bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۱۸۷
تاریخ انتشار: ۴۱ : ۱۵ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۴
هشدار مدیرکل استاندارد استان به پتروشیمی‌ها؛
اجراي استانداردهاي ملي ايران به نفع تمام مردم و اقتصاد كشور است و باعث افزايش صادرات و فروش داخلي، تامين ايمني و بهداشت مصرف‌كنندگان، صرفه‌جویي در وقت و هزينه‌ها و در نتيجه موجب افزايش درآمد ملي و رفاه عمومي و كاهش قيمت‌ها مي‌شود.
بامدادجنوب- جواد شکریان: شايد بارها شنيده‌ايد كه اين وسيله استاندارد است يا فلان وسيله استاندارد نبود و اتفاق بدي افتاد اما واژه استاندارد يعني چه؟ استاندارد يعني نظم و قانون. هر كاري كه طبق اصول منظم و مرتب انجام شده باشد مي‌گويند طبق استاندارد است و مهر استاندارد دريافت مي‌كند. 
اجراي استانداردهاي ملي ايران به نفع تمام مردم و اقتصاد كشور است و باعث افزايش صادرات و فروش داخلي، تامين ايمني و بهداشت مصرف‌كنندگان، صرفه‌جویي در وقت و هزينه‌ها و در نتيجه موجب افزايش درآمد ملي و رفاه عمومي و كاهش قيمت‌ها مي‌شود.
رعایت استاندارد و اهميت و لزوم شاخص‌هاي استاندارد در سطح رفاه عمومی، موجب اعتمادسازی در جامعه شده و در امر سلامت اجتماعي نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در این راستا اداره‌کل استاندارد بوشهر در واپسین روزهای سال، نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه برگزار کرد تا اهمیت مبحث استاندارد را بیش از پیش به اطلاع عموم برساند.
در این نشست، مدیرکل استاندارد استان، با تاکید بر اهمیت روزافزون استاندارد در جامعه گفت: اجرای استاندارد یک وظیفه ملی است و همه ادارات و نهادها باید در این امر به این اداره‌کل کمک کنند.
محمدرحیم بهره‌مند در مورد عملکرد اداره‌کل استاندارد بوشهر در میان استان‌های کشور اعلام کرد: در سال جاری و در ارزیابی‌های سالانه، در بین 95 دستگاه اجرایی کشور، این اداره‌کل رتبه نخست را کسب کرد. همچنین اداره‌کل استاندارد بوشهر در بین 31 استان کشور در ارزیابی‌هایی که با 18 روش علمی انجام شد، با اختلاف زیاد رتبه اول را به‌دست آورد در حالی که سال گذشته رتبه سوم را کسب کرده بودیم. در این ارزیابی، استان تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داد.
وی با اشاره به این‌که اداره‌کل استاندارد در چندین حوزه فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد، افزود: در بخش واردات و صادرات در سال 94، 21 هزار اظهارنامه از گمرک به اداره‌کل ارجاع شد که بیش از 95 درصد آن در داخل استان پاسخ داده شد. همچنین در این سال، حدود 121 مورد گواهینامه تمدید و شش مورد نیز پروانه جدید صادر شده است.
بهره‌مند با اشاره به جذب سرمایه پنج میلیارد و 200 میلیونی در سال جاری و برای تجهیز آزمایشگاه‌های این اداره‌کل، تصریح کرد: با جذب این میزان سرمایه، آزمایشگاه‌های اداره‌کل استاندارد بوشهر در سال جاری کاملا اتوماتیک شدند. 
مدیرکل استاندارد بوشهر با بیان این‌که شش هزار و 500 مورد بازرسی از سطح مراکز عرضه به‌عمل آمد، خاطرنشان کرد: در جریان این بازدیدها 412 مورد نمونه‌برداری از کالاهای مشکوک انجام گرفت که در چندین مورد با جعل علامت استاندارد ایران برخورد کردیم. البته منشا این جعل استانداردها بیشتر در خارج استان بود که مراتب جهت اقدامات بعدی به مراکز مربوطه ارسال شد. همچنین یک مورد تولیدی لوله پلی‌اتیلن، یک واحد تولید مایع ضد یخ، یک واحد طلاسازی، یک کارگاه تولید کیک و چند مورد دیگر نیز در استان بوشهر وجود داشت که برخورد قانونی با این مراکز انجام شد.
در سال جاری، 36 مورد صدور پروانه، 176 مورد تمدید پروانه، 661 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی، 517 مورد نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی، 20 مورد بازرسی از مراکز سیلندر پرکنی، 121 واحد خدماتی، سه هزار و 941 مورد آزمون وسایل سنجش کوچک مانند ترازوهای سطح بازار، تایید صلاحیت سه شرکت بازرسی بومی و... از جمله خدمات اداره‌کل استاندارد بوشهر در سال جاری بوده است.
به گفته بهره‌مند، در جریان این بازرسی‌ها چندین مورد ضرب سکه با عیار پایین و چندین مورد کم‌فروشی نیز مشاهده و با آنها برخورد شد. 500 تاکسی و خودروی عمومی و همچنین تمامی جایگاه‌های سوخت انرژی استان نیز مورد بازرسی قرار گرفته و رفع عیب شدند.
بازرسی آسانسورهای دولتی و پلمپ برخی از آنان، بازرسی اکسیژن دستگاه‌های اکسیژن‌ساز پزشکی و هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی برای رفع نقص آنها، بازرسی پارک‌های بازی و زمین‌های تفریحی و قطع وسایل نا امن از دیگر خدمات اداره‌کل استاندارد بوشهر در سال جاری بوده است.
وی در خصوص تدوین استانداردهای ملی نیز با اشاره به این‌که امسال 85 مورد استاندارد ملی در استان بوشهر ثبت شد، افزود: پیش‌بینی ما ثبت حدود 60 استاندارد ملی بود که این مقدار به 85 عدد رسید. در زمینه آموزش نیز هشت هزار و 222 نفر-ساعت آموزش داشتیم.
رتبه هفتم ایران در تولید آلاینده‌های پتروشیمی
مدیرکل استاندارد استان در ادامه با هشدار در مورد این‌که ایران از نظر میزان تولید آلاینده‌های پتروشیمی در رتبه هفتم جهان قرار دارد، تاکید کرد: طبق هشدارهای دستگاه‌های بین‌المللی، اگر تا سال 2030 ایران نتواند حجم گازهای گلخانه‌ای خود را به حد استاندارد جهانی برساند، صنایع پتروشیمی ایران شامل سنگین‌ترین جریمه‌های بین‌المللی می‌شوند. 
بهره‌مند با تاکید بر اهمیت استاندارد در حوزه‌های پتروشیمی خاطرنشان کرد: در سال جاری برای نشان دادن اهمیت موضوع و آموزش به کارکنان و مدیران پتروشیمی‌ها، چند سمینار برای معرفی و اجرای معیارهای استاندارد در پتروشیمی‌ها برگزار کردیم که امیدواریم این مباحث جدی گرفته شوند.
هشدار مدیرکل در حالی بیان می‌شود که شواهد، حکایت از آن دارد که برخی از پتروشیمی‌های موجود در استان بوشهر، از طرف اداره محیط زیست استان برگ سبز آلایندگی دریافت کرده‌اند که اهداف و دلایل این مساله هنوز روشن نیست.
وی در پایان با اشاره به این‌که رعایت استاندارد یک وظیفه همگانی است، پیگیری سایر ادارات و مسوولان را لازمه همه‌گیر شدن فرهنگ استاندارد عنوان و تصریح کرد: به‌عنوان مثال ما نمی‌توانیم آسانسورهای غیر استاندارد مراکز درمانی را پلمپ کنیم زیرا در رفاه مردم مشکل ایجاد می‌شود. به‌همین دلیل همکاری مسوولان سازمان‌ها امری ضروری است.
مدیرکل استاندارد بوشهر در پایان بر وجود گشت‌های نوروزی این اداره‌کل تاکید کرد و گفت: سامانه 10001517 در ایام نوروز پاسخگوی سوالات و گزارش‌های مردم خواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر: