bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۲ - ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
در گفت‌‌وگو با یک کارشناس داوری مطرح شد؛
علی پورتنگستانی: عدم استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران باعث اظهار نظر چندباره مربیان و کارشناسان فوتبال کشورمان نسبت نبود این تکنولوژی در فوتبال کشورمان شده است،

علی پورتنگستانی: عدم استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران باعث اظهار نظر چندباره مربیان و کارشناسان فوتبال کشورمان نسبت نبود این تکنولوژی در فوتبال کشورمان شده است، مساله‌ای که این روزها به یک بحران جدی برای فدراسیون فوتبال و صد البته باشگاه‌ها‌ تبدیل شده است. حالا سوال اصلی این است که پس از این همه کش و قوس فراوان پیرامون خرید این تکنولوژی، در حال حاضر ما در چه مرحله‌ای قرار داریم؟ جواب این سوال را فقط فدراسیون فوتبال می‌داند!

دت زمان زیادی از حضور تجهیزات سخت افزاری کمک داور ویدئویی در بسیاری از لیگ‌های معتبر فوتبال جهان هستیم. این درحالی است که هنوز در فوتبال ایران و علی رغم اشتباهات فاحش و تاثیر گذار جامعه داوران در ثبت برخی از نتایج، این سیستم وارد نشده و معضل جدی برای تیمها و مدیران عامل باشگاهها به وجود آورده است. طی هفته‌های اخیر، اعتراضات نسبت نبود این تکنولوژی در فوتبال کشورمان چند برابر شده است و همین مساله فشار را روی فدراسیون فوتبال بیشتر از گذشته کرده است. هر چند در این میان گفته شده که فدراسیون با یک شرکت سازنده این تکنولوژی که خارجی است، به توافق اولیه رسیده است ولی چیزی که بعدها مشخص شد، این بود که هزینه خرید این فناوری از این شرکت چیزی فراتر از آنچه تصور می‌کردیم بود. هیچ تردیدی وجود ندارد که اگر فدراسیون فوتبال اقدام به برگزاری فراخوان می کرد، به راحتی می شد ارزان ترین و بهترین سیستم موجود در بازار را برای خرید و تجهیز به باشگاه های لیگ برتری معرفی کرد اما فدراسیون فوتبال به شکل عجیبی اصرار دارد هر 16 باشگاه لیگ برتری تجهیزات وی ای آر را از یک شرکت بلژیکی که تولید کننده گران ترین تجهیزات سیستم کمک داور ویدیویی در جهان است، خریداری کنند. آن هم در حالی که هنوز مشخص نیست چرا قیمت تجهیزات این شرکت بالاتر از رقمی که سال گذشته اعلام شده بود تخمین زده شده است؟ این مساله خود می‌تواند باعث خرید نکردن این فناوری باشد. در همین رابطه با کارشناس داوری گفت‌وگو کردیم تا ببینیم آیا بالاخره شاهد این تکنولوژی در فوتبال ایران خواهیم بود یا خیر؟

صادق خداویسی در گفت‌وگو با بامداد جنوب در مورد حواشی پیرامون کمک داور ویدئویی در فوتبال ایران گفت: VAR مبحث مهمی است و خیلی از کشور‌ها در حال استفاده از این سیستم هستند. برخی کشور‌ها از جمله قطر از ابتدا این کار را انجام دادند و اخیراً کشور‌های ازبکستان و تاجیکستان با ظرفیت کمتری وارد این کار شده‌اند. این مساله به خوبی ثابت می‌کند که ما نیز باید این مسیر را برویم، اما چیزی که در اینجا مطرح، نوع نگاه فدراسیون فوتبال کشورمان به این فناوری است. آنها مثل روسای قبلی همان مسیر گذشته در پیش گرفته‌اند و به دنبال این تکنولوژی در خارج هستند. اما سوال این است آیا هزینه‌ها به صورت ریالی خواهند یا دلاری؟ و این‌که این هزینه‌ها بر عهده چه کسی است؟ چیزی که ما در این چند روز دیده‌ایم، تمام هزینه‌ها برعهده باشگاه‌های فوتبال می‌باشد، مساله به خودی خود باعث ایجاد حاشیه‌های فراوان شده است. همانطور که می‌دانید، تاج در نامه‌ای به ۱۶ تن از مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتر ضمن معرفی یک شرکت خارجی و نماینده آن در داخل کشور، از باشگاه‌ها خواسته است تا نسبت به انجام فرایند راه اندازی VAR و تدارک بودجه لازم، اقدام کنند.

این کارشناس در ادامه این مساله یادآور شد: سوال این است که چرا باشگاه‌ها که صاحب کمترین درآمدهای ممکن از حق پخش، تبلیغات محیطی، بلیت فروشی و… هستند باید از جیب خودشان برای راه اندازی یک تکنولوژی هزینه کنند. این در حالی است که به عنوان مثال در کشوری مثل پرتغال در اروپا هزینه راه اندازی VAR با فدراسیون فوتبال این کشور بوده است. VAR در این کشور چند سالی است که در این کشور اروپایی در حال کمک به داوران است و حتی قرار بود امسال برای لیگ دسته دوم پرتغال هم مورد استفاده قرار بگیرد. پیگیری‌های خبرنگار مهر از روزنامه‌نگاران پرتغالی نشان می‌دهد فدراسیون و لیگ پرتغال هزینه‌های راه اندازی VAR را تقبل کردند تا از تکنولوژی‌های روز فوتبال دنیا عقب نمانند.

وی در ادامه این گفت‌وگو تاکید کرد: اگر بحث هزینه را فاکتور بگیریم، به مساله ساختارهای فوتبال ایران می‌رسیم. مورد بعدی، بحث زیرساخت هر ورزشگاه است چرا که در هر ورزشگاه، جدا از دوربین‌های تلویزیونی، باید حداقل 8 دوربین برای کمک داور ویدیویی نصب شود و هنوز معلوم نیست کدام یک از ورزشگاه‌ها، زیرساخت مناسب برای نصب دوربین‌ها را دارند و در هر شهر در این زمینه چالش‌های جدی وجود دارد. حتی اگر بحث اتاق مخصوص داوران VAR در هر ورزشگاه را مورد خاصی ندانیم، ارتباط داورها با واحد سیار صدا و سیما برای داشتن زاویه‌های بیشتر از صحنه‌های مشکوک، نیاز به وجود فیبر نوری دارد و معلوم نیست در کدام ورزشگاه‌ها، این تکنولوژی وجود دارد و یا می‌‍تواند به وجود بیاید. تصاویر باید در کمتر از 2 تا 3 دقیقه به داور برسد تا از طریق اسکرین به صحنه نگاه کند و درباره‌اش نظر بدهد. حتما در جریان هستید که رئیس فدراسیون فوتبال اعلام کرده تیمهایی که نتوانند در بازیهای خانگی‌شان از سیستم کمک داور ویدیویی استفاده کنند، باید به ورزشگاه‌‍‌هایی بروند که چنین سیستمی را دارند.

در هر حال به نظر می‌رسد اگر همه مشکلات سمت فدراسیون فوتبال حل شود و مهدی تاج هم به نوعی از حل شدن موانع سمت فدراسیون فوتبال مطمئن است، موانع باشگاهها و زیرساختهای مربوط به وزارت ورزش و ادارات کل ورزش و جوانان هر استان، طوری است که اگر در نهایت فصل آینده هم وی ای آر به لیگ برتر نیاید، نباید زیاد تعجب کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: