bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
دانشجویان به افزایش شهریه‌ها معترض‌ شده‌اند؛
بامداد جنوب: از سال گذشته و با شیوع کرونا، آموزش مجازی به‌صورت سراسر جای آموزش حضوری را در دانشگاه‌های کشور گرفت. این آموزش‌ها در شروع با مشکلات سخت‌افزاری در دانشگاه‌ها و همچنین هزینه اینترنت، چند برابری هزینه تهیه گوشی، تبلت و ... همراه بود.

بامداد جنوب: از سال گذشته و با شیوع کرونا، آموزش مجازی به‌صورت سراسر جای آموزش حضوری را در دانشگاه‌های کشور گرفت. این آموزش‌ها در شروع با مشکلات سخت‌افزاری در دانشگاه‌ها و همچنین هزینه اینترنت، چند برابری هزینه تهیه گوشی، تبلت و ... همراه بود.

هرچند انتظار می‌رفت این نواقص در سال جدید رفع شود؛ اما باوجود تورم و کاهش محل درآمدهای دانشگاه‌های غیردولتی این مساله با چالش روبرو شد و تداوم شیوع کرونا کار را برای هر دو طرف ماجرا سخت‌تر کرد.

دانشجویان به دو مساله معترض بودند. اخذ شهریه ترمی که خدمات حضوری به دانشجو ارائه نشده بود و در بستر مجازی نیز با مشکلات و کاستی‌های متفاوت انجام گرفته بود و سپس افزایش شهریه برای ترم جدید که همچنان موانع و مشکلات و کاستی‌های ترم قبل را به همراه داشت.

برخی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در واکنش به اعتراض دانشجویان خود، با دادن تخفیف، قسط‌بندی یا حذف‌ترم سعی کردند به آنان کمک کنند و البته برخی دانشگاه‌ها هم این کار را نکردند تا به هر شکل، نیمسال دوم سال تحصیلی گذشته به پایان برسد.

شاید کمترین انتظار دانشجویان این بود که درترم جدید حداقل شهریه‌ها بر اساس خدمات ارائه‌شده محاسبه شود؛ اما در عین برآورده نشده چنین انتظاری در مقابل شهریه درترم جدید افزایشی حدود 10 تا 20 درصد را به همراه داشت.

در آخرین اظهارنظر رسمی رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم حداقل و حداکثر افزایش شهریه دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید را اعلام کرد.

عبدالرضا باقری درباره حداقل و حداکثر افزایش شهریه دانشجویان در سال تحصیلی جدید گفت: افزایش شهریه مشابه با سال‌های قبل بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بسته به دانشگاه‌ها متفاوت است.

رئیس مرکز هیات‌های امنا و هیات‌های ممیزه وزارت علوم با بیان اینکه هیات‌های امنای دانشگاه‌های مختلف بسته به شرایط محیطی و هزینه‌ها، شهریه را تعیین کرده‌اند.

بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های شهریه‌پرداز بر این باور هستند که دریافت شهریه در ازای خدمات دانشجویی و برپایی کلاس‌ها و دست‌کم کلاس‌های عملی است و باتوجه‌ به برخط‌شدن آموزش‌ها، پرداخت شهریه مانند نرخ پیش از وقوع کرونا موجه نیست.

وقتی از شهریه دانشگاه نامی به میان می‌آید، دانشگاه آزاد اولین گزینه متبادر شده در ذهن است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درباره جزییات افزایش یا کاهش شهریه در دانشگاه آزاد گفت: بر اساس مدل جدید محاسبه شهریه در دانشگاه آزاد که برای سال تحصیلی جدید اعمال می‌شود در شهریه ثابت که ۴۰ درصد کل شهریه ترم یک دانشجو را تشکیل می‌دهد هیچ افزایشی نخواهیم داشت و افزایش شهریه تا ۲۰ درصد هم مربوط به شهریه متغیر بوده که بسته به نوع رشته و واحد دانشگاهی اعمال می‌شود.

محمدمهدی طهرانچی با اشاره به شیوه جدید اخذ شهریه در این دانشگاه، خاطرنشان کرد: در این شیوه جدید شهریه با توجه به سطح واحد‌های دانشگاهی متفاوت است؛ بر این اساس شهریه در هر واحد با توجه به ضعف و قوت آن مجموعه تعیین می‌شود.

با این حال افزایش شهریه برای رشته‌های پرطرفدار و اکثریت رشته‌ها امری است که دانشگاه‌آزاد از خیر آن نمی‌گذرد.

دانشگاه پیام نور هم از رقبا عقب نمانده است و افزایش شهریه را برای این ترم سیاه در نظر گرفته است.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: در سال تحصیلی جاری شهریه این دانشگاه ۱۰ الی ۱۲ درصد در برخی از رشته‌ها افزایش داشته است.

امیرحسین بهروز با اشاره به مجوز دولت برای افزایش شهریه، خاطرنشان کرد: تمام دانشگاه‌های شهریه بگیر، بر اساس مصوبات دانشگاهی این اجازه را دارند که هرساله ۱۵ الی ۲۰ درصد شهریه را افزایش دهند.

به گفته وی در دانشگاه پیام نور نیز در سال تحصیلی جاری شهریه بیش از ۷۰ درصد رشته‌ها افزایش چندانی نداشته و حتی در برخی از رشته‌ها به‌ویژه در مناطق کم برخوردار، این افزایش صفر درصد بوده است.

مدیرکل روابط عمومی دانشگاه پیام نور با بیان اینکه فقط این افزایش شهریه در برخی از رشته‌ها صورت گرفته است، افزود: رقم افزایش آن ۱۰ الی ۱۲ درصد است که تعداد کم رشته‌های دانشگاه را شامل می‌شود.

دانشگاه علمی و کاربردی که این سال‌ها طرفداران بسیاری را داشته است و دانشجویان آن از قشر پایین جامعه هستند، بیشترین نرخ افزایش شهریه را در نظر گرفته‌است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز از افزایش 20 درصدی شهریه این دانشگاه خبر داده است.

محمدحسین امید با بیان اینکه 60 درصد دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی در مقطع کاردانی و ۴۰ درصد در مقطع کارشناسی تحصیل می‌کنند گفت: در سال جاری نیز افزایش ۲۰ درصدی شهریه را خواهیم داشت و با توجه به تورم بالا این مقدار افزایش معقول است.

نوع دیگر دانشگاه‌هایی که در ایران به اخذ شهریه مبادرت می‌کنند پردیس‌های خودگران است. در ایران 18 دانشگاه علوم پزشکی دارای پردیس خودگردان هستند و برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ دانشجو می‌پذیرند.

در دفترچه کنکور سال ۹۹ تعداد ۱۸ دانشگاه برای رشته‌های پزشکی، داروسازی، دندانپزشکی و همچنین چندین رشته کارشناسی پذیرش دانشجو به‌صورت شهریه پرداز و محل تحصیل در پردیس خودگردان، پذیرش دانشجو دارند. برخی دیگر از دانشگاه‌ها دانشجوی شهریه پرداز می‌پذیرند اما محل تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی اعلام‌شده است.

دانشگاه‌های علوم پزشکی اردبیل، ارومیه، اصفهان، بابل، بندرعباس، تبریز، جندی‌شاپور اهواز، زاهدان، زنجان، شهید بهشتی، کرمان، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران، مشهد، همدان و یزد دارای پردیس خودگردان هستند.

در جدول اعلامی شهریه‌های پردیس‌های خودگردان تاکید شده است که این شهریه‌ها علی‌الحساب بوده و برای نیمسال اول سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ است. در توضیحات این جدول ذکر شده است شهریه‌های اعلام‌شده به‌صورت علی‌الحساب بوده و با تقریب ۷۰ درصد از کل شهریه دانشجویان محاسبه‌شده است و پس از حذف و اضافه، شهریه نهایی محاسبه و اعلام می‌شود.

شهریه دانشجویان میهمان و انتقال (مازاد) هم‌زمان با فرایندهای مهمانی و انتقالی طبق شیوه‌نامه‌های مربوطه محاسبه و دریافت خواهد شد و به دلیل شیوع ویروس کرونا پرداخت شهریه را به‌صورت غیرحضوری و صرفاً از درگاه الکترونیکی انجام شود.

شهریه این پردیس‌ها نیز از مبلغ علی‌الحساب 5/4 میلیون تومان آغاز و تا 11 میلیون تعیین‌شده است.

نکته مشترک همه اظهارنظر مسوولان دانشگاه بر رد کاهش هزینه آموزش مجازی نسبت به آموزش حضوری است بااین‌حال، این مساله را کمتر دانشجو و اهل منطقی می‌پذیرد.

چنانکه در آموزش مجازی، هزینه‌های آب، برق، گاز، تردد اساتید، تردد دانشجو، استهلاک و نگهداری اماکن و ... کاسته و یا به‌طور کامل حذف می‌شود.

دانشجویانی که مایل نبود نامش فاش شود از هزینه اضافه اینترنت و آموزش مجازی گلایه کرد و گفت: بسیاری از اساتید در ترم گذشته از بستر مجازی دانشگاه استفاده نکردند و فایل‌های آموزشی که معمولاً صوت و تصویر هستند در شبکه‌های مختلف بارگزاری کردند که این مساله باعث شد تا بسته‌های اینترنت مختلفی برای این کار هزینه شود. وقتی در کلاس نیستیم و دانشگاه هزینه وسایل گرمایشی، سرمایشی، هزینه حضور اساتید و ... را پرداخت نمی‌کند چرا باید از دانشجو چنین هزینه‌هایی اخذ شود.

باید اذعان کرد که بسیاری از اساتید دانشگاه از سوادمجازی و اصول صحیح تهیه و بارگزاری فایل بی‌بهره‌اند. آنها بدون کاهش حجم فایل و در نظر گرفتن استانداردهای لازم تنها به ساختن فایل و اشتراک‌گذاری مبادرت می‌کنند که این مساله برای دانشجویان مشکل آفرین شده است. مشکلی که در سطح آموزش و پرورش نیز وجود دارد و دانش‌آموزان و والدین از آن گلایه‌مند هستند.

لازم به یادآوری است که خبرنگار بامداد جنوب با دانشجویان مختلفی از دانشگاه‌های متفاوت گفت‌وگو کرده است که کمابیش اظهارنظرهایشان مشابه هم است و برای همین از تکرار مکررات اجتناب شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: