیت می‌کند؛ ولی چون تقریباً در خانه قرنطینه هستم و به استثنای خانواده‌ام با افرادی زیادی در ارتباط نیستم؛ بنابراین ماسک نزدن من نمی‌تواند خطری برای بقیه داشته باشد.

وی که دوست نداشت اسمش فاش شود، در ادامه در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه ممکن است شما ناقل ویروس باشید توضیح داد: ببینید من چندان به این اعتقادی ندارم که ماسک جلوی سرایت کرونا را می‌گیرد. به‌نظرم اگر قرار است مبتلا شویم به هر طریقی ممکن است که کرونایی شویم؛ این مدت خانه‌‌نشینی موجب افزایش وزن من شده است و من چاره‌ای ندارم که ورزش کنم و در این شرایطی که محیط باشگاه‌ها ایمن نیست ترجیح می‌دهم در ساحل و در فضای باز پیاده‌روی کنم. به نظرم بهتر این است که ستاد مبارزه به کرونا زمینه‌ای فراهم آورد که ناقلان و مبتلایان به این ویروس در سطح جامعه ظاهر نشوند!

ادامه گفت‌وگو را با این بانو بی‌تاثیر دانستیم و در ادامه به سراغ دو بانوی جوان دیگری رفتم که کنار ساحل روی لبه سیمانی حاشیه پیاده‌رو نشسته بودند. هر دو ماسک داشتند؛ ولی یکی از آن‌ها ماسکش را زیر چانه‌اش زده بود. به او در خصوص این رفتار پرخطرش توضیح دادیم و او در این باره گفت: درست است ولی هوا شرجی شده و موقع تنفس با مشکل روبه‌رو شدم؛ بنابراین ماسکم را پایین کشیدم تا بهتر نفس بکشم اما این رفتار ممکن است خطر زیادی برای من داشته باشد.

این دختر که نامش شبنم حیدری بود، ادامه داد: همه ما باید ماسک بزنیم و به گفته پزشکان این کار تا حد زیادی موجب مصونیت ما در مقابل کرونا می‌شود؛ هرچند افراد زیادی نمی‌زنند؛ ولی من با زدن ماسک اطمینان بیشتری دارم و امکان ابتلای خودم به کرونا را کمتر می‌کنم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه به فاصله یک متری من و دوستم نگاه کنید، هر دو کرونا را واقعا جدی گرفتیم، تصریح کرد: اما باور کنید خانه‌نشینی درازمدت ما را از نظر روحی خسته کرده است. متاسفانه برنامه‌‌های تلویزیونی هم شاد و مهییج نیستند که بتوانند لحظات خوبی را برای ما به وجود بیاورند؛ بنابراین تفریح به شرط رعایت نکات بهداشتی نیاز ماست تا بتوانیم روحیه خود را حفظ کنیم. امیدوارم مسوولان در بحران کرونا به سلامت روان شهروندان بیشتر توجه کنند و دنبال راهکاری باشند که زندگی از حرکت نیفتد.

در این باره یکی از شهروندان معترض به رفتارهای غلط عموم مردم در روزهای بحرانی کرونا به بامداد جنوب گفت: مردم هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند و فکر می‌کنند اگر ماسک بزنند از کلاسشان کم می‌شود؛ اما یکی نیست که به این‌ها بگوید آقا خانم کلاس شما زمانی زیر سؤال می‌رود که ماسک نمی‌زنید و با رفتار پرخطر خود به جان و سلامت دیگر هم‌نوعان خود آسیب می‌زنید!

علی جلالی در ادامه با تاکید بر اینکه رسانه‌ها متاسفانه فقط به آمار مرگ و میر کرونا اکتفا کرده‌اند، کمتر رسانه‌ای دیده‌ام که به آسیب‌شناسی رفتارهای پرخطر شهروندان بپردازد، تصریح کرد: با توجه به آمار دهشتناک مرگ و میر کرونا، فکر می‌کنم ستاد مبارزه به کرونا باید اسامی ناقلان این ویروس که می‌توانند افراد زیادی را به کرونا مبتلا کنند، رسانه‌ای کنند؛ چراکه همین هفته پیش خودم شاهد حضور یکی از ناقلان کرونا در بازار تره‌بار بوشهر بودم که بدون ماسک و دستکش داشت میوه خرید می‌کرد و وقتی به او معترض شدم به جای عذرخواهی به خاطر این رفتار، خیلی خونسرد پاسخ داد، کرونا داشته باشم! ایدز که ندارم. در ضمن دست‌هایم را ضدعفونی کردم پس خطری ندارم!

جلالی با تاکید بر اینکه تلویزیون این قدرت را دارد که با ساخت برنامه‌های آموزشی در زمینه انتقال قطرات تنفسی آلوده به کرونا در محیط به مردم هشدار بدهد و اهمیت ماسک زدن را در مصون ماندن افراد از ابتلا به کرونا گوشزد کند، یادآور شد: متاسفانه ما در رسانه ملی کمتر برنامه‌ای را در این زمینه دیده‌ایم! فکر می‌کنم ستاد ملی مبارزه با کرونا در بعد فرهنگ‌سازی باید بیشتر از ظرفیت تلویزیون و رادیو و رسانه‌های مکتوب و مجازی استفاده کند؛ چراکه امروز جدی‌ترین مساله کشور ما فرهنگ است. اگر ما بتوانیم فرهنگ را تقویت کنیم و در هر زمینه‌ای به شکل اصولی فرهنگ‌سازی کنیم از حجم بسیاری از مصائبی که با آن روبه‌رو هستیم کاسته می‌شود.

این شهروند در پایان با اشاره به لزوم حمایت دولت از بخش آسیب‌پذیر جامعه شامل خانواده‌های کم‌درآمد، کودکان کار، یتیمان و متکدیان که به دلیل فقر اقتصادی در تأمین اقلام بهداشتی و وسایل خودمراقبتی درمانده‌اند، گفت: دولت موظف است به طور پیوسته بسته‌های بهداشتی را به کمک خیران و نیروهای خودجوش مردمی تهیه و در میان قشرهای آسیب‌پذیر جامعه تقسیم کند؛ دولت در این بحران متاسفانه با افزایش گرانی‌ها خانواده‌های فقیر را دارد به سمت مرگ و نیستی سوق می‌دهد بنابراین ضرورت دارد که دستگاه‌هایی چون کمیته امداد، بهزیستی، استانداری، فرمانداری و... با شناسایی خانواده‌ها و افراد آسیب‌دیده و فقیر به بهبود وضعیت معیشتی و بهداشتی آن کمک کند.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، ماسک زدن امروز به یک رفتار اجباری در کشور بدل شده است که تا حد زیادی از اپیدمی کرونا جلوگیری می‌کند. امید می‌رود که مردم با استفاده از ماسک و رعایت سایر پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در کنترل این ویروس نقش‌آفرین ظاهر شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: