bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۲۷۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۴ - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
راضیه علی زاده: امروزه در دنیایی اجتماعی‌تر زندگی می‌کنیم و به‌خصوص در رسانه‌های اجتماعی، تعاملات بیش‌تری با مردمان دیگر داریم. در همین راستا، هر کس ترجیح می‌دهد در نظر دیگران زیباتر جلوه کند.

راضیه علی زاده

امروزه در دنیایی اجتماعی‌تر زندگی می‌کنیم و به‌خصوص در رسانه‌های اجتماعی، تعاملات بیش‌تری با مردمان دیگر داریم. در همین راستا، هر کس ترجیح می‌دهد در نظر دیگران زیباتر جلوه کند. یکی از راه‌های کمک به زیبایی برای خانم‌ها، استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی است. این قضیه برای کودکان دختر هم صادق است و امروزه استفاده از لوازم‌آرایشی میان آن‌ها بیش‌تر شده است.

در این یادداشت به بررسی عوارض آرایش کودکان می‌پردازیم و می‌خواهیم ببینیم چرا این کار، می‌تواند تاثیرات منفی روی سلامت پوست آن‌ها داشته باشد در دنیای امروز، کودکان و نوجوانان مایل هستند همواره چهره زیبایی داشته باشند. گسترش رسانه‌های اجتماعی و دیدن هرروزه تجملات و چیزهای پرزرق و برق، کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به همین علت کودکان هم می‌خواهند مثل چیزهایی که می‌بینند، شیک و خاص باشند. این مسئله باعث می‌شود کودکان هم به دنبال هرروز آرایش کردن باشند.

این مساله طوری است که حتی برخی کودکان حاضر نیستند بدون آرایش کردن از خانه بیرون بروند. این در حالی است که آرایش کردن در کودکان می‌تواند تاثیراتی مخرب و منفی روی سلامت آن‌ها داشته باشد علاقه کودکان و دختربچه‌ها به لوازم‌آرایشی، ناشی از کنجکاوی آن‌ها برای کشف محیط پیرامون است. آن‌ها دوست دارند همه‌چیز را بچشند، لمس کنند، بو کنند و وقتی کودک لوازم‌آرایشی رنگارنگ مادر را می‌بیند، کنجکاو می‌شود آن را استفاده کند تا مثل مادر زیبا و جذاب شود گروه سنی پنج تا شش سال، گروهی است که در آن حس کنجکاوی کودکانه شکل می‌گیرد و آنان به دنبال، کشف تفاوت‌های خود با افرد بالغ هستند و برای درک بهتر این موضوع، آنچه را که می‌بینند، انجام می‌دهند، در حقیقت الگوبرداری می‌کنند پوست صورت کودکان، به‌خصوص در ناحیه صورت و اطراف چشم، بسیار لطیف و حساس است. لوازم‌آرایشی دارای ترکیبات و مواد شیمیایی است و برخی از آن‌ها مانند رژگونه و رژلب، حاوی رنگدانه‌ها است که موجب حساسیت و خارش پوستی می‌شود. کودکان با استفاده از لوازم آرایشی، می‌توانند به پوست خود آسیب بزنند. این آسیب، همیشه در بار اول خود را نشان نمی‌دهد، بلکه با چندین بار استفاده، پوست صورت دچار قرمزی، خارش، التهاب، تورم و می‌شود.

همچنین مواد آرایشی، دارای فلزات سنگین در ترکیبات خود هستند که به‌تدریج وارد بدن می‌شوند، استفاده مداوم کودکان از مواد آرایشی، سبب ایجاد کم‌خونی شدید می‌شود کودکان، علاقه شدیدی به لاک ناخن دارند. لاک برای این‌که جلوه زیباتری به ناخن بدهد و براق و درخشان باشد، باید دارای چند ترکیب شیمیایی ضروری باشد. یکی از این ترکیبات فرمالدهید نام دارد که عامل اصلی مشکلات تنفسی در کودکان است و حتی مقدار کم آن، باعث سوزش و خارش چشم‌ها و تحریک گلو و بینی می‌شود. این ترکیب، حتی برای بزرگ‌سالان نیز بسیار خطرناک است و باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود از دیگر عوارض آرایش کردن دختربچه‌ها، از بین رفتن اعتمادبه‌نفس آن‌ها است، زیرا آن‌ها در سنین بالاتر، نمی‌توانند بدون آرایش در اجتماع حاضر شوند. مهم‌تر از آن این است که آرایش کردن دختربچه‌ها، باعث بلوغ زودرس در آن‌ها می‌شود. بحران هویت، یکی دیگر از عوارض روانی، آرایش کردن دختربچه‌ها است و در بزرگ‌سالی برای جلب‌توجه، کارهایی مانند سوراخ کردن لب و بینی انجام می‌دهند، درحالی‌که در این سنین، نوجوانان باید روی موفقیت‌های درسی تمرکز کنند حال که از عوارض آرایش کودکان آگاه شدیم بهتر است به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از آن بگردیم! چراکه اکثر خانواده‌ها با این چالش در حال دست‌وپنجه نرم کردن هستند و به دنبال راهکاری درست برای جلوگیری از آرایش کودکان هستند.

راهکاری درست که آن‌ها را با اشک و جیغ کودک مواجه نکند اول ‌از همه بهتر است که به کودک خود یادآوری کنید که برخی از کارها مختص بزرگ‌ترهاست. به‌اصطلاح کارهای بزرگونه! خوب است که کودک از همان ابتدا حدومرز اختیارات خود را به‌عنوان کودک بشناسد در حضور کودکتان خودآرایی کمتری داشته باشید و برای او توضیح دهید که این کار مخصوص بزرگ‌ترهاست و برای سلامت شما مضر است از زیبایی‌های کودک خود تعریف کنید گرفتن اسباب‌بازی میز آرایش کودک و یا اسباب‌بازی لوازم‌آرایش کودک، با بیان اینکه دنیای آدم‌بزرگ‌ها با دنیای کودکان متفاوت است، دایره اختیارات کودک خود را مشخص می‌کنیم. باید به کودک خود یادآور شویم که آرایش کردن تنها وسیله برای زیباتر شدن نیست بلکه بیشتر جنبه‌ سرگرمی دارد. همچنین باید به او بگوییم همان‌گونه که کودکان از بازی با اسباب‌بازی لذت می‌برند آدم‌بزرگ‌ها هم با استفاده از لوازم‌آرایشی سرگرم می‌شوند اگر شما هم جزو والدینی هستید که با چالش آرایش کردن کودک دست‌وپنجه نرم می‌کنید، با به کار گرفتن راهکارهای بالا می‌توانید به‌تدریج این مساله را در خانه حل کنید


نام:
ایمیل:
* نظر: