bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۷
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۳ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران گفت: درسال آبی 1393_ 1394، 11 استان و تنش آبی، 16 استان در تنش آبی شدید و چهار استان در وضعیت کمبود آب قرار داشتند.
 محمد حاج‌ رسولی‌ها در نشست خبری صبح امروز با بیان این‌که استان‌های بوشهر، فارس، گلستان و هرمزگان جزو بدترین‌ استان‌ها در حوزه آبی بوده‌اند، اظهار کرد: در سال آبی مذکور ارتفاع بارش 197 میلی‌متر بود و این در حالی است که در سال گذشته این میزان 219 میلی‌متر به ثبت رسیده است. علاوه براین در حوضه آبریز دریای خزر با هشت درصد افزایش و در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان با 38 درصد کاهش روبه‌رو بودیم.

وی با بیان این‌که میزان کل حجم آب در حوزه‌های آبریز 197 میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: نسبت به سال قبل این میزان 10 درصد منفی بوده است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی منابع آب ایران در خصوص میزان ورودی آب به مخازن سدها گفت: سال گذشته میزان آب ورودی به مخازن سد‌ها 28.41 میلی‌متر بوده است.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: به لحاظ بارندگی در طول دراز‌مدت در رتبه 39 قرار گرفته‌ایم و این در حالی است که در مهرماه رتبه کشور به لحاظ بارندگی دوم بوده است.

وی با بیان این‌که میزان روان‌آب‌ها نسبت به سال گذشته چهار درصد و نسبت به دراز‌مدت 53 درصد کاهش یافته است، اظهار کرد: روزانه اطلاعات 151 سد به طور کامل در شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب بازبینی می شود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران گفت: براساس بازبینی‌های صورت گرفته سد ایلام در خصوص میزان ورود آب نسبت به سال گذشته 70 درصد، سد گاوشان 71 درصد، سد استقلال 73 درصد کاهش داشته است.

حاج‌رسولی‌ها در خصوص وضعیت سد‌های استان تهران اظهار کرد: در این سدها شرایط ورود آب به مخازن خوب بوده است.

وی با بیان این‌که در ابتدای هر سال آبی پیش‌بینی‌هایی را برای منابع و مصارف سال پیش‌رو در نظر می‌گیریم، ادامه داد: تا 15 آبان‌ماه برنامه اولیه‌ای را برای مخازن سدها برنامه‌ریزی و ارائه می‌کنیم و آن را به عنوان ابلاغیه برنامه مدیریت منابع و مصارف سدها ارائه می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران در خصوص میزان دمای میانگین روزانه سال آبی 1393-1394 گفت: میزان دمای میانگین در این بازده زمانی حدود 2.17 درجه سانتیگراد بوده است.

حاج‌رسولی‌ها در خصوص برنامه‌ریزی سدهای برق آبی کشور گفت: برای این سد‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی را در نظر گرفته‌ایم به‌طور مثال حجم آورد پیش‌بینی عملکرد سدهای حوزه آبریز کارون بزرگ 12 میلیارد مترمکعب پیش‌بینی شد که در نهایت 12.16 میلیارد مترمکعب تحقق یافت.

وی با اشاره به عملکرد بهره‌برداری سدها در سال آبی 1393 – 1394 اظهار کرد: حجم کل برداشت از سدها 24 میلیارد و 158 میلیون مترمکعب بوده است که 16311 میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی، 2985 میلیون مترمکعب در بخش شرب، 841 میلیون مترمکعب در بخش صنعت و در سایر حوزه‌ها 4821 میلیون مترمکعب بوده و این در حالی است که در سال گذشته مجموع این میزان 25712 میلیون مترمکعب بوده است.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران تصریح کرد: در سال آبی گذشته 12 میلیون مگاوات ساعت در حوزه کارون بزرگ تولید انرژی صورت گرفت و به طور کلی 14 میلیون مگاوات انرژی در سال آبی گذشته تولید شد.

حاج‌رسولی‌ها با بیان این‌که میزان تولید انرژی در تابستان به‌طور متوسط 49 هزار و 926 هزار مگاوات ساعت بوده است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که این میزان در تابستان سال آبی جاری به 53091 مگاوات ساعت برسد.

80 درصد منابع آب سطحی صرف منابع شرب می‌شود

وی با بیان این‌که 80 درصد منابع آب سطحی کشور صرف مصارف شرب می‌شود، افزود: با توجه به شرایط فعلی چاره‌ای جز این مساله نداریم و این در حالی است که در تهران این عدد به 90 درصد نیز می‌رسد.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران اظهار کرد: اگر در شرایط ترسالی باشیم باید 60 درصد و در شرایط خشکسالی 80 درصد از جریان‌های سطحی استفاده شود.

حاج‌رسولی‌ها با اشاره به وضعیت منابع زیرزمینی در کشور گفت: حجم آب استراتژیک منابع آب زیرزمینی 500 میلیارد مترمکعب است که با احتساب اضافه برداشت‌ها 114 میلیارد مترمکعب از این ذخائر در دوره دراز‌مدت استفاده کرده‌ایم.

وی با بیان این‌که با کسری 5.7 درصدی مخازن به‌طور سالانه روبه‌رو هستیم، اظهار کرد: با توجه به این‌که این عدد قابل قبول نیست لذا باید راهکارهای مدیریتی جدی در این زمینه اخذ شود.

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران در پاسخ به این سوال که سالانه چقدر از منابع آب تجدید‌پذیر استفاده می‌شود، گفت: سالانه حدود 60 میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدید‌پذیر بهره‌برداری می‌کنیم که این میزان 10 درصد خارج از توان سفره‌ها است.

حاج‌رسولی‌ها در خصوص میزان ورود آب به سدها تا 22 مهرماه گفت: طی این زمان 660 میلیون مترمکعب آب به سدها وارد شده که نسبت به سال گذشته یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که از اول تا 22 مهرماه میزان خروجی آب از سدها 1.54 میلیارد مترمکعب بوده است، گفت: این در حالی است که سال گذشته 1.66 میلیارد مترمکعب آب از سدها خارج شد.

هیچ‌گونه مشکل کیفی در تامین آب شرب از مخازن سد‌ها وجود ندارد

مدیر عامل شرکت مادر تخصصی منابع آب ایران با بیان این‌که هیچ‌گونه مشکلی کیفی در تامین آب شرب از مخازن سدها وجود ندارد، اظهار کرد: در مورد کیفیت آبی که از مخازن سدها حاصل می‌شود جای هیچ‌گونه شبه‌ای نیست.
برچسب ها: آب ، بی‌آبی
نام:
ایمیل:
* نظر: