bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۵۰۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۸ - ۲۳ تير ۱۳۹۵
بیشترین میزان تولید میعانات گازی ایران از میدان گازی پارس جنوبی است و در حال حاضر صادرات میعانات گازی پارس جنوبی در فصل بهار ١٠٧ درصد رشد کرده است.
 گاز طبیعی که از مخازن گازی استحصال می‌شود حاوی حجم قابل ملاحظه‌ای میعانات گازی است. زمانی که حجم برداشت گاز از مخزن زیاد باشد. میعانات گازی به جریان هیدروکربنی مایع گفته می‌شود که در ذخایر گاز طبیعی وجود دارد و به صورت رسوب و ته‌نشین در گاز استخراجی یافت می‌شود.
 
بنابراین گزارش، بیشترین میزان تولید میعانات گازی ایران از میدان گازی پارس جنوبی است. این میدان گازی، بزرگ‌ترین منبع گازی است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج‌فارس و در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل جنوبی ایران قرار دارد. مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که بیش از ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز طبیعی و افزون بر ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی را در خود جای داده و روزانه ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی توسط پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی تولید می‌شود.
 
به گفته مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی تا سال ۱۳۹۴ خورشیدی ۲۰۰ میلیون بشکه میعانات گازی از پارس جنوبی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار صادر شده‌است. بر اساس برآورد مؤسسه تحقیقات انرژی «فکتس»، مستقر در هانولولوی آمریکا، ظرفیت تولید میعانات گازی ایران از ۹۵ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۰۱، نزدیک به یک میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۳ خواهد رسید.
 
بنابراین گزارش، در حال حاضر در سه ماه نخست امسال صادرات میعانات گازی از پارس جنوبی در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ وزن ١٠٧ درصد و از نظر ارزش ٥٧ درصد افزایش یافته است. ایرنا در این باره نوشته است: "با راه اندازی فازهای جدید پارس جنوبی، میزان تولید میعانات گازی کشور افزایش قابل توجهی یافته است؛ میعانات گازی که یک نوع نفت فوق سبک است، از میدان های گازی برداشت می شود. همچنین با آغاز روند اجرای برجام از دی ماه پارسال، فرایند صادرات نفت خام و میعانات گازی بهبود یافت که بخش اصلی آن مربوط به صادرات از منطقه پارس جنوبی است."
 
این گزارش می افزاید: وزارت نفت به نقل از مهدی یوسفی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در این باره نوشته است: "در فصل بهار چهار میلیون و ١٧٨ هزار و ٢٠٠ تن میعانات گازی به ارزش یک میلیارد و ٦٨٧ میلیون و ٤٥٦ هزار و ٤١٥ دلار به خارج از کشور صادر شد. در بهار امسال چهار میلیون و ١٤٠ هزار و ٤٧ تن کالاهای غیرنفتی به ارزش دو میلیارد و ٦٦٧ میلیون و ٣٣٩ هزار و ٤٦٩ دلار به خارج از کشور صادر شده است. در دوره مورد بررسی صادرات کالاهای غیرنفتی نیز از نظر وزن و ارزش به ترتیب ١٣ و ٢٠ درصد رشد را نشان می دهد.
 
مجموع صادرات کالاهای غیرنفتی و میعانات گازی در سه ماهه نخست امسال هشت میلیون و ٣١٨ هزار و ٢٤٧ تن است و مجموع ارزش محصولات صادراتی از پارس جنوبی چهار میلیارد و ٣٥٤ میلیون و ٧٩٥ هزار و ٨٨٤ دلار بود که درصد تغییرات محصولات صادراتی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزن و ارزش به ترتیب ٤٧ و ٣٢ درصد رشد را نشان می دهد."
 
یادآور می شود: هوی‌اند، پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول،میعانات گازی، کود اوره، بوتان، پروپان، پارازایلین، سیمان و متانول از مهمترین محصولات صادراتی این منطقه است. منطقه ویژه اقتصادی پارس و میدان گازی عظیم پارس جنوبی در استان بوشهر قرار دارد.
برچسب ها: اقتصاد ، گاز ، صادرات
نام:
ایمیل:
* نظر: