bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
شرکت آمریکایی بوئینگ در یک سفر سه روزه به تهران نخستین مذاکرات با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در دوران پسا تحریم را انجام داد تا برای ورود به یکی از معدود بازارهای هواپیمایی بکر دنیا با شرکت ایرباس وارد رقابت شود.
 مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در مصاحبه تلفنی با بلومبرگ اظهار کرد: در طول این سفر که روز دوشنبه به پایان رسید نماینده بوئینگ برای فروش جت لاینرهای 737، 777 و 787 این شرکت و خدمات پس از فروش پیشنهاد داد. 
 
نماینده این سازنده هواپیمای آمریکایی همچنین درباره روش‌های فاینانس و خدمات تعمیر و نگهداری مدل‌های فرسوده بوئینگ که سالهاست در ایران مورد استفاده هستند مذاکره داشت. 
 
به گفته سامانی، بوئینگ به ایران قول داد حمایت از فعالیت هواپیماهای کنونی در ایران را در دستور کار خود قرار دهد. 
 
وی در ادامه افزود: دیدارهای آتی با این شرکت آمریکایی در ایران برگزار خواهد شد و امیدواریم این همکاری انجام گرفته و شرایط برای خرید هواپیما از بوئینگ فراهم شود. 
 
جان درن سخنگوی بوئینگ هم در بیانیه ای به بلومبرگ اظهار کرد: این شرکت برای دیدار مذکور با دولت آمریکا هماهنگی دقیقی داشت و نهایی شدن هر گونه توافق فروش مشروط به موافقت دولت آمریکا خواهد بود. 
 
وی در این بیانیه خاطرنشان کرد: این دیدار اجازه داد وضعیت کنونی ناوگان هواپیمایی ایران، ساختار مسیر آنها و برنامه‌هایشان برای فعالیت‌های آتی را بهتر درک کنیم. 
 
همچنین درباره حمایت از شرکتهای هواپیمایی دارنده هواپیماهای مسافربری بوئینگ و همچنین وزن بار هواپیماهای مسافری، تغییرات کابین، اقتصاد سوخت و سیستم‌های کابین خلبان صحبتهایی شد. 
 
این سازنده هواپیمای آمریکایی که در ماه فوریه از دولت آمریکا برای مذاکره با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مورد تایید مجوز گرفت برای فروش هواپیما به دریافت مجوز جداگانه دیگری نیاز دارد. 
 
شرکت اروپایی ایرباس که با محدودیت‌های کمتری روبروست در ماه ژانویه با دریافت یک سفارش به ارزش 27 میلیارد دلار بر رقیب آمریکایی خود پیش دستی کرده است. در حالیکه رقیبان هوا و فضاس اروپایی بوئینگ سال گذشته بررسی پتانسیل فروش به ایران را آغاز کردند بوئینگ بجز فراهم کردن دستورالعمل‌های تعمیر و نگهداری برای هواپیمای قدیمی ایران ایر اجازه نیافت اقدامی نماید. 
 
بوئینگ همچنین در کنفرانس هواپیمایی که ماه ژانویه در تهران برگزار شد حضور نیافت و باعث شد فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر اظهار کند این شرکت از رقیبان خود اندکی عقب افتاده است. اگر چه ایران هنوز توافقنامه ژانویه با ایرباس برای خرید 45 فروند هواپیمای A320 و 73 فروند هواپیمای پهن پیکر از جمله A330، A350 و A380 را نهایی نکرده است اما به گفته مقصود سامانی، همچنان فضای لازم برای بستن قرارداد با یک تولید کننده بزرگ دیگر وجود دارد. 
نام:
ایمیل:
* نظر: