bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۹ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۴
بخش خصوصی دست به کار شد؛
با اجرائی نشدن طرح کارت اعتباری خرید، تولیدکنندگان با هماهنگی سیستم بانکی و انجمن‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور طرح جدیدی را کلید زدند که ...
بامدادجنوب: چند ماه پیش بود که بسته خروج از رکود دولت با ارائه وام 25 میلیونی خودرو آغاز شد و قرار بر این بود که با وام 10 میلیون تومانی خرید کالا همراه شده و صنایع داخلی را رونق بخشد. تا پیش از آن، برخی آمارها از وجود بیش از 9 هزار میلیارد تومان کالا در انبارهای تولیدکنندگان داخلی خبر می‌داد که با اجرای این طرح، قرار بود بخش اعظمی از این کالاها به فروش برسد.

اما پس از آن‌که دولت طرح وام خودروی خود را با موفقیت به پایان رساند و استقبال بسیار خوب و بی‌نظیری از آن شد، دیگر طرح خود که همان فروش اعتباری کالاها و لوازم خانگی بود، به دست فراموشی سپرد. این طرح که متقاضیان زیادی داشت و خیلی‌ها منتظر آغاز آن بودند از هفته‌ای به هفته دیگر ارجاع داده می‌شد و هر بار به بهانه‌های مختلف از جمله کمبود بودجه و آمادگی نداشتن صنایع و...، آغاز طرح به تعویق می‌افتاد تا این‌که مردم به کل از اجرای این طرح ناامید شدند.
پس از آن، دولت با تغییرات زیاد و محدودیت‌ها خاص این طرح را ارائه کردند که با استقبال مناسبی مواجه نشد.
مدل جدید تسهیلات برای تحریک تقاضا
با اجرائی نشدن طرح کارت اعتباری خرید لوازم خانگی، تولیدکنندگان خود دست به کار شدند و با هماهنگی سیستم بانکی، مدلی جدید از تسهیلات را برای تحریک تقاضا در بازار لوازم خانگی تعریف کردند.
سخنگوی کانون انجمن‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به این‌که تاکنون هیچ فردی در هیچ فروشگاهی برای خرید لوازم خانگی حتی یک کارت اعتباری خرید ارائه نکرده است، افزود: با اجرائی نشدن طرح کارت اعتباری خرید، تولیدکنندگان با هماهنگی سیستم بانکی و انجمن‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور طرح جدیدی را کلید زدند که بر اساس آن، متقاضیان می‌توانند از تسهیلاتی به میزان 100 تا 150 میلیون ریال، با نرخ سود 14 تا 16 درصد و مدت بازپرداخت 24 تا 36 ماهه برخوردار شوند.
حمیدرضا غزنوی ادامه داد: بر اساس هماهنگی‌های انجام شده، این تسهیلات شامل همه اقشار می‌شود و نیازی به سرمایه‌گذاری متقاضیان نیست.

وی با بیان این‌که از کل نرخ سود بانکی، 14 تا 16 درصد از سوی مشتریان و هفت تا 14 درصد از سوی تولیدکنندگان پرداخت می‌شود، خاطرنشان کرد: ضمانت این تسهیلات به عهده بانک است و افراد با ارائه گواهی کسر از حقوق از این تسهیلات برخوردار می‌شوند.
غزنوی در مورد فرآیند دریافت تسهیلات در این طرح گفت: متقاضیان ابتدا از فروشگاه‌های عرضه لوازم خانگی پیش فاکتور دریافت کرده و به بانک ارائه می‌کنند، بانک پس از احراز صلاحیت، یک کارت به متقاضی ارائه می‌کند که این کارت غیر قابل برداشت است. 
سخنگوی کانون انجمن‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور ادامه داد: مشتری با مراجعه به آن فروشگاه و از طریق دستگاه کارتخوانی که به حساب تولیدکننده متصل است، مبلغ را واریز و محصول را خریداری می‌کند. تولیدکننده نیز بعد از دریافت وجه محصول، مبلغی را برای کارمزد به فروشنده پرداخت می‌کند.

وی دلایل بی‌نتیجه ماندن طرح کارت اعتباری خرید را تعلل در اجرا، مدت‌زمان کوتاه بازپرداخت تسهیلات (12 ماه)، محدود بودن دایره شمول تسهیلات و همچنین کاهش میزان تسهیلات از 100 به 60 میلیون ریال عنوان کرد.
«طرح عام» در انتظار ارائه اطلاعات از سوی بانک‌ها
به گزارش ایرنا، چندی پیش دولت برای خروج از رکود دو راهکار را پیش‌بینی کرد که بر این اساس، طرح فروش خودرو و صدور کارت‌های اعتباری از جمله آنها بود. بنابراین طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی با هدف تحریک تقاضا در دستور کار قرار گرفت.
این طرح بعد از مدتی به «طرح عام» تغییر یافت و بانک مرکزی نیز اعلام کرد که از طریق این کارت می‌توان مجموعه‌ای از کالاهای تولید داخلی و خارجی را خریداری کرد.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اواسط بهمن‌ماه اعلام کرد: در صورتی که استقبال مناسبی از کارت‌های اعتباری نشود، گروه هدف آن افزایش خواهد یافت.
به گفته ناصر حکیمی، ارائه کارت اعتبار زمان‌بر است. در واقع با توجه به جدید بودن طرح، این امکان وجود دارد که فرآیند آن با کندی مواجه شود.
مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی نیز دوم اسفندماه امسال اعلام کرد که 18 هزار و 932 نفر برای کارت اعتباری خرید کالای ایرانی در سامانه ازدواج بانک مرکزی ثبت نام کرده‌اند.
سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی، دلیل تخصیص نیافتن خطوط اعتباری در این بخش را «ارائه نکردن اطلاعات از سوی بانک‌ها» عنوان کرد.
طرحی دیگر از اتحادیه تهیه و فروش لوازم خانگی
با اجرائی نشدن طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، اتحادیه تهیه و فروشندگان لوازم خانگی نیز «طرح فروش اقساطی لوازم خانگی» را در دستور کار قرار داد.
به این ترتیب، طرح تسهیلات کانون انجمن‌های تولیدکنندگان لوازم خانگی سومین مدلی است که تاکنون برای تحریک تقاضا در حوزه لوازم خانگی رونمایی شده است.
زیر یک/          اعتراض 900 هزار نفری به حذف از یارانه
ایسنا: بالغ بر 900 هزار نفر از حذف‌شدگان در جریان حذف یارانه‌بگیران پردرآمد، به حذف خود معترض شدند که در نهایت بیش از نیمی از آنها به لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها برگشتند.
اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از سال 1389 تا‌کنون، پرداخت 60 مرحله یارانه نقدی به‌ازای هر نفر 45 هزار و 500 تومان را به‌همراه داشته است. پرداخت‌هایی که برخلاف قانون هدفمندی یارانه‌ها، با انحراف از تقسیم‌بندی‌های انجام شده برای توزیع منابع ناشی از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی انجام شده است.
طبق آخرین گزارش سازمان هدفمندی یارانه‌ها، حدود 220 هزار میلیارد تومان طی 60 مرحله به‌عنوان یارانه نقدی به متقاضیان که در مجموع پنج میلیارد نفر بوده‌اند، پرداخت شده است. 160 هزار میلیارد تومان از این رقم از محل اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، 53 هزار میلیارد تومان از محل بودجه عمومی و همچنین پنج هزار و 700 میلیارد تومان نیز با استقراض از بانک مرکزی تامین شده است.
ی
روند نامطلوب اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و هزینه‌کرد 220 هزار میلیارد تومانی برای توزیع نقدی که سهم سایر بخش‌ها به‌ویژه تولید و رفاه اجتماعی و همچنین دولت را در خود هضم کرد، شرایط را به سمتی برد که در قانون بودجه سال گذشته و سال جاری دولت مکلف به غربالگری یارانه‌بگیران و تخصیص آن به نیازمندان شد.
به هر حال، گرچه نبود اطلاعات کافی و نقصی که در بانک‌های اطلاعاتی وجود داشت مانعی بزرگ در اقدام به غربالگری یارانه‌بگیران محسوب می‌شد اما با تاکید قانون بودجه، فشارها و انتقادات مطروحه از سوی نمایندگان و کارشناسان و از سویی دیگر فشار هزینه‌های تحمیلی بر دولت و کسری‌های این طرح موجب شد تا در نهایت از اواخر سال گذشته و به‌طور رسمی از ابتدای امسال حذف یارانه‌بگیران پردرآمد آغاز شود.
آخرین آمار ارائه شده از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها حاکی از کنار گذاشتن حدود 3/3 میلیون نفر از دریافت یارانه نقدی است. اما در این مسیر با توجه به اعتراض و شکایات مطرح شده از سوی حذف‌شدگان، وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان بانی شناسایی و حذف یارانه‌بگیران پردرآمد، سامانه www.yaraneh10.ir  را راه‌اندازی کرد تا معترضان بتوانند با مراجعه به این سامانه شکایات خود را ثبت کرده و بعد از بررسی‌های انجام‌شده، حذف‌شدگانی که مشمول دریافت یارانه می‌شوند دوباره به لیست برگردند.
آن‌طور که ایزدی، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است، تاکنون از سوی وزارت کار، یارانه سه میلیون و 300 هزار نفر که به‌عنوان افراد غیر نیازمند تشخیص داده شدند از آمار یارانه‌بگیران حذف شده است که از این تعداد حدود 870 هزار نفر به حذف یارانه خود اعتراض کردند.
به گفته وی پس از بررسی‌های انجام شده در مورد شرایط معترضان، یارانه حدود 561 هزار نفر دوباره برقرار شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر: