bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۲ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۹
به نام گردشگری به کام کاسبان طماع؛
بامداد جنوب: توسعه گردشگری در استان بوشهر و به گمان مسوولانی که در سال هفتم دولت تدبیر و امید هیچ کارنامه درخشانی از خود در این خطه به جای نگذاشته‌اند، خلاصه می‌شود در تصاحب زمین‌ها و سواحل بکر استان برای راه‌اندازی دهکده‌ها یا مناطق نمونه گردشگری!

بامداد جنوب: توسعه گردشگری در استان بوشهر و به گمان مسوولانی که در سال هفتم دولت تدبیر و امید هیچ کارنامه درخشانی از خود در این خطه به جای نگذاشته‌اند، خلاصه می‌شود در تصاحب زمین‌ها و سواحل بکر استان برای راه‌اندازی دهکده‌ها یا مناطق نمونه گردشگری!

این در حالی است که با واکاوی صورت‌گرفته در پروژه‌های گردشگری استان، هیچ نمونه موفقی (به استثنای اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق روستایی) در این استان در حوزه گردشگری نمی‌یابیم که به توسعه صنعت گردشگری و اشتغال‌زایی خدمت شایانی کرده باشد اما با وجود این، استانداری به‌ویژه معاون عمرانی آن اهتمام ویژه‌ای به مصوب کردن دهکده‌های گردشگری و مناطق نمونه گردشگری آن هم در ماه‌های پایانی دولت دارند که متاسفانه بیشتر این طرح‌ها با کمترین پشتوانه مطالعاتی و صرفا بر اساس رویاپردازی‌های پوشالی مصوب شده‌اند؛ شاهد این ادعا دهکده گردشگری امید است که استاندار جوان و جویای نام سابق بوشهر با سوءاستفاده از طرحی به‌نام بوستان ولایت، طرح نومیدانه دهکده گردشگری امید را پدید آورد که چیزی جز افسوس شهروندان و نابودی خور و زیستگاه جانوری و گیاهی آن محدوده برای استان به همراه نداشت!

استانداری بوشهر اکنون باید در برابر هدررفت بیت‌المال در این دهکده پاسخگو باشد که نه تنها نتوانست 2000 فرصت شغلی ایجاد و به توسعه پایدار منطقه و صنعت توریسم در استان کمک کند؛ بلکه با تعدی به حریم دریا و نابود کردن خور به محیط زیست منطقه نیز آسیب جدی وارد کرد.

حال با وجود این طرح ناموفق، باز هم استانداری اصرار به قلع و قمع سواحل بکر و جزایر زیبای استان مثل جزیره بکر حماد دیلم به بهانه فعال کردن گردشگری دریایی در استان دارد که متاسفانه در این راه ناصواب اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم با آن‌ها هم‌صدا شده است که این مایه بسی تاسف است!

چراکه این مسوولان اگر مدیر بودند ابتدا راهی برای فعال کردن دهکده گردشگری امید یا همان پارک محله‌ای بزرگ شهر می‌کردند که با وجود هزینه‌های کلان بر حاشیه بزرگراه امام علی رها شده است، این در حالی است که اکنون نه میراث فرهنگی استان خود را آن‌جا صاحب می‌داند و نه استانداری با همه شوهای تبلیغاتی که به راه انداخته بود و آن را فرصت کم‌نظیری در رونق گردشگری دریایی در جنوب کشور معرفی می‌کرد، خود را مسوول می‌داند! که متاسفانه امروز در نتیجه بی‌تدبیری‌ها و سوءمدیریت‌ها، این دهکده مانند جنازه‌ای روی دستان شهرداری بوشهر باقی مانده است!

با وجود این، باز هم استانداری و معاون عمرانی آن که بازمانده مدیریت سالاری در استان هستند، دست از طرح‌های اشتباه خود برنداشته و این بار با دست گذاشتن روی جزیره تاریخی حماد به بهانه منطقه نمونه گردشگری خود را مقابل مردم دیلم قرار داده‌اند تا کارنامه سیاه خودشان را در استان سیاه‌تر کنند. این در حالی است که مردم دیلم تحت هیچ شرایطی در مقابل این تصمیم اشتباه کوتاه نخواهند آمد!

البته در این میان اصرار یکباره شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای حذف شهرداری دیلم به‌عنوان سرمایه‌گذار مادر این طرح در چهار سال گذشته و انتشار هر چه زودتر فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار جدید آن هم، با پافشاری استانداری مزید بر علت شده و شبهات فراوانی را برای شهروندان دیلمی و کنشگران و فعالان گردشگری و مدنی استان ایجاد کرده است! و اینکه چرا پیش از این استانداری اصراری به حذف سرمایه‌گذار سابق و جذب سرمایه‌گذار جدید نداشته است؟!

بدیهی است با توجه به مطالبه جدی مردم دیلم در حفظ جزیره حماد، عبدالکریم جمهیری، نماینده بوشهر، گناوه و دیلم هم به این موضوع ورود کرد و خواهان واگذاری این پروژه به شهرداری دیلم (سرمایه‌گذار سابق) شد که در ابتدا با پیشنهاد وی موافقت شد اما در نهایت طی نامه‌ای از سوی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تحت فشار شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با شهرداری دیلم به عنوان سرمایه‌گذار مادر موافقت نشده است و خواهان واگذاری آن به سرمایه‌گذار مادر جدید شده‌اند که این تصمیم عینا یعنی پوزخند زدن به نماینده و مطالبه مردم دیلم و این بار هم استانداری با اعمال فشار بر خواسته نابجای خود اقدام به خودزنی کرده است، حال باید دید نتیجه این خودزنی چه می‌شود؟!


نام:
ایمیل:
* نظر: