bamdad24 | وب سایت بامداد24

کد خبر: ۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۵ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵
برخلاف شعارهای موجود؛
بانوان فعال سیاسی روز گذشته به میزبانی وزرات کشور دور هم جمع شدند تا در نشست هم‌اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی با ارائه راهکارهای توسعه سیاسی، زمینه مشارکت بیشتر زنان در این عرصه را فراهم کنند.
بامدادجنوب- مریم خوئینی:
بانوان فعال سیاسی روز گذشته به میزبانی وزرات کشور دور هم جمع شدند تا در نشست هم‌اندیشی زنان فعال و نخبه سیاسی با ارائه راهکارهای توسعه سیاسی، زمینه مشارکت بیشتر زنان در این عرصه را فراهم کنند.
این نشست با حضور معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، وزیر کشور و مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده همچنین بانوان سرشناس و شناخته شده در این عرصه برگزار شد.
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده، با بیان این‌که امیدواریم این نشست منشا همدلی، همزبانی و هم‌افزایی برای رسیدن به راهکارهای توسعه سیاسی و مشارکت زنان در کشور باشد، گفت: نتیجه توسعه سیاسی مشارکت زنان، توسعه سیاسی در کشور خواهد بود که در تحقق اهداف دولت یازدهم در حوزه مشارکت سیاسی تاثیر‌گذار است.

شهیندخت مولاوردی با اشاره به شعارهای دولت یازدهم که در روزهای آغازین فعالیت دولت مطرح شده بود، افزود: یادمان نرفته که یکی از شعارهای کلیدی رئیس‌جمهور آرامش در سیاست، آسایش در اقتصاد و امنیت در فرهنگ بود که برای رسیدن به آرامش در سیاست نیازمند مقدماتی بودیم که به‌نظر می‌رسد با تثبیتی که در حوزه اقتصاد و سیاست خارجی به وجود آمد، اکنون شرایط مهیا شده که سایر برنامه‌های دولت در سیاست داخلی در دستور کار قرار گیرد و به آن بپردازد.
مولاوردی با اشاره به محور بحث مشارکت سیاسی و توسعه سیاسی الزامات هم اندیشی را به دو دسته درونی و بیرونی تقسیم کرد و گفت: زنان ایران مانند تمام زنان دنیا به‌رغم محدودیت‌ها هنوز در پیشرفت سیاسی با موانع مواجه هستند و صدایشان شنیده نشده است و در دموکراتیزه‌ترین نهادها هم شاهد این وضعیت هستیم.
وی با بیان این‌که در دهه‌های اخیر پیشرفت‌هایی را مشاهده می‌کنیم که امیدوارکننده است، افزود: پیشرفت‌هایی در حوزه اقتصاد و اجتماع مشاهده می‌شود اما محور ما حوزه سیاست و حضور در مناصب قدرت و تصمیم‌گیری است که سال‌ها به‌عنوان حوزه بحرانی در زندگی زنان ترسیم شده است و حضور پررنگ زنان در عرصه‌های کلیدی و حساس برابر بسیاری از تبعیضات قرار می‌گیرد. تبعیضاتی که منجر می‌شود دسترسی نابرابر به فرصت آموزشی حرفه‌ای و دسترسی نابرابر به منابع توسعه‌ و امکانات نابرابر را شاهد باشیم.
با وجود موانع بسیاری که همچنان پیش روی زنان ما قرار دارد، می‌توان حضور خانم حمیده ماحوزی بر مسند مدیرکلی ارشاد و همچنین حضور چند تن از بانوان هم‌استانی به‌عنوان بخشدار و معاون فرماندار را به فال نیک گرفت و به توسعه سیاسی و مشارکت بیشتر زنان در سیاست امیدوار بود. 

در همین راستا وزیر کشور نیز با بیان این‌که با حضور زنان در هیات اجرائی انتخابات به‌طور کامل موافق هستم و در این زمینه دستوراتی هم داده شده بود، به انتخاب برخی از بانوان فعال در سمت فرماندار و معاون فرماندار و بخشدار اشاره کرد و گفت: انتصاب مشاور امور بانوان و خانواده و فرمانداری‌ها اقدام خوبی است که این کار دنبال شده است.
عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه با نیم نگاهی به رویدادهای اخیر، افزود: قرار بود فضای سیاسی را آرام و فعال نگه‌داریم و بهره‌گیری از چنین فضائی را تسریع و تسهیل کنیم. علاوه بر آن مشارکت را در حوزه سیاسی تقویت و انتخابات را به‌خوبی برگزار کنیم و تلاش کرده‌ایم در این زمینه‌ها گام برداریم.
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده نیز از منظری دیگر به فعالیت بانوان سیاسی پرداخت. 
فهیمه فرهمندپور به حضور بانوان در احزاب اشاره کرد و در این‌باره گفت: تعداد زنان فعال در احزاب در مقایسه با مردان قابل دفاع نیست در حال حاضر 400 حزب ثبت شده داریم. این در حالی است 17 حزب و تشکل مخصوص زنان هستند. 
در همین حال دبیرکل حزب زنان نواندیش نیز به سهم زنان در توسعه سیاسی اشاره کرد و یادآور شد: اگر به نقش و سهم زنان به‌عنوان نیمی از جمعیت فعال و پویای کشور در توسعه سیاسی برای تحقق توسعه پایدار و متوازن معتقد هستیم، از دولت یازدهم و وزارت کشور به‌عنوان متولی اهداف سیاسی  انتظار داریم در عرصه مسائل زنان گام‌هایی بردارد.

فاطمه راکعی ادامه داد: اگر کسانی که شایستگی دارند و در این کشور به لحاظ عدالتخواهی، تخصص، مدیریت و دلسوزی امتحان داده هستند باید از طرف وزارت کشور برای فعالیت آنها مجوز داده شود. 
وی با بیان این‌که انتظار می‌رود استانداری‌ها و فرمانداری‌ها به مسائل ترویجی برای توسعه مشارکت سیاسی زنان به‌طور جدی به‌خصوص قبل از مناسبت‌های انتخاباتی بپردازند، افزود: به‌خاطر هراس و گریزی که زنان به لحاظ تاریخی از ورود به مسائل سیاسی دارند، متاسفانه تا امروز نیز به لحاظ برخوردهای عجیب و غریب که با زنان شناخته شده می‌شود،  این رویه ادامه دارد اما وقتی دولت وارد این مساله می‌شود، ترس و هراس می‌ریزد.

راکعی در ادامه به موضوع یارانه احزاب پرداخت، یادآور شد: یکی از مسایلی که وزارت کشور می‌تواند برای بالا بردن حضور زنان در مشارکت سیاسی به آن بپردازند این است که یارانه احزاب که در دوره اصلاحات وجود داشت در دولت تدبیر و امید احیاء شود و این می‌تواند عامل مهمی در تشویق احزاب باشد به‌ویژه کمیته‌ها و سازمان‌های مربوطه به زنان. در کمیته زنان خانه احزاب در این زمینه تلاش می‌کنیم ولی سیاست‌های تشویقی ما فقط فرهنگی و معنوی است که امیدوارم بتوان مادی و معنوی احزاب را تشویق کنند تا از ظرفیت زنان به‌خوبی استفاده شود.
راکعی با بیان این‌که ما در جا انداختن فرهنگ سهمیه‌بندی برای بانوان در مشارکت سیاسی را موفق نبودیم، گفت: ما با تبعیض سیاسی نیز مواجه هستیم. آقایان در عرصه مختلف سیاسی به‌راحتی همدیگر را تحمل می‌کنند و مناصب و پست‌های کلیدی را در دست می‌گیرند اما با خانم‌هایی که اذعان دارند دارای مدیریت و شایستگی هستند، بسیار عجیب برخورد می‌شود. به چه جرمی با ما به جای تشویق برخورد می‌شود؟ 
گفتنی است زنان فعال سیاسی در شهرستان‌ها با موانع و مشکلات بیشتری دسته و پنچه نرم می‌کنند اما به‌ندرت صدای آنها در میان صدای مردانه جامعه امروز ما شنیده می‌شود. 


برچسب ها: سیاسی ، زنان ، راکعی
نام:
ایمیل:
* نظر: