bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۲۸۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۴۰۰
اقدام عجیب شهرداری گناوه در روزهای آشفته شورای شهر؛
داود علیزاده: اجرای هر طرح خارج از محدوده طرح تفصیلی شهر مستلزم تدوین طرح مطالعاتی و اخذ مجوزهای قانونی است که این پروژه بنا به اذعان ناظرین فاقد طرح مطالعاتی و مجوزهای لازم بوده و لذا خواهان توقف پروژه و برخورد با خاطیان هستیم.

داود علیزاده

تحت تعقیب‌قرار گرفتن یکی از اعضای سابق شورای شهر بندر گناوه، استعفای چندباره رئیس شورای شهر فعلی، حواشی متعدد برگزاری و لغو جلسات این شورا، سرانجام نامشخص انتخاب شهردار و... موضوعاتی بود که گناوه را به یکی از موضوعات مورد بحث رسانه‌های استانی در چند هفته اخیر مبدل کرد. بااین‌حال در این آشفته‌بازار خبر رسیده است که شهرداری این بندر به بهانه تعریض و احداث خیابان از دره گپ به سمت انتهای خور گناوه و اداره بندر یکی از مناطق بکر ساحلی و مستعد زیست‌محیطی را مورد تعددی قرار داده است که این مساله موجب اعتراض دوستداران محیط‌زیست واقع‌شده است. اقدامی که به گواه فعالان محیط زیستی و برخی از مسوولان محلی بدون طرح مطالعاتی و اخذ مجوزهای لازم صورت‌ گرفته است.

یکی از اعضای انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه در این خصوص این اقدام شهرداری گناوه به بامداد جنوب گفت: منطقه‌ای که به‌تازگی شهرداری بندر گناوه برای احداث خیابان به تخریب محیط‌زیست اقدام کرده است، دقیقاً انتهای دره گپ، نوار ساحلی به سمت انتهای خور گناوه است و تخریب این منطقه بکر غیرقابل‌توجیه است.

غلامرضا نعمتی با اشاره به وجود جایگزین‌های دیگر این مسیر تاکید کرد: پیش از این حاشیه خیابان دره گپ به سمت اداره بندر در دست تعریض بوده است و اگر همین خیابان را تکمیل کنند تا سال‌ها جوابگوی ترافیک این منطقه خواهد بود و نیازی به تخریب محیط‌زیست و احداث این خیابان نیست.

این فعال محیط زیستی با اذعان به پیگیری‌های انجام‌شده گفت: از مراجع مختلف در خصوص این اقدام شهرداری بندر گناوه پیگیری‌هایی صورت گرفته است و مشخص شد که برای انجام این پروژه شهرداری مجوزی از اداره محیط‌زیست گناوه و حتی ادارات دیگر نیز دریافت نکرده است.

نعمتی در خصوص محدوده این تخریب محیط زیستی افزود: شایان‌ذکر است اجرای هر طرح خارج از محدوده طرح تفصیلی شهر مستلزم تدوین طرح مطالعاتی و اخذ مجوزهای قانونی است که این پروژه بنا به اذعان ناظرین فاقد طرح مطالعاتی و مجوزهای لازم بوده و لذا خواهان توقف پروژه و برخورد با خاطیان هستیم.

این مساله اولین حضور بدون مجوز شهرداری‌های استان در سواحل خلیج‌فارس و تخریب محیط‌زیست نبوده است. سال گذشته نیز برداشت بدون مجوز و ممنوع ماسه از سواحل این بندر نیز سوژه رسانه‌ها و اعتراض مراجع مربوطه شده بود تا جایی که مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر در رسانه‌ها اعلام کرد: هرگونه فعالیت در ساحل باید با دریافت مجوز از ارگان‌های متولی همانند محیط‌زیست، منابع طبیعی و وزارت نیرو صورت پذیرد.

فرهاد قلی‌نژاد با بیان اینکه هرگونه تخریب سواحل و اکوسیستم دریایی ممنوع و غیرقانونی است تاکید کرد: ساحل‌های شنی و گلی دریا از اکوسیستم‌های ارزشمند محیط‌زیست هستند که حفاظت از آنها بسیار ضروری است.

گفتنی است حریم ۶۰ متری دریا وفق قوانین و مقررات انفال محسوب می‌شود و هرگونه تخریب و تصرف آن ممنوع است.

بااین‌حال همان‌طور که گفته شد، حواشی این روزهای بندر گناوه کم نیست. یکی دیگر از موضوعات استعفای رئیس شورای شهر بندر گناوه بود که در نهایت نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر گناوه از موافقت شورای شهر گناوه با استعفای کوروش شبانکاره رئیس این شورا خبر داد.

هادی عرب زاده روز پنج‌شنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: در جلسه شورای اسلامی شهر گناوه که عصر چهارشنبه در محل این شورا با حضور شش عضو برگزار شد و پس از رأی‌گیری با استعفای کوروش شبانکاره رئیس ششمین دوره شورای اسلامی شهر گناوه موافقت شد.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر گناوه افزود: در جلسه امروز هر شش عضو شورا به استعفای رئیس شورای شهر رأی موفق دادند و این استعفا با شش رأی مورد موافقت قرار گرفت.

به گفته وی با درخواست استعفای رئیس ششمین دوره شورای اسلامی شهر گناوه در مرحله اول مخالفت شد که کوروش شبانکاره مجدداً درخواست استعفا دادند و در مرحله دوم این استعفا مورد موافقت قرار گرفت.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر گناوه یادآور شد: تصمیم شورای اسلامی شهر گناوه مبنی بر موافقت با استعفای رئیس این شورا برای تأیید نهایی در کمیته انطباق فرمانداری مطرح و موردبررسی قرار خواهد گرفت و سپس نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

کوروش شبانکاره، رئیس ششمین دوره شورای اسلامی شهر گناوه در دهمین جلسه این شورا استعفای خود را اعلام کرد و با صدور بیانیه‌ای که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفت از سمت خود کناره‌گیری کرد.

یادآوری می‌شود که کوروش شبانکاره در انتخابات این دوره از شوراهای اسلامی شهر و روستا حائز بالاترین رأی مردم در گناوه شد و در نخستین جلسه به‌عنوان رئیس ششمین دوره شورای اسلامی شهر با هفت رأی انتخاب‌شده بود.

شورای اسلامی شهر گناوه دارای هفت عضو اصلی است و درصورت تأیید استعفا کوروش شبانکاره توسط کمیته انطباق، حجت الاسلام مهراب خادمی‌پور از اعضای علی‌البدل جایگزین وی در شورا خواهد شد.

بنابراین با استعفای این عضو از شورای شهر، اعضای جدید هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهرستان گناوه پس از رأی‌گیری انتخاب و مشخص شدند.

جلسه انتخابات هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهرستان گناوه ظهر پنج‌شنبه در محل فرمانداری این شهرستان با حضور پنج عضو اصلی برگزار شد.

در این جلسه پس از رأی‌گیری، روح‌اله یگانه به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهرستان گناوه و ساناز مرادی به‌عنوان نایب‌رئیس، سیده مریم رضوی به‌عنوان منشی این شورا به مدت یکسال انتخاب شدند.

همچنین هادی عرب زاده و سجاد ملک‌زاده به‌عنوان عضو اصلی شورای اسلامی شهرستان گناوه انتخاب شدند.

در این جلسه ساناز مرادی به‌عنوان نماینده شورای اسلامی شهرستان گناوه در شورای استان به مدت چهار سال برگزیده شد و سیده مریم رضوی به‌عنوان عضویت در هیئت تطبیق بخش ریگ و سجاد ملک‌زاده به‌عنوان عضویت در هیئت تطبیق بخش مرکزی برای مدت چهار سال معرفی شدند.


نام:
ایمیل:
* نظر: