bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۷ - ۱۰ شهريور ۱۴۰۰
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر در نشست شورای آموزش؛
داود علیزاده: آموزش مجازی با شروع دوره کرونا در کشور عمومیت یافت؛ بااین‌وجود زیرساخت‌های لازم برای آن وجود نداشت و اینک برای ورود به سومین سال تحصیلی کرونایی برخی مشکلات همچنان پابرجاست. البته در این راه قدم‌های بسیاری برداشته‌شده است.

داود علیزاده

آموزش مجازی با شروع دوره کرونا در کشور عمومیت یافت؛ بااین‌وجود زیرساخت‌های لازم برای آن وجود نداشت و اینک برای ورود به سومین سال تحصیلی کرونایی برخی مشکلات همچنان پابرجاست. البته در این راه قدم‌های بسیاری برداشته‌شده است. از گسترش مناطق تحت پوشش اینترنت تا تهیه تبلت برای دانش آموزان نیازمند. تدوین و تألیف منابع آموزش مجازی و تأسیس و راه‌اندازی شبکه شاد و... همه این فعالیت‌ها در دوران 20 ماهه کرونا صورت گرفته است.

در استان بوشهر نیز حدود 5/12 هزار دانش‌آموز با چالش تحصیل مجازی روبرو بودند. با کمک نهادهای مختلف ازجمله برخی بانک‌ها، سازمان منطقه ویژه پارس و ... بیش از 60 درصد این نیاز برآورده شد بااین‌حال همچنان بنابر اعلام مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر برای سال تحصیلی جدید حدود پنج هزار دانش‌آموز از داشتن ابزار آموزش مجازی محروم هستند که نیازمند توجه هرچه بیشتر نهادهای مسوول، همیاری خیران استان و ... است.

صبح سه‌شنبه مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر با اشاره به آمارهای سال تحصیلی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰) از نیاز پنج هزار دانش‌آموز به تبلت در استان بوشهر خبر داد.

علیمراد کرمی روز سه‌شنبه در نشست شورای آموزش‌وپرورش استان بوشهر گفت: براساس آمارها در سال تحصیلی گذشته (۱۳۹۹-۱۴۰۰)، ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز بدون تبلت در این استان شناسایی شدند که با کمک برخی بانک‌ها، سازمان منطقه ویژه پارس و صنایع وابسته و مرکز آمار ایران هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه تبلت تهیه و به آنان تحویل شد.

به گفته وی پنج هزار دستگاه تبلت دیگر برای دانش آموزان نیازمند این استان برای سال تحصیلی جاری نیاز است که باید تأمین شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر جمعیت دانش‌آموزی استان بوشهر را در سال تحصیلی جاری ۲۳۳ هزار دانش‌آموز اعلام کرد و گفت: این دانش آموزان در بیش از ۱۰ هزار کلاس درس در قالب دو هزار مدرسه ساماندهی می‌شوند.

کرمی بابیان اینکه هرچند با به‌روز کردن و تقویت توانمندی‌ها کار آموزش به‌صورت مجازی در سال گذشته پی‌گیری شد تاکید کرد: اما فاصله گرفتن دانش آموزان از مدرسه و حضور نیافتن در کلاس‌های درس موجب بروز آسیب‌هایی برای دانش آموزان می‌شود.

یادآوری می‌شود که به نظر برخی از کارشناسان در مقایسه آموزش مجازی و حضوری، آموزش مجازی انعطاف‌پذیرتر و کم‌خرج‌تر از آموزش سنتی است. تفاوت آموزش مجازی و حضوری علاوه بر نحوه دسترسی به کلاس و درس، در نحوه ارزیابی نیز می‌تواند باشد. در آینده فراگیران و مدرسان زیادی در خانه یا در هر مکانی به دور از هم و تنها با یک کامپیوتر کلاس درس خود را برگزار می‌کنند. آزمون از راه دور خواهد بود و ارزیابی‌ها نیز.

اما بااین‌حال آموزش مجازی همچنان منتقدان خودش را در سطح جهانی دارد. بسیاری نبود ارتباط بصری، نداشتن فعالیت جسمانی و تحرک، لغو نظارت فیزیکی و... تضمین صحت برگزاری آزمون و سنجش دانش‌آموزی را از عیوب آموزش مجازی می‌دانند. اما باید در نظر داشت که این آموزش‌ها را می‌توان تنها گزینه موجود در دوران اپیدمی کرونا و جلوگیری از تضرر بیش‌ازاندازه دانش‌آموزان بر اثر دوری از مباحث آموزشی دانست.

در همین زمینه مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر با انتقاد از روش آموزش مجازی گفت: با تغییر شیوه آموزش از حضوری به مجازی معلمان صحنه‌هایی از نبوغ و دانش خود را ارائه دادند بااین‌وجود فاصله گرفتن طولانی از آموزش‌های حضوری ضربه‌های زیادی به دانش‌آموزان وارد می‌کند.

کرمی با اشاره به رویکرد جهانی آموزش تصریح کرد: رویکرد غالب جهانی در فضای کنونی ارائه آموزش‌ها به‌صورت حضوری است و وزارت آموزش و پروش نیز برای پیش‌گیری از بروز آسیب‌ها آموزش حضوری را به‌عنوان اصل قرار داده است.

اگرچه کمتر از سه هفته به بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در تقویم باقی‌مانده است، اما بازگشایی و حضور دانش‌آموزان و دانشجویان همچنان در هاله ابهام قرار دارد. امری که مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر آن را منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا دانسته است.

کرمی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش در زمینه بازگشایی مدرسه‌ها تابع تصمیم ستاد ملی و ستاد استانی کرونا است یادآور شد: بااین‌وجود درصورت فراهم شدن شرایط لازم پیش‌بینی‌ می‌شود در ۲۸ درصد مدرسه‌های استان بوشهر که زیر ۵۰ دانش‌آموز دارند درصورت دادن مجوز از ابتدای مهر آموزش‌ها به‌صورت حضوری و در ۲۴ درصد از مدرسه‌ها نیز که بین ۵۰ تا ۱۰۰ دانش‌آموز دارند آموزش در آنها با نظر شورای مدرسه به‌صورت ترکیبی ارائه می‌شود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر افزود: همچنین ۴۸ درصد از مدرسه‌ها نیز که بیش از ۱۰۰ دانش‌آموز دارند با تصویب شورای مدرسه آموزش برای دوره دبستان پایه اول و در سایر دوره‌ها درس‌هایی که نیاز به آموزش حضوری دارد با رعایت پروتکل‌ها و بهبود شرایط از اول مهر به‌صورت حضوری انجام می‌شود.

سوی دیگر آموزش حضور معلمان هستند. واکسیناسیون این قشر نیز از ماه گذشته آغازشده است و به اذعان مسوولان آموزش‌وپرورش تاکنون اکثریت این جمعیت حداقل یک دز واکسن کرونا دریافت کرده‌‌اند.

کرمی درباره واکسیناسیون معلمان نیز با اشاره به اجرای طرح واکسیناسیون فرهنگیان در استان بوشهر گفت: در زمان حاضر ۹۸ درصد معلمان استان بوشهر دُز اول واکسن را دریافت و از روز گذشته نیز تزریق نوبت دوم واکسن معلمان آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا اول مهرماه کار واکسیناسیون معلمان در استان بوشهر به سرانجام برسد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر درباره تأمین وسایل سرمایشی مدارس گفت: تاکنون پنج هزار دستگاه کولرگازی برای هشت هزار کلاس‌ درس در استان بوشهر تأمین‌شده و این استان به سه هزار دستگاه دیگر نیز نیاز دارد.

کرمی در خصوص تأمین اعتبار برای وسایل سرمایشی مدارس ادامه داد: بر اساس تصمیم‌گیری انجام‌شده در آخرین شورای آموزش‌وپرورش با حضور وزیر وقت قرار شد که به‌صورت مشارکتی با استانداری وسایل سرمایشی موردنیاز مدرسه‌ها تأمین شود که تاکنون چهار میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار از سوی این وزارتخانه تأمین‌شده است.

وی با اشاره به اطلس آموزشی استان بوشهر در سال تحصیلی گذشته، خاطرنشان کرد: ۱۹ درصد آموزش‌ها به‌صورت حضوری، ۸۵ درصد مجازی بود که ۵۸ درصد از طریق تلویزیون و 5/1 درصد از دانش‌آموزان دسترسی به آموزش مجازی نداشته و از طریق درس‌نامه آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

روز گذشته نیز رئیس کارگروه «شاد» آموزش‌وپرورش استان بوشهر از رصد میدانی مجموعه آموزش فضای مجازی استان بوشهر از ابتدای مهرماه خبر داد و گفت: به‌صورت کلی مجموعه آموزش فضای مجازی استان بوشهر، جایگاه خوبی در کشور دارد و آغاز مهر تمام مدارس به‌صورت میدانی رصد و مشکلات آنها رفع خواهد شد.

عبدالرضا بندری رئیس کارگروه بابیان اینکه استان بوشهر در پاسخ به مکاتبات آموزشی در کل کشور رتبه دوم را دارد تصریح کرد: خیلی از نقص‌هایی که این برنامه در این دو سال داشته برطرف شده است، این سامانه باسابقه دو سال کار، تجربه و رفع نواقص نسبت به سال گذشته بهتر و ماسال کم چالشی را در آموزش فضای مجازی استان خواهیم داشت.


نام:
ایمیل:
* نظر: