bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۱۵ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۴
وزیر نفت روز گذشته، به استفاده از سوخت ال‌پی‌جی برای مصارف حمل و نقل اشاره کرده و از برنامه‌های وزارتخانه مطبوعش برای جایگزینی گاز به جای بنزین و گازوئیل خبر داده است.
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلی پور: افزایش قیمت بنزین در سال‌های گذشته باعث تمایل زیاد مردم برای استفاده از سوخت‌های جایگزین شده است. علاوه بر این، سیاست‌های وزارت نفت برای کم کردن مصرف بنزین در کشور و افزودن بر میزان مصرف انواع مختلف گازها، عامل توسعه جایگاه‌های سوخت در چند سال گذشته بوده است.
بنابر سیاست‌های وزارت نفت، کشور باید به سمتی رود که استفاده از فرآورده‌های گاز استحصالی از میادین گازی کشور، به‌خصوص میدان مشترک پارس جنوبی، افزایش و در مقابل مصرف سوخت‌هایی مانند نفت سفید، بنزین و نفت گاز (گازوئیل) به کمترین میزان خود برسد.
در همین رابطه، وزیر نفت روز گذشته در همایش بین‌المللی موتورهای درون سوز و نفت از حذف تدریجی نفت گاز، نفت سفید و گاز مایع از سبد انرژی کشور خبر داد و گفت: مصرف سوخت در کشور ما حدود 15 میلیارد دلار است و در برنامه‌های آینده انرژی کشور با گسترش شبکه گازرسانی سوخت‌های مایع فقط در حمل و نقل کاربرد خواهد داشت.
گرانی قیمت بنزین و سیاست‌های وزارت نفت گرچه تمایل مردم را برای استفاده از گاز به‌عنوان سوخت جایگزین بنزین و گازوئیل افزایش داده است اما در همین میان، استفاده از سوخت مایع ال‌پی‌جی به‌صورت غیر استاندارد نیز افزایش یافته که همواره مخاطراتی برای مصرف‌کنندگان خود داشته و دارد.

سوخت‌گیری خودروهای مجهز به کپسول‌های غیر استاندارد ال‌پی‌جی در حال حاضر به شیوه‌ای خطرناک در اغلب نقاط شهر انجام می‌شود و دیدن خودروهای پارک شده در کنار خیابان همراه با سیلندرهای گاز وصل شده به پشت آنها به امری عادی تبدیل شده است.
همه کسانی که از سیلندرهای گاز ال‌پی‌جی برای خودروهایشان استفاده می‌کنند، می‌دانند که چه کار خطرناکی انجام می‌دهند و شاید کمتر کسی باشد که صحنه‌های دلخراش آتش‌سوزی‌های ناشی از تصادف خودروهای مجهز به مخازن سوخت ال‌پی‌جی را ندیده باشد. همچنین همه می‌دانند که سوخت سی‌ان‌جی هم به‌لحاظ زحمت پرکردن مخزن و هم به‌دلیل خطرات جانبی، امنیت بیشتری نسبت به ال‌پی‌جی دارد.
با این‌حال، سوخت ال‌پی‌جی دو مزیت مهم نسبت به سی‌ان‌جی دارد که که افراد حاضر هستند خطرات آن را به جان بخرند. اولا، سوخت ال‌پی‌جی به‌دلیل این‌که همانند بنزین مایع است، به موتور خودروها آسیب کمتری می‌زند و بر خلاف گاز سی‌ان‌جی که حالت گاز دارد و به‌دلیل خشکی، باعث استهلاک شدید سیلندر خودروها می‌شود، برای موتور خودرو خطرناک نیست.

ثانیا، میزان دوام سوخت در مخازن ال‌پی‌جی بسیار بیشتر از سی‌ان‌جی و تقریبا سه برابر آن است، بنابراین افراد در هر بار پر کردن مخزن ال‌پی‌جی، در مقایسه با سوخت رقیب، دوبار صرفه‌جویی زمانی می‌کنند. در مورد قیمت مصرفی سوخت در هر کیلومتر مسافت، تقریبا تفاوتی میان ال‌پی‌جی و سی‌ان‌جی نیست.
با وجود این، استفاده از مخازن ال‌پی‌جی همواره با ریسک بیشتری نسبت به ال‌پی‌جی مواجه است.
وزیر نفت روز گذشته، به استفاده از سوخت ال‌پی‌جی برای مصارف حمل و نقل اشاره کرده و از برنامه‌های وزارتخانه مطبوعش برای جایگزینی گاز به جای بنزین و گازوئیل خبر داده است. وی با بیان این‌که الان ایران بالاترین مصرف سوخت گاز را در جهان دارد، گفت: روزانه 20 میلیون مترمکعب در خودروهای کشور گاز مصرف می‌شود که نزدیک به 25 درصد سوخت خودروهای سواری را تشکیل می‌دهد.
بیژن نامدار زنگنه با بیان این‌که هم اینک 90 درصد جمعیت کشور تحت پوشش گازرسانی قرار دارند، افزود: سه هزار جایگاه سی‌ان‌جی برای سوخت‌رسانی به خودروها در کشور وجود دارد که زیر 50 درصد ظرفیت خود کار می‌کند.

وی با بیان این‌که قصد داریم در تولید و بهینه‌سازی موتور پایه سی‌ان‌جی سوز همکاری نزدیکی با شرکت‌های تولید خودرو داشته باشیم، گفت: قیمت گاز از قیمت نفت گاز و بنزین بسیار ارزان‌تر است و در مقابل صادرات بنزین و گازوئیل به مراتب ساده‌تر از صادرات گاز است، بنابراین باید ظرفیت استفاده از گاز را برای حمل و نقل عمومی افزایش دهیم.
وزیر نفت با اشاره به این‌که در دو سال آینده تولید گاز ال‌پی‌جی پالایشگاه‌های داخلی مصرف‌کننده نخواهد داشت، افزود: بنابراین استفاده از گاز ال‌پی‌جی باید در سبد سوخت خودروهای کشور وارد شود، زیرا اگر مصرف‌کننده در داخل پیدا نکنیم باید این گاز را در کپسول‌ها پر کرده و بار کامیون کنیم و به کشورهای دیگر صادر کنیم.
نامدار زنگنه با بیان این‌که باید تولید خودروهای ال‌پی‌جی سوز در کارخانه‌ها شروع شود، زیرا وقتی در کارگاه‌های غیراستاندارد این اتفاق می‌افتد علاوه بر ایجاد خطر منجر به آلودگی هوا نیز می‌شود، تصریح کرد: از همین جا پیشنهاد می‌کنم که کارگروه دائمی با حضور صنعتگران خودرو و نفت تشکیل شود تا این مباحث را عملی کنند و برکات آن شامل بهبود محیط زیست و کاهش مصرف سوخت در کشور جاری شود.
 به گفته وزیر نفت، به‌زودی کشور ایران صاحب حرف اصلی در دنیا در زمینه موتورهای پایه گازسوز خواهد شد. همچنین، در این همایش قرار شد علاوه بر حمایت وزارت نفت از تولید موتورهای بنزینی و دیزلی با بهره‌وری بالا برای تولید موتورهای گازسوز تمرکز بیشتری داده شود.


برچسب ها: اقتصاد ، سوخت ، گاز
نام:
ایمیل:
* نظر: