bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۴۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۶ - ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
خشکسالی تمام شد؛
با آغاز برداشت گندم از اوایل فروردین‌ماه امسال، مشخص شد که 85 هزار هکتار از 95 هزار هکتار زمین دیم‌کاری شده از بین رفته است و پس از برآوردها، بیمه پذیرفت 38 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان بوشهری پرداخت کند.
بامدادجنوب- عبدالله محمدعلیپور: اوایل پاییز امسال شاید کمتر کشاورزی پیدا می‌شد که روی برداشت گندم حتی به میزان کاشته شده حساب باز کرده باشد. در طی چند سال گذشته وضعیت بارندگی در سراسر کشور، به‌خصوص استان بوشهر به اندازه اندک بود که بخش زیادی از اراضی دیم کاری شده گندم کاملا خشک شده و از بین رفته بود.
با آغاز برداشت گندم از اوایل فروردین‌ماه امسال، مشخص شد که 85 هزار هکتار از 95 هزار هکتار زمین دیم‌کاری شده از بین رفته است و پس از برآوردها، بیمه پذیرفت 38 میلیارد ریال غرامت به کشاورزان بوشهری پرداخت کند. مبلغی که ظاهرا تا این لحظه هنوز هم به کشاورزان مناطق بوشهر، آبپخش، برازجان، اهرم، دیر، جم و کنگان پرداخت نشده است.

تجربه این سال‌های خشک همه کشاورزان استان بوشهر را متقاعد کرده بود که امسال نیز مانند سال‌های گذشته کم باران است و خشکسالی چندین ساله کشور باز هم ادامه دارد. به‌گونه‌ای که به گفته کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان، سطح زیر کشت گندم دیم در سال زراعی امسال به میزان 5/16 هزار هکتار کاهش یافت. البته عده‌ای هم از سر ناچاری و با امید به آینده، زمین‌های زراعی خود را شخم زدند و بذر گندم را بر آن پاشیدند تا این‌بار هم چشم به آسمان بدوزند و منتظر رسیدن رحمت الهی باشند. تکلیف دارندگان ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آبی استان هم که از قبل مشخص بود؛ چه باران ببارد و چه نبارد، آنها زمین‌هایشان را شخم می‌زنند و محصول مورد نظرشان را بی کم‌و‌کاست برداشت می‌کنند.

سال زراعی امسال با همه این اما و اگرها آغاز شد و بارش باران مناسب در همان روز مورد انتظار (هشتم آبان‌ماه) نوید پایان روزهای خشک را می‌داد. با این‌حال، باز هم نمی‌شد به یک باران اعتماد کرد، چراکه در سال 93 با این‌که بارندگی اولیه خوب بود، مردم بوشهر یک زمستان خشک و بی باران را تجربه کردند و طی دو ماه حساس دی و بهمن هیچ بارانی نبارید.
اما امسال رحمت الهی هم آغاز خوبی داشته و هم انشاله پایان خوشایندی خواهد داشت و آنچه از مزارع سرسبز گندم در حواشی جاده‌ها و اراضی کشاورزی استان دیده می‌شود، خوشه‌های پربار و پربرکت گندم است که به گفته کشاورزان اگر فقط یک باران دیگر تا آخر سال بر روی آنها ببارد، انتظار می‌رود برداشت بی‌نظیری داشته باشیم.
هرچند سال گذشته سطح زیر کشت گندم دیم و آبی مجموعا 5/111 هزار هکتار بوده و امسال با کاهش سطح زیر کشت به حدود 94 هزار هکتار رسیده است اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که برداشت گندم از 43 هزار تن سال گذشته به بیش از 70 هزار تن خواهد رسید که نشان از افزایش بیش از 62 درصدی برداشت در سال زراعی جاری دارد.
در همین زمینه معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به توزیع ۱۲‌ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم میان کشاورزان در سال زراعی جاری گفت: به‌منظور بهبود استفاده از منابع آب، تا‌کنون سامانه آبیاری نوین در ۶۰۰ هکتار از مزارع گندم آبی اجرا شده است.

خسرو عمرانی با بیان این‌که برداشت گندم در استان بوشهر بیستم فروردین آغاز می‌شود، تصریح کرد: در سال زراعی گذشته به سبب خشکسالی، محصولات گندم دیم استان بوشهر از بین رفت و کشاورزان  ۲۵ هزار و ۵۰۰ تن گندم به مراکز خرید تحویل دادند.
البته بر اساس سنت هر سال، زمان دقیق برداشت ممکن است بنا بر میزان رسیدگی خوشه‌ها با چند روز تعجیل یا تاخیر همراه باشد؛ مانند سال گذشته که برداشت از 17 فروردین‌ماه آغاز شده بود. اما آنچه مسلم است، در گرماگرم سفرهای نوروزی، کشاورزان بوشهری همچنان به مراقبت از زمین‌های زراعی خو خواهند پرداخت و با مشخص شدن نرخ‌های تعرفه کمباین‌ها، کم‌کم سروکله این ماشین‌ها نیز از استان‌های همجوار پیدا می‌شود تا این‌بار فصل برداشت برای همه کشاورزان با خوشی به اتمام برسد.
دولت نیز پیشاپیش نرخ‌های خرید تضمینی گندم را اعلام کرده است تا پس از فصل برداشت کشاورزان نگران قیمت‌ها نباشند. بر اساس اعلام دولت، نرخ خرید تضمینی گندم در سال 95 برای هر دو نوع گندم معمولی و دوروم با 10 درصد افزایش و به ترتیب 12 هزار و 705 ریال و 13 هزار و 68 ریال خواهد بود. نرخ خرید تضمینی جو نیز با 9 درصد افزایش 10 هزار و 28 ریال اعلام شده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: