bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲ : ۱۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴
مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر در کشور 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند، گفت: تاخیر در ازدواج در سلامت مادر و نوزاد و همچنین باروری تاثیر دارد و بر اساس بررسی های انجام شده از سال 85 تا 93 روند ازدواج در کشور رو به کاهش است.

 دکتر محمد اسماعیل مطلق در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک برای ارتقای نرخ باروی کلی که در دانشگاه علوم پزشکی کرمان برگزار شد، ضمن اعلام این خبر گفت: رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت ماه سال 93، چهارده بند در رابطه با افزایش جمعیت ابلاغ کردند که پنج بند آن مربوط به وزارت بهداشت است که از سال گذشته برای اجرایی شدن این بندها در دانشگاه های علوم پزشکی برنامه ریزی هایی انجام شده است.

وی در مورد چالش ها و عوامل تاثیر گذار در سلامت گفت: برای پیشگیری از منفی شدن نرخ باوروی کلی در جامعه باید رشد جمعیت 2.1 باشد.

دکتر مطلق ادامه داد: بیشترین نرخ باروری کلی در سال 1362، 6.8 بوده است و با توجه به اینکه در سال 71 قانون تنظیم خانواده تصویب شد یک روند پایینی را در این نرخ شاهد هستیم که بر اساس آخرین آمار که درسال 1390 اعلام شده این نرخ 1.8 است که این رقم در استان ها متفاوت می باشد.

وی افزود: جمعیت شناسان اعتقاد دارند وقتی میزان باروی کلی جمعیت به پایین تر از 2.1 می رسد این جمعیت برای آن کشور یک تهدید است و حتی در بعد سلامت نیز یک تهدید سلامتی محسوب می شود چون سن جامعه بالا می رود و بیماری های خاص سن سالمندی نیز افزایش پیدا می کند.

دکتر مطلق در مورد عوامل تاثیرگذار بر نرخ باروری کلی در ایران گفت: افزایش سن ازدواج یکی از این عوامل به شمار می رود، از سال 45 تا 90 سن ازدواج در مرد و زن افزایش یافت و دربرخی از شهرهای کشور شتاب افزایش سن ازدواج بیش از شش سال است.

به گفته وی اگر سن ازدواج تا دو سال در کشور کاهش پیدا کند، نرخ باروری کلی رشد خوبی خواهد داشت و نگرانی ها رفع می شود.

وی که تاخیر در ازدواج را یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر نرخ باروری کلی جامعه دانست، ادامه داد: 11 میلیون دختر و پسر در آستانه ازدواج قرار دارند که بخش قابل توجهی از این افراد در حال پشت سرگذاشتن سنین باروری(18 تا35 سال) هستند.

دکتر مطلق در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیر خانواده سالم بر سلامت جامعه اشاره کرد و گفت: اگر خانواده از سلامت کافی برخوردار نباشد باعث ورود افراد بیمار گونه به جامعه، به هم خوردن ساختار جامعه، تبدیل یک رفتار نابهنجار به بهنجار در جامعه، سرایت بیماری خویش به دیگران می شود.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: یکی از چالش های تاثیر گذار بر نرخ باروری کلی بحث طلاق است که از سال 85 تا 93، میزان طلاق در کشور رو به افزایش است.

وی ادامه داد: میزان ازدواج در سال گذشته 6.5 درصد نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته و میزان طلاق در سال 93 نسبت به سال قبل آن 5.5 درصد رشد داشته است.

دکتر مطلق گفت: تمایل به تک فرزندی، افزایش متوسط فاصله بین ازدواج و فرزند آوری و فاصله تولد بین فرزندان، روند رو به افزایش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، طلاق، سقط و رفتارهای پرخطر از دیگر عوامل تاثیر گذار در نرخ باروری کلی است.
برچسب ها: ازدواج ، کاهش ، سلامت
نام:
ایمیل:
* نظر: