bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۳ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۴
سال‌هاست که دولت‌های گوناگون با کابینه‌های مختلف روی کار می‌آیند و همگی به‌صورت متفق‌القول معتقدند که قیمت بنزین در ایران بسیار پایین است و زمینه‌های افزایش قیمت آن را فراهم می‌کردند.
سال‌هاست که دولت‌های گوناگون با کابینه‌های مختلف روی کار می‌آیند و همگی به‌صورت متفق‌القول معتقدند که قیمت بنزین در ایران بسیار پایین است و زمینه‌های افزایش قیمت آن را فراهم می‌کردند. البته بسیاری از کارشناسان نیز به این امر واقف بودند و آمار بالای قاچاق این سوخت پرطرفدار نیز خود گواهی بر این موضوع بود که قیمت بنزین باید تا حدودی افزایش یافته و راه‌های قاچاق آن نیز مسدود شود.

در همین راستا، دولت‌های نهم و دهم با ریاست محمود احمدی‌نژاد در سال 84 بنزین 80 تومانی را از دولت پیشین تحویل گرفته و با دو نرخی کردن آن، افزایش بی‌سابقه‌ای را برای آن رقم زدند. بر این اساس، در زمان تحویل دولت به کابینه تدبیر و امید، قیمت بنزین دولتی 700 تومان و نرخ بنزین آزاد نیز هزار تومان بود که نشان از افزایش 5/12 برابری قیمت بنزین در این دولت داشت. البته بهانه دولتمردان نفتی در کابینه دولت‌های نهم و دهم نزدیک کردن بنزین داخلی به قیمت فوب خلیج فارس بود.
پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، این دولت نیز سیاست تک‌نرخی کردن بنزین را در پیش گرفت تا سهمیه‌بندی این سوخت ارزشمند به دست فراموشی سپرده شود و مردم برای تهیه بنزین خودروهای خود، تنها یک نرخ بنزین استفاده کنند. بالاخره زمان موعود رسید و قیمت بنزین در ایران با فوب خلیج فارس برابر شد تا دیگر بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت بنزین وجود نداشته باشد.
بنزین در خلیج‌فارس کمتر از 1000 تومان شد
در حالی که این روزها با کاهش قیمت جهانی طلای سیاه و صادرات نفت ارزان، بهای هر لیتر بنزین در خلیج فارس به کمتر از هزار تومان رسیده است، خبرهایی از سناریوهای جدید گرانی بنزین به گوش می‌رسد که دوباره روی میز رفته است.
 سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، دامن اکثر فرآورده‌های نفتی را در بازار جهانی هم گرفته به‌طوری‌که بهای انواع محصولات نفتی به ویژه بنزین، گازوئیل و نفت کوره در بازارهای مختلف بین‌المللی همچون خلیج مکزیک، روتردام، سنگاپور و خلیج فارس با کاهش روبه‌رو شده است.
بر اساس اعلام منابع رسمی قیمت‌گذاری فرآورده‌های نفتی، هم‌اکنون قیمت هر لیتر بنزین کم‌گوگرد و با اکتان بالا در خلیج مکزیک با کاهش بی‌سابقه به بشکه‌ای ۳۸ دلار، در بازار روتردام اروپا به بشکه‌ای ۵۱ دلار و در بازار سنگاپور و خلیج فارس به بشکه‌ای ۴۵ تا ۴۶ دلار (هر بشکه معادل کمتر از ۱۵۹ لیتر است) کاهش یافته است.
به عبارت دیگر، هم‌اکنون بهای هر لیتر بنزین با اکتان بالا در بازار خلیج مکزیک به ۲۳ تا ۲۴ سنت، بازار سنگاپور و خلیج فارس به لیتری ۲۸ تا ۲۹ سنت کاهش یافته که بر اساس برآوردهای انجام شده، با توجه به شکسته شدن رکورد ذخیره‌سازی بنزین در امریکا و سنگاپور پیش‌بینی می‌شود حتی در صورت تثبیت قیمت نفت تا چند هفته آینده روند کاهشی قیمت بنزین در بازار ادامه یابد.

به گزارش مهر، از سوی دیگر همزمان با سقوط آزاد قیمت بنزین در بازارهای منطقه‌ای و جهانی، قیمت دلار به‌عنوان مهم‌ترین ارز واردات بنزین به کشور هم روندی رو به کاهش در بازار داخلی در پیش گرفته و هفته جاری، قیمت هر دلار در تهران به کمتر از سه هزار و ۴۵۰ تومان کاهش یافته است.
همزمان با مرور تحولات قیمت جهانی نفت خام، بنزین و نوسان قیمت دلار در بازار داخلی، در شرایط فعلی قیمت یک لیتر بنزین با اکتان بالا در بازار خلیج فارس به کمتر از هزار تومان و بهای این فرآورده پرطرفدار نفتی در بازاری همچون خلیج مکزیک به لیتری کمتر از ۹۰۰ تومان کاهش یافته است.
در حال حاضر بر اساس تعیین تکلیفی قیمت بنزین از سوی دولت، بهای یک لیتر بنزین با اکتان ۸۷ تا ۹۰ لیتری هزار تومان و قیمت یک لیتر بنزین سوپر با اکتان بالا هزار و 200 تومان به مردم عرضه می‌شود.
قیمت بنزین برای سال 95 افزایش می‌یابد؟
از سوی دیگر در حالی بازار جهانی شاهد سقوط آزاد قیمت نفت خام و به تبع آن بنزین است و حتی قیمت بنزین در برخی از کشورهای به کمترین میزان کاهش یافته است که بر اساس لایحه پیشنهادی دولت تدبیر و امید به مجلس شورای اسلامی، دولتمردان خواستار افزایش پنج درصدی قیمت انواع فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین برای سال ۱۳۹۵ شده‌اند.
بر اساس شنیده‌ها، وزارت نفت حدود یک ماه پیش طرحی را در دست مطالعه و نهایی کردن دارد که در صورت تصویب و ابلاغ آن از سوی دولت، قیمت عرضه بنزین از سال آینده با افزایش روبه‌رو خواهد شد این در حالی است که کاهش قیمت جهانی نفت و بنزین منجر به کاهش قیمت بنزین در اکثر کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی و ترکیه شده است.
به گزارش مهر، ماجرا از آن قرار است که هم‌اکنون آخرین مطالعات طرح «عرضه کلاس‌بندی شده بنزین» در سطح وزارت نفت در حال انجام است که پیش‌بینی می‌شود در صورت تصویب و ابلاغ آن، بهای بنزین در اکثر کلانشهرها با افزایشی چندین درصدی همراه شود.
عباس کاظمی معاون وزیر نفت به‌تازگی با اعلام این‌که با اجرای طرح «کلاس‌بندی» هیچ‌گونه تغییری در کیفیت و مشخصات بنزین داده نخواهد شد، گفته است: بنزین در جایگاه‌ها در سه کلاس کیفیت تقسیم‌بندی شده عرضه می‌شود و جایگاه‌داران مجاز هستند کیفیت خدمات را از مصرف‌کننده بگیرند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر این‌که جزئیات بیشتر این طرح پس از تصویب و ابلاغ آن اطلاع‌رسانی خواهد شد، خاطرنشان کرد: در صورت عرضه کلاس‌بندی شده بنزین، قیمت این فرآورده نفتی به‌صورت تکلیفی به‌وسیله دولت انجام می‌شود.
حال باید دید با توجه به سیر نزولی قیمت نفت خام در بازار، آیا دولتمردان می‌خواهند قیمت بنزین را با نرخی بیشتر از قیمت فوب خلیج فارس عرضه کنند یا این‌که طرح افزایش قیمت بنزین و همچنین طرح عرضه کلاس‌بندی شده آن در سال آینده متوقف یا با تاخیر روبه‌رو خواهد شد؟

نام:
ایمیل:
* نظر: