راضیه علیزاده
یکی از بهترین لحظات برای هر
پدر و مادری، بازی کودک است. کودکان با نیازهای ویژه، بازیهای مناسب خود را دارند.
در این یادداشت بازی مناسب برای کودکان اوتیسم را معرفی میکنیم. بازیهای معرفیشده
در این یادداشت باعث مهارتآموزی کودکان اوتیسم خواهد شد و در ضمن والدین با راههای
ارتباطی مختلفی آشنا میشوند. کودکان اوتیسم دارای ویژگیهای متنوعی هستند تقریبا
همه والدین میدانند که اختلال طیف اوتیسم یک اصطلاح کلی برای این معرفی نیازهای ویژه
این کودکان است این اختلال شامل شرایط مختلف عصبی-رفتاری، سندر آسپرگر، اسکیزوفرنی،
اختلال دوقطبی، ناتوانی ذهنی و … است.
این مسائل میتواند بر توانایی
کودک در برقراری ارتباط تاثیر بگذارد و همچنین باعث ایجاد مشکلاتی در رفتار اجتماعی
شود. این کودکان سطوح متفاوتی از شدت را تجربه خواهند کرد به همین دلیل از کلمه طیف
برای این کودکان استفاده میشود. برخی از آنها ممکن است هوش منطقی بسیار بالایی
داشته باشند درحالیکه ارتباط یا دامنه عاطفی مناسبی ندارند، درحالیکه برخی دیگر
ممکن است با کارهای اساسی مانند لباس پوشیدن یا غذا دادن به خودشان دستوپنجه نرم
کنند. در انتخاب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم باید پارامترهای مختلف را در نظر
گرفت. اگر به تفاوتهای فردی بچهها توجه نکنیم باید شاهد جدل و جنگ با آنان باشیم
انتخاب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم، نتایج بسیاری خوبی دارد. با انتخاب بازی
مناسب برای کودکان اوتیسم میتوانیم شاهد تقویت مهارت ارتباطی، اجتماعی، حرکتی،
ذهنی و حسی و … باشیم قبل از انتخاب بازی، حتما با کاردرمانگران و گفتاردرمانگران
فرزند خویش مشورت کنید.
چند بازی مناسب برای کودکان
اوتیسم را معرفی میکنیم با استفاده از این بازیها میتوانید مهارتهای اجتماعی،
حرکتی و ذهنی و رفتاری کودکان خود را تقویت کنید. پتو بازی یکی از بازیهای شیرین
و پرهیجانی است که همهی ما از بزرگ تا کوچک برای یکبار هم که شده این بازی رو
امتحان کردیم هدف از این بازی آگاهی از دیگران، افزایش تعادل و افزایش قدرت و همچنین
تحریک سیستم وستیبولار (حس تعادل). پتو را بر روی زمین پهن کنید، سپس دو فرد بزرگسال
دو سر پتو را بگیرید و درحالیکه کودک روی پتو دراز کشیده است او را روی زمین بکشید.
از بچههای دیگر بخواهید که شما را در کشیدن پتو کمک کنند اینجوری نهتنها بازی
گروهی میشود بلکه بچهها یاد میگریند در کنار هم یک بازی سالم را انجام دهند
مگر میشود که یک کودک چه عادی باشد و چه با نیازهای
ویژه بازیِ؛ تاببازی را دوست نداشته باشد. آنهم تاببازی با طناب نه! بلکه با
پتو! به شما قول میدهم که حتما فرزند شما در حین تاب بازی با پتو خوابش میبرد
پتو را روی زمین پهن کنید و سپس دو فرد بزرگسال دو طرف آن را بگیرند، سپس از یک
کودک بخواهید که در پتو دراز کشد و بزرگترها بهآرامی او را تکان دهند. از سایر
کودکان بخواهید که در گرفتن دو طرف پتو به شما کمک کنند بازی حرکت در تونل این بازی
هم مثل بازیهای قبلی خیلی ساده است. فقط قبلش باید یکچند فرد بزرگسال باحوصله پیدا
کنیم که برای کودکان ما یک تونل درست کنند هدف این بازی، فهم شروع و پایان، در
گروه بودن، تجربه در صف ایستادن و انطباق بدن با فضاهایی با اندازههای مختلف. بزرگسالان
در یک خط پشت یکدیگر بایستند و پاهایشان را باز کنند، سپس کودکان از بین پاهای آنان
بخزند، آنها باید ترافیک داخل تونل را رعایت کنند و دوباره به ابتدای تونل
بازگردند. برای جذابیت بازی کودکان و بزرگترها میتوانند در حین بازی شعر بخوانند
و بازی من اینجا هستم جعبهابزار را در قسمتی از اتاق قرار دهید و یا پرده را درجایی
آویزان کنید. سپس یک بزرگسال در پشت جعبه با پرده خود را پنهان کند. هنگامیکه
کودک وارد اتاق میشود یک بزرگسال در کنار جعبه و یا جلوی پرده نشسته است.
آن فرد شروع به صدا زدن فردی میکند
که در پشت پرده و یا جعبه ابزار پنهانشده است. ناهید کجایی؟ سپس ناهید از پشت
پرده یا جعبه بیرون میآید و میگوید من اینجا هستم.
برای بیشتر کودکان اوتیسم مشکل است هنگامیکه آنها
را صدا میکنند جواب دهند و یا دیگران را صدا کنند و یا با دیگران ارتباط داشته
باشند. در این بازی مهارتهای اجتماعی تمرین میشود وسایل مورد نیاز این بازی جعبه
بزرگ ابزار یا پرده. در این بازی کودکان برقراری ارتباط و پاسخهای اجتماعی از طریق
سلام و احوالپرسی یاد میگیرند وقتی شخصی حضور پیدا میکند آنها فرصتی را به دست
میآوردند که به تمرین گفتگو و احوالپرسی بپردازند