bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۲ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
مشکل اصلی حوزه آب در استان بوشهر وابستگی به استان‌های دیگر است؛
داود علیزاده: سال‌هاست که بوشهر با مشکل کمبود آب روبه‌روست. راه‌هایی که برای جبران این کمبود انجام شده است موجب وابستگی این استان برای آب به استان‌های همجوار است؛ به طوری که یکی از مشکلات اصلی حوزه آب در استان بوشهر وابستگی به استان‌های دیگر است. حال در چند سال اخیر سعی شده است تا با اجرای طرح‌های مختلف از این وابستگی کاسته و آب مورد نیاز استان از درون تامین شود.

داود علیزاده

سال‌هاست که بوشهر با مشکل کمبود آب روبه‌روست. راه‌هایی که برای جبران این کمبود انجام شده است موجب وابستگی این استان برای آب به استان‌های همجوار است؛ به طوری که یکی از مشکلات اصلی حوزه آب در استان بوشهر وابستگی به استان‌های دیگر است. حال در چند سال اخیر سعی شده است تا با اجرای طرح‌های مختلف از این وابستگی کاسته و آب مورد نیاز استان از درون تامین شود.

در جدیدترین رویداد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب بوشهر از اجرای ۱۳ طرح آب‌شیرین‌کن در مناطق مختلف شهری و روستایی استان بوشهر خبر داد.

عبدالحمید حمزه‌پور در نشست با مسوولان اداره کل بازرسی استان گفت: ۳۸ شهر با جمعیت ۹۳۹ هزار نفر و ۶۲۴ روستا با ۳۱۱ هزار نفر جمعیت از خدمات آبرسانی این شرکت بهره‌مند هستند و عمده منابع آب آشامیدنی استان بوشهر در دو استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس قرار دارد که با خطوط انتقال طولانی وارد استان بوشهر می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در ادامه با اشاره به خط انتقال آب کوثر خاطرنشان کرد: ۵۳ درصد آب آشامیدنی استان از طریق خط کوثر، ۲۶ درصد از خط انتقال کازرون، هشت درصد از دو مرکز آب‌شیرین‌کن بوشهر و کنگان و ۱۳ درصد از طریق ۱۴۱ حلقه چاه آب استان تامین می‌شود.

حمزه‌پور با بیان اینکه ۱۵ مرکز آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر طراحی‌شده است، یادآور شد: تاکنون دو مرکز آن در بوشهر و کنگان به ظرفیت تولید ۳۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز وارد مدار تولیدشده است و ۱۳ طرح دیگر در نقاط مختلف شهری و روستایی با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی در دست اجرا و یا در مرحله انتخاب پیمانکار است که با تکمیل آن‌ها روزانه ۱۱۷ هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب آشامیدنی تولید می‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، با پایان طرح‌های آب شیرین‌کن در دست اجرا، ۴۰ درصد آب آشامیدنی استان بوشهر درون استان تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، طرح‌های آب‌شیرین‌کن ۳۵ هزار مترمکعبی بوشهر و ۲۸ هزار مترمکعبی جم را از بزرگ‌ترین مراکز آب شیرین‌کن دانست و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها آب‌شیرین‌کن بوشهر تا اوایل سال آینده و سیراف - جم تا پایان دولت وارد مدار تولید خواهد شد. با اجرای طرح‌های مختلف آبرسانی از جمله نوسازی شبکه‌های آب‌رسانی و افزایش ظرفیت منابع آبی، وضعیت تامین آب در نقاط شهری و روستایی استان پایدار می‌شود.

حمزه‌پور با تاکید بر برخورد قاطع با انشعاب‌های آب غیرمجاز خاطرنشان کرد: در این زمینه تاکنون افزون بر دو هزار انشعاب آب، خانه باغ و باغ ویلا با حمایت مراجع در استان بوشهر قطع‌شده است.

وی با اشاره به حل شدن مشکل نوبت‌بندی آب در محلات مختلف شهر بوشهر گفت: با اجرای طرح اصلاح و توسعه شبکه آبرسانی بااعتبار ۷۴ میلیارد ریال، نوبت‌بندی آب در محلات جنوبی این شهر با جمعیتی افزون بر ۶۰ هزار نفر برطرف شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از اجرای طرح شبکه فاضلاب در بافت تاریخی بوشهر خبر داد و بیان کرد: در این خصوص، ضمن ارتقای تصفیه‌خانه فاضلاب بوشهر، ۳۵ کیلومتر شبکه فاضلاب و ۲ ایستگاه پمپاژ بااعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان اجرا شد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شد مصرف آب در استان ۲۰ درصد افزایش یابد.

حمزه‌پور با بیان اینکه با اجرای طرح‌های موثر آب‌رسانی، در اوج تابستان مردم با بحران ناشی از آب آشامیدنی روبه‌رو نیستند، افزود: با مدیریت مصرف انتظار می‌رود بتوانیم این تابستان را بدون مشکل پشت سر بگذاریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر از 10 مجمتع آبرسانی روستایی با ۱۲۷ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در استان راه‌اندازی شده خبر داد و گفت: با راه‌اندازی این مجتمع‌ها مشکل آب‌رسانی به ۱۰۶ هزار نفر در ۲۱۶ روستای مناطق مختلف استان برطرف شده است.

به گفته حمزه‌پور با این اعتبارات تاکنون بیش از ۷۱۳ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، ۲۰ هزار مترمکعب مخزن ذخیره و پنج باب ایستگاه پمپاژ اجرا و ساخته‌شده است و برای تکمیل این مجتمع‌های آب‌رسانی دو هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وی اجرای خط انتقال آب مخزن روستای قلعه سفید به طول 4/5 کیلومتر با ۶۲ میلیارد ریال، نوسازی و توسعه ۲۰ کیلومتر شبکه فرسوده شهر دالکی با ۶۳ میلیارد ریال و ساخت ایستگاه پمپاژ و اجرای 1/9 کیلومتر خط انتقال آب‌شیرین‌کن عسلویه با ۲۷ میلیارد ریال، ساخت مخزن دو هزار مترمکعبی شهر ریز با ۲۵ میلیارد ریال را از جمله طرح‌های مهم آب‌رسانی در حوزه روستایی استان عنوان کرد.

حمزه‌پور از حفر و تجهیز ۱۱ حلقه چاه و انتقال آب از چاه‌های محلی خبر داد و افزود: حفر این چاه‌ها و مخزن ۱۵ هزار مترمکعبی شهر برازجان به طول 5/5 کیلومتر با ۱۶۵ میلیارد ریال و طرح بهسازی بستر و ساخت مخزن ۱۰ هزار مترمکعبی شبانکاره با ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار ازجمله دیگر طرح‌های آبرسانی استان است.

مدیرکل بازرسی استان بوشهر نیز در این نشست با تاکید بر آشنایی بیشتر با قوانین افزود: آشنایی با قانون می‌تواند بسیاری از مشکلات را در اجرای طرح‌ها و برگزاری مناقصه‌ها برطرف کند.

اسحاق شهبازی، بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی را در حل مشکلات بسیار مهم دانست و ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده مشکلات به علت آگاه نبودن به قانون رخ میدهد که راه درمان آن آموزش است.

وی با تاکید بر نظارت دستگاه‌ها بر مناقصه‌ها و اجرای طرح‌ها عنوان کرد: نظارت زمینه پیشگیری از بروز تخلف را فراهم می‌کند که در این زمینه تعامل و هماهنگی دستگاه‌ها با سازمان‌های بازرسی و نظارتی ضروری است.

به گفته مدیرکل بازرسی استان بوشهر، باید به پیشگیری از وقوع تخلف توجه کرد که نظارت بر مناقصه‌ها از این جمله است.

شهبازی با اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی در تحقق برنامه‌های موردنظر در حوزه آب و فاضلاب گفت: باید از فضای مجازی و برنامه‌های مختلف فرهنگی برای افزایش آگاهی مردم از اجرای طرح‌های آب و فاضلاب در سطح استان استفاده کرد.

تاکید بر اجرای برنامه‌های فرهنگی از دیگر مواردی بود که شهبازی بر آن صحه گذاشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: