bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۶۳
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴
همزمان با استخدام افراد خاص و سفارش شده؛
- در حالی این 32 کارگر اخراج می‌شوند که در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، حدود هشت مشاور، سه معاونت جدید و فامیل بازی رواج دارد.
منطقه ویژه اقتصادی بوشهر 32 کارگر را اخراج می‌کندبامدادجنوب- جواد شکریان:
مناطق ویژه اقتصادی، مناطقی هستند که به‌منظور پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، برقراری ارتباط تجاری بین‌المللی، تحرک در اقتصاد منطقه‌ای، تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیر نفتی، ایجاد اشتغال مولد، جلب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد، عبور خارجی (‌ترانزیت‌) و انتقال کالا (ترانشیب) در محدوده‌ای از سرزمین اصلی ایجاد می‌شوند. 
در حالی که این مناطق در گوشه و کنار جهان، اهدافی از قبیل جذب سرمایه‌های خارجی، دستیابی به فناوری پیشرفته، کسب دانش‌های مدیریتی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، محرومیت‌زدائی از مناطقی که امکان رشد و توسعه بالقوه دارند، جذب نقدینگی سرگردان داخلی و کمک به مهار تورم، کسب درآمد ارزی و افزایش صادرات را تعقیب می‌کنند، منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به جایی برای بهره‌برداری شخصی و گروهی برخی افراد و مدیران آن تبدیل شده است. 
منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، همان‌گونه که در گزارش‌های پیشین این روزنامه به آن پرداخته شد، سال‌هاست که رونق خود را از دست داده است به‌گونه‌ای که از 43 شرکت موجود در آن، نزدیک به 80 درصد در رکود به سر برده و عملا تعطیل هستند. با این حال، این منطقه همیشه به‌صورت «کج دار و مریز» کار خود را انجام داده و روزگار گذرانده است اما به‌تازگی گزارش‌هایی به بامداد رسیده که مدیران کنونی منطقه ویژه اقتصادی، توان حفظ وضعیت فعلی را هم نداشته و مجبور به اخراج حدود 39 نفر از کارگران خود شده‌اند. 
این‌که مدیری در کار خود خبره نبوده، توان حفظ وضعیت فعلی را نداشته و مجبور به تعدیل نیرو شود موضوع تازه‌ای نیست اما نکته اصلی در ماجرای تعدیل نیرو این است که منطقه ویژه اقتصادی در سال جاری، آن هم  در پست‌های غیرضروری استخدام داشته است! پست‌هایی مانند «معاونت اطلاع‌رسانی فرهنگی منطقه ویژه اقتصادی»!!!
ماجرای اخراج کارگران از منطقه ویژه اقتصادی
این روزها ماجرای استخدام‌های اخیر منطقه ویژه اقتصادی و ابقای آنان در سمت‌هایشان در حالی که این منطقه به‌علت مشکلات مالی مجبور به اخراج کارگرانش می‌شود، تعجب اصحاب رسانه را برانگیخته است. البته اگر برخی معادلات را در کنار همدیگر بچینیم، حدس زدن چرایی این اتفاق آنقدرها هم دور از ذهن نیست.
نگاهی به حقوق‌های پرداختی به کارگران رده‌های مختلف، اسامی پست‌های جدید اضافه شده به این منطقه در زمان ریاست مدیرعامل کنونی و نسبت‌هایی که بین افراد استخدام شده وجود دارد، به‌تنهایی کافی است تا بسیاری از ابهامات این ماجرا حل شود. 
پس از روی کار آمدن مدیرعامل فعلی، قائم‌مقام منطقه ویژه اقتصادی یکی از اقوام نسبی مدیرعامل شد. پس از آن پست‌های غیر ضروری دیگری نیز در این منطقه به‌وجود آمد که ریشه آنها به برخی مسوولان رده بالای استانی بر می‌گردد. ایجاد پست معاونت اطلاع‌رسانی فرهنگی به‌منظور فراهم کردن شغل برای یکی از منسوبان استاندار از این نمونه کارهاست. اضافه کردن برخی افراد بازنشسته به‌عنوان مشاور معاونت‌ها نیز از دیگر دسته‌گل‌های مدیرعامل جدید است که باعث بیکار شدن کارگرانی با 11 سال سابقه کار شده است؛ مشاور معاون فنی و مانند آن. 
در مورد حقوق این افراد نیز به‌گفته کارگران منطقه ویژه، از سه میلیون تومان شروع شده و تا ده میلیون تومان هم می‌رسد. این در حالی است که همه کارگران منطقه ویژه حقوق دریافتی مطابق قانون کار داشته و در حد نهایت خود، حقوقشان به یک میلیون و 200 هزار می‌رسد.

پنج ماه است کانتینری به منطقه نیامده است
روز گذشته، برخی از کارگران اخراجی منطقه ویژه اقتصادی به دفتر روزنامه بامداد جنوب آمدند تا درد دل خود را به گوش مسوولان و مردم برسانند تا شاید گره‌ای از کارشان باز شود. کارگرانی که حتی پس از اخراج از کار، باز هم می‌ترسیدند حرفی از قولشان نوشته شود تا مبادا اگر روزی بنا به برگشتن سر کار بود، مورد غضب مسوولان قرار گیرند. 
به گفته کارگران منطقه ویژه اقتصادی بوشهر، این منطقه در طول سالیان اخیر، با مشکلات مالی زیادی دست و پنجه نرم کرده، زیرا تنها راه کسب درآمد این منطقه، ورود کانتینرها بوده است. مدیران و مسوولانی که در پی هم به منطقه ویژه اقتصادی بوشهر آمدند، هیچکدام فکر اقتصادی و حرکت مناسبی در راستای توسعه این بخش نکردند تا اولین حرکت توسعه‌ای در زمان مدیرعامل فعلی اتفاق بیفتد و آن اخراج کارگرانی باشد که سال‌های سال در این منطقه مشغول به فعالیت بوده‌اند.
یکی از کارگرانی که سابقه‌ای حدودا چهارساله در این منطقه داشته و در لیست اخراجی مدیرعامل قرار گرفته است در گفت‌وگو با بامداد جنوب، با اشاره به این‌که از زمان حضور وی در منطقه، سه مدیرعامل عوض شده‌اند، تصریح کرد: در همه دوره‌ها، صحبت مشکلات مالی وجود داشت اما هیچ‌گاه حرف از اخراج کارگران به‌وجود نیامده بود. اکنون در حالی که کمتر از یک هفته به پایان سال جاری مانده، صحبت از قرارداد یک ماهه و اخراج کارگران به میان آمده است.
وی با تاکید بر این‌که هیچ مبنای مشخصی برای اخراج افراد در نظر گرفته نشده است، افزود: تعداد اخراجی‌ها 39 نفر است که 15 نفر آنها از بخش حراست، پنج نفر در بخش فضای سبز و 19 نفر در بخش‌های ستادی مشغول به کار بودند. 
دیگر کارگر اخراج شده که او هم نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: مشکل ما این است که منطقه ویژه در سال جدید تعداد 13 نفر استخدامی داشته که هیچ‌کدام از آنها در لیست اخراجی نیستند، ضمن این‌که حقوق‌هایشان به چند برابر ما هم می‌رسد. این افراد برای تصدی پست در سه معاونت جدید، هشت پست مشاوره‌، یک پست در دبیرخانه و یک نفر هم در حراست استخدام شده‌اند. برای مثال، در قسمت دفتر فنی دو نفر بازنشسته داریم که حقوقی چند برابر بقیه می‌گیرند و در لیست اخراجی‌ها هم قرار نگرفته‌اند.
او معتقد بود که افراد جدید استخدام شده، تقریبا به اندازه افرادی حقوق می‌گیرند که اخراج شده‌اند و در واقع یک جابه‌جایی هزینه رخ داده است، در حالی که مسوولان منطقه مشکلات مالی را مقصر اخراج این کارگران می‌دانند. 
یکی دیگر از کارگران که سابقه‌ای 10ساله در منطقه ویژه اقتصادی دارد، در تماس تلفنی با بامداد جنوب، به نقل از معاونت مالی منطقه ویژه گفت: «در صورتی که مشکلات مالی هم نداشتیم، قصد داشتیم عده‌ای را اخراج کنیم، زیرا افراد استخدام شده، بیشتر از چارت سازمانی ما هستند». او معتقد بود که مدیرعامل پیشین منطقه، عملکرد بهتری در مقایسه با مدیرعامل فعلی داشته است. 
به‌گفته وی، مدیرعامل پیشین منطقه ویژه، با وجود بدهکاری میلیاردی در زمان قبول سمت خود و همچنین قرار داشتن در دوران تحریم، عملکرد بهتری داشته و علاوه بر پرداخت بدهی‌ها، مبلغ چند میلیارد هم برای منطقه ویژه ذخیره مالی داشته است. این در حالی است که مدیرعامل جدید برای تامین نیازهای مالی خود، به فروش زمین با اقساط بلندمدت روی آورده است. 
این کارگر اخراج‌شده در ادامه با مقایسه عملکرد دو مدیرعامل اخیر منطقه ویژه گفت: در دوره مدیرعامل پیشین، همه کارگران تمام وقت خود را به کار مشغول بودند و همزمان حدود شش پیمانکار برای منطقه ویژه کار می‌کرد در حالی که کار ما در دوره فعلی تنها ثبت آمارها و پیگیری اسناد تحویل زمین و از این دست اقدامات است.
یکی دیگر از کارگران نیز که از سال 84 تا‌کنون در این مجموعه مشغول به کار است، با ابراز ناراحتی از وضعیت پیش‌آمده، خاطرنشان کرد: ما کارگران هم‌اکنون در شرایطی هستیم که در هیچ جایی به ما کار نمی‌دهند. کسانی که سابقه‌شان کمتر از یک سال است در سمت خود ابقا می‌شوند در حالی که افرادی مانند ما با سابقه یازده سال محکوم به اخراج شده‌اند.
البته وی مشکل اخراج کارگران را مربوط به مدیریت نمی‌دانست و تصریح کرد: تنها مشکل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر این است که از آبان‌ماه تاکنون هیچ کانتینری به منطقه نیامده است.

امسال سال تحویل خانه به کارگران
یکی دیگر از کارگران منطقه ویژه، از جشن سال گذشته منطقه ویژه خبر داد و عنوان کرد: سال گذشته مدیران و مسوولان منطقه ویژه به کارگران نوید تحویل کلید خانه دادند، در حالی که بسیاری از آنان در اوایل سال 95 اخراج می‌شوند. 
به‌گفته وی، مدیریت جدید برای متحول کردن منطقه ویژه آمد اما در زمان مدیریتش، حتی یک طرح اقتصادی را هم برای این منطقه اجرائی نکرده است. همچنین حقوق کارگران که در سال‌های قبل به‌موقع پرداخت می‌شد، در سال جاری به‌صورت ناقص پرداخت شده است. 

آورا: کار ما قانونی است!
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در گفت‌وگو با بامداد جنوب با اشاره به این‌که در برخی از بخش‌های این سازمان، تقریبا دو برابر استاندارد نیرو جذب شده است، افزود: این کارگران اخراج نشده‌اند و من قول می‌دهم تا آخر فروردین‌ماه سال جاری، این افراد دوباره در جاهای دیگر شاغل شوند.
عبدالله آورا با بیان این‌که در سال جدید، قرارداد این افراد با سازمان منطقه ویژه فسخ می‌شود، تصریح کرد: برنامه ما این است که این افراد با دیدن آموزش‌های لازم، در دیگر شرکت‌های خصوصی منطقه جذب شوند.
وی در خصوص ایجاد برخی پست‌های من‌درآوردی (خارج از چارت سازمانی) مانند «معاونت اطلاع‌رسانی فرهنگی» در سازمان منطقه ویژه به بامداد جنوب گفت: برخی پست‌ها در چارت سازمانی نیاز است که باشند اما نیستند. برخی پست‌ها بسته به شرایط شرکت، سیاست‌گذاری می‌شوند. یک پست مشکلی ایجاد نمی‌کند و این‌گونه پست‌ها برای مدیریت کردن مجموعه به‌جود آمده‌اند.
آورا در خصوص اخراج این کارگران از سازمان، با تاکید بر این‌که از واحدها خواسته شده تا با توجه به نیازشان، افراد مورد نظر خود را ابقا و مابقی را برای تسویه حساب معرفی کنند، خاطرنشان کرد: قصد ما کمک به این افراد است و با توجه به دلایلی که از مجموعه کنار گذاشته شده‌اند، آموزش‌های لازم را به آنها می‌دهیم تا در مکان‌های دیگر جذب شوند.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با تاکید بر این‌که ما در بحث پرداخت حقوق‌ها به هیچ‌وجه دچار مشکل نشده‌ایم و این تعدیل نیرو به‌خاطر مشکلات اقتصادی نبوده است، افزود: ما به تجربه برخی افراد بازنشسته در سازمان نیازمند بودیم و برای این منظور تعدادی افراد جذب شدند. اگر این مشاورها در مجموعه نباشند، ممکن است شرکت دچار ضررهای میلیاردی شود.
وی در پایان، تعداد افراد اخراج‌شده از سازمان را 32 نفر عنوان کرد و افزود: این افراد تا قبل از اتمام قراردادشان در سازمان منطقه ویژه، به‌طور حتم از طرف این سازمان در شغل جدیدی استخدام خواهند شد.



نام:
ایمیل:
* نظر: