bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۱۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۱۱ - ۰۶ اسفند ۱۴۰۱
گفت‌وگوی بامداد جنوب با مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر؛
داود علیزاده: در روزهای‌پایانی سال و در آستانه شروع سفرهای نوروزی خبرنگار بامداد جنوب در خصوص فعالیت‌های این سازمان در استان بوشهر و پیگیری صدور مجوز داروخانه هلال احمر در استان بوشهر با احسان ایزدپناه، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت‌وگویی صورت داده است که در ادامه می‌خوانید.

داود علیزاده

جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران یک سازمان غیرانتفاعی ایرانی و عضوی از نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر است و در داخل کشور ایران و در برخی موارد در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه فعالیت دارد. هلال‌احمر طبق وظایف بین‌المللی خود (کمیته بین‌المللی صلیب سرخ) باید در مواقع بروز بحران‌هایی نظیر سیل، زلزله و جنگ و غیره در داخل و خارج مرزها به امدادرسانی و خروج مصدومان و قربانیان این حوادث کمک کند.

در روزهای‌پایانی سال و در آستانه شروع سفرهای نوروزی خبرنگار بامداد جنوب در خصوص فعالیت‌های این سازمان در استان بوشهر و پیگیری صدور مجوز داروخانه هلال احمر در استان بوشهر با احسان ایزدپناه، مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بوشهر گفت‌وگویی صورت داده است که در ادامه می‌خوانید.

هلال‌احمر استان برای نوروز چه برنامه‌ای در پیش دارد؟

طرح امداد و نجات نوروزی هرساله از۲۵اسفند لغایت۱۵فروردین در تمام نقاط استان برگزار می‌گردد، 19 پایگاه که شامل 10 پایگاه جاده‌ای۵پایگاه ساحلی یک پایگاه کوهستان است به همراه یک تیم واکنش سریع یک تیم آنست (سگ‌های زنده یاب) و یک تیم امداد هوایی آماده خدمت‌رسانی به همه مردم به‌خصوص مسافرین نوروزی هستند.

پایگاه‌های امدادی نسبت به سال گذشته افزایش خواهند داشت؟

امسال در استانشش پایگاه موقت جهت طرح نوروزی در استان راه‌اندازی می‌شود که نسبت به سال گذشته افزایش داشته است که شامل سه پایگاه جاده‌ای در شهرستان‌های جم، عسلویه و پشتکوه برازجان است. همچنین سه پایگاه امداد ساحلی در شهرستان‌های گناوه، بوشهر و کنگان فعالیت می‌کنند. تعداد پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر استان 25 پایگاه است که شامل پایگاه‌های ثابت و پایگاه‌های موقت است. 450 نفر عوامل اجرایی طرح امداد نوروزی در استان شامل امدادگر، نجاتگر و کارمند هستند. درراه‌های مواصلاتی شهرها و مکان‌ها و جاده‌های پر رفت‌وآمد قرار داده‌شده‌اند. در حال حاضر تعداد خودروهای امدادی ۸۰ دستگاه است که فرایند حمل‌ونقل و لجستیک ما را تشکیل می‌دهد

برای مخاطرات جوی احتمالی تدبیری در نظر گرفته‌شده است؟

اسکان‌های اضطراری نیز برای مواقع بحرانی شامل بارندگی و دیگر اتفاقات طبیعی در نظر گرفتیم و این آمادگی راداریم که با همیاری و همکاری سازمان‌هایی از جمله اداره ورزش و جوانان، آموزش‌وپرورش و... در مواقع بحرانی اسکان اضطراری در مدارس مساجد و سالن‌های ورزشی جهت مسافرین نوروزی را فعال کنیم.

در خصوص فعالیت‌های سازمان داوطلبان در استان بوشهر توضیح بفرمایید؟

سازمان داوطلبان بزرگ‌ترین شبکه داوطلبی برای ارائه خدمات انسان دوستانه است که وظیفه دارد از ظرفیت و توان توانمندان برای رفع نیاز نیازمندان بهره برده و آن‌ها را نسبت به مسائل اجتماعی و نیازهای همنوعان حساس نماید. اهم فعالیت‌های حوزه داوطلبان مساعدت درمانی بلاعوض به بیماران نیازمند و صعب‌العلاج است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون مبلغ ۵۸ میلیارد و یک‌صد میلیون ریال بابت مساعدت درمانی تخصیص دریافت کرده و در کل استان بوشهر به بیماران نیازمند مساعدت بلاعوض و ۲۵ میلیارد ریال نیز وام درمانی پرداخت‌شده است.

در حال حاضر جمعیت داوطلبان هلال‌احمر بوشهر چه تعداد است، آیا همچنان همه می‌توانند در این سازمان عضو شوند؟

پایان بهمن‌ماه تعداد۴۳۱۴نفر عضو و داوطلب در سامانه اعضا و داوطلبان(ساجد) ثبت‌شده که شامل افراد بالای۳۵سال سن است و همچنان در شهرستان‌های استان بوشهر جذب اعضا و داوطلبان ادامه دارد. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از آدرس اینترنتیmembers.rcs.irدر این سامانه ثبت‌نام کنند و عضو افتخاری داوطلبان شوند.

برنامه‌ای برای جذب نیروی سازمانی در جمعیت هلال‌احمر پیش‌بینی‌شده است؟

جذب نیرو در سازمان منوط به شرکت افراد در آزمون و طی کردن مراحل استخدام است و امدادگران ونجاتگران در این آزمون‌ها دارای شرایط و امتیازات بالاتری خواهند بود. ضمنا از مهر امسال همه نجاتگران وامداد گران با توجه به تلاش‌های رئیس محترم جمعیت هلال‌احمر جناب دکتر کولیوند و همکاری سازمان تامین اجتماعی دارای بیمه و سوابق کاری هستند.

در حال حاضر خانه‌های هلال در استان به چه تعدادی رسیده است؟

خانه‌های هلال با هدف افزایش تاب‌آوری جوامع محلی و ایجاد زمینه مشارکت واقعی آحاد مختلف جامعه در فعالیت‌های امدادی آموزشی درمانی بشردوستانه خدمات اجتماعی عام المنفعه و محرومیت‌زدایی در حال فعالیت هستند تاکنون 150 خانه هلال شامل ۱۱۰ روستایی و ۴۰ شهری در استان بوشهر راه‌اندازی شده که نقش مهمی در ارائه آموزش‌های امداد و نجات، کمک‌های اولیه و پیش بیمارستانی دارند.

پوشش عملیات امدادی این خانه‌ها در استان چقدر است؟

همچنین در حال حاضر تعداد اعضاء۲۳۶۶ رسیده است که برگزاری ۷۸۳دوره ۸۱۲۰نفر آموزش‌دیده‌اند و در۱۶۹عملیات امدادی مشارکت داشته‌اند و خانه هلال انارستان از استان بوشهر در بین ۶۳۲۸ خانه هلال کشوری جزء ۳ خانه هلال برتر شد.

برای توسعه این خانه‌ها چه برنامه‌ریزی‌شده است؟

بحث خانه‌های هلال این است که ما با مردم بهتر ارتباط برقرار کنیم. در مناطق روستایی، عشایری حتی تجاری و صنعتی در کارخانه‌ها و... ما احساس می‌کنیم نیاز هست مردم آن منطقه آموزش ببینند و داوطلب هلال‌احمر بشوند تا بتوانند با آموزش‌هایی که دیده‌اند در کنار سایر دیگر ترجمان‌ها کمک کنند که بحران‌ها در استان مدیریت بشود. برای مثال مباحثی مثل کمک اولیه، مخاطرات و...در حال حاضر نیز جمعیت هلال‌احمر اهدافی مثل ارتقا سطح آموزش‌های مختلف امدادی به مردم به‌عنوانسرمایه اجتماعی برای هلال‌احمر، ارتقا و تقویت جذب و سازمان‌دهی نیروهای هلال‌احمر، به‌کارگیری اعضا در برنامه‌ها به‌عنوان سرمایه اصلی جمعیت اجتماع‌محور محلات و.تقویت نقش خانه‌های هلال به‌عنوان تسهیلگر پیگیری می‌شود.

همکاری جمعیت هلال‌احمر با سمن‌های استان به چه صورت است؟

در سراسر استان تعداد زیادی سمن (سازمان‌های مردم‌نهاد) داریم که با ما همکاری می‌کنند و واحد داوطلبان و معاونت داوطلبان ارتباط خوبی با آن‌ها دارد، درحالی‌که حاضر تعداد ۴۱ موسسه خیریه و سازمان مردم‌نهاد در کل استان با جمعیت هلال‌احمر همکاری متقابل دارند

وضعیت مجوز داروخانه هلال‌احمر به کجا رسید؟

در سفر اول رئیس‌جمهور به استان باوجود مطالبه و پیگیری‌های استاندار و نمایندگان مجلس و دانشگاه علوم پزشكي و دستور وزیر بهداشت و رئیس جمعیت هلال‌احمر صدور مجوز نهایی داروخانه محقق نشد.

بودجه حمایتی خوبی در اختیارداریم و هلال‌احمر کمک‌های بلاعوض خوبی به اقشار آسیب‌دیده به‌ویژه بیماران خاص ارائه می‌دهد و می‌توانیم داروهای این عزیزان را تهیه کنیم؛ اما بنابر دلایلی که عرض کردیم قادر به پوشش کامل و مناسب این موضوع نیستیم.

سخن پایانی؟

جمعیت هلال‌احمر با کشیک ۲۴ ساعته امدادی در همه شهر و پایگاه امدادی آماده خدمت‌رسانی به مردم هستند. ضمنا ندای امداد با سرشماره ۱۱۲ آماده پاسخگویی به درخواست‌های امدادی مردم در سطح استان خواهد بود.


برچسب ها: داود علیزاده
نام:
ایمیل:
* نظر: