bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۰۴ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹
۷۵۰ کلاس درس مدارس استان بوشهر نیازمند بازسازی است؛
بامداد جنوب: در سال‌های اخیر خیرین مدرسه‌ساز با ورود خود به عرصه مدرسه‌سازی باعث شکوفایی احداث فضاهای آموزشی شدند، به‌طوری‌که درصد قابل‌توجهی از مدارس کشور در سال‌های اخیر با کمک خیرین نیک‌اندیش احداث‌شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

بامداد جنوب: در سال‌های اخیر خیرین مدرسه‌ساز با ورود خود به عرصه مدرسه‌سازی باعث شکوفایی احداث فضاهای آموزشی شدند، به‌طوری‌که درصد قابل‌توجهی از مدارس کشور در سال‌های اخیر با کمک خیرین نیک‌اندیش احداث‌شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

به همین منظور بر اساس اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بستری برای حضور و مشارکت مردم فراهم شد تا بتوانند در موضوعات اجتماعی سهیم باشند.

برای مشارکت در مدرسه‌سازی روش‌های مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به روش نقدی و غیر نقدی اشاره کرد. روش نقدی می‌تواند به‌صورت حضوری و با مراجعه به اداره کل یا مجمع خیرین استان یا شهرستان صورت پذیرد و یا به‌صورت غیرمستقیم و با استفاده از سامانه پرداخت آنلاین که در سایت این اداره کل تعبیه‌شده انجام گیرد. درروش غیر نقدی می‌توان به ساخت مدرسه، قرار دادن زمین یا ساختمان در اختیار اداره نوسازی، اهدا تجهیزات و اشاره کرد.

در فرهنگ ایران‌زمین مدرسه‌سازی کاری تحسین‌برانگیز به‌حساب می‌آمده است، اما درعین‌حال هزینه‌های گزاف آن معمولاً باعث می‌شود خیلی‌ها از فکر ساخت و یا تجهیز مدارس منصرف شوند.

طرح «آجر به آجر» باهدف توسعه و تجهیز مدارس کشور به‌ویژه در مناطقی که با کمبود فضاهای آموزشی مواجه هستند، راه‌اندازی شده است.

این طرح به‌منظور زمینه‌سازی برای مشارکت افراد خیر با هر سطح از توان مالی، در مدرسه‌سازی آغازشده و در قالب آن آحاد جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای می‌توانند حتی با اهدای هزینه خرید یک آجر، در مدرسه‌سازی سهیم شوند.

از اهداف طرح آجر به آجر فرهنگ‌سازی و توجه به مدرسه‌سازی در میان اقشار مختلف مردم، همچنین جلب مشارکت نهادها، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی در امر مدرسه‌سازی، جلب حمایت‌های ایرانیان خارج از کشور، ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه‌ساز و حفظ، توسعه و تکریم خیرین مدرسه‌ساز است.

با اجرای این طرح می‌توان از ظرفیت مردمی و مشارکت خرد در زمینه ساخت و توسعه فضاهای آموزشی بهره‌مند شد و آن را به یک فرهنگ اجتماعی بین همه اقشار جامعه تبدیل کرد.

نهادینه‌کردن فرهنگ مدرسه‌سازی در کشور یکی دیگر از اهداف طرح آجر به آجر است تا بتوان با توسعه فرهنگ خیر مدرسه‌سازی در جامعه، این حرکت را در همه آحاد جامعه نهادینه کرد. در اجرای طرح آجر به آجر سعی بر این است تا با ترویج فرهنگ مشارکت زمینه ورود خیرین بیشتری به عرصه مدرسه‌سازی فراهم شود.

سایت ajorbajor.ir با هدف جلب مشارکت‌های مردمی برای انجام مدرسه‌سازی فعالیت خود را آغاز کرده است؛ همچنین کد دستوری #۲۴* برای کمک به مدرسه‌سازی فعال‌شده است.

فرهنگ‌سازی و توجه به مدرسه‌سازی در میان اقشار مختلف مردم از مهم‌ترین مقوله طرح آجر به آجر به شمار می‌رود که با مشارکت نهادها، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی در امر مدرسه‌سازی و حتی مشارکت و حمایت‌های ایرانیان خارج از کشور، مدرسه‌سازی توسعه خواهد یافت.

از شروع پویش ملی آجر به آجر، این طرح مورد استقبال هم‌میهنان خیراندیش قرارگرفته است و بیش از 45 هزار نفر از مردم، مسوولان، ورزشکاران و علاقه‌مندان به موضوع مدرسه‌سازی تاکنون در این امر مهم مشارکت خود را اعلام کرده‌اند و همچنان جای بسیاری دیگر از مردم خالی است.

در این پویش همدلانه، هم‌وطنان با هر بضاعت می‌توانند حتی به‌اندازه خرید یک آجر در مدرسه‌سازی مشارکت کرده و سهمی را در محرومیت‌زدایی آموزشی کودکان این سرزمین داشته باشند.

براساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر حدود ۷۵۰ کلاس درس مدارس استان بوشهر تخریبی بوده و نیازمند بازسازی است.

این نکته را باید در نظر گرفت که جغرافیای خاص این استان با نواحی گرم و شرجی در نوار ساحلی خلیج‌فارس و نواحی گرم و خشک در شهرستان‌های دیگر محیط آموزشی را ملزم به داشتن وسایل سرمایشی خاص می‌کند. وسایلی که مدام نیاز به حفظ و نگهداری هزینه‌بر دارند؛ و این هزینه‌ها نیازمند همیاری مردم در کنار نظام آموزشی است.

در همین زمینه مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر از مشارکت 5/19 میلیاردی خیرین بوشهری در طرح «آجر به آجر» در نیمه نخست سال جاری خبر داده است.

احمد مرادی با اشاره به رشد 20 درصدی کمک خیرین در سال گذشته، خاطرنشان کرد: سال گذشته مشارکت خیرین در پروژه‌های مدرسه‌سازی استان با رشد ۲۰ درصدی به ۵۱ میلیارد تومان رسید و انتظار می‌رود با فعالیت‌های فرهنگی، امسال این مشارکت به ۶۰ میلیارد تومان برسد.

به گفته مرادی حدود ۷۵۰ کلاس درس مدارس استان بوشهر تخریبی بوده و نیازمند بازسازی است و با حضور چهره‌های مردمی و مورد اعتماد مردم به‌عنوان سفیران فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی، می‌تواند باعث افزایش سطح مشارکت مردم در فعالیت‌ها و ایجاد تحول در بسیاری از ابعاد جامعه شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان بوشهر با اشاره به اهداف طرح آجر به آجر، خاطرنشان کرد: طرح آجر به آجر با هدف گسترش فرهنگ مشارکت مردمی و بسترسازی برای جلب کمک آحاد مردم در مدرسه‌سازی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

به گفته وی این طرح به‌منظور زمینه‌سازی برای مشارکت افراد خیر با هر سطح از توان مالی، در مدرسه‌سازی آغاز شده و در قالب آن آحاد جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای می‌توانند حتی با اهدای هزینه خرید یک آجر، در مدرسه‌سازی سهیم شوند.

مرادی با بیان اینکه طرح کمک‌های آجر به آجر می‌تواند هر کمکی را به هر شکل شامل شود، تصریح کرد: ما به‌جای نام‌گذاری یک مدرسه بنام یک خیر نام چند خیر روی کلاس‌های یک مدرسه گذاشته می‌شود تا خیرین رغبت بیشتری برای کمک کردن داشته باشند و فشار مالی مانع کمک آنان نشود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به اینکه هدف سفیران مدرسه‌سازی بسط و گسترش فرهنگ مشارکت در مدرسه‌سازی است، افزود: مردم علاقه‌مند به کار خیر و مدرسه‌سازی می‌توانند با یک آجر در ساخت مدرسه کمک کنند.

وی با بیان اینکه سامانه مهر مدرسه در فضای مجازی فعالیت خود را شروع کرده است، افزود: در آن پروژه‌های نیمه‌تمام آموزشی و پرورشی معرفی گردیده و هر کس که بخواهد می‌تواند در این اقدام خیرخواهانه مشارکت کند.

به گفته مرادی هم استانی‌ها در این سامانه، می‌توانند پروژه‌های مدنظر خود را انتخاب کنند و به هر مقدار که مایل هستند، برای ساخت مدرسه هزینه پرداخت کنند. همچنین خیران می‌توانند با استفاده از امکانی که سامانه در اختیار آن‌ها می‌گذارد، از وضعیت فیزیکی پروژه در مراحل مختلف آگاه شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر: