bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۰۸ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
درد مضاعف بیماران بوشهری از ترافیک تا ساختمان‌های غیرمناسب پزشکان؛
گلاره جلالی:راه‌اندازی شهرک‌‌های سلامت در کشورهای توسعه‌یافته، اتفاق تازه‌ای نیست، اما راه‌اندازی این شهرک‌ها در کشور ما هنوز در ابتدای راه قرار دارد. نقش شهرک‌های سلامت در گردشگری سلامت نیز بسیار تعیین‌کننده است و توسعه این شهرک‌ها می‌تواند به توسعه گردشگری سلامت منجر شود.

گلاره جلالی

راه‌اندازی شهرک‌‌های سلامت در کشورهای توسعه‌یافته، اتفاق تازه‌ای نیست، اما راه‌اندازی این شهرک‌ها در کشور ما هنوز در ابتدای راه قرار دارد. نقش شهرک‌های سلامت در گردشگری سلامت نیز بسیار تعیین‌کننده است و توسعه این شهرک‌ها می‌تواند به توسعه گردشگری سلامت منجر شود. در شهرک‌های سلامت، هدف این است که بیمار بدون مراجعه به مطب‌های مختلف و سرگردان شدن بین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی متعدد، همه خدمات تشخیصی، درمانی و رفاهی موردنیازش را در همان شهرک سلامت دریافت کند.

وجود شهرک‌های سلامت می‌تواند این اطمینان خاطر را به گردشگران سلامت بدهد که آن‌ها می‌توانند همه خدمات موردنیازشان را در یک مکان واحد دریافت کنند. حتی در شهرک‌های سلامت، امکاناتی برای اقامت بی‌دغدغه بیمار و خانواده‌اش هم وجود دارد و از این جهت، شهرک‌های سلامت می‌تواند به قطب گردشگری سلامت تبدیل شود.

یک کارشناس اقتصاد سلامت و مدرس دانشگاه نیز با اشاره به نقش شهرک‌های سلامت در گردشگری سلامت گفت: بیمار خارجی به شهرک‌های سلامت، اعتماد بیشتری خواهد داشت، زیرا همه نیازهایش در یک مکان مرتفع می‌شود. البته در این راستا نیاز داریم که علاوه بر توسعه شهرک‌های سلامت، فکری هم به حال تبلیغات این شهرک‌ها و برند شدن آن‌ها انجام بدهیم.

دکتر مریم قادریان، با اشاره به اینکه نیاز است از توان سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در داخل و خارج از کشور نیز برای توسعه شهرک‌های سلامت بهره ببریم، یادآور می‌شود: توسعه شهرک‌های سلامت در وهله اول به نفع بیماران همان منطقه تمام خواهد شد، زیرا دسترسی به خدمات درمانی با کیفیت در منطقه را افزایش خواهد داد.

به گفته وی با توجه به آنکه ایران در بعضی رشته‌ها ازجمله عمل‌های زیبایی، باروری و ناباروری، قلب، مغز و در میان کشورهای منطقه سرآمد هستیم و بسیاری از ایرانی‌های ساکن خارج از کشور و یا اتباع دیگر کشورها برای طی مراحل درمانی خود به ایران سفر می‌کنند، اما درگذشته این مراجعات سازمان‌یافته نبود و بعضا حتی به منافع ملی ما ضربه وارد می‌کرد، ولی امروزه با راه‌اندازی شهرک سلامت می‌توان این مساله را جبران کرد.

قادریان با بیان اینکه علاوه بر اهمیت نقش شهرک‌های سلامت در گردشگری سلامت، باید در نظر داشت که توسعه این شهرک‌ها می‌تواند موجب اشتغال‌زایی پزشکان نیز بشود. در خصوص دیگر ویژگی‌های این شهرک‌ها گفت: در شهرک سلامت، پدافند غیرعامل اجرایی می‌شود و پیش‌بینی‌ها بر اساس نگاه بلندمدت به آینده بوده است. همچنین این شهرک می‌تواند اساس فعالیت‌های خود را مانند مراکز پیشرفته دنیا بر بیمار محوری قرار دهد تا به بیمارانی که از دیگر نقاط کشور و دنیا به این شهر سفر می‌کنند، خدمات ارائه دهد.

به گفته وی حتی در مرحله راه‌اندازی شهرک‌های سلامت در دنیا، به فکر اسکان و خرید بیمار و خانواده‌اش نیز هستند و اغلب تسهیلات رفاهی موردنیاز بیمار در این شهرک‌ها مهیا می‌شود. در شهرک‌های سلامت، بسیاری از صنوف و مشاغل مختلف نیز می‌توانند به ارائه خدمات بپردازند.

با این حساب، می‌بینیم که توسعه شهرک‌های سلامت، نه‌تنها موجب اشتغال‌زایی برای پزشکان می‌شود، بلکه زمینه اشتغال را برای فعالان مشاغل دیگر نیز فراهم می‌کند. در بوشهر نیز کم‌وبیش به‌ضرورت ایجاد شهرک سلامت اشاره‌شده است. به‌ویژه آنکه در حال حاضر مطب پزشکان و مراکز درمانی شهر بوشهر در مسیرهای پرتردد و پرترافیک همچون میدان امام خمینی (ره) و خیابان سنگی قرار دارد، اماکن از لحاظ زیرساخت‌ها نه‌تنها نیازمندی‌های بیماران را تامین نمی‌کند که گاهی برای آن‌ها نیز دشواری و مشکلاتی نیز در بر دارد. به‌طور مثال برخی از مطب پزشکان در ساختمان‌هایی است که مناسب‌سازی نشده است. آسانسور برای حمل بیمار ندارد، خدمات درمانی متمرکز نیست و بیمار مجبور است مدام در تردد باشد.

در سال گذشته پس از گزارش بامداد جنوب در خصوص ضرورت ایجاد شهرک سلامت رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر بوشهر نیز بر این مساله تاکید کر و گفت: شهرک درمان و سلامت بوشهر در یکی از نقاط کم تردد شهر ایجاد شود.

حمیده هلال بحر در نشست اعضای شورای اسلامی شهر بوشهر که صبح شنبه هفتم تیرماه سال گذشته برگزارشده بود افزود: قرار گرفتن مطلب پزشکان و مراکز درمانی در هسته مرکزی یکی از خیابان‌های اصلی و پرتردد شهر و عدم پیش‌بینی پارکینگ برای خودروها سبب مشکلات ترافیکی شده که متاسفانه روزبه‌روز تعداد ساختمان‌های پزشکان در خیابان امام خمینی افزایش پیداکرده و این خیابان توانایی این حجم ترافیک را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برخی مطب‌ها فاقد آسانسور و یا با وجود آسانسور به دلیل ازدحام جمعیت و نا ایمن بودن آسانسورها مشکلاتی برای شهروندان به وجود آورده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر بوشهر افزود: انتظار می‌رود سازمان نظام پزشکی توجه بیشتری در حل این مشکلات در راستای دسترسی عادلانه به خدمات پزشکی برای شهروندان علاوه بر رفع مشکلات ترافیکی خیابان امام و استانداردسازی ساختمان‌های پزشکان داشته باشد.

وی با اشاره به پیشنهاد شش ماه پیش خود برای ایجاد شهرک درمان و سلامت در یکی از نقاط کم تردد با دسترسی بهتر به امکانات درمانی در معاونت عمرانی استاندار گفت: تاکنون اقبالی در این مورد دیده نشده است درحالی‌که ایجاد این شهرک قطعا می‌تواند در جهت ساماندهی مراکز درمانی در مرکز استان و دسترسی بهتر هم استانی‌های عزیز به مراکز درمانی و رفع گره ترافیکی خیابان امام خمینی مؤثر باشد.

اکنون باگذشت بیش از یک سال از آن گزارش یادشده و تاکیدات برخی مسوولان و خواسته شهروندان همچنان این نیاز اساسی به دست فراموشی سپرده‌شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: