bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۶۷۲
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۵ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۴
از رای منفی مجلس به منطقه آزاد تا خبر اجرای راه‌آهن؛
ایران و چین طی روزهای گذشته، 17 سند همکاری در بخش‌های مختلف کشور از جمله حوزه‌های اقتصادی، فناوری اطلاعات، راه و شهرسازی، گمرک و... را امضاء کردند تا فصل جدیدی از ارتباطات میان دو کشور رقم بخورد. دو روز پیش بود که از جای خالی راه‌آهن بوشهر-شیراز در سفر هیات چینی به کشور نوشتیم. اما...
بامدادجنوب- جواد شکریان: ایران و چین طی روزهای گذشته، 17 سند همکاری در بخش‌های مختلف کشور از جمله حوزه‌های اقتصادی، فناوری اطلاعات، راه و شهرسازی، گمرک و... را امضاء کردند تا فصل جدیدی از ارتباطات میان دو کشور رقم بخورد. دو روز پیش بود که از جای خالی راه‌آهن بوشهر-شیراز در سفر هیات چینی به کشور نوشتیم. اما روز گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی بر آنکه قرار است اتفاقی روی دهد، اما پیگیری‌های بامدادجنوب از منابع مطلع در پایتخت متذکر شد که اتفاق خاصی نخواهد افتاد و آنچه معاون وزیر راه و شهرسازی به آن اشاره کرده، تنها مذاکره با یک شرکت چینی است و نه دولت چین. از آنجایی که قراردادهای فاینانس با دولت چین باید نهایی شود، نفس مذاکره با یک شرکت چینی معنی خاصی جز سرکار رفتن مردم استان ندارد. انتشار این خبر هم‌زمان با ردشدن منطقه آزاد تجاری بوشهر در مجلس شورای اسلامی این شائبه را ایجاد کرده است که آیا قرار بود، فرجام منطقه آزاد با برجام راه‌آهن پوشش داده شود؟ کسانی که متخصص امر هستند می‌دانند که تفاهمنامه، چیز خاصی ندارد و آنچه مهم است، تفاهمنامه است که حرف‌های آقای معاون وزیر را اندکی بودار می کند.

همانگونه که در گزارش پیشین آوردیم، بوشهری‌ها امید زیادی برای قرار داشتن طرح راه‌آهن بوشهر در میان این اسناد همکاری داشتند، این اتفاق رخ نداد تا نگرانی‌ها برای به سرانجام رسیدن طرح راه‌آهن بوشهر در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. 
استان بوشهر به‌علت قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج فارس، صادرات و واردات دریایی، صنعت صیادی، وجود ذخایر نفت و گاز (پارس جنوبی و شمالی)، کشاورزی، نخلداری و وجود نیروگاه هسته‌ای از اهمیت راهبردی و اقتصادی برخوردار است‎‎، به‌گونه‌ای که پایتخت انرژی ایران لقب گرفته ‌است. 

روزنامه بامداد جنوب و بسیاری از مسوولان و مردم استان معتقدند که با توجه به این مساله، بوشهر نباید از نعمت خطوط ارتباطی مانند راه‌آهن محروم باشد و این حق طبیعی استان است. بر همین اساس، روزنامه بامداد جنوب در شماره‌های پیشین خود از نبود طرح راه‌آهن بوشهر در میان فاینانس‌های چینی گلایه کرده و مسوولان را به جدیت بیشتر در این زمینه دعوت کرده بود.
حال پس از گذشت چند روز از ورود چینی‌ها به ایران و اطمینان از این‌که آنها هیچ فاینانسی را برای راه‌آهن بوشهر در نظر نگرفته بودند، زمزمه‌هایی مبنی بر مذاکرات جدید وزارت راه و شهرسازی در خصوص تامین مالی پروژه خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه به گوش می‌رسد.
در همین زمینه، معاون وزیر راه و شهرسازی روز گذشته گفت: قرارداد فاینانس خط‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه با حضور هیات عالی‌رتبه چینی و به‌دنبال مذاکرات کارشناسی صورت گرفته و همچنین مبادله تفاهم‌نامه در سال 1393 به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور، علی نورزاد، با اعلام این خبر تصریح کرد: با توجه به اجرائی شدن برجام و به‌دنبال مذاکرات کارشناسی صورت گرفته صبح روز گذشته جلسه‌ای در خصوص نهایی شدن قرارداد فاینانس این خط آهن برگزار شد.
 وی با تاکید بر گسترش همکاری‌های دو کشور خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که دوران تحریم‌ها به پایان رسیده و برجام اجرایی شده است و همچنین طی کردن مراحل نهایی قرارداد فاینانس خط‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه، امیدواریم هرچه زودتر این پروژه وارد فاز اجرائی شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تمایل ایران برای همکاری‌های گسترده با کشور چین ادامه داد: با توجه به رفع تحریم‌ها و اجرائی شدن برجام، امیدواریم شاهد همکاری‌های گسترده‌تری با کشور چین در احداث پروژه‌های زیرساختی حمل و نقل باشیم.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین بر استراتژی دولت در جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رویکرد اقتصاد مقاوتی اشاره کرد و افزود: حضور شرکت‌های خارجی و به‌خصوص چین در پروژه‌های عمرانی کشور ایران مورد استقبال دولت جمهوری اسلامی است و زمینه‌های لازم برای مشارکت در این حوزه فراهم شده است.
وی با اشاره به تاکید ریاست جمهوری بر گسترش خطوط ریلی بیان کرد: خط ‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه یکی از طرح‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی است و با توجه به تاکید ریاست محترم جمهور ایران بر گسترش خطوط ریلی در دولت یازدهم، امیدواریم این مذاکرات هرچه زودتر منتج به قرارداد شود.

در پایان جلسه، نماینده شرکت چینی با توجه به جلسات متعدد برگزار شده موظف به ارائه تعهد مالی مثبت دال بر تامین منابع مالی بانک چینی در یک ماه آینده شد.
تاثیر راه‌آهن، در توسعه استان
ایجاد و احداث خطوط راه‌آهن در بوشهر همواره یكی از آرزوهای بزرگ و دغدغه‌های مسوولان استانی بوده است. نقش این گونه حمل و نقل در گسترش ارتباطات و توسعه استان را نمی‌توان نادیده گرفت. در این زمینه، انجام برخی مقایسه‌ها بین راه‌های مختلف ارتباطی می‌تواند به درک اهمیت موضوع کمک بیشتری کند.
بیش از 95 درصد جابه‌جایی بار و مسافر در داخل كشور از طریق خطوط زمینی (ریلی و جاده‌ای) صورت می‌گیرد و بیشترین مصرف فرآورده‌های نفتی در كشور در بخش حمل و نقل، گازوئیل و بنزین است. این در حالی‌ است كه حمل و نقل ریلی با توجه به سهم 10 درصدی در جابه‌جایی بار و سهم هفت درصدی در حمل مسافر، تنها دو درصد مصرف گازوئیل كشور را به خود اختصاص می‌دهد.
آمار بانك جهانی نیز نشان می‌دهد كه میزان مصرف سوخت در راه آهن برای حمل یك هزار تن بار 7/6 لیتر و در حمل و نقل جاده‌ای 33 لیتر است.

علاوه بر مصرف پایین انرژی، یكی دیگر از ویژگی‌های مهم حمل و نقل ریلی ایجاد آلودگی كمتر و سازگاری با محیط زیست است و بررسی‌ها نشان می‌دهد در ازای حمل بار و مسافر، حمل و نقل جاده‌ای هشت برابر حمل و نقل ریلی در تولید نقش دارد.
سهم حمل و نقل ریلی در جابه‌جایی بار و مسافر 15 درصد است در حالی كه سهم راه‌آهن از مصرف سوخت 68/1 درصد. این در حالی است كه سهم حمل و نقل جاده‌ای در حمل بار و مسافر در كشور حدود 80 درصد و سهم آن از سوخت مصرفی 98 درصد است.
از طرف دیگر، میزان نفر - كیلومتر طی شده به‌وسیله وسایل نقلیه عمومی و خصوصی به‌دلیل حمل تعداد بیشتر مسافر اقتصادی است، بنابراین گسترش خطوط ریلی بسیار توجیه‌پذیر خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: