bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۳۹
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۰۵ آذر ۱۴۰۱
رستگاری در ثانیه‌های پایانی؛
علی پورتنگستانی: تیم ملی ایران در بازی دومش در جام جهانی قطر یک نمایش فوق‌العاده داشت و در نهایت به چیزی که لایقش بود دست پیدا کرد. آن‌ها با پیروزی در مقابل ولز حالا پس از پشت سر گذاشتن بحران، بیشتر از همیشه به صعود به مرحله حذفی جام جهانی امیدوار شده‌‌اند.

علی پورتنگستانی:

تیم ملی ایران در بازی دومش در جام جهانی قطر یک نمایش فوق‌العاده داشت و در نهایت به چیزی که لایقش بود دست پیدا کرد. آن‌ها با پیروزی در مقابل ولز حالا پس از پشت سر گذاشتن بحران، بیشتر از همیشه به صعود به مرحله حذفی جام جهانی امیدوار شده‌‌اند.

دور دوم جام جهانی روز گذشته آغاز شد و در اولین بازی، تیم ملی فوتبال ایران به مصاف تیم ملی ولز رفت، دیداری که کسب امتیاز در آن برای هر دو تیم از اهمیت بالایی برخوردار بود. ماریو اسکوبار از گواتمالا قضاوت این دیدار را بر عهده داشت. در نهایت ایران با یک بازی برتر در ثانیه‌های پایانی توسط روزبه چشمی و رامین رضاییان به گل رسیدند و سه امتیاز بازی را دشت کردند.

ایران در نیمه اول تهاجمی کار کرد و موقعیت خوبی به دست آورد، اما گل علی قلی‌زاده آفساید اعلام شد. در ادامه این نیمه نیز دو تیم موقعیت‌های نصفه و نیمه‌ای داشتند و در نهایت بازی با نتیجه بدون گل در نیمه نخست پایان یافت. در نیمه دوم هم این ایران بود که میل گلزنی زیادی داشت و در اوایل نیمه دوم دو بار به تیرک زد. ایران با طارمی در دقیقه ۸۴ به موقعیت تک به‌تک دست یافت که خطای هنسی، گلر ولز روی او سبب ده نفره شدن ولزی‌ها شد. فشار ایران پس از اخراج گلر ولز حفظ شد و در اواخر وقت‌های اضافه دو بار دروازه این تیم توسط شاگردان کی‌روش فرو ریخته شد. ابتدا چشمی و سپس رامین رضاییان تیر خلاص را به هم‌بازی‌های گرت بیل زدند.

مهم‌ترین اتفاق این بازی که 100 درصد روی نتیجه نیز تاثیرگذار بود، در دقایق پایانی بازی رقم خورد. در صحنه خطای هنسی روی مهدی طارمی داور ابتدا گلر ولز را با کارت زرد جریمه کرد که با اعتراض شدید بازیکنان ایران رو‌به‌رو شد، اما VAR ورق را به سود ایران برگرداند و با کارت قرمز به سوی هنسی برگشت تا ایران فرصت گلزنی به ولز ده نفره را پیدا کند.

ایران-ولز از دریچه آمار

بر اساس آنالیز داده‌‌ها، تیم ولز در 62 درصد از زمان بازی صاحب توپ و میدان بود و تعداد پاس‌ها از سوی این تیم 502 پاس بود، در حالی که بین بازیکنان تیم پیروز 298 پاس رد‌وبدل شد و میزان مالکیت ایرانی‌ها بر توپ و میدان 38 درصد بود. در دقت پاس نیز ولزی‌ها تیم بهتری بودند. پاس‌های رد‌وبدل شده بین ولزی‌ها 77 درصد دقت داشت و ایرانی‌ها 66 درصد. اما در فاز تهاجمی تیم ملی فوتبال ایران عملکرد بهتری داشت. تیم ملی فوتبال ایران در جریان بازی با ولز 21 بار اقدام به شوتزنی کرد که از این تعداد 6 شوت در چارچوب بود و یکی از آن‌ها توسط روزبه چشمی تبدیل به گل شد و دو بار نیز ضربه سردار آزمون و علی قلی‌زاده به تیرک دروازه حریف برخورد کرد. ولزی‌ها در دیدار با ایران 10 شوت زدند که سه شوت در چارچوب بود. ضربه کرنر نصیب ایران شد و تیم مقابل تنها دوبار صاحب این موقعیت شد. می‌شود ازاین بازی به‌عنوان یک بازی پربرخورد یاد کرد به این خاطر که ایرانی‌ها 10بار مرتکب خطا شدند و ولزی‌ها 9بار. این برخورد موجب مصدومیت بازیکنان دو تیم و هم‌چنین تعویض‌های اجباری شد. دو تیم در آفساید برابر بودند. دو در برابر دو. هم چنین داور به دو بازیکن ایران کارت زرد نشان داد. علیرضا جهانبخش و رامین رضاییان که علیرضا جهانبخش به‌واسطه دریافت کارت زرد دوم در این بازی دیدار با امریکا را از دست داد. همچنین دروازه‌بان تیم ولز به‌دلیل خطا به روی مهدی طارمی با کارت قرمز داور روبه‌رو شد.


بهترین پیروزی ایران در تاریخ جام‌های جهانی

برد روز گذشته در مقابل ولز، بهترین پیروزی تیم کشورمان در تاریخ جام‌های جهانی به حساب می‌آید. تیم ایران پیش از این، دو بار در جام‌های جهانی مقابل حریفان خود به برتری رسیده بود که هر بار با اختلاف یک گل حریفش را شکست داده بود. تیم ایران در سال 1998 با نتیجه 2 بر یک آمریکا را شکست داده و در سال 2018 نیز با نتیجه یک بر صفر مقابل مراکش به برتری رسیده بود. همچنین تیم ایران با بسته نگه داشتن دروازه خود در بازی با ولز، سومین کلین‌شیت تاریخ خود در جام‌های جهانی را نیز به ثبت رساند. پیش از این ایران در بازی با مراکش در سال 2018 و دیدار با نیجریه در سال 2014 توانسته بود دروازه خود را در یک بازی رسمی در جام جهانی بسته نگه دارد.

به هر حال این نمایشی فراتر از انتظارات پس از شکست سنگین مقابل انگلیس بود. اما ترکیب صحیح، چینش درست و همچنین فداکاری بازیکنانی که 90 دقیقه سرشان را مقابل توپ گذاشتند، بردی خارق‌العاده و خاطره‌انگیز برای هواداران فوتبال ایران رقم زد. آن هم در شرایطی که ایران بعد از دیدار مقابل انگلیس به‌نظر در ضعیف‌ترین حالت روحی خود قرار داشت، اما با کاهش فشار بیرونی و همچنین اتحاد بیشتر در موقعیت دشوار پیش از مسابقه، همه‌چیز برای موفقیت هموار شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: