bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۱۷۵۴
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۴ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴
سود 65 میلیونی وام 60 میلیونی مسکن!
بنا بر تصمیمات اتخاذ‌شده اعضای شورای پول و اعتبار، تقسیم‌بندی وام مسکن برای دو گروه عادی و زوجین حذف شده و طبق موقعیت جغرافیایی متقاضیان سقف‌بندی شد.
بامداد جنوب: دی‌ماه سال 1392 بود که وام 20 میلیونی مسکن با افزایش 15 میلیونی همراه شد و برای افراد عادی این رقم به 35 میلیون و برای زوجین به 50 میلیون تومان رسید. به‌تازگی شورای پول و اعتبار پیشنهاد بانک مسکن و بررسی‌های بانک مرکزی را به رای گذاشت و در نهایت مصوب کرد که وام مسکن از محل حساب سپرده ممتاز که البته عمده آن از طریق خرید اوراق مسکن در فرابورس پرداخت می‌شود، افزایش یابد.

بنا بر تصمیمات اتخاذ‌شده اعضای شورای پول و اعتبار، تقسیم‌بندی وام مسکن برای دو گروه عادی و زوجین حذف شده و طبق موقعیت جغرافیایی متقاضیان سقف‌بندی شد. بر این اساس، متقاضیان دریافت وام جدید مسکن، در شهر تهران می‌توانند تا 60 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. در عین حال که این وام در «مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت» 50 میلیون و در «سایر مناطق شهری» 40 میلیون تومان خواهد بود که البته اگر وام جعاله 10 میلیونی نیز به آن اضافه شود، سقف‌ها به 50، 60 و 70 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

با گذشت حدود دو هفته از این مصوبه، تاکنون نه بانک مرکزی و البته نه بانک مسکن هیچ جزئیاتی در رابطه با وام افزایش یافته مسکن ارائه نکرده‌اند ولی بر اساس پیشینه قبلی و گمانه‌زنی‌ها می‌توان این‌گونه برآورد کرد که دریافت تسهیلات جدید نیز در صورت سپرده‌گذاری نکردن، از طریق خرید اوراق خواهد بود. در عین حال که سودی حدود 14 درصد به آن تعلق گرفته و دوره بازپرداخت 12 ساله خواهد داشت.

بازپرداخت تسهیلات مسکن چقدر است؟
افزایش میزان تسهیلات مسکن، می‌تواند کمک زیادی به صاحبخانه شدن قشر متوسط جامعه کند اما این‌که میزان بازپرداخت تسهیلات جدید مسکن چقدر خواهد بود، بی‌تردید از دغدغه‌های اصلی کسانی است که احتمالا روی دریافت این وام حساب می‌کنند. 
اگر روش بازپرداخت وام را به توصیه قبلی خود مدیران بانک مسکن، اقساط ساده و مساوی انتخاب کنند، روند بازپرداخت به‌گونه‌ای است که برای وام 50 میلیون تومانی در «مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت» باید ماهانه حدود 718 هزار تومان در طول 144 ماه پرداخت شود. در این دوره دریافت‌کننده وام باید حدود 53 میلیون و 392 هزار تومان هم علاوه بر اصل پول، به بانک مسکن سود برگرداند. به‌ عبارت دیگر، برای وام 50 میلیونی باید 103 میلیون و 392 هزار تومان به‌عنوان اصل و فرع برگشت داده شود.

از سویی دیگر، اگر در کنار وام 50 میلیونی، وام جعاله 10 میلیونی نیز گرفته شود، آنگاه قسط ماهیانه متقاضی به حدود 862 هزار تومان در ماه می‌رسد و سودی نزدیک به 65 میلیون تومان را به همراه خواهد داشت که در نهایت متقاضی باید 125 میلیون تومان طی 12 سال بازپرداخت کند.

همچنین متقاضیان وام‌های مسکن 40 میلیون تومانی که در شهرهای با جمعیت کمتر از 200 هزار نفر برای گرفتن آن اقدام می‌کنند، باید در یک دوره 144 ماهه، در ازای دریافت 40 میلیون تومان، ماهانه 574 هزار تومان قسط پرداخت کنند که در مجموع، متقاضیان باید حدود 43 میلیون تومان سود پرداخت کنند، یعنی وام 40 میلیون تومانی در نهایت برای دریافت کننده حدود 83 میلیون تومان آب می‌خورد. البته اگر وام 10 میلیونی جعاله به آن اضافه و به 50 میلیون برسد، شرایطی مانند وام 50 میلیونی داشته و قسط 718 هزار تومانی در ماه و سود حدود 53 میلیون تومانی در 144 ماه را رقم می‌زند.

عمده وام جعاله برای خرید اوراق
اما در سوی دیگر، ماجرای تسهیلات مسکن از طریق حساب سپرده ممتاز به خرید اوراق قرار دارد. تا پیش از این اگر متقاضی، حساب سپرده ممتاز در بانک مسکن نداشت، باید برای دریافت وام 35 میلیون تومانی، اوراق تهیه می‌کرد. تهیه اوراق به این صورت بود که متقاضی باید به‌ازای هر 500 هزار تومان، یک برگه حق تقدم تسهیلات مسکن در فرابورس خریداری می‌کرد. بنابر‌این برای دریافت وام 35 میلیون تومانی به‌علاوه جعاله، یعنی 45 میلیون تومان باید 90 برگ می‌خرید که مبلغ مجموع آن بنا بر قیمت‌های روز بازار متفاوت بود. این در حالی است که قیمت اوراق حتی در دوره‌ای تا مرز 100 هزار تومان هم پیش رفت و متقاضی دریافت وام باید تا نزدیک به 9 میلیون تومان برای دریافت وام 45 میلیون تومانی هزینه می‌کرد، رقمی که مبلغ 10 میلیون تومانی وام جعاله را پوشش می‌داد اما در حال حاضر قیمت اوراق حدود 60 هزار تومان است.

بر این اساس، اگر در وام‌های جدید‌، گیرنده تسهیلات 50 میلیونی به‌علاوه 10 میلیون تومان جعاله، باید حدود 120 برگ اوراق خریداری کند، با مبلغ 60 هزار تومان فعلی مبلغی نزدیک به 2/7 میلیون تومان باید برای دریافت وام خرج کرد. همچنین برای وام 40 میلیونی به اضافه 10 میلیون جعاله هم به 100 برگ اوراق نیاز است که مجموع هزینه آن به حدود شش میلیون تومان خواهد رسید.
به گزارش اقتصاد آنلاین، این در حالی است که قیمت اوراق در حال حاضر نسبت به برخی دوره‌ها در دامنه پایینی قرار داشته و در صورت افزایش می‌تواند در وام‌های مختلف هزینه خرید اوراق به بیش از 10 میلیون تومان هم برسد. ضمن این‌که طبق پیش‌بینی کارشناسان مسکن و بازار سرمایه با ابلاغ و اجرائی شدن وام‌های جدید مسکن احتمالا قیمت هر برگه حق تقدم تسهیلات مسکن نیز افزایش خواهد یافت.

برچسب ها: اقتصاد ، مسکن ، وام ، سود
نام:
ایمیل:
* نظر: