bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۲ - ۰۲ بهمن ۱۴۰۰
شهردار بوشهر با اشاره به مشکل مالکیت، ساخت‌ غیرمجاز و فاضلاب در تنگک؛
داودعلیزاده: محلات تنگک بوشهر جمعیت قابل‌توجهی از مردم را در دل خود جای‌داده است، اما سال‌هاست که مطالبات آن‌ها برزمین گذاشته شده است.

داودعلیزاده

محلات تنگک بوشهر جمعیت قابل‌توجهی از مردم را در دل خود جای‌داده است، اما سال‌هاست که مطالبات آن‌ها برزمین گذاشته شده است. بلاتکلیفی سند مالکیت، ایجاد مراکز آموزشی، مرکز درمانی، شبکه فاضلاب، زیرساخت‌های ارتباطی، ایستگاه آتش‌نشانی، فضاهای تفریحی، انتقال سایت دفع پسماند، آب و برق و... از جمله خواسته‌های این مردم است که به استناد گفته شهردار بوشهر «مشکلات محله‌های جنوبی به حدی است که چنانچه در چهار سال شبانه‌روز نیز وقت گذاشته شود باز نیاز به کار دارد.»

در ماه‌های اخیر اعضای شورای شهر در قالب نشست مردمی شورا در پویش ۴۸ هفته خدمت ۴۸ جلسه پاسخگویی در ۴۸ مسجد به این محلات سرزده و از نزدیک شاهد مشکلات این منطقه بوده‌اند. مشکلاتی که مثل کلاف در هم‌پیچیده‌ای است و حل آن از عهده فقط شهرداری برنمی‌آید. برای مثال یکی از مشکلات این منطقه کوچه‌های خاکی و سنگلاخی است. حتی اگر شهرداری نیز برای آسفالت این معابر اقدام کند باز با مشکل نبود زیرساخت فاضلاب، غیرمجاز بودن برخی ساخت‌وسازها و تملک اراضی در این محدوده مواجه خواهد شد. پیش‌ازاین نیز یکی از اعضای شورای شهر بوشهر حل مشکل فاضلاب این منطقه را در گروه جذب اعتبارات ملی دانسته بود. بدیهی است که این مساله در کوتاه‌مدت حل‌وفصل نخواهد شد. با همه این احوال شهردار بوشهر با اذعان به وجود مشکلات متعدد محلات تنگک بر تلاش برای حل خواسته‌های به‌حق شهروندان تاکید کرد.

حسین حیدری در نشست مشترک شورای اسلامی شهر بوشهر و شهردار بندر بوشهر با ساکنان محله تنگک در مسجد حضرت زینب (س) گفت: در این راستا کمیسیون بودجه شهرداری بندر بوشهر در تلاش است تا تعرفه‌های درآمدی را مشخص و سایر پارامترهای موردنیاز را روی کاغذ بیاورند.

وی با بیان اینکه با همه این مشکلات برای حل خواسته‏های به‌حق شهروندان با حرکتی انقلابی و جهادی گام برداشته خواهد شد. یادآور شد: نگاه شورا و شهرداری بندر بوشهر همواره تمرکز به در کنار مردم و همراه بودن با مردم و رصد مشکلات آنان از نزدیک است.

شهردار بوشهر با اشاره به بودجه سال آینده تصریح کرد: در این راستا برای سال آینده پروژه‌های شهرداری بندر بوشهر با بودجه واقع ترسیم و اجرایی خواهد شد.

حیدری با بیان اینکه مشکلات در بوشهر از سال‌های متوالی انباشته‌شده افزود: اکنون شهرداری با کاهش فراوان اعتبارات روبرو است که با این حال درخواست همه محلات به‌حق و وظیفه تمام مدیران است که بتوانند کارهای مردم را دنبال کنند و امیدهای رفته از مردم را برگردانند.

شهردار بندر بوشهر با اشاره به اینکه درفرصت زمانی باقیمانده سال، شورا اسلامی شهر بوشهر و شهرداری شمار قابل‌توجهی از مشکلات قابلیت حل دارد، خاطرنشان کرد: در خیلی از محلات تنگک شبکه فاضلاب اجرانشده و این مانع برای آسفالت کوچهها است.

به گفته وی نگاه شورا و شهرداری بوشهر توزیع عادلانه برای کل محلات و به‌ویژه جنوبی است چراکه در این محلات کار به‌خوبی نشده و عقب‌ماندگیهای زیادی وجود دارد.

حیدری با بیان اینکه مشکلات محله‌های جنوبی به حدی است که چنانچه در چهار سال شبانه‌روز نیز وقت گذاشته شود باز نیاز به کار وجود خواهد داشت. بیان کرد: در محله‏ها تنگکها برخی از ساخت‌وسازها غیرمجاز و بدون رعایت استاندارد انجام‌شده است که این رویه و واقع‌شدن برخی از واحدها در گذر کار شهرداری برای تملک و آسفالت کوچه‏ها را دشوار می‌کند.

به گفته شهردار بوشهر با این وجود شهرداری بندر بوشهر با تمام توان پای کار آمده تا مشکلات شهروندان را به حداقل برساند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر بوشهر گفت: محلات تنگک در مرکز استان از امکانات اولیه محروم هستند و باید به‌صورت ویژه‌ رسیدگی شوند.

به گفته خدیجه گرشاسبی مردم محلات تنگک بوشهر با کمبود جدی امکانات روبرو هستند و باید توجه بیشتر و خاصی به این منطقه از بوشهر صورت گیرد. چون در عین حال اینکه جمعیت قابل‌توجهی را در دل خود جای‌داده است ولی متأسفانه حال‌وروز خوبی ندارد.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه مدیریت شهری به این محلات کم برخوردار خاطرنشان کرد: در بودجه سال جاری شهرداری مبلغ ۱۴ میلیارد تومان برای این محلات اختصاص داده‌شده است.

در همین زمینه یکی از شهروندان محله تنگک به خبرنگار بامداد جنوب گفت: «ما الان نزدیک بیست‌ساله که تنگک یک هستیم واقعا حق ما نیست که یه پارک کوچیک برا بچه‌هامون داشته باشیم؟ به خدای یه کم به فکر امکانات ماهم باشید. خانه بهداشت که باتنگک دو مشترک هست. مشکلات آب که یه روز در میان هست.»

یکی دیگر از افراد با تاکید بر حل مشکل فاضلاب گفت: «محلات جنوبی فقط و فقط فاضلاب می‌خواهند؛ نه فضای سبز و... چون بدون فضای سبز می‌شود زندگی کرد؛ ولی بدون فاضلاب هرگز. یک متر چاه می‌زنیم آب زه می‌زند بالا. خانه‌های ما روی آب هستند و خدای‌نکرده یک زلزله کوچک باعث خرابی فراوان می‌شود.»

یکی دیگر از ساکنان این محل نیز گفت: «هیچ پیشرفت و تمیزی دیده نمی‌شه، توی چند سال اخیر این‌همه خونه توی تنگک‌ها ساخته‌شده، اما حدفاصل تنگک‌ها کلا لجن‌زاره. هیچ رسیدگی نمی‌شه»

شهروندی دیگری نیز با اشاره به تخلیه زباله در جاده نیروگاه افزود: «هیچ صحبتی در خصوص ممانعت از حمل و تخلیه زباله‌های شهری و پاکسازی منطقه تنگک سوم تا نیروگاه و ایجاد محیطی سالم و بهداشتی برای ساکنین تنگک‌ها نشده و بودجه‌ای تخصیص داده نشده و فکری برای مکانیزه شدن سیستم دفع و دفن و عمل‌آوری زباله‌های خشک شهری و بیمارستانی نکردن که خود اوجب واجبات است.»

یکی دیگر از مالکان این محلات با اشاره به مشکل سند زمین‌ و املاک محلات تنگک خاطرنشان کرد: «محله‌های جنوبی بوشهر واقعا مورد ظلم قرار گرفتن از هر نظر که فکر کنید، کاش پای اداره مسکن رو گردن مردم این منطقه برداشته می‌شد با وجود رای دیوان عالی کشور به نفع مردم هنوز تاوان می‌دن.»

و دیگری در همین مورد افزود: «زمینهای تنکگ 3 رو آزاد کنید. ماکلی پول دادیم زمین خریدیم مجوز شهرداری گرفتیم که ساخت کنیم، اداره مسکن وشهرسازی ممانعت کردن ازساخت لطفا پیگیری کنید خانه که سال 97 باپنجاه میلیون می‌شد ساخت الان باید یک میلیارد باید هزینه کنیم.»


نام:
ایمیل:
* نظر: