bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۵۹۲۱
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۱ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
آغاز عملیات اجرایی راه باغ‌تاج در منطقه گیسکان همزمان با هفته دولت؛
الهام بهروزی: «محرومیت‌زدایی» و رسیدگی به مناطق محروم و دوردست همواره یکی از جدی‌ترین مطالبات مردمی است که دولتمردان در هر دوره با اجرای طرح‌های متفاوتی می‌کوشند تا در این راستا گام‌های استواری بردارند.

الهام بهروزی

«محرومیت‌زدایی» و رسیدگی به مناطق محروم و دوردست همواره یکی از جدی‌ترین مطالبات مردمی است که دولتمردان در هر دوره با اجرای طرح‌های متفاوتی می‌کوشند تا در این راستا گام‌های استواری بردارند. بدیهی است استان بوشهر یکی از مناطق محرومی است که با وجود اینکه ثروت و منابع زیادی را در خود جای داده اما همچنان با محرومیت در نقاط دور و نزدیک خود مواجه است.

در این میان، گسیکان یکی از محروم‌ترین مناطق این استان به‌شمار می‌رود. این منطقه که در بخش ارم دشتستان واقع شده، روستاهای لرده، جمغازی، ناخا، باغ‌تاج و انارستان در خود جای داده است. محرومیت این منطقه تا جایی است که بسیاری از روستاهای آن از داشتن راه استاندارد و آسفالت، آب، برق و گاز بی‌بهره هستند. این در حالی است که گسیکان در جریان جنگ جهانی دوم نقش موثری را در استعمارستیزی و عقب‌نشینی متجاوزان انگلیسی از این منطقه و کوه‌های لرده ایفا کرد و همواره نامش در تاریخ ایران می‌درخشد.

بی‌شک محرومیت زیبنده این سرزمین که زنان و مردانی دلاور و حماسه‎‌آفرین در خود جای داده، نیست. متاسفانه این منطقه تا کنون از مهم‌ترین زیربنای توسعه که همان راه است، محروم مانده‌اند. از این‌رو، در دولت سیزدهم، مسوولان اجرایی عزم خود را برای توسعه و زدودن محرومیت از این منطقه جزم کرد و در اولین گام، احداث راه باغ‌تاج را آغاز کرده‌اند تا اهالی این منطقه به توسعه و رفع مشکلات و کمبودها امیدوارتر شوند.

طبیعتا راه روستایی یکی از مهم‌ترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه‌ای در توسعه مناطق روستایی ایفا می‌کند، به‌طوری که از آن به‌عنوان شریان حیاتی منطقه یاد می‌شود؛ چراکه جاده‌ها علاوه بر حمل تولیدات زراعی، عامل اصلی جابه‌جایی مسافران و پیونددهنده مناطق روستایی و شهری شناخته می‌شوند. همچنین راه‌ها باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی می‌شوند.

بی‌تردید شبکه حمل و نقل و جاده‌های ایمن و مناسب از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در هر منطقه محسوب می‌شوند که برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز مهم کشور ایجاد می‌شوند. به گفته بسیاری از کارشناسان، تاثیر این عامل بر رشد و گسترش سایر عوامل توسعه انکارناپذیر است؛ چراکه حمل‌ونقل وسیله‌ای است برای فراهم کردن دسترسی به کالاهای ضروری، اقتصادی و اجتماعی، امکانات و تسهیلات برای جوامع روستایی از یک طرف و انتقال کالا، محصول و خدمات تولیدی درنواحی روستایی به بازارهای مصرف عمدتا شهری از طرف دیگر.

با این اوصاف، با ایجاد راه استاندارد در منطقه گیسکان، می‌توان توسعه این مناطق روستایی را در آینده‌ای نزدیک شاهد بود؛ چراکه طبق بررسی‌های صورت‌گرفته، مردم در بخش عمده این منطقه از داشتن راه، آب، برق، گاز و دیگر امکانات محروم هستند. برق به تعدادی از خانه‌های این منطقه رسیده ولی همچنان بسیاری از خانه‌ها برق ندارند. در کنار آن، آبرسانی به مردم با تانکر صورت می‌گیرد و در بسیاری از مناطق گیسکان خبری از آنتن‌دهی تلفن و یا اینترنت و نیست. مسیر فعلی روستاهای منطقه گیسکان خاکی و سنگلاخی بوده و با توجه به کوهستانی بودن منطقه تردد در آن مشکل و حادثه‌آفرین است.

خوشبختانه در اولین سال ارائه دستاوردها و عملکرد دولت رئیسی در هفته دولت، در آیینی عملیات اجرایی پروژه راه روستایی باغ‌تاج در این منطقه به‌طول ۱۰ کیلومتر با حضور جمعی از مسوولان استانی و نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در این آیین با تقدیر از استاندار و دیگر مسوولان استان گفت: امروز یک روز خوب بود و شاهد اتفاقات خوبی نظیر افتتاح و آغاز پروژه‌هایی بودیم که برای مردم مهم بود.

ابراهیم رضایی در ادامه با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما احداث راه منطقه گیسکان است، افزود: منطقه‌ای که از افتخارات شهرستان دشتستان است و انسان‌های بزرگی داشته و دارد ولی محروم مانده و محروم‌ترین منطقه استان بوشهر است.

وی با اشاره به اینکه منطقه گیسکان از داشتن راه، آب، برق، ارتباطات و محروم مانده است، تصریح کرد: مهم‌ترین عامل توسعه‌نیافتگی در این منطقه موضوع «راه» است و اگر مشکل راه حل شود، بقیه مسائل هم حل می‌شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: این مطالبه به‌صورت مستمر پیگیری شد و این پروژه در اولویت قرار گرفت و با جذب اعتبارات لازم امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی آن هستیم و باید تلاش کنیم تا در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

احمد بنافی، فرماندار دشتستان نیز با تبریک هفته دولت در آیین آغاز عملیات اجرایی راه باغ‌تاج گفت: پروژه راه روستایی باغتاج از جمله پروژه‌های بسیار ضروری و از مطالبات چندین ساله مردم منطقه است که در دولت سیزدهم عملیاتی می‌شود.

همچنین مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر در این آیین با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و دیگر شهدای دولت گفت: این پروژه از جمله پروژه‌های شاخص راهداری و در امتداد محرومیت‌زدایی و برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه مناسب است که در راستای رضایت‌مندی مردم محروم این منطقه عملیاتی می‌شود.

عبدالکریم اخترشناس با تاکید بر اینکه طول پروژه راه روستایی باغ‌تاج ۱۰ کیلومتر و اعتبار در نظر گرفته شده برای آن ۹۰ میلیارد ریال است که به مدت ۲۴ ماه آماده بهره‌برداری خواهد شد، خاطرنشان کرد: با انجام این پروژه مسیر دسترسی به روستاهای منطقه گیسکان از جمله جمغاری، لرده، ناخا، سوک، انارستان و باغ‌تاج کوتاه و ایمن‌تر خواهد شد.

در پایان این گزارش یادآوری می‌شود، نماینده دولت در استان بوشهر در این دوره با نگاهی ویژه به مناطق محروم در پی محرومیت‌زدایی از چهره استان بوشهر است؛ استانی که عنوان پرطمطراق پایتخت انرژی کشور را به یدک می‌کشد اما همچنان با معضلات عدیده‌ای مثل فقر، بیکاری، نبود زیرساخت‌های زیربنایی مثل آب، برق، راه در برخی از نقاط روستایی خود دست و پنجه نرم می‌کند. امید می‌رود با مشارکت صنایع نفت و گازی مستقر در استان، عزمی همگانی برای ریشه‌کن کردن محرومیت از استان و قرار گرفتن در ریل توسعه و آبادانی شکل بگیرد. خوشبختانه دولت رئیسی در نخستین هفته دولت با اجرای طرح‌های کلان، متوسط و کوچک اقتصادی و عمرانی در مناطق مختلف استان از جمله مناطق روستایی توانسته رضایت‌مندی مردم این مناطق را به دست بیاورد. بی‌شک این طرح‌ها در آینده سهم بسزایی را در توسعه و عمران روستاهای استان ایفا خواهند کرد.


برچسب ها: گیسکان
نام:
ایمیل:
* نظر: