bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۰۶ - ۰۴ دی ۱۴۰۱
داود علیزاده:برگزاری همایش مرمت و نگهداری بافت تاریخی در بوشهر در حالی برگزار می‌شود که همچنان تزئیناتی همچون کوبه و قبه‌ها درهای منازل، سازه و اماکن بافت تاریخی بوشهر از دستبرد سارقان در امان نیست.

داود علیزاده: برگزاری همایش مرمت و نگهداری بافت تاریخی در بوشهر در حالی برگزار می‌شود که همچنان تزئیناتی همچون کوبه و قبه‌ها درهای منازل، سازه و اماکن بافت تاریخی بوشهر از دستبرد سارقان در امان نیست.

بافت قدیم بوشهر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر بوشهر است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این بافت متشکل از محله‌های بهبهانی، کوتی، دهدشتی و شنبدی است و در دل شهر بوشهر واقع‌شده است. می‌توان گفت بافت قدیمی بوشهر در میان انواع بافت‌های مسکونی ایران یکی از خاص‌ترین و جالب‌ترین‌ها است. در این قسمت از شهر بوشهر بناها و عمارت‌های متعددی وجود دارد که اکثرا مربوط به دوره حکومتی نادرشاه افشار هستند.

خانه‌های تاریخی و قدیمی، مساجد در بوشهر دارای المان و نشانه‌های معماری بسیاری است؛ اما مدتی است این کتیبه‌ها و کوبه‌ها سرجای خودشان قرار ندارند؛ بلکه با ضرب چکش از جا کنده‌شده‌اند.

یک کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه بیشتر این اشیاء تزئینی مربوط به دوران پهلوی و قاجار است به خبرنگار ما گفت: در خانه‌های تاریخی عناصر معماری بسیار ارزشمندتری نیز وجود دارد که سارقان را وسوسه می‌کند به آن‌ها چشم طمع داشته باشند.

به گفته حسن صالحی کوبه‌ها نشانه‌ای از فرهنگ ایرانی بر درب‌های روزگار قدیم است. درب‌های چوبی ورودی خانه‌ها در بافت قدیم بوشهر با نقش و نگارهای مختلف، گل‌میخ‌ها، لنگر و کوبه‌های برنجی دوگانه «مردانه و زنانه» است.

با اعلام اینکه بیشتر این سرقت‌ها در محدوده بافت تاریخی شهر رخ‌داده است ادامه داد: مشکل حفاظت و معضلات اجتماعی شهر است. چون بیشتر این اتفاقات در مکان‌هایی رخ‌داده که هم‌خانه‌های تاریخی زیادی در آن بخش‌ها متمرکز است و هم معتادان زیادی برای تامین هزینه‌هایشان با مشکل مواجه شده‌اند.

این کارشناس میراث فرهنگی افزود: برخی کوبه‌هایی که دزدیده‌شده ارزش معماری دارند و برخی قدمت تاریخی اما بااین‌حال مسوولیت برخورد و پیگیری این سرقت‌ها به عهده نیروی انتظامی و مسوولان شهری است. گاهی وقت‌ها نیز این سرقت‌ها را کسانی انجام می‌دهند که به ارزش تاریخی این اشیاء واقف نیستند و برای ارزش ریالی فلز آن این کار را می‌کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: