bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۵۹۵
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۸ - ۱۴ تير ۱۳۹۴

بامداد 24: مدیرکل نمایش خانگی نسبت به انتشار اخبار خلاف واقع در برخی رسانه‌ها واکنش نشان داد.
 مدیر‌کل نمایش خانگی، مستند و کوتاه در گفت‌و‌گو با سایت سازمان سینمایی گفت: تولید فیلم در کشور با تعاریف و مقیاس‌های معین و تعریف‌شده‌ای صورت می‌پذیرد. شماری از تهیه‌کنندگان و کارگردانان، متقاضی پروانه ساخت برای آثار بلند سینمایی خود هستند که پس از بررسی‌های لازم در شورای پروانه ساخت‌، مجوز ساخت خود را از اداره‌کل ارزشیابی سینمای حرفه‌ای دریافت می‌کنند. این تولیدات سینمایی پس از تولید، پروانه نمایش خود را نیز از همین اداره‌کل دریافت می‌کنند و وارد چرخه اکران در سینماهای کشور می‌شوند. شماری دیگر از فیلمسازان و تهیه‌کنندگان، متقاضی تولید اثر خود در فرمت ویدئو هستند‌. فیلمنامه این متقاضیان بررسی و برای آنان پروانه تولید فیلم ویدئویی صادر می‌شود‌. این آثار هم پس از اتمام تولید و اخذ پروانه نمایش از اداره‌کل نمایش خانگی مستند و کوتاه، وارد شبکه نمایش خانگی و یا تلویزیون می‌شوند.
مدیر‌کل نمایش خانگی، مستند و کوتاه در ادامه افزود: همان‌طور که اشاره شد، فرایند تولیدی این فیلم‌ها و نحوه ارزیابی و تائید پروانه تولید آنها نیز کاملا از یکدیگر متمایزاست.
دبیر شورای توسعه نمایش خانگی خاطر‌نشان کرد: متاسفانه در حوزه تولید فیلم‌های ویدئویی خطا‌های عمدی و یا سهوی صورت می‌پذیرد که به هر شکل که باشد، ایجاد مساله خواهد کرد. عمده این تخلفات متوجه انتشار خبر در مرحله پیش‌تولید است‌. خبر به شکلی تنظیم می‌شود که ویدئویی‌بودن فیلم را مخفی نگاه می‌دارد‌. همچنان دیده شده که در مواردی فیلمی را که پروانه تولید ویدئویی دارد، فیلم سینمایی معرفی می‌کنند. این دست اطلاع‌رسانی‌های مغایر با واقعیت‌، از دید اداره‌کل نمایش خانگی پنهان نمی‌ماند و با ادامه آن، اصل اعتماد بین مدیران و تولید‌کنندگان خدشه‌دار خواهد شد و در طولانی‌مدت سبب می‌شود تا سرمایه‌گذارانی که فریب خورده‌اند و به امید تولید فیلم سینمایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، برای همیشه از این عرصه خارج شوند و در این زمینه بخش خصوصی سینما لطمات‌ فراوانی ببیند.
 موسوی ضمن تاکید بر تفاوت نوع اکران و مخاطبان آثار سینمایی با تولیدات ویدئویی تاکید کرد: اطلاع‌رسانی نادرست و یا به تعبیری خبر‌رسانی مخدوش می‌تواند مخاطب عام را هم که علاقه‌مند به فیلم و سینما است، دچار اشتباه کند و در این میان برخی از سودجویان نیز به طریق خود از این نا‌آگاهی سوءاستفاده می‌کنند.
وی همچنین افزود: فیلمسازان ویدئویی هم هستند که با حمایت و همراهی شوراها و کارشناسان سازمان، با تعهد بر اکران برای مخاطب خاص، پروانه نمایش می‌گیرند اما متاسفانه با کم‌لطفی و ناهماهنگی اقدام به نمایش بدون پروانه فیلم در خارج از کشور می‌کنند. در صورتی که اخذ پروانه نمایش برای حضور در فستیوال‌های بین‌المللی فیلم با حداکثر همکاری و سرعت در سازمان سینمایی قابل پیگیری است. این‌گونه رفتارها موید قانون‌گریزی و پایبند نبودن به قواعد حرفه‌ای کار است.
موسوی در پایان ضمن تاکید برنقش مهم و موثر رسانه‌ها در انتشار اخبار درست، از فعالان این حوزه خواست تا برای دستیابی به اخبار صحیح با روابط عمومی سازمان  سینمایی در ارتباط باشند.

نام:
ایمیل:
* نظر: