bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۰۶۸
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۸ - ۰۷ تير ۱۴۰۰
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر با اشاره به آسیب‌های اجتماعی؛
داود علیزاده: نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر با حضور مدیرکل آموزش‌وپرورش بوشهر، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر و جمعی از مسوولان و اصحاب رسانه روز یکشنبه ششم تیرماه در محل اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر برگزار شد.

داود علیزاده

نشست کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر با حضور مدیرکل آموزش‌وپرورش بوشهر، دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر و جمعی از مسوولان و اصحاب رسانه روز یکشنبه ششم تیرماه در محل اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر برگزار شد.

در این نشست مدیرکل آموزش‌وپرورش بوشهر با اشاره به تعطیلی مدارس در دوران کرونا گفت: در شرایط کرونایی هرچند فعالیت حضوری مدرسه‌ها تعطیل شد؛ اما همواره دانش آموزان درتهدید و معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند به همین دلیل طرح یاریگران زندگی با ارتباط‌گیری مربیان و تسهیل گران در قالب شبکه آموزشی شاد و سایر پیام‌رسان‌های داخلی صورت می‌گیرد.

علیمراد کرمی با بیان اینکه طرح یاریگران زندگی الگویی برای خودمراقبتی دانش‌آموزان است تصریح کرد: در سطح مدرسه‌ها با هدف آموزش دانش آموزان و خانواده‌ها در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اجرایی شده است تا مدرسه به مکان تمرین زندگی و فضایی لذت‌بخش برای یادگیری تبدیل شود.

به گفته وی افزایش توانمندی دانش‌آموزان و آگاهی‌ بخشی به آنان در برابر آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد در این طرح پیش‌بینی‌شده است و در قالب آن آموزش‌وپرورش با اجرای برنامه‌های آموزشی، تربیتی، ترویجی و مراقبتی، ذهن کنجکاو آینده‌سازان را در برابر مخاطراتی همچون اعتیاد هوشیار می‌کند.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر در خصوص طرح یاریگران زندگی گفت: طرح یاریگران زندگی اقدامی فرهنگی و آگاهی‌بخش در جامعه است که دانش آموزان مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا آخر متوسطه را زیر پوشش برنامه‌های آموزشی - مشاوره‌ای قرار می‌دهد.

به گفته کرمی طرح یاریگران زندگی به دنبال گسترش سطح آموزش‌ها به‌منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی، رفتارهای پرخطر و مبارزه با اعتیاد به‌صورت هم‌زمان برای سه گروه تأثیرگذار در نظام آموزشی شامل دانش‌آموزان، والدین و اولیای مدارس تعریف‌شده است.

وی بابیان اینکه خود مراقبتی مهم‌ترین اصل برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است، افزود: برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همانند اعتیاد به مواد مخدراست که دراین روزها در دو کانون خانه و مدرسه باید اهمیت ویژه‌ای به آن داده شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر گفت: در زمان حاضر طرح یاریگران زندگی در ۶۳۱ مدرسه استان برای ۳۷ هزار و ۸۶۰ دانش‌آموز، ۳۰ هزار نفر از اولیا و ۸۸۳ نفر از کارکنان اجرا می‌شود.

کرمی بابیان اینکه استان بوشهر بهترین عملکرد کشور در طرح یاریگران زندگی را به خود اختصاص داده است گفت: برگزاری جلسه‌های مستمر هفتگی با حضور مشاوران در کانون یاریگران زندگی، برگزاری مسابقه‌های ورزشی، فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی، برپایی نمایشگاه‌های مختلف با رویکرد آگاهی بخشی ازجمله برنامه‌های آموزش‌وپرورش استان در این راستا است.

به گفته کرمی ایجاد میز نماد (نظام مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی دانش آموزان) با حضور پنج دستگاه آموزش‌وپرورش، نیروی انتظامی، دادگستری، بهزیستی و کمیته امداد در ۳۶۰ مدرسه ازجمله دیگر برنامه‌های آموزش‌وپرورش در استان بوشهر است.

وی بابیان اینکه گروه‌های مداخله در بحران با حضور مشاوران مجرب، دانش‌آموز آسیب‌دیده را به یکی از این پنج دستگاه ارجاع می‌دهند. تصریح کرد: همچنین در سال تحصیلی جاری خط فوریت‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزی استان با شماره ۱۵۷۰ به صوت آزمایشی باهدف پاسخگویی رایگان به دانش آموزان، فرهنگیان و خانواده‌ها فعال شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر گفت: آموزش‌وپرورش استان بوشهر برای ارتقای کمک‌های مشاوره‌ای به دانش آموزان و خانواده‌ها چهار مرکز مشاوره‌ای جدید در یک سال گذشته راه‌اندازی کرده است و فراخوان نخستین جشنواره ملی تهیه و تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی با موضوع پیشگیری از اعتیاد و رفتارهای پرخطر که دبیرخانه و مسئولیت آن با آموزش‌وپرورش استان است، منتشرشده و امید می‌رود تا پایان مرداد محتواهای ارزشمندی تهیه و در کانال‌های یاریگران زندگی در شبکه شاد منتشر شود.

به گفته وی مجموعه تلویزیونی آموزشی یک لیوان زندگی که در راستای اجرای طرح یاریگران زندگی با همکاری آموزش‌وپرورش استان و ستاد مبارزه با مواد مخدر به کارگردانی رضا صافی تهیه‌شده و در شبکه‌های سراسری صداوسیما پخش می‌شود.

کرمی در پایان تاکید کرد: کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر باید با انجام فعالیت‌های زیربنایی فرهنگی و افزایش آموزش‌ها و اطلاع‌رسانی، زمینه مصون‌سازی بیشتر جامعه را فراهم کند.

در ادامه این نشست دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: تشکیل کانون یاریگران زندگی یکی از اقدام‌های مهم و مثبت آموزش‌وپرورش است که توقف رشد مصرف مواد مخدر در بین دانش آموزان دوره تحصیلی متوسطه دوم از آثار خوب این طرح است.

ارسطو ترکمان‌منش با بیان اینکه راه‌اندازی خط ۱۵۷۰، افزایش مراکز مشاوره و برگزاری جشنواره ملی تولید محتوای آموزشی در فضای مجازی نشان می‌دهد افزود: باوجود محدودیت‌های کرونایی اما فعالیت‌های پیشگیرانه آموزش‌وپرورش متوقف نشده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر با اشاره به (۲۶ ژوئن) روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: در سه ماه نخست امسال سه تن و ۹۶۱ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان بوشهر کشف شد.

به گفته وی از این میزان مواد مخدر ۲ تن و ۴۲۱ کیلوگرم از سوی پلیس، یک‌تن و ۱۵۸ کیلوگرم نیروهای اداره کل اطلاعات و ۳۸۲ کیلوگرم توسط مرزبانی استان بوشهر کشف‌شده است. همچنین در این مدت ۲۴۲ نفر شامل ۵۶ قاچاقچی و ۱۸۶ توزیع‌کننده و خرده‌فروش مواد مخدر در استان بوشهر دستگیر و ۵۰۲ معتاد نیز برای درمان تحویل مراکز ترک اعتیاد شدند.

ترکمان منش بابیان اینکه در سه ماه نخست امسال هشت باند مواد مخدر در استان بوشهر متلاشی و ۶۳ دستگاه وسیله نقلیه آنها توقیف شد. تصریح کرد: بر اساس آمارها ۴۲ درصد کشفیات در مسیر آبی و ۵۸ درصد در مسیر خشکی اتفاق افتاده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر یادآور شد: در سال گذشته ۱۸ تن و ۶۱۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف و ضبط شد که از این میزان ۹ تن و ۴۰۴ کیلوگرم از سوی نیروهای اداره کل اطلاعات، هشت تن و ۲۳۶ کیلوگرم پلیس مبارزه با مواد مخدر، ۹۶۳ کیلوگرم دریابانی و ۱۴ کیلوگرم توسط سپاه بوده است.

ترکمان منش با اشاره به دستگیری قاچاقچیان در این استان گفت: همچنین در سال گذشته سه هزار و ۴۸۹ نفر مرتبط با مواد مخدر شامل ۲۱۷ قاچاقچی، ۹۳۰ توزیع‌کننده و خرده‌فروش مواد مخدر و دو هزار و ۳۴۲ مصرف‌کننده در استان بوشهر دستگیر شدند.



نام:
ایمیل:
* نظر: