bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۹ - ۰۳ آبان ۱۴۰۱
بامداد جنوب: رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر از ورود افراد غیردانشگاهی (نظامی و انتظامی) به دانشگاه‌ها برای حل مسائل درون دانشگاهی انتقاد کرد.

بامداد جنوب: رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر از ورود افراد غیردانشگاهی (نظامی و انتظامی) به دانشگاه‌ها برای حل مسائل درون دانشگاهی انتقاد کرد.

به گفته ایرنا، دکتر احمد معتمدی، درباره کنش‌ها و فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: هرکسی که با محیط دانشگاه‌ها و شرایط حاکم این فضای آموزشی آشنا باشد، نسبت به ماهیت و ذات کنش‌های دانشجویی آگاه است. دانشجویان از نظر سنی در شرایطی قرار دارند که شخصیت اجتماعی سیاسی آن‌ها در حال شکل‌گیری است.

این استاد دانشگاه امیرکبیر بابیان اینکه دوران دانشجویی، یک دوران خاص به‌حساب می‌آید، تصریح کرد: دانشجویان به بسیاری از مؤلفه‌ها و مسائل معمولی هیچ تعلق‌خاطری ندارند چراکه هنوز به بازارکار وارد نشده‌اند و سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. عدم تعلق دانشجویان به مسائل معمولی سبب آرمان‌گرایی آن‌ها می‌شود. آرمان‌گرایی دانشجویان را باید بپذیریم؛ همین آرمان‌گرایی دانشجویان شاید عامل حِس و احساس متفاوت آن‌ها با دیگر آحاد جامعه باشد. هنگامی‌که برای دانشجویان تصمیم‌گیری می‌کنند باید شرایط این افراد را هم مدنظر قرار دهند.

وی بابیان اینکه آحاد جامعه نارضایتی خود را به طرق مختلف نشان می‌دهند، تصریح کرد: برخی در انتخابات شرکت نمی‌کنند و برخی هم با انتقادهای معمولی نارضایتی‌شان را نشان می‌دهند. تعطیلی کلاس‌های درسی هم یک روش بیان اعتراض دانشجویان است؛ نباید انتظار داشت که شکل اعتراض دانشجویان مانند صنوف دیگر جامعه باشد. این انتظار باید وجود داشته باشد که انتقاد دانشجویان تندتر است. پس از دو هفته تعطیلی کلاس‌های درس، دانشجویان در هفته گذشته در کلاس‌های درس حاضر شدند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کلاس‌های خود را تعطیل نکردند؛ دلیل این موضوع، تفاوت سنی و حضور نسبی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در بازارکار است.

رئیس سابق دانشگاه امیرکبیر افزود: اساتید و کسانی که مدیریت امور دانشگاه‌ها را در دست دارند باید سعه‌صدر و آگاهی لازم در قبال مسائل دانشجویان داشته. همان‌طور که گفتم، دانشجویان برای مدتی در کلاس‌های درس حاضر نشدند اما دوباره به کلاس‌ها بازگشتند. دانشگاه‌ها، دانشجویان را با زور اسلحه به کلاس‌های درس وارد یا خارج نکردند. دانشجویان تصمیم گرفته‌اند که کلاس‌های درسی را در این بازه زمانی تشکیل دهند.

دکتر معتمدی با بیان اینکه شکل اعتراض دانشجویی نباید خشن شود، تصریح کرد: اگر با اعتراضات دانشجویی برخورد مناسب نشود، این امکان وجود دارد که اعتراضات شکل خشن‌تری به خود بگیرد که این مساله به نفع دانشجویان، جامعه، کشور و حکومت نیست. مواجهه با اعتراضات دانشجویی باید بر مبنای تدبیر باشد تا به خشونت کشیده نشود. ممکن است که بخشی از اعتراضات و نارضایتی‌ها درست نباشد اما این موضوع هم باید در ذهن شکل بگیرد که بخشی از آن درست است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان اینکه با ورود نیروهای لباس شخصی، انتظامی، امنیتی و نظامی به دانشگاه‌ها مخالف هستم، افزود: زمانی که ریاست دانشگاه امیرکبیر را بر عهده داشتم، نیروی بیرونی به داخل دانشگاه وارد نشد. فضای دانشگاه امیرکبیر بزرگ است؛ این احتمال وجود دارد که یک یا دو نفر به دانشگاه واردشده باشند. ورود نیروی بیرونی به مسائل دانشگاه‌ها ولو یک‌نهاد رسمی یا غیررسمی باشد، نه‌تنها مسائل را حل نمی‌کند بلکه شرایط را حادتر هم می‌کند.

این استاد دانشگاه در پایان در خصوص وقایع اخیر دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: در جریان این اتفاق نیروهایی وارد پارکینگ دانشگاه شریف شدند و این حرکت غلط بود و آثار مثبتی به همراه نداشت. کسانی که در دانشگاه شعار می‌دهند، اگر هم‌دست به خطایی بزنند، شناسایی می‌شوند و کمیته انضباطی دانشگاه‌ می‌تواند به مساله ورود کند و درجایی که لازم است گذشت هم داشته باشد. اما ورود افراد غیردانشگاهی به دانشگاه‌ها برای حل مسائل درون دانشگاهی را به‌هیچ‌وجه درست نمی‌دانم زیرا معتقدم ورود این افراد، شرایط را بدتر می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: