bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۷ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
باوجود تغییر ساعت ادارات؛
گرمای هوای بوشهر به‌گونه‌ای است که نمی‌توان حتی یک لحظه هم وسایل خنک‌کننده که عمدتا پرمصرف هم هستند را خاموش کرد و این موضوع باعث شده تا میزان مصرف برق در استان بالا باشد.
بامداد جنوب: گرمای هوای بوشهر به‌گونه‌ای است که نمی‌توان حتی یک لحظه هم وسایل خنک‌کننده که عمدتا پرمصرف هم هستند را خاموش کرد و این موضوع باعث شده تا میزان مصرف برق در استان بالا باشد. مصرف بالای برق در بوشهر به‌خصوص در ساعات اوج مصرف، باعث شده تا مناطق مختلفی از شهر دچار نوسان برق شده و گاه قطعی برق چندین‌ساعته در گرمای این روزها بوشهر را شاهد باشیم. بی‌شک با مدیریت بهتر، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مناسب، می‌توان مصرف برق استان را مدیریت کرد. در همین راستا، چندی پیش به‌منظور ساماندهی و مدیریت عرضه و تقاضای مصرف برق و بر اساس گزارش‌های شورای هماهنگی مدیریت بحران، شرکت توزیع برق و اداره‌کل هواشناسی استان مبنی بر افزایش دمای هوا و گسترش استفاده از تجهیزات سرمایشی، وضعیت مصرف برق استان بحرانی اعلام شد تا این‌که این مساله منجر به تغییر ساعات کار اداره‌ها شد. البته تغییر ساعت کاری ادارات برای خود منتقدان زیادی دارد و بسیاری آن را طرحی غیر کارشناسی‌شده می‌دانند. 

البته از زمان اجرای این طرح تاکنون، باز هم پیک مصرف برق به میزان 2 درصد افزایش یافته است تا نشان دهد کارشناسان آن‌قدرها هم بی‌راه نگفته‌اند که برای کاهش مصرف برق طرح‌های بهتری می‌توان پیاده کرد. با این حال، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان معتقد است که تغییر ساعت کاری ادارات توانسته است از بار مصرفی استان در ساعات اوج مصرف بکاهد.
در این بین، نکته‌ای که نمی‌توان از آن گذشت، همان مساله قطعی‌های مکرر برق است که همچنان دامن بسیاری از مردم استان را گرفته است. و در گرم‌ترین ساعات روز آنها را با مشکل مواجه می‌کند؛ در همین رابطه، گزارش‌های رسیده به بامداد جنوب، نشان می‌دهد که نوسانات برقی در استان، گاه منجر به آتش‌سوزی نیز شده است که گزارش کامل آن در روزهای آینده منتشر خواهد شد. 

این قطعی‌ها و نوسانات در حالی رخ می‌دهد که آخرین آمارها از تولید برق در استان، حکایت از آن دارد که بیش از ۲ درصد از کل برق تولیدی کشور در نیروگاه اتمی بوشهر تولید می‌شود و به‌صورت پایدار با شبکه سراسری در اختیار وزارت نیرو قرار می‌گیرد. در همین رابطه مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر در اردیبهشت‌ماه سال جاری، میزان برق تولید‌شده نیروگاه اتمی بوشهر را افزون بر 14 میلیون مگاوات ساعت برشمرد.
پیک مصرف برق استان، 2 درصد افزایش یافت
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با بیان این‌که پیک بار مصرف استان در تابستان گذشته تا به امروز هزار و 460 مگاوات بود، افزود: هم‌اکنون اوج مصرف برق در استان با ۲ درصد افزایش به هزار و 490 مگاوات افزایش یافته است.
امرالله پاراد در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که تغییر ساعت کار دستگاه‌های اجرائی از 19 تیرماه برای کاهش مصرف برق اعمال شد، خاطرنشان کرد: از 19 تیرماه ساعات فعالیت ادارات استان به جز بیمارستان‌ها و مراکز امدادی و نظامی، برای کاهش مصرف برق و جلوگیری از خاموشی، یک ساعت به جلو کشیده شد.
وی با تاکید بر قرار گرفتن مدیریت مصرف در دستور کار مشترکان برق استان افزود: افزایش پیک مصرف برق در مرداد با شرایطی که وجود دارد از حد طبیعی عبور می‌کند که لازم است مشترکان برق مدیریت مصرف برق در دستور کار خود قرار دهند تا شرایط مصرف برق در بوشهر بحرانی نشود.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به افزایش 2 درصدی پیک مصرف برق در بوشهر افزود: سال قبل تا به امروز پیک مصرف برق 10 درصد افزایش یافته بود که در مقایسه با سال قبل 8 درصد کاهش دارد.
به‌گفته وی، تغییر ساعت کار ادارات نقش مهمی در کاهش پیک مصرف برق در استان داشته است که اگر مدیریت مصرف در استان رعایت نشود و پیک مصرف از حد نرمال افزایش یابد بی‌شک خاموشی در بوشهر اعمال می‌شود.
پاراد، مصرف برق در بوشهر را پنج برابر میانگین کشوری دانست و افزود: هر مشترک برق خانگی در بوشهر به‌طور میانگین سالانه 2/10 هزار کیلو وات برق مصرف می‌کند که بالاترین مصرف برق در بخش مشترکان خانگی در کشور است.
گفتنی است، در حالی مدیرعامل توزیع نیروی برق بوشهر از احتمال اعمال خاموشی در استان سخن می‌گوید که گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد در بسیاری از مناطق استان خاموشی رخ می‌دهد. 
برچسب ها: اقتصاد ، برق ، خاموشی
نام:
ایمیل:
* نظر: