bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
مجازات متخلفان پروتکل‌های بهداشتی اعلام شد؛
داود علیزاده: چند هفته پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرده بود که به وزیر کشور گفته‌ام که بررسی کنند تا برای افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مجازاتی وضع شود.

داود علیزاده

چند هفته پیش حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرده بود که به وزیر کشور گفته‌ام که بررسی کنند تا برای افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، مجازاتی وضع شود.

در پی این اظهارنظر، دیگران نیز دست‌به‌کار شدند و نظرات مختلفی درباره مجازات کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند مطرح کردند.

از جمله حسن نوروزی، سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت‌وگو با خانه ملت در مورد اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر وضع مجازاتی برای افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت:

به‌صورت جدی می‌طلبد برای آن دسته از افرادی که دستورالعمل‌ها و نکات بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسک را رعایت نمی‌کنند جریمه نقدی صد هزارتومانی در نظر گرفته شود.

در ادامه معاون برنامه‌ریزی و نظارت ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در تهران از پیشنهاد اعمال جریمه نقدی و محرومیت از خدمات اجتماعی برای افراد و اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، خبر داد.

دکتر علی ماهر همچنین پیشنهاد شده در خصوص مسافران را نیز مطرح کرده بود: اگر فردی در حین مسافرت غیرضروری و به دلیل عدم رعایت پروتکل‌ها به کرونا مبتلا شد، هزینه درمان را پرداخت کند.

گواه بسیاری از این مسوولان جریمه‌های نقدی رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی در نقاط دیگر دنیا بود. برای مثال ایسنا در گزارش 12 مرداد از برخی از این جریمه‌ها در اروپا خبر داده بود: در انگلیس خودداری از پوشیدن ماسک در اماکنی که ماسک زدن اجباری شده، جریمه ۱۳۱ دلاری دارد و درصورتیکه فرد در مدت دو هفته اقدام به پرداخت جریمه کند این رقم به نصف کاهش پیدا می‌کند.

از طرف دیگر در ایتالیا که بیشترین تلفات و مبتلایان بیماری کووید-۱۹ در میان کشورهای اروپایی را دارد در شهر کاتانیا در منطقه سیسیل استفاده نکردن از ماسک با جریمه ۴۰۰ یورویی همراه است درحالیکه این رقم در منطقه کامپانیا هزار یورو تعیین شده است. در منطقه لمبوردی که شدیدترین میزان شیوع کروناویروس را داشته است جریمه تعیین شده به پنج هزار یورو نیز رسید.

همچنین در اسپانیا که یکی از کانون‌های شیوع این بیماری بوده است جریمه تعیین شده برای خودداری از پوشیدن ماسک در مناطق مختلف متفاوت بوده و از صد یورو تا شش‌هزار یورو متغیر بوده است.

در بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جریمه خودداری از به همراه داشتن ماسک بین صد تا ۳۰۰ یورو متغیر بوده به گونه‌ای که اعمال جریمه برای بار نخست با هزینه کمتری همراه بوده و در صورت تاخیر در پرداخت یا تکرار این تخلف، فرد ملزم به پرداخت جریمه بیشتر می‌شود.

برخلاف مردم اروپا، مردم آسیا به پوشاندن صورت خود هنگام حضور در اماکن عمومی و در فصول اوج بیماری‌های قابل انتقال عادت دارند. در ژاپن، کره جنوبی و چندین کشور دیگر استفاده از ماسک صورت پیش از شیوع کروناویروس مرسوم بوده است.

در چین نیز که کانون اولیه شیوع این بیماری به حساب می‌آید از زمان آغاز شیوع کروناویروس مردم به استفاده از ماسک در اماکن عمومی تشویق شده و برای خاطیان اقدامات تنبیهی از جمله پرداخت جریمه تعیین شد.

البته برخورد با متخلفان بهداشتی ایران در دوران کرونا پدیده جدیدی نبود. تا پیش‌ازاین اصنافی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند با تعطیلی و یا جریمه روبرو می‌شدند. از سوی دیگر وزارت بهداشت سامانه 190 را به همین منظور راه‌اندازی کرده بود.

سامانه رسیدگی به شکایات مردمی 190 مستقر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌صورت شبانه‌روزی و با حضور تمام‌وقت کارشناسان، آماده دریافت و رسیدگی فوری به شکایات شهروندان در زمینه مشکلات بهداشتی در سراسر کشور است که در این راستــا کارشناســان بهداشت محیط استان مرکــزی ضمن دریافت سریع شکایات ضمن پیگیری آن‌ها نتایج اقدامات انجام‌شده را در اسرع زمان در سامانه ثبت می‌نمایند و شهروندان قادر خواهند بود با دریافت کد پیگیری از نتیجه شکایت خود حداقل ظرف یک هفته مطلع گردند.

همچنین شکایات مربوط به اماکن عمومی همچون هتل‌ها و مسافرخانه‌ها و بیمارستان‌ها، مطب‌ها، آرایشگاه‌ها و مساجد و مدارس و پمپ‌بنزین‌ها و دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها سایر اماکن عمومی را از طریق شماره تلفن‌ 190 به این سامانه اطلاع دهند که پس از ثبت شکایت، بازرسان در اسرع وقت به محل موردنظر مراجعه کرده و رسیدگی لازم را انجام خواهند داد.

غیرازاین موارد بارها تذکر داده‌شده بود که ادارات و اصناف به کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند خدمات‌رسانی نداشته باشند، ازجمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی. با همه این احوال در آخرین خبر معاون کل وزارت بهداشت، مجازات عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی که در جلسه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا به تصویب رسیده را اعلام کرد.

دکتر ایرج حریرچی با بیان اینکه ارائه خدمات از سوی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به افراد و مراجعه‌کنندگانی که از ماسک استفاده نکرده یا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ممنوع بوده از مجازات افراد خاطی خبر داده است.

وی درباره مجازات تعیین‌شده برای متخلفان شیوه‌نامه‌های بهداشتی که در جلسه اخیر ستاد ملی مدیریت کرونا به تصویب رسید، گفت: در جلسه روز شنبه ستاد ملی مدیریت کرونا مجازاتی برای عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغی ستاد مدیریت کرونا، تصویب شد.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص مجازات تعیین‌شده در حوزه اداری و دستگاه‌های اجرایی گفت: عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد مدیریت کرونا از سوی کارکنان و مدیران اجرایی تخلف محسوب می‌شود و به وزارتخانه‌ها اختیار داده شد که با این تخلف برخورد کنند.

به‌این‌ترتیب در مرحله اول اخطار کتبی با درج در پرونده، مرحله دوم توبیخ با درج در پرونده، در مرتبه سوم کسر یک‌سوم از حقوق و فوق‌العاده شغل تا یک ماه، مرتبه چهارم کسر یک‌سوم از حقوق و عناوین مشابه تا سه ماه و مرتبه پنجم انفصال موقت از خدمت تا سه ماه در نظر گرفته‌شده است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، مجازات این بند قطعی و غیرقابل‌تجدید نظر است.

حریرچی همچنین درباره مجازات تعیین‌شده در حوزه صنفی نیز گفت: عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد مدیریت کرونا از سوی اصناف و حرفه‌ها و مشاغل، تخلف صنفی و حرفه‌ای محسوب می‌شود. مجازات این تخلفات نیز به این صورت است که در مرتبه اول تذکر کتبی با درج در پرونده صنفی و حرفه‌ای، در مرحله دوم تعطیلی و پلمپ واحد به مدت پنج روز و در مرحله سوم نیز تعطیلی فعالیت حرفه‌ای به مدت 10 روز خواهد بود.

وی تاکید کرد که بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا، تشخیص تخلف در این مورد بر عهده مراجع بازرسی و نظارتی صنفی و سازمان تعزیرات است.

معاون کل وزارت بهداشت درباره مجازات در نظر گرفته‌شده در حوزه عمومی (مردم) گفت: در حوزه عمومی استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی برای کلیه آحاد جامعه در وسایل حمل‌ونقل عمومی، مراکز تجمعی سربسته و محیط‌های صنفی (مانند مغازه‌ها) و اداری اجباری است.

وی دراین‌باره تاکید کرد: نکته مهم آن است که ارائه خدمات و تسهیلات اداری، انتظامی، قضایی، رفاهی، بانکی و خدماتی از سوی دستگاه‌های دولتی و غیردولتی به افراد و مراجعه‌کنندگانی که از ماسک استفاده نکرده یا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند، ممنوع بوده و متخلفین در زمینه ارائه خدمات برحسب مورد، طبق دو بند قبلی مجازات خواهند شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: