bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۵۸
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۶ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴
ورشکسته‌ای که در فکر نجات است؛
صدرا قديمي‌ترين شركت كشتي‌سازي ايران است كه در سال 1347 در بوشهر تاسيس شد اما گسترش واقعي آن پس از سال 1358 بود و در حال حاضر داراي كارگاه‌ها و كارخانجات مختلفي است كه از جمله مي‌توان به كارخانه كشتي‌سازي، كارخانه سكوسازي جزيره صنعتي صدرا (در بوشهر) و مجتمع درياي خزر اشاره كرد.
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلی‌پور: صدرا قديمي‌ترين شركت كشتي‌سازي ايران است كه در سال 1347 در بوشهر تاسيس شد اما گسترش واقعي آن پس از سال 1358 بود و در حال حاضر داراي كارگاه‌ها و كارخانجات مختلفي است كه از جمله مي‌توان به كارخانه كشتي‌سازي، كارخانه سكوسازي جزيره صنعتي صدرا (در بوشهر) و مجتمع درياي خزر اشاره كرد.

سال‌هایی که صدرا در بورس بود!
زمانی این شرکت پرطرفدارترین سهام بازار بورس ایران را در اختیار داشت و از آغاز دهه 80 به یکی از معروف‌ترین سهام‌ها تبدیل شده و از آن به جوجه اردک زشت بازار تعبیر شد، چراکه بعد از رشد قیمت سهامش از 271 تومان در آذر سال 80 به بیش از هزار و 400 تومان در سال 81  و سپس حدود چهار هزار و 550 تومان در سال 82 مورد توجه ویژه سرمایه‌گذاران قرار گرفت و برای مدت‌ها سهم اول بورس بود.

در این سال‌ها به‌دلیل این‌که صدرا تنها شرکت ساخت و تعمیر کشتی در دریای خزر بود، علاوه بر این‌که میزبان کشورهای همسایه به‌خصوص روسیه بود، مشتریان پر و پاقرصی از کره‌جنوبی نیز داشت. دو شرکت کره‌ای هیوندای و سامسونگ در سال‌های گذشته تلاش زیادی برای خرید سهام شرکت صدرا کردند که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید.
با خرید 35 درصد از سهام صدرا به‌وسیله بانک ملی در سال 82، اکثر سهامداران انتظار داشتند بار دیگر روند صعودی سهام صدرا از قیمت‌های دو هزار و 400 تومانی هر سهم به بالا تکرار شود اما نه تنها چنین انتظاری برآورده نشد، بلکه با سیر نزولی سهام صدرا بسیاری از سهامداران شیپور عقب‌نشینی از این شرکت را نواختند و با وجود حضور قرارگاه خاتم‌الانبیا در ترکیب سهامداری این شرکت، بهای سهم صدرا به‌دلیل فشارهای مضاعف، به کمتر از صد و حتی 50 تومان ریزش کرد و در نهایت بعد از 11 سال حضور در بورس در سال 91 از بورس اخراج و به فرابورس منتقل شد.

در فرابورس هم پیغامی بر روی صفحه این سهم با این مضمون درج شده است که سهام این شرکت جزء سهام شرکت‌های پذیرفته شده در فرابورس ایران نبوده و معاملات آن تنها بر اساس مفاد بند «ب» ماده 99 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران در این بازار انجام می‌شود!
بعد از این شرایط سخت، گروه دیگری وارد ترکیب سهامداری این شرکت شدند اما هیچ تغییر مثبتی در جوجه اردک زشت سال‌های دور بورس رخ نداد.
این روز‌های صدرا
اردیبهشت‌ماه امسال رئیس هیات مدیره این شرکت در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد که این شرکت 150 میلیارد تومانی، به‌دلیل سوء‌نیت‌ها و سوء‌مدیریت‌ها دچار زیان چهار هزار میلیارد تومانی شده و برای نجات از این وضعیت، نه‌تنها از مجلس شورای اسلامی، که از سازمان ملل نیز درخواست کمک کرده است.
قرارداد ۲۰۰ ميليون يورويی شرکت ملی نفت ونزوئلا و صدرا به‌منظور ساخت چهار فروند کشتی نفتکش افراماکس در سال 86 که می‌توانست به نقطه عطف فعالیت‌های این شرکت تبدیل شود، به دلایل مختلف، به پرتگاه این شرکت تبدیل شد. این پروژه‌ها که به گفته مدیران وقت صدرا می‌توانست سود سرشاری را نصیب این شرکت کند، پس از هشت سال به پروژه‌ای شکست خورده تبدیل شده و خریدار ونزوئلایی اعلام کرده دومین نفتکش ساخته شده را نمی‌خواهد.

این شرکت که زمانی بیش از دو هزار نفر در آن مشغول به کار بودند و به گفته قباد چوبدار می‌توانست برای 15 هزار نفر بوشهری شغل ایجاد کند، در سال‌های گذشته به کاهش شدید نیرو دست زده و کارگران این شرکت حتی تا یک ماه پیش نیز دست به اعتصاب و اعتراض برای احقاق حقوق خود می‌زدند.
صدرا امسال شاهد تغییر شرایط خود بود و با گرفتن پروژه‌های ساخت 10 سکوی پارس جنوبی، دوباره در حال نزدیک شدن به روزهای اوج خود است. هرچند مشکلات این شرکت همچنان باقی است اما به‌نظر می‌رسد نگاه مثبت دولت به قدیمی‌ترین شرکت کشتی‌سازی ایران و بوشهر و رونق زود هنگام و قابل پیش‌بینی فعالیت‌های توسعه‌ای پارس جنوبی و میادین گازی جدید، چشم‌انداز این شرکت را بیش از پیش روشن کند.
صدرا برای ساخت ١٠ سکوی پارس جنوبی عجله کند

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس روز گذشته با اشاره به انجام بخشی از پروژه توسعه پارس جنوبی در جزیره صدرا خواستار حل مشکل این شرکت برای ساخت سکوهای پارس جنوبی شده و از قرارگاه خاتم‌الانبیا و صدرا خواسته تا هرچه سریع‌تر مشکل خود را حل کنند.
علی‌اکبر شعبا‌ن‌پور درباره بسته شدن پرونده توسعه پارس جنوبی تا سال ١٣٩٦، گفت: پرونده پارس جنوبی به شرط تامین منابع مالی و حل مشکل صدرا در سال ١٣٩٦ بسته خواهد شد.
وی با بیان این‌که درحال حاضر ساخت ١٠ سکوی فازهای ١٣، ٢٢ تا ٢٤ و فاز ١٧ و ١٨ معادل پنج فاز پارس جنوبی بر عهده شرکت صدراست، افزود: در حالی که بخش پالایشگاه‌های خشکی فازهای ١٣ و ٢٢ تا ٢٤ پیشرفت بالای ٨٠ درصدی و فاز ١٧ و ١٨ پیشرفت ٩٢ درصدی دارند اما میزان پیشرفت بخش فراساحل بنا به گفته و ادعای صدرا حدود ٦٠ درصد است که باید این اختلاف بیش از ٢٠ درصدی هرچه سریع‌تر جبران شود.
مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تصریح کرد: از قرارگاه خاتم و شرکت صدرا خواسته‌ایم تا هرچه سریع‌تر این مشکل را حل کنند که پروژه‌های پارس جنوبی طبق برنامه‌ریزی انجام شده پیش بروند.

به گفته وی، در حال حاضر ١٦ دکل در پارس جنوبی مشغول به فعالیت هستند که با توجه به این‌که بیشتر پروژه‌ها پیشرفت قابل قبولی دارند، به‌نظر نمی‌رسد در آینده نیازی به اضافه شدن دکل در پارس جنوبی باشد.
به‌نظر می‌رسد صدرا روزهای خوبی را در پیش خواهد داشت و اعتماد دوباره شرکت نفت و عزم دولت برای سپردن پروژه‌های بزرگ صنعتی به این شرکت، به برگشتن روزهای خوش این شرکت کمک زیادی خواهد کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: