bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۴۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۰۰ - ۰۷ آبان ۱۳۹۹
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب:
داود علیزاده: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران یک سازمان غیرانتفاعی ایرانی و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر است و در داخل کشور ایران و در برخی موارد در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه فعالیت دارد.

داود علیزاده: جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران یک سازمان غیرانتفاعی ایرانی و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر است و در داخل کشور ایران و در برخی موارد در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه فعالیت دارد.

هلال‌احمر طبق وظایف بین‌المللی خود (کمیته بین‌المللی صلیب سرخ) باید در مواقع بروز بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله و جنگ و غیره در داخل و خارج مرزها به امدادرسانی و خروج مصدومان و قربانیان این حوادث کمک کند.

سازمان‌های زیرشاخه متعددی است که طیف گسترده‌ای از خدمات پزشکی، بهداشتی، آموزشی و امدادی را در برمی‌گیرند.

از سال گذشته با بروز حوادث گوناگونی همچون سیل، آتش‌سوزی مراتع و همچنین شیوع ویروس کرونا در کشور فعالیت این سازمان بیش از پیش گسترش داده شد و دامنه خدمات‌رسانی این سازمان به محدوده‌ای فراتر از وظایف سازمانی تعریف شده تسری پیدا کرد.

بامداد جنوب در خصوص فعالیت‌های این سازمان در استان بوشهر با دکتر غلامرضا حاجیانی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت‌وگویی صورت داده است که در ادامه می‌خوانید.

اگر موافق باشید از موضوع کرونا شروع کنیم. در پیک اول کرونا غربالگری و تب‌سنجی در ورودی و خروجی بوشهر انجام می‌گرفت؛ هرچند کرونا ادامه پیدا کرد اما فعالیت ایستگاه‌های تب‌سنجی و غربالگری متوقف شد. در این خصوص توضیح می‌فرمایید؟

با ورود بیماری کرونا در کشور رئیس ستاد کرونا امر کردند که بحث تب‌سنجی و آموزش و غربالگری ورودی‌های استان را به عهده بگیریم که چهار ورودی استان تحت کنترل داشتیم. در مبادی ورودی این‌کارها را به‌صورت شبانه‌روزی انجام می‌دادیم و داوطلبان خوبی جذب شد و سعی شد از ظرفیت مردمی استفاده کنیم که مردم کمک کنند که از ورود کرونا پیش‌گیری کنیم ولی بعد کرونا وارد استان شد و استان از وضعیت سفید خارج شد؛ بعد از ورود کرونا و درگیری همه استان‌ها و زمانی که در خود استان گسترش پیدا کرد نیازی به بستن مبادی نبود.

پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر بوشهر از بیماران مبتلابه کرونا چگونه بوده است؟

هلال‌احمر سعی کرد با کمک خیرین تعداد زیادی از ماسک و اقلام بهداشت را تهیه کند و در اختیار مردمی کمک نیازمند بودند قرار بدهد. این وظیفه تا یکی دو ماه بر عهده هلال‌احمر بود و الحمدالله به نحو احسن در آن ایام انجام دهیم.

این ذهنیت وجود دارد که سازمان هلال‌احمر تنها در زمان بحران فعالیت دارد، از فعالیت‌های این سازمان در استان بوشهر در ایام دیگر بفرمایید؟

سازمان هلال همان‌طور یک سازمان عام‌المنفعه غیردولتی عمومی است که این نهاد با کمک و توسل به خیرین و کمک از خود دولت سعی داشته بتواند در حوادث و بحران‌ها یار مردم باشد؛ اما در کنار آن برنامه‌هایی هم داشته است که بحث امداد و نجات در جاده‌ها، کوهستان، دریا و... است.

یادآور می‌شوم در استان 18 پایگاه امداد و نجات وجود دارد که در حال خدمت‌رسانی شبانه‌روزی هستند. این پایگاه‌ها شامل پایگاه امدادرسانی جاده‌ای، پایگاه امدادرسانی دریایی، پایگاه امدادرسانی کوهستان است. ضمن اینکه در پایگاه امدادرسانی هوایی بالگرد همیشه آماده‌باش حاضر است.

همچنین هلال‌احمر استان بوشهر یک پایگاه امدادرسانی آنست دارد که با نگهداری سگ‌های آموزش‌دیده وظیفه جستجوی افراد و تجسس زنده یاب را انجام می‌دهد.

در کنار این پایگاه‌ها هم یک پایگاه واکنش سریع داریم که نیرویی هستند که آماده‌باش هستند و خیلی سریع بتوانند به پایگاه‌های مختلف کمک‌رسانی کنند. همان‌طور که ذکر شد‌ این پایگاه امدادرسانی 24 ساعته و شنبه روز در خدمت مردم هستند.

غیر از فعالیت‌های امداد و نجات از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی سازمان هلال‌احمر در استان بوشهر بفرمایید؟

در کنار امداد و نجات ما کارهایی در حوزه جوانان داریم که از طریق کانون‌هایی مثل کانون دانشجویی، طلاب، دانش‌آموزی، عشایری و... در سراسر استان فعالیت‌های مختلفی صورت می‌گیرد. کسانی در این نهاد‌ عضو هستند و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی را دنبال می‌کنند. شبیه تیم سحر که در حوادث سیل و زلزله خانواده‌هایی که دچار آسیب روحی شده‌اند و نیاز دارند از این لحاظ تقویت بشوند فعالیت خودش را انجام می‌دهد و برنامه‌های فوق‌برنامه‌های زیادی برگزار می‌کنند.

از سوی دیگر مثلاً در مناسب‌های مختلف سال، مثلاً در سالروز اعتیاد، بچه‌های هلال‌احمر از لحاظ فرهنگی و ... برای رفع مشکلات خانواده‌هایی که معتاد دارند و ... برنامه‌هایی را انجام ‌می‌دهند.

غیر از این موارد؛ حوزه داوطلبان وظیفه جذب داوطلب و آموزش آن‌ها را برعهده دارد که از ظرفیت داوطلبان بتوانیم استفاده کنیم. مثلاً کسی که پزشک است ویزیت رایگان انجام دهد کسی که پرستار است کار پرستاری و .... در اصل بهره گرفته از تخصصی که داوطلب دارد. برای مثال بگویم در سیل خوزستان قایقران‌های داوطلب بسیار کمک کردند و این افراد توسط قایق‌ها بسته‌های غذایی را به دست کسانی که مشکل داشتند می‌رساندند.

غیر از بحث داوطلبان به حیث ارتباط با خیرین هم مطرح است که بتوانیم از ظرفیت خیرین استفاده کنیم و رابطی باشیم بین خیرین و مردم. چه در شرایط عادی یا شرایط خاص جمع‌آوری کمک‌های مردمی و خیرین و بسته‌بندی از هر چه که بتوانند کمک باشد از نوشت‌افزار تا غذایی و پوشاک هر آنچه نیاز یک انسان بی‌بضاعت باشد و این اقلام را به دست این عزیزیان برسانیم. لازم است که یادآوری کنم که فعالیت داوطلبان هلال‌احمر همیشه در حال انجام است.

در حال حاضر جمعیت داوطلبان هلال‌احمر بوشهر چه تعداد است، آیا همچنان همه می‌توانند در این سازمان عضو شوند؟

تعداد داوطلبان هلال‌احمر استان بوشهر در حال حاضر به‌صورت غیررسمی بیش از ده هزار نفر است؛ اما آنچه به‌صورت رسمی ثبت‌شده و بعضاً کارت داوطلبی هم به آن‌ها داده‌شده شش هزار و 400 نفر است و امیدواریم این تعداد روزبه‌روز افزایش پیدا کند، چنانکه ما امیدواریم با راه‌اندازی خانه‌های هلال این شش هزار و 400 نفر را به ده هزا‌ر نفر برسانیم.

در کنار داوطلبان که در تمام حوادث مختلف در سطح استان اعم از جاده و کوهستان و دریایی حضور دارند، امدادگران ما که حدود 400 نفر هستند در سراسر استان به‌صورت 24 ساعته آماده‌باش هستند و در صورت بروز حادثه در اولین فرصت بتوانند در محل مستقر بشوند و کارهای نجات را انجام دهند.

از خانه‌های هلال صحبت کردید، یکی از مراکزی که می‌تواند در مواقع بحرانی نقش خودش را نشان دهد؛ خانه‌های هلال است و البته به‌تازگی هم‌خانه هلال عشایری در استان راه‌اندازی شد، در خصوص خانه‌های هلال توضیح بفرمایید؟

راجع خانه‌های هلال بحثی است که از طریق دبیر کل در سراسر کشور دارد پیگیری می‌شود در استان ما هم همچنین، بحث خانه‌های هلال این است که ما با مردم بهتر ارتباط برقرار کنیم. در مناطق روستایی، عشایری حتی تجاری و صنعتی در کارخانه‌ها و... ما احساس می‌کنیم نیاز هست مردم آن منطقه آموزش ببینند و داوطلب هلال‌احمر بشوند تا بتوانند با آموزش‌هایی که دیده‌اند در کنار سایر دیگر ارگان‌ها کمک کنند که بحران‌ها در استان مدیریت بشود.

این کار را از طریق خانه‌های هلال پیگیری می‌شود و ما با پروژه خانه هلال پیگیر چنین مسائلی هستیم. خوشبختانه در هفته دولت تعداد زیادی از خانه‌های هلال راه‌اندازی شده و امیدواریم بتوانیم تا آخر سال به صد خانه هلال برسانیم.

کاری که خانه هلال انجام می‌دهد چه در روستایی و عشایری و ... جذب داوطلبان و آموزش از طریق واحد آموزش است. برای مثال مباحثی مثل کمک اولیه، مخاطرات و...

همچنین بتوانیم خیرین را هم جذب کنیم که هم کمک کنند تا خانه هلال به‌اندازه وسع تجهیز شود تا در صورت حادثه اولین کسانی که در این محل می‌توانند حاضر شوند همان افرادی هستند که در خانه‌های هلال ثبت‌نام کرده‌اند. ما امیدواریم بتوانیم در چنین شرایطی بحران‌ها را بهتر مدیریت کنیم.

همکاری جمعیت هلال‌احمر با سمن‌های استان به چه صورت است؟

ما تعداد زیادی سمن یا ان جی‌اوهایی داریم که در سراسر استان با ما همکاری می‌کنند و واحد داوطلبان و معاونت داوطلبان ارتباط خوبی با آن‌ها دارد و در مواقع حوادث جلسه‌هایی با آن‌ها برگزار می‌کند جاهایی که نیاز به همیاری و همکاری آن‌هاست.

شعبه‌های هلال‌احمر در سراسر استان و از طریق کارشناس داوطلبان سعی می‌کنند که در آن شهرستان یا ما هم در سطح استان جلساتی را با این سمن‌ها داشته ‌باشیم و از این سمن‌ها کمک بگیریم که بعضاً هم این کمک‌ها به‌صورت تجمعی درمی‌آید و به حجم زیادی که رسید به سمت جاهایی که نیازمند هستند گسیل می‌شود.

استان بوشهر در سال گذشته و مدت سپری‌شده سال جاری دو حادثه بزرگ را پشت سرگذاشت. یکی سیل و دیگری آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع استان. این سازمان برای مواجه با این‌گونه حوادث چه اقدامات و تدابیری انجام داده است؟

هلال‌احمر وظایفی که بر عهده‌اش است در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهد؛ اما در حوادث این‌چنینی مثل سیل و آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها که چندین استان درگیر می‌شوند، حدود وظیفه هلال‌احمر پشتیبانی است و البته در شرح وظایف این سازمان خاموش کردن آتش ذکر نشده است و بر عهده منابع طبیعی و ... است.

برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی تمام ارگان‌ها مربوطه پیش از بروز حادثه باید به آن بپردازند مثل لایروبی مسیل‌ها و پل‌ها، کنترل ساخت‌وسازها و ... این امر در حیطه هلال‌احمر نیست، بااین‌حال وظیفه هلال‌احمر آمادگی لجستیکی است.

البته هلال‌احمر تا جایی که می‌تواند در کنار نیروهای دیگر سعی در خاموش کردن آتش کرده‌ است و تجربه این را داریم که در کنار فرمانداران و نهادهای دیگر برای اطفاء حریق‌هایی در مراتع کمک کردیم است. همچنان که در آتش‌سوزی‌ تابستان گذشته تجربه کردیم بالگرد هلال‌احمر کار پشتیبانی را به انجام رساند.


نام:
ایمیل:
* نظر: