bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۲۲ - ۰۶ دی ۱۴۰۱
ثبت یک‌میلیون ابتلای روزانه به کووید در «چجیانگ» چین؛
داود علیزاده: کمیسیون ملی بهداشت چین (NHC) از یکشنبه انتشار روزانه آمار کرونا را متوقف کرده است. بااین‌حال آخرین آماری که ابتلا به کرونا در چین منتشرشده، حاکی از ثبت یک میلیون ابتلای روزانه به کووید در «چجیانگ» چین است.

داود علیزاده

کمیسیون ملی بهداشت چین (NHC) از یکشنبه انتشار روزانه آمار کرونا را متوقف کرده است. بااین‌حال آخرین آماری که ابتلا به کرونا در چین منتشرشده، حاکی از ثبت یک میلیون ابتلای روزانه به کووید در «چجیانگ» چین است. به نقل از رویترز، مقامات بهداشتی استان چجیانگ چین اعلام کرده‌اند که در اوج شیوع کووید ۱۹ در این استان ممکن است تعداد موارد ابتلا به این بیماری به دو میلیون نفر برسد. هرچند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین اعلام کرد که باوجود افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا به کووید ۱۹ در سراسر این کشور، چین طی پنج روز گذشته مورد مرگ ناشی از این بیماری را گزارش نکرده است. این آمار برای بسیاری تردید برانگیز است و از سوی دیگر احتمال ورود این زیرسویه و گسترش آن در ایران برای بسیاری ایجاد نگرانی کرده است. مساله‌ای که بررسی آن نشان می‌دهد که پزشکان و متخصصان ایرانی بر سر آن اتفاق‌نظر ندارند. برخی احتمال شیوع گسترده کرونا را محتمل می‌دانند و عده‌ای معتقدند که کرونا قابل پیش‌بینی نیست.

مینو محرز از چهره‌هایی که در دوران کرونا با عضویت در کمیته علمی مقابله با بیماری کرونا در رسانه‌ها حضور پررنگی داشت در گفت‌وگو با رسانه‌ها نسبت به ورود زیرسویه‌های جدید کرونا از طریق پروازهای سال نو میلادی هشدار داده است.

وی با بیان اینکه درگیر شدن کشور چین با زیرسویه جدید و احتمال اینکه این زیرسویه به کشور ما هم برسد، یادآور همان اتفاقی است که زمستان سال ۱۳۹۸ رخ داد. تاکید کردد: حالا هم چینی‌های ساکن ایران، اعم از تاجر و دانشجو برای تعطیلات سال نو و جشن کریسمس به چین رفته و برمی‌گردند و احتمال اینکه ویروس جدید وارد ایران شود، بالا می‌رود.

محرز ادامه داد: باید در فرودگاه عبور و مرورها به شدت کنترل شود تا از احتمال شیوع مجدد کرونا طی زمستان پیش‌رو پیشگیری شود.

به گفته وی درحال حاضر وضعیت کرونا در کشور ما کاملا تحت کنترل است و نگرانی‌ای نداریم، بیشتر از کرونا درگیر آنفلوآنزا و ویروس‌هایی از این دست هستیم که باعث درگیری شهروندان با این بیماری‌ها شده است.

محرز در خصوص بیماری شایع این روزها در ایران گفت: آنچه این روزها خصوصا بین کودکان شیوع پیداکرده ویروس سنسیشیال تنفسی یا ویروس RSV است که باعث بروز عفونت‌هایی در ریه و مسیر تنفسی می‌شود. درواقع این ویروس عمدتا در کودکان زیر دو سال شایع است و البته می‌تواند بزرگ‌سالان را نیز آلوده کند.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل مهم در افزایش ابتلا به این ویروس‌ها را می‌توان ماسک دانست، اغلب مردم ماسک‌ نمی‌زنند تصریح کرد: در حالی که ماسک و خصوصا استفاده از ماسک خوب که بینی و دهان و راه‌های تنفسی را بپوشاند،‌ می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به ویروس‌ها و حتی تاحدودی از عوارض آلودگی هوا، تاثیر زیادی داشته باشد.

از سوی دیگر یک متخصص عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه تهران پیش‌بینی‌های مبنی بر شیوع کرونا در زمستان امسال را علمی ندانست.

به نقل از خبرآنلاین حمید عمادی با بیان اینکه هیچ‌کدام از این پیش‌بینی‌ها پایه و اساس علمی ندارد، فعلا از لحاظ کرونا در موقعیت خوبی هستیم گفت: اما واقعیت این است که با توجه به تعطیلات کریسمس و آمدوشد مسافران ایرانی و خارجی به کشور، احتمال شیوع زیرسویه جدید زیاد خواهد بود.

به گفته وی عقل حکم می‌کند تحت این شرایط غافلگیر نشویم و از لحاظ دارو، پرسنل و کادر درمان، تخت‌های موردنیاز برای بستری و ... کاملا آماده باشیم.

عمادی در خصوص واکسن یادآور کرونا نیز تصریح کرد: اگر از تزریق دز سوم واکسن کرونای کسی شش ماه گذشته باشد و در گروه پرخطر شامل کودکان و زنان باردار و دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله قلبی و تنفسی باشد، بهتر است تزریق دز چهارم را هم حتما انجام دهد.

به گفته وی چیزی که اخیرا بین کودکان بسیار شایع شده ویروس RSV است که سال‌های گذشته هم بوده و اگر امسال بیشتر شاهد این بیماری در کودکان دبستانی هستیم، به خاطر دو سال گذشته و نرفتن دانش‌آموزان به مدرسه بوده است.

معاون آموزشی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری ویروس کرونا را قابل پیش‌بینی ندانست اما افزایش مبتلایان به کرونا در اواخر دی‌ماه را محتمل دانسته است.

پیام طبرسی با بیان اینکه کرونا در لحظه تغییراتی را پیش می‌آورد که قابل پیش‌بینی نیست، اما بالاخره افزایش موارد خواهیم داشت، تاکید کرد: اینکه آمار مبتلایان و میزان مرگ‌ومیر چقدر خواهد بود، نمی‌توان از الان چیزی گفت.

وی درباره تزریق واکسن و خصوصا که وزیر بهداشت گفته است ۵۰ میلیون دز آماده داریم افزود: باید بگویم اگر کسانی که بیماری زمینه‌ای ندارند و سه ذر را تزریق کردند، نیازی به تزریق جدید ندارند، همان‌طور که در دنیا هم برای افراد بدون بیماری و شرایط خاص تزریق مجدد توصیه نمی‌شود، اما گروه‌های پرخطر و خصوصا کسانی که نقص ایمنی بدن دارند، نیاز است دز چهارم را دریافت کنند.

با این حال یک اپیدمیولوژیست دیگر با اشاره به آخرین وضعیت بروز دو بیماری تنفسی کرونا و آنفلوآنزا در کشور، از احتمال افزایش بروز کرونا طی سه هفته آتی خبر داد.

به نقل از ایسنا، دکتر بابک عشرتی درباره آخرین وضعیت جهانی بروز کرونا، گفت: ژاپن، آمریکا، برزیل و... روند افزایشی بیماری را تجربه می‌کنند. کشور چین هم علی‌رغم افزایشی که مدتی قبل داشت، اکنون اندکی روند کاهشی داشته است. فعلا سویه غالب در کشورها، سویه اومیکرون و گونه BA۵ است.

وی درخصوص شیوع این بیماری در ایران نیز تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که احتمالا یک افزایش مواردی در ایران داشته باشیم و شاید این احتمال در چهار هفته آینده رخ دهد؛ ولی اینکه این روند افزایشی به‌گونه‌ای خواهد بود که موج جدیدی از کرونا شکل گیرد که سیستم ارائه خدمات بهداشتی و درمانی دچار مشکل شود یا خیر را هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

او ادامه داد: فعلا تصور ما این است که روند افزایشی پیش‌رو هم با نوع اومیکرون خواهد بود و این سبب می‌شود موارد سرپایی بیماری بیش از موارد بستری باشد. البته همه این پیش‌بینی‌ها منوط به این است که جهش جدیدی مشابه گونه دلتای کرونا در کشور نداشته باشیم که شدت،‌ وسعت و کشندگی بالایی داشته باشد.

این اپیدمیولوژیست در خصوص معضل کووید ۱۹ طول کشیده، بیان کرد: کرونا یک ویروس جدیدی بود که بیماری و مشکلات جدیدی ایجاد کرد و طبیعتا آنچه در مورد کرونا می‌دانیم در حد همین مدت شیوع و گسترش آن است و یکی از عوارضی که در مورد کرونا مطرح می‌شود عوارض دراز مدت آن است که کم‌کم مشهود می‌شود. این عوارض بلندمدت سبب انتساب طیف وسیعی از اختلالات می‌شود که هنوز هم به شکل قطع به‌یقین نمی‌دانیم آیا همگی مربوط به کرونا است یا خیر؟ در این زمینه نیازمند تحقیقات زیادی هستیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: